“Zelfreinigende” kattenbak, is dat wat?

Discussie in 'De lounge' gestart door roever, 6 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. roever

    roever Niet meer actief

    Hallootjes!

    dit jaar vinden onze kids 2 kittens onder de kerstboom! ( en wij hoop ik flinke muizenvangers!:roflmao:

    nu zag ik tussen de soorten kattenbakken oa de zelfreinigende.

    wie heeft m, en is het echt waar?
    Ik hoor graag referenties!
    Mijn dank is groot!
     
  2. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.937
    462
    83
    Hier ging dïe een keer reinigen met de kat ( kitten) er nog in geen van allen zijn er nog op gegaan
     
  3. bloem82

    bloem82 VIP lid

    5 sep 2007
    11.189
    601
    113
    Hahaha, ik zie het helemaal voor me :roflmao:

    Ts. Een vlogger heeft hem gedemonstreerd, volgens mij Milan Knol? Maar weet niet of dat in een eigen vlog was of in die van Enzo.

    Ik vind het zelf een beetje een griezelig ding, vooral voor kittens. Als hij gaat draaien krijg je namelijk logischerwijs een gat waar alles in valt en ik zie al voor me hoe een kat/kitten daarin klem komt te zitten :oops:
     
  4. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.937
    462
    83
    Ja dat dus was echt drama paniek
     
  5. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Wij hebben geen zelfreinigende, maar de peewee, dat is ook wel handig met schoonmaken. Het duurde wel even voor onze (erg oude) kat hem wilde gebruiken, maar nu gaat dat prima.
     
  6. roever

    roever Niet meer actief

    Oh ik begreep dat de zelfreinigende, je deze zelf handmatig moest draaien en zo dus de viezigheid in een bakje valt, zodat je alleen dat bakje hoeft te legen.
    Zal kijken of ik die foto plaatsen kan
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. roever

    roever Niet meer actief

  8. roever

    roever Niet meer actief

    Maar nu ik beter kijk lijkt het wel alsof je die hele bak moet gaan draaien haha dan is de ouderwetse toch makkelijker en sneller denk ik haha
     
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Klinkt ideaal!
    Ik had een curver kattenbak en schepte gewoon na elke poep of plasbeurt meteen de klont uit de bak. Dan stinkt de bak ook nooit. 1x per week de bak helemaal leeghalen en schoonsoppen. Dit ging heel makkelijk met de vulling van catzan (volgens mij) dit waren zakken met kattenvulling die je er in 1x uit tilt. Nieuwe zak vulling erin en klaar is kees. Was nooit langer dan 10 minuten bezig met de bak verschonen.
     
  10. Juffrouwminoes

    Juffrouwminoes Fanatiek lid

    21 jan 2016
    1.265
    640
    113
    Ik heb gisteren speciale zakken voor erin gekocht. Net als een soort vuilnis zak
     
  11. Bones

    Bones Actief lid

    12 jun 2015
    280
    80
    28
    Ik heb bij de action zakken gehaald. Die gaan op de bak en met schoonmaken haal je alleen de zak eruit. Ideaal en kost weinig tijd.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. zuurtje

    zuurtje VIP lid

    11 mei 2007
    19.073
    305
    83
    Vrouw
    Limburg (B)
    Ik heb deze en is echt ideaal. Ondersteboven draaien en dan terug draaien. Het vuil ligt dan in het Bakje. Bakje maken we buiten leeg in de grote vuilzak. 1x/week volledig leeg en zuivermaken en dan nieuwe kattenbakvulling erin. Duurt echt niet lang en je hebt geen schepje nodig behalve bij het volledig leeghalen.
     
  13. zuurtje

    zuurtje VIP lid

    11 mei 2007
    19.073
    305
    83
    Vrouw
    Limburg (B)
    In het begin had ik ook een gewone bak met zakken in, de katten krabten die zakken gewoon stuk. Veel nut hadden ze hier dus niet.
    Daarna enkel nog catsan ( die ruikt niet) in de bak en klaar
     
  14. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Geen ervaring mee en zie eerlijk gezegd de meerwaarde er ook niet van in.
    Hier grit waar je alleen dagelijks de drollen uit moet vissen. Doorscheppen en klaar. Urine wordt helemaal opgenomen in de korrels en laat je erin liggen. Soort korrels die ook in van die vochtvangzakjes zitten. Bak hoeft maar 1x in de 2 weken helemaal leeg. Met het uitscheppen van de drollen ben ik om precies te zijn 1 minuut bezig....

    Houd je er rekening mee dat je met 2 katten op z'n minst 2 kattenbakken moet hebben? Katten zijn heel schoon op zichzelf en veel katten vinden het niet prettig om op dezelfde bak te gaan .

    Wat mij tegen zou staan aan zo'n zelfreinigend ding is dat je de drollen niet ziet. Je kan niet zien of er diarree ligt of bijvoorbeeld een drol met bloed of iets waaraan je kan zien dat kan niet helemaal ok is.
    Als ik de bak nu schoonschep dan is het meteen duidelijk dat er 1 niet helemaal lekker is.
    Goed voer geven, met hoog vlees gehalte . (Geen voer uit de supermarkt of gemiddelde dierenwinkel) hoogwaardig voer waar weinig afvalstoffen in zitten zorgt voor weinig poep en het ruikt niet of nauwelijks.
     
  15. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.534
    6.229
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hadden vroeger ook die bak! Je moet dan wel klontvormend kattegrit gebruiken, anders werkt het niet.
    Maar onze oude dame deed zulke grote plassen dat er resuachtige klonters ontstonden die te groot waren om in dat laatje te passen en als je dan dat bakje uitschoof werd het een vieze smeerboel.
    Misschien dat je er bij kittens nog minder last van hebt, maar wij vonden het een onhandige bak. En je wil dat mechanisme toch ook weleens schoonmaken en dat is veel meer werk dan een gewone bak.
     

Deel Deze Pagina