Verhuizen naar andere kant van het land?

Discussie in 'De lounge' gestart door Roozjuh, 14 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Ik hoop niet dat dit al te wazig over gaat komen. Onze ideeën en plannen staan nog in de kinderschoenen.

Wij willen in de toekomst gaan verhuizen richting het zuiden, Brabant lijkt ons mooi om te wonen. Het gaat overigens om een huurwoning(niet particulier) want hypotheek verdienen wij helaas niet genoeg voor. We moeten ons dus ergens gaan inschrijven als woningzoekenden.

Ikzelf ben geboren in Lelystad en woon hier al mijn hele leven. Ik kan zeer slecht met veranderingen omgaan en is het verhuizen naar andere kant van het land voor mij een grote en hele moeilijke stap. Maar 10jaar geleden heeft mijn man deze zelfde stap ook gemaakt voor mij. Hij is van Zwijndrecht naar Lelystad verhuisd. Nu 10jaar later, getrouwd en 2 kinderen, willen we wat anders.

Ik had geweldig contact met mijn familie hier maar dit is al aantal jaren niet meer zo. Ik zie en spreek ze nooit, terwijl ze op steenworp afstand wonen.
    De basisschool van onze kids is geweldig. Liefst blijven ze daar tot groep 8 en verhuizen we tegen de tijd dat ze richting middelbare school gaan. Maar je weet nooit wat er op je pad komt. We houden alle opties open. We moeten ons nog ergens inschrijven dus het kan nog wel wat jaren duren voor we een huis hebben.

Ik zelf werk ook op de school van mijn kinderen. Ik doe de overblijf en ik zit sinds het nieuwe schooljaar in de oudervereniging. Ben heel betrokken bij alles wat er op school gaande is. Mijn collega's zijn mijn beste vriendinnen. Het zal dus heel moeilijk worden voor mij om dit leventje achter mij te moeten laten. Mijn man is stuk makkelijker, die zou meteen de verhuiswagen inladen en vertrekken.

Nu zit ik niet alleen met mezelf in gevecht of ik deze stap wel durf te maken, maar ook het feit dat wij totaal niet bekend zijn met Brabant. De reden waarom Brabant? Ja dat is een goeie. Mijn schoonfamilie, waar ik overigens onwijs goed mee overweg kan, wonen in Zeeland en H.I.A. Het moet dus daar ergens in die omgeving zijn. Zeeland zelf liefst niet, geen idee waarom, spreekt mij niet aan. En richting Rotterdam is mij te druk en te duur. Dus dwalen we af naar Brabant. En hoor altijd dat Brabant zo gezellig is ;)
    Zoals je merkt, we hebben nog geen flauw idee.

Maar dan nu de grote vraag, wáár in Brabant?! Zoals ik al zei zijn wij daar niet bekend. Waar is leuk wonen, betaalbaar en zeer kindvriendelijk vooral. We willen rustig wonen, winkels in de buurt en natuurlijk goeie scholen(zowel basis- al middelbare school)

Wie kan ons beetje opweg helpen. Ervaringen, tips, het is meer dan welkom.

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou eerst uitzoeken of je je zonder een verbintenis met de stad in kan schrijven. Vaak moet je er werken om in aanmerking te komen voor een huurhuis.

Mocht dit in Brabant wel kunnen dan is het best lastig om een baan te vinden wanneer je eenmaal een huis aangeboden krijgt. Je krijgt een huis toegewezen en zal deze dan accepteren als het naar wens is en verhuizen. Waar vind je man zo snel een andere baan? Het is te ver van je huidige woonplaats om alvast opzoek te gaan naar werk en de periode als woningzoekende te overbruggen.

Bij huur zou ik het niet aandurven, met koop wat sneller omdat je dan opzoek kan naar week en tegelijk naar woningen waardoor het overbruggen maar heel tijdelijk is.

