Hmm, ik kom misschien wat hard over, maar echt, ik weet uit ervaring dat het niet helpt als je zo iemand gewoon alleen geld geeft.
Niet alle reacties gelezen, maar kan ze haar opleiding niet deeltijd of duaal doen? Dan kan ze meer werken...
Dat is wel een goeie. Ik weet het eigenlijk niet. Zal het haar eens vragen. Zou dat nog omgezet kunnen worden als je al bezig bent dan?
Ik heb het een en ander gelezen... jij bent haar ZUS!!! en hoort op een zus manier te helpen en niet als ouder. sorry. pas op dat je niet in een ouder-rol verval! Je helpt haar hier niet mee. Ik lees goede tips. Sponsoren terwijl zij alle luxe heeft? nee.. ik denk dat als ik jouw posts zo lees het geen goed idee is om te betalen. Idd samen in haar financien zitten en zo tips geven. Af en toe boodschappen brengen zodat ze kan eten lijkt mij een beter plan. Ze is 21!!! geen 16. Ik denk dat ze er meer van leert om nu de schouders er onder te zetten en via haar zus steun krijgt as in tips! een keer boodschappen of een setje kleding dan 300 a 400 euro pm. heel veel sterkte met je keus.
Als ze echt star blijft vasthouden aan overbodige luxe, zou ik haar inderdaad op der plaat laten gaan. Klinkt heel hard, maar dit zal uiteindelijk toch gebeuren! Als jij haar nu maandelijks geld geeft, gaat ze leven naar die extra centen die ze van jullie krijgt en zal het waarschijnlijk naar extra luxe gaan. Als dan het moment komt dat jullie haar niet meer financieel steunen gaat ze alsnog onderuit. Dan is het namelijk heel moeilijk om die extra's op te geven. Voor mij zou het simpel zijn: als zij alle luxe (zoals die extra tv programma's) opgeeft zou ik haar steunen op de momenten dat ze niet uit kan komen. (Niet structureel dus) maar mocht ze niets op willen geven, zou ik haar niet helpen. Dan wordt hhet echt een bodemloze put! Vind het wel heel lief dat je haar wil helpen!
Hoi, Lastige situatie! Als ik het goed begrepen heb, woont jouw zusje nu alleen in een huis(waar ze eerste met haar vriend woonde). Gaat ze met een opleiding beginnen(of is net begonnen) en de studie finaciering is niet voldoende om rond te komen. Werk is ze aan het zoeken, maar ook als ze werk heeft, redt ze het niet. Jij wil haar dus (finacieel) helpen. Misschien is het een mogelijkheid om naar een andere (goedkopere) woonruimte te zoeken. Dingen waar ze op kan bezuinigen, moet ze op bezuinigen. Wil ze dit niet, dan houd het snel op! De boeken die ze nu in termijnen betaald, zou je meteen kunnen aflossen (als dat nog kan). En net zoals iemand al zei; zou je haar school kunnen betalen of een bepaalde vaste last die je aan het bedrijf zelf betaald. Dit zijn allemaal opties als je geld hebt om dit te doen, wat wel mijn indruk is na je post gelezen te hebben. Woont ze bij jouw in de buurt en hebben jullie een goede band? Mijn zusje, die is wel wat jonger(18jaar). Die is opzoek naar een kamer en zodra ze daar woont(en eigenlijk nu al) is ze, na school, vaak hier en eet ze ook mee. Wij hebben geen contact met onze "moeder" en onze vader is vandaag precies 2 maanden terug overleden. Ik heb het geld niet om haar financieel echt te ondersteunen en niet de ruimte om haar in huis te nemen, helaas. Dus zorg ik dat ik er voor haar ben, dat ze hier kan eten enz. Dat is dus ook nog een optie! Vindt het trouwens super dat je haar wil helpen er zijn genoeg mensen die dit niet zouden doen!
Ik zou haar ook niet steeds zoveel geld geven, ik heb ook om mij heen gezien dat dat helemaal niks helpt. En als ik haar was zou ik zoveel geld 3 jaar lang niet eens aan willen nemen van mijn zus. Je kan haar wel helpen en begeleiden, maar zou niet zoveel geld geven. Dan zou ik nog eerder af en toe een jas voor haar kopen of een paar schoenen van bij wijze van. En ze kan toch gewoon bij lenen bij de ib groep, met mijn mbo opleiding kreeg ik 750 euro per maand. Het is niet veel en ook niet ideaal, maar het moet lukken als je niet een heel duur huis hebt en niet heel royaal leeft. Als zij gewoon haar opleiding afmaakt dan betaalt ze een paar jaar terug en is ze ervan af. Dan is ze iig haar zus niks verschuldigd wat me ook niet goed lijkt voor de banden.
