Hi dames, wij zijn momenteel met onze 4e ICSI poging bezig in Spanje. Vandaag heb ik de eerste follikelmeting gehad op cyclusdag 6. Ze telden er 8 van 11-14mm, en ik ben hier erg door teleurgesteld omdat ik bij eerdere pogingen vaak 15+ follikels had. Ik heb een genetische fout waardoor bij mij, naast de standaard afvalrace, nog eens 85% extra afvalt. We hebben dus echt aantallen nodig en ik ben lichtelijk in paniek. Zoveel tijd, geld en moeite er in gestoken om onze allerlaatste poging in Spanje te doen, en dan zijn het er maar 8?? Terwijl mijn dosering hormonen hoger is? (225 ipv 150). Ik ben met stomheid geslagen. Hoe kan dit? Of is het echt nog te vroeg? Onze vorige kliniek maakte namelijl geen echo's op dag 6, maar pas op dag 8 of 9. Ik kan niet met mezelf vergelijken. Oké lang verhaal kort: wie heeft er nog meer wel eens een follikelmeting gehad op cyclusdag 6, en werden het daarna meer of minder follikels?
Ik heb niet de ervaring met een meting op dag 6. Maar wel vaak op dag 8 pas 2 follikels en uiteindelijk 8 ofzo. Begrijpelijk dat je het weinig vindt ivm het afvallen al moet ik zeggen dat 15+ ook best veel is voor het lichaam?
Ik ben een geval apart. Maar bij mijn eerste ovulatie inductie met gonal f had ik op 1 dag mooi 2 eitjes klaarliggen. Nog niet groot genoeg en ze wilde me de volgende dag zien. Nog niet eens 24 uur later. Die dag erna had ik opeens 6 grote eitjes klaar liggen en moesten we de poging stoppen. Die 4 eitjes waren er die dag ervoor niet! En tijdens mijn eerste icsi heb ik ook heel vaak gehad dat er uiteindelijk veeel meer waren dan geteld voor de punctie. Werden er zo'n 25 geteld bij mijn laatste punctie en zoals je in mijn onderschrift kan zijn zijn er 63 follikels aangeprikt. Daar zat ook maar 1,5 dag tussen.
Nou.. nee niet echt. Ik spoot maar 75e gonal f met die 63 follikels we wisten dat het veel zou worden maar zoveel hadden we niet verwacht. maar in België doen ze er wel een heel stuk minder moeilijk over dan in Nederland!
Wow... 63. Halleluja. Zat de juiste er tussen? Bij mij prikten ze er wel iets meer aan dan op de echo maar dan heb ik het over 2 of 3. Omdat ze alle kleintjes, alle twijfelgevallen ook aanprikken zeiden ze toen tegen mij. Nou ik hoef er geen 63 maar het geeft me wel hoop dat 8 nog niet ons eindcijfer hoeft te zijn. Straks om 12.15 de tweede echo, spannend!!
Vandaag nieuwe echo gehad, beetje onduidelijk hoeveel het er zijn. Ik dacht 9 (3/4 links en 5/6 rechts). Maar later had de arts het over 12. Enfin maandag is de punctie al dus we gaan het zien!
Misschien wat laat, maar bij mijn laatste punctie zijn er 21 aangeprikt terwijl er bij de laatste controle (2 dagen daarvoor) er 13 of 14 follikels waren te zijn. Dat is bij het mck net onder de grens, daarboven doen ze liever niet ivm overstimulatie. Pas bij de punctie zagen ze dat het er meer waren en achteraf konden ze zeggen hoeveel. Van de 21 zijn er ook nog 18 bevrucht. Dus zelfs in de laatste dagen kan er nog wat groeien (of ze hebben wat over het hoofd gezien).