3. floppie888

floppie888 Bekend lid

3 sep 2014
    793
    549
    93
    Ik zou eerst eens gaan uitzoeken waar er werkgelegenheid is en daar in de omgeving een huis zoeken. In de omgeving van HIA is best betaalbare woonruimte te vinden als je iets koopt, maar huur weet ik eigenlijk niet.

4. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik zou denk ik niet wachten tot dat 1 van je kinderen naar de middelbare school gaat. Dan hebben de kinderen binding gekregen met de stad en kunnen ze het wel erg lastig gaan vinden om te moeten verkassen....

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.341
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Misschien kun je het zoekgebied vast wat verkleinen naar west-brabant en zuid-holland omgeving ten zuiden van Rotterdam ? Dan zit je nog wat in de richting van je schoonfamilie. Verder zit je qua werk voor je man dan in de buurt van een stad als Rotterdam en/of Breda Roosendaal Tilburg .

Een plaats als Ridderkerk bijvoorbeeld is best heel leuk. Een flinke plaats, maar wel met aparte kernen, zodat je toch wel dat dorpsgevoel hebt. Wel nog een gezellig centrum en een middelbare school in het dorp, maar ook Rotterdam en dordrecht zijnbereikbaar voor wat aparte en/of vervolgopleidingen weer.

Maar zo is Papendrecht ook leuk en ook in Zwijndrecht en Hendrik Ido Ambacht zelf zijn best veel opties denk ik. Het valt me op dat ze hier ook echt bezig zijn om groen te behouden zeg maar.

Dan echt in brabant; Een wat grotere plaats als Oosterhout heeft veel, qua scholen, winkels, ziekenhuis, musea. En Breda is goed bereikbaar voor de stadse dingen. Voor het echte dorpsere -zonder 'in een gat' te zitten is Raamsdonksveer ook nog een optie. Wat winkels en een goede middelbare school.

Ik zou zelf denk ik toch geneigd zijn om in de buurt te zoeken van (schoon)familie - zodat je niet helemaal in je uppie zit straks. Voordat je weer een netwerk op gebouwd hebt.... dat duurt wel even en dan kan het behoorlijk eenzaam zijn anders.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Als je goed zit, zou ik daar lekker blijven zitten en bijv. een stacaravan ofzo in Zeeland overwegen, zodat je in weekenden en vakanties dichter bij je schoonfamilie bent.
    Zuid-Holland heeft ook veel meer plaatsen dan Rotterdam die toch niet ver van Zeeland zijn. Al ligt het er een beetje aan waar ze in Zeeland wonen, maar anders is dat ook een optie.

Ik ben al vaak verhuisd en heb in verschillende plaatsen gewoond. In de ene woonplaats word je als 'import' sneller geaccepteerd dan de ander.
    Verder moet je overal wel zelf wat energie insteken om er nieuwe contacten op te doen. Wat dat betreft kun je beter met kinderen in de basisschoolleeftijd verhuizen. Ook op de basisschool vinden ze makkelijker nieuwe vrienden dan halverwege een middelbare school.
    En inderdaad, eerst uitzoeken hoe het met de werkgelegenheid enzo zit.

puzzelstukje, G89 en floppie888 vinden dit leuk.
  7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Ik sluit me hierbij aan. Verder proef ik twijfel in je verhaal en vraag ik me af: wat is de reden dat jullie willen verhuizen? Op basis van je verhaal lees ik geen reden om alles achter te laten en te gaan verhuizen?

puzzelstukje vindt dit leuk.
  8. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.853
    4.104
    113
    Dat vraag ik me ook af. Schijnbaar heb je het nu prima want school vrienden etc is goed.. en je hebt geen motivatie waar of waarom je ergens heen wil.
    Zou eerst maar proberen te kijken waar het gevoel vandaan komt om weg te willen. En daarna kijken of je echt stappen wil zetten.

