Hallo, Ik wil voor carnaval met ons loopgroepje, als thema levend standbeeld. Heeft iemand toevallig ervaring hiermee om zon kostuum te maken en af te stemmen qua smink. Ik neem aan ouden kleren, spuiten in goud/brons? Iemand tips hierover? Alvast bedankt voor het meedenken.
indd gewoon spuiten maar wel alvast in de positie die je moet hebben, als het opdroogt wordt het namelijk ook wat harder vooral als je meerdere lagen doet. Dan geef de kleding niet echt meer mee met bewegen.
Heb je al een idee wat voor soort figuur. Als je je volledig kleed in donkergrij inclusief pruik. Dan kun je daarna met zilverspuitbus er nog een gloed over leggen. Kleurige kleding krijg je namelijk nauwelijks goed,zilver of brons gespoten. Je kunt ook alles bruin doen en dan brons of goud eroverheen. Ik vind vaak die kleding uit de rentestanden periode wel mooi als beeld. Dus jurk strak lijfje en wijde rok met hoepel . Weet je ook zeker dat je je nog goed kunt bewegen. Pruik hoog opgemaakt en pijpenkrullen. Je kunt een parasol erbij doen. Gezicht schminken je in dezelfde kleur.
Ik zie op Google ook mooie afbeeldingen van een engel of winterkoningin. Denk dat je eerst moet kijken welk figuur je wil doen dan wil ik daarna wel met je meedenken hoe te maken
Misschien kun je de kleren op een pop zetten en insmeren met behang Jim zodat ze stijf worden of met suikerwater en dan laten drogen daarna brons spuiten en je gezicht brons smincken
Ik maak al jaren levend standbeelden voor evenementen. Missgwen, als je foto's wil zien, stuur maar een PB. Kleding: oude kleding of bij de kringloopwinkel kopen ivm aan-/uittrekken + grime werkt voor ons het best: een spijkerbroek, longsleeve, jasje en hoed. schoenen en handschoenen. Koop kleding altijd een paar maten groter, het wordt stug en is daardoor lastiger aan en uit te trekken. Bovendien krijg je bij grotere kleding mooie plooien die het standbeeldeffect versterken. Koop GEEN synthetische kleding, stof wat glanst, wat rekbaar is of juist een beetje plastic-achtig is, daar pakt de verf niet goed op. Wij gebruiken eigenlijk altijd katoen, linnen of wol. De originele kleur van de stof is geen probleem, zolang het van het juiste materiaal is gemaakt. Verf: Een spuitbus gebruiken is natuurlijk heel makkelijk, maar dekt nooit goed. Als je zwarte onderkleding gebruikt is het vast te doen qua kleur, maar je zult dan ook nooit het steenachtige effect krijgen van een standbeeld, omdat de kleding dan nog vrij buigbaar is en de textuur houdt van de stof. Wij gebruiken een mengsel van - goedkope muurlatex wit - beton - vloeibare latex - oostindische inkt - acrylverf (bijv. goud/zilver/brons/bruin) Zorg dat je meteen genoeg verf mengt voor het HELE standbeeld, anders krijg je kleurverschil in de onderdelen en dat is lelijk. Wij mengen altijd meteen in de 10L bus van de muurlatex. Meng voorzichtig beetje voor beetje de oostindische inkt of acrylverf erdoor tot je een kleur hebt die je mooi vindt. Meng daarna beetje voor beetje het beton en latex erdoor tot de substantie wat dikker is, maar nog absoluut makkelijk smeerbaar! Door de beton en latex wordt de kleur wat lichter, dus schaaf het net zo lang bij met acrylverf of inkt tot je tevreden bent. Wij leggen de kledingstukken gewoon op tafel tijdens het schilderen, met een vuilniszak eronder. Als je geen ruimte hebt die evt. vies mag worden zou ik het buiten doen. Beton is echt rotspul als het hard wordt, maar dat hoef ik vast niet uit te leggen. Als je de kleding aantrekt tijdens het verven drukt de verf door en zit je kleding eronder ook onder de verf. Is dus niet handig. Daarbij vormt het zich automatisch enigszins naar je lichaam als je het aantrekt, dus is dat niet nodig aan te trekken voor de vorm. Goed laten drogen en daarna de achterkant. Het zal waarschijnlijk niet in één keer goed dekken, meestal moet het daarna nog een keer. Ligt erg aan de stof en hoe je het verfmengsel aanmengt. Attributen zoals een hoed of wandelstok schilder je ook gewoon met het verfmengsel in dezelfde kleur. Als je de verf in de bak goed luchtdicht afsluit met de deksel kan je het heel lang bewaren, dan wordt de beton niet hard. Grime: Wij vinden dat het écht het best werkt als je niet creatief gaat doen highlights, marmerachtige strepen, enzovoort. Want meestal wordt dat echt lelijk en nep. Het best werk gewoon alles compleet één kleur schilderen, zowel kleding als gezicht. Vanwege natuurlijk licht is het niet nodig om er zelf effecten aan toe te voegen. Zorg dus dat je grime exact dezelfde kleur (en anders een klein tintje donkerder) is als je kostuum. Vergeet nek, oren, polsen en enkels niet. Het kapsel maken we super stijf met een bus haarlak. Als dat droog is, verven we die meestal met gewoon schmink, omdat haarspuitverf meestal niet de goede kleur heeft. Vaak zie je bij ons ook niet veel haar, omdat het standbeeld meestal een hoed op heeft. Presentatie: Het standbeeldeffect wordt heel erg versterkt als je op een sokkel gaat staan. Wij maken die altijd van wat er voor handen is, bijvoorbeeld een bierkratje of tafel. Als je daar een doek overheen trekt die je van te voren ook met je verfmengsel hebt geschilderd, krijg je het beste effect. Om je standbeeld echt af te maken helpt het ook heel erg in ieder geval in één hand iets vast te houden. Denk aan een boek, wandelstok, boeket, enz. Schilder die ook in dezelfde kleur met je verfmengsel. Pff, lange post. Ik ga los, haha. Als je meer wilt weten, hoor ik het wel
Ok, misschien is dit nu een hele domme opmerking, maar je hebt een loopgroepje, terwijl je als standbeeld stil moet staan. Hoe gaat dit uitpakken dan?
Je staat vaak genoeg stil om te poseren 😁 Je maakt gebruik van attributen. Zoals een blok en we wouden eventueel een leeg schilderij meenemen.
Ligt aan de kleur dit je wilt krijgen. Wij maken de standbeelden vaak grijzig, dan heb je alleen inkt nodig. Wat je ook kunt doen is het standbeeld eerst die kleur maken, en dan daarna een dun laagje spuitverf of acrylverf eroverheen schilderen. Dan heb je iets minder verf nodig. Ik zal even kijken of ik wat foto's op kan sturen Missgwen, ik kwam erachter dat er eigenlijk niet zo veel goede op mijn pc staan, ik dacht dat ik er meer had.. Voor anderen: ivm. privacy zet ik ze niet hier online, sorry!