Sommige dingen heb ik niet duidelijk verteld denk ik... Ze woont niet in een huis. Maar in een kamertje op de 2e verdieping zonder lift. Dus dat is niet luxe en is al het minste van het minste zeg maar. Haar vriend kwam gewoon al snel bij haar wonen. En is nu weer vertrokken naar zijn eigen plek. Als ze haar luxe niet wilt opgeven dan ben ik er inderdaad ook gauw klaar mee. Het zou te gek voor woorden zijn als zij bijvoorbeeld 50 euro betaald voor televisie en internet terwijl dat ook voor 20 euro kan bij wijze van. Dat scheelt alweer 30 euro boodschappen wat best veel is voor 1 persoon. Ik hoop tot haar door te kunnen dringen met dit soort dingen. Ik hoop dat ze mij vanavond mailt met alles. Ook krijg ik gewoon toegang tot haar rekeningen en kan ik dus makkelijk alles bekijken. Volgens mij heeft ze alleen niet echt door ofzo dat het niet logisch is om een extra tv abonnement te nemen terwijl je krap zit. Maar ja ons moeder was ook geen goed voorbeeld wat geld betreft. Dus ze heeft het niet van een vreemde zullen we maar zeggen.
Ik zou het niet doen. Wel zou ik misschien als ik het zelf had een keer per maand. Een kar met levensmiddelen geven zo dat je zeker weet dat ze daar niet in te kort komt. Voor de rest moet ze een baantje nemen en haar zelf zien te redden. Kortom je moet haar de eigen boontjes laten doppen. Dat je met haar de in en uitkomen gaat bekijken is ook handig maar ik zou er geen geld in steken. ( en negen van de tien keer loopt het niet goed af blijf zussen word geen surrogaat moeder) Om de redenen. Wat je zelf moet doen maakt je alleen maar sterker uit eindelijk. En de motivatie om iets af te maken.
Kan mw best voorstellen dat je haar wil hpen ma 3 a 400 euro per maand 3 jaar lang dat is nogal een bedrag Kan ze geen uitkering of iets krijgen? Omdat ze op school zit? Zou gewoon wat instanties bellen
wat voor studie doet ze? kan dit niet in deeltijd? en een studie is bijna nooit 5 fulltime dagen in de week. dan kan ze toch in de avond uren werken? en in het weekend? ik zou echt niet haar 300 euro per maand gaan geven. dat is echt niet goed voor de band tussen jullie. straks krijg je ruzie of onenigheid en dan zal dat geld ALTIJD tussen jullie in blijven staan en als troef worden ingezet. je kan bv beter afspreken dat ze 2 keer in de week bij jullie eet.... ik noem maar wat...
nog wat ideeen studentenflatje zoeken, waar je gezamelijke keuken hebt en dus ook gezamelijk kan eten! heb ik ook gedaan een hele tijd. scheelt ontzettend veel geld en soms eet je al voor 1 euro per dag. ENN je hoeft niet elke dag zelf te koken. Ook kosten als schoonmaakmiddelen en wc papier e.d. kun je zo delen tv en internet zit dan al vaak bij de maandprijs in, scheelt ook weer.... wat voor studie doet ze? in welk jaar zit ze? vaak kun je overstappen op duaal.. ook na bv 2 jaar nog!!!
Ze woont in een klein dorpje/stadje ik weet niet of ze daar studentenflatjes hebben, maar we kunnen eens kijken natuurlijk. Ze doet een studie voor secretaresse. 5 dagen in de week school en dan af en toe een stage. Ze is echt net begonnen in september. Waar ze nu zit daar zit trouwens al water en energie bij de huurprijs in.
Wat voor vooropleiding heeft ze? Je kunt namelijk de secretaresse opleiding ook in 1 jaar doen als ze een havo diploma heeft.
Secretaresseopleiding in BBL vorm gaan doen: 4 dagen werken, 1 dag school. Zelf gedaan, erg leuk en leverde meteen een leuke baan op. Kan ze naar informeren op haar school, is vaak wel mogelijk om te switchen en ze helpen meestal ook met het zoeken naar een baan geschikt voor een student.
Ben het ermee eens dat ik mijn zus ook niet structureel zou sponsoren, als ik die had. Nog even één vraagje: heeft je zus ook aanvullende stufi aangevraagd? Als jullie ouders niet in beeld zijn, kun je een beroep doen op de hardheidsclausule en kun je een aanvullende beurs krijgen (althans, dat was 19 jaar! geleden alweer zo toen ik studeerde).