G89 vindt dit leuk.
  9. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    super bedankt voor de reacties. heb hier wel wat aan. Ja het is dan meer voor mijn man dat we zouden gaan verhuizen. Hij heeft 10jaar geleden daar alles achter gelaten, gestopt met opleiding en hierheen vertrokken. Dit alles gebeurde allemaal heel snel, amper 2weken tijd hadden we besloten samen te wonen.

Waarom verhuizen als we het zo goed hebben hier? We missen toch het contact met familie. Als we nu naar mijn zwager of schoonmoeder gaan(zeeland) dan zijn we dikke 3.5u onderweg met ov. we hebben namelijk (nog)geen auto. die is 2jaar geleden stuk gegaan. Zeeland wonen ja weet niet, ov is daar vergeleken met hier toch niet zo best heb ik het idee. Het zijn eilanden dus je moet een pokke end omrijden terwijl het in vogelvlucht nog geen 10min is. maargoed ik dwaal beetje af. Ik zelf zou niet willen verhuizen. ben hier geboren en ben zoiezo niet van de veranderingen. Maar ik ben niet alleen natuurlijk. Mijn man mist zijn familie, wat logisch is, we hebben veel contact met ze maar we zien ze gewoon door de afstand veel te weinig. Werk zou daar makkelijker te vinden zijn in de richting waar hij voor gestudeerd heeft(sport, CIOS) hij was toen kliminstructeur en deed zo vreselijk veel met sport. en hier in lelygat, zoals mijn man het noemt, is er gewoon kwa werk wat hem aanspreekt niks. Hij heeft nu ook een baan waar hij niet op zijn plek is en doet het puur om de rekeningen te kunnen betalen.

Ik heb altijd gezegd dat ik alleen wil gaan verhuizen richting het zuiden, als mijn man er een leuke baan kan vinden en we in de buurt van schoonfamilie zitten. Aangezien ik dus geen contact heb met de mijne. Ik voel mij erg egoïstisch om niet te gaan verhuizen omdat ik niet van veranderingen hou. ja het is bij mij wel echt extreem. Ik ben 5x verhuisd afgelopen 15jaar, en dat alles in dezelfde wijk. Kon mn spullen lopend verhuizen. Gewoon puur omdat ik niet naar een andere wijk wil. maarja nu naar een andere provincie... ik vind het dood eng, ben ik heel eerlijk in. Maar mijn man gun ik gewoon een leuke baan. Hij moet er 40u per week zitten. Ik doe thuis mijn ding wel. Mijn kinderen zullen het vast leuk vinden op een andere school uiteindelijk. Ik zou theoretisch gezien kunnen gaan en staan waar ik wil in een andere provincie. Kan de stad in, vrijwilligerswerk doen, lekker thuis met de kids. klinkt heel simpel, probeer mezelf te overtuigen dat het wel zal meevallen...

Als we gaan verhuizen, is het echt voor mijn man. Leukere baan, beter salaris hopelijk. Hij heeft nu een baan waar hij niet op zn plek zit en geen uitdaging heeft. Natuurlijk gaan we eerst kijken kwa werk wat mogelijk is, en dan pas verhuizen. Er is wel een optie dat hij binnen dit bedrijf overgeplaatst kan worden en we van daaruit naar ander werk kunnen zoeken voor hem

10. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.201
    533
    113
    Wij hebben een beetje hetzelfde. Wij willen alleen naar Gelderland verhuizen net onder de Waal. Klein dorp maar wel met heel veel voorzieningen zoals een middelbare school maar het is daar zoveel vrijer als in de stad.
    Zelf hebben we jaren geleden in Lelystad gewoond en daar altijd weinig contact met de mensen kunnen krijgen, nu wonen we in Utrecht en daar precies hetzelfde. Over een 2 jaar hopelijk verhuizen naar Beneden Leeuwen!

Huizenprijzen zijn overigens een stuk lager dus misschien toch een optie voor jullie om te kunnen kopen?

11. kleinebeer

kleinebeer Bekend lid

5 feb 2017
    623
    334
    63
    Ik zou gaan uitzoeken welke wooncorporaties er in Brabant zijn en je daar inschrijven. Binding i.v.m. werk of een sociale binding zie je niet echt vaak meer bij wooncorporaties. Meestal kun je je wel inschrijven en hebben ze bijvoorbeeld voor bepaalde (volks)wijken wel de regel dat je bijvoorbeeld uit de provincie moet komen. Als je dan ingeschreven bent kun je ook zien wat er allemaal vrij komt en dan gerichter uitzoeken of die wat voor je is. Daarbij ga je altijd kijken bij een woning voor je het accepteert en kun je dus altijd nog afzien.

Een baan zoeken lijkt me wel lastiger. Waarschijnlijk zal je man dan in het begin op en neer moeten reizen (misschien kan hij doordeweeks bij vrienden verblijven) en hopen dat je snel wat vindt. Hoewel de banen wel echt aantrekken en in de meeste sectoren echt meer banen vrij komen.

Spannende stappen, maar snap wel wat je zegt. En soms is verandering ook alleen maar goed, hoe spannend ook.

12. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Geen auto in lelystad omyyyy zou weg kwijnen :-O
    Meer nieuwsgierig, waarom werk je eigenlijk niet?
    Een huis kopen is altijd beter dan huren en dit gaat makkelijker als je beiden een baan hebt. Tenzij je partner een riant inkomen verdiend...

En dat jullie zonder auto kunnen zeg! Wauw!
    Maar goed je hebt ook greenwheels of dergelijk he? Een auto huren is goedkoper dan met ze vieren met OV naar zeeland :)

Kom verder niet uit de omgeving, dus daar geen tips voor.

13. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Haha ja ik weet niet beter, altijd alles op de fiets. Heb niet eens een rijbewijs, mijn man wel

Ik werk zo'n 8u per week, ik doe de overblijf bij mijn kids op school. Helaas door rugproblemen is meer werken niet mogelijk. Uitkering wil ik niet. Heb dat in het verleden gehad en we waren echt doodongelukkig. Veel stress en gezeik met uitkeringsinstanties. We hebben ervoor gekozen om dus geen uitkering te hebben, en dus wel wat minder inkomen. Maar kwa stress en gezeik is dit veel beter voor ons. Dit is natuurlijk goed in overleg gegaan met elkaar. Wij vinden het ook belangrijker dat ik er ben voor de kids, dan dat ik parttime ga werken en net genoeg verdien voor de opvang van de kinderen. Fulltime werken is namelijk voor mij onmogelijk helaas

14. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Aah zo ja lastig dan. Nou ja wel super fijn dat jullie dit samen zo kunnen bolwerken en hier overeenstemming over hebben. Maar huren is wel lastig idd. Vaak moet je ergens al wonen, wil je er kunnen inschrijven. Heeft je man geen ideeen waar te wonen?
    Succes in iedergeval :)

15. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Fijn dat je wat mee toelichting hebt gegeven. Dit schept toch een ander beeld.

Heeft jouw man ook heel erg de behoefte om te verhuizen? Je geeft aan dat hij zijn familie mist, snap ik. Maar als je in Brabant gaat wonen dan zullen jullie ook niet "even" op bezoek gaan en zal het mogelijk in het weekend zijn. Dit is dan niet anders dan nu, alleen de reistijd is korter.

Is het geen optie om een klein autootje te kopen? Zodat je de reistijd al verkort.

Verder als tip; zorg dat je inschrijft bij verschillende woningbouwverenigingen in die regio. Op die manier kun je inschrijfduur opbouwen. Je krijgt natuurlijk niet in elke regio makkelijk een woning.
    Op het moment dat de knoop is door gehakt, zorg dat je een baan vindt en daarna pas naar huizen.

