Wel of niet mee laten gaan.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Stroopie, 2 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Mijn oudste kreeg vandaag een brief mee van school, dat ze als afsluiting van het project, naar Rotterdam airport gaan. Is best een leuk idee, maar wij wonen er niet naast. Is zeker 20 min. rijden, door de ochtendspits.
    Nu vragen ze ouders of die willen rijden. Helaas kunnen wij allebei niet. Maar ik krijg de zenuwen als mijn kind bij iemand anders in de auto moet. Ik weet helemaal niet bij wie en hoe die rijdt. Ik zal dan een tutmoeder zijn, maar heb echt de neiging om haar thuis te houden. Vroeg me ook af, of de school zoiets kan verplichten.

Wat zouden jullie doen? Met de juf overleggen of haar ziekmelden.? Ik weet het even niet.

2. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Vind t wel sneu dat ze niet mee zou mogen naar n leuk uitje omdat jij angstig bent. Ik zou er vanuit gaan dat de betreffende ouders goed rijden.
    En trouwens..als je haar n dag kan thuis houden dan ben je toch ook beschikbaar om te rijden? Evt met