Kan je een kleuter leren om zachter te praten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door maja82, 30 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    En zo ja, hoe?

Mijn dochter van 4 die heeft een behoorlijk volume. Met name als ze enthousiast is of iets duidelijk wil maken (aan ons of vriendinnetjes/vriendjes). Ze is dan ook best dominant en bepalend en zet dan ook nog een behoorlijke stem op.
    Dat doet ze ook met buitenspelen waardoor de buren ook nog eens mogen meegenieten van haar harde (en schelle) stem.

We zeggen regelmatig tegen haar dat we heel dichtbij haar zijn en ze dus zachter kan praten. Maar soms dringt dat niet door en raken wij geirriteerd. Ik vraag me af of we er uberhaupt wat aan kunnen doen of dat het nou eenmaal gewoon haar manier van doen/praten is.

Iemand ervaring mee en/of tips?

2. MiSe

MiSe Niet meer actief

Ja het kan! Tenminste bij mijn peuter wel, haha Ze praat ook erg hard, snel en hoog (lekkere combi, hihi..) als ze enthousiast is. Ik ga vaak eigenlijk automatisch heel overdreven rustig en laag praten als ze dit doet. Vaak werkt dit al best snel. Misschien werkt dit bij jullie ook?

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Inderdaad, zelf zachter praten, zodat ze wel zachter moet gaan praten.. Ook als voorbeeld..

Is ze niet dovig? Mijn zusje praatte ook soms harder als ze weer eens oorontsteking had..

4. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Dat bewust zachter praten doen we.. Helpt dus niks:D
    Kan me niet voorstellen dat ze dovig is, ze heeft nog nooit oorklachten gehad en ze kan prima gewoon zacht praten. Ze heeft gewoon een harde, schelle stem die nog harder wordt bij bijvoorbeeld enthousiasme en tijdens spel.

5. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Je hebt het over mijn dochter toch? :D

Hier helpt niets helaas. Haar oortjes zitten ook regelmatig met vocht, dus daar heeft het ook mee te maken. Misschien als ze buisjes krijgt dat het minder wordt.

Deel Deze Pagina