Wij zijn van het Oosten naar het Zuiden verhuist en hadden allebei een baan in deze regio. We hebben drie weken bij mijn zwager gewoont voordat we via de woningbouw een flatje kregen. Inmiddels wonen we hier alweer bijna 9 jaar en zou ik niet meer weg willen. Wij zijn ook verhuist vanwege de familie van mijn man die aan deze kant woont.

16. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Zuidwestwonen.nl kan je betaalbare woningen vinden. De woningen waarbij volgorde geldt 1e reactie, kan je makkelijk bemachten. Kwestie van om 20 uur klaarzitten om te reageren.
    Wel zorgen dat je papierwerk in orde is.

Overigens deze site is vnl Zeeland en een stukje Brabant.

Leuke steden in Zeeland zijn oa Middelburg, Goes en Zierikzee. Qua werk is het in Zeeland lastig, tenzij je in de horeca werkt.

In Middelburg en in Goes heb je een treinstation. 2 uur doe je erover om naar Rdam te komen. Overgens buiten de spits kan dat voor €99-€129 per mnd.

17. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Wij zijn van het oosten naar Zuid-Holland verhuisd. In een super leuk dorpje maar groot genoeg voor alle voorzieningen. Meerdere basisscholen (christelijk, katholiek, islamitisch, openbaar, jenaplan etc) en meerdere middelbare scholen in de plaatsen eromheen. Waaronder een die ontzettend goed aangeschreven staat en goed aansluit bij het jenaplan onderwijs waar wij voor gekozen hebben.
    Winkels voor alle benodigdheden, supermarkten ook meer dan genoeg.
    Wij wonen er nu 8 jaar en zijn helemaal ingeburgerd en hebben ook goede vrienden gemaakt. Voor ons was het de beste keuze ever.

In jullie geval zou ik eerst een baan gaan zoeken en inschrijven bij de woningbouw en met familie in overleg of je tijdelijk daar kan logeren mocht je man aangenomen worden. Of misschien heeft iemand wel een caravan oid waar je in kunt logeren.

18. Poppy4

Poppy4 Bekend lid

13 jan 2016
    707
    480
    63
    Als je doorzet: Zeeland is echt geen slechte optie. Denk dat je daar zelfs sneller aan een woning komt dan Brabant. O.a. omgeving Goes is een leuk gebied met veel gelegheden voor kinderen. Maar ik zou eerst nagaan of dit echt is wat jullie willen.

19. jeshh

jeshh Niet meer actief

Let wel op dat de wachttijden voor huurhuizen erg lang zijn. In de regio waar ik woon sta je zo 5-7 jaar op de lijst voor je een kansje maakt op een leuk huis. Je zult het dan echt vlug al in de particuliere huur moeten zoeken of kopen.

Ik denk dat het goed is om alles even op een rijtje te zetten en voor je zelf uit te maken of je dit echt wilt, zo ja waarom je dit wilt en wat je er voor gaat opgeven. Het is niet de andere kant van de wereld, maar zonder auto is je wereld toch wel een stukje kleiner.

20. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.043
    2.910
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik heb geen ervaring met huren, maar een collega van mijn man had binnen no time een huurwoning bij ons in het dorp. Hij kwam vanuit Roosendaal naar hier (omgeving Breda). Wonen in deze regio kan ik je in ieder geval van harte aanbevelen. Onze kinderen zijn op een hele fijne school terecht gekomen en er is hier echt een enorm rijk verenigingsleven. Wat betreft werk heb je hier natuurlijk vele goede openbare verbindingen (trein/bus) naar andere steden als Tilburg, Roosendaal, Rotterdam. Werk zal daarom denk ik altijd wel lukken.

Ook wij kwamen hier niet vandaan, maar zijn ook dichter bij (voor mij) schoonfamilie en werk gaan wonen. Wij hebben nog geen moment spijt gehad. Onze 2e auto hebben wij inmiddels weggedaan, ik fiets nu geregeld naar de stad, allemaal prima te doen. Wij zijn hier nu 5 jaar en ontdekken nog steeds van alles. Wij blijven hier!

Deel Deze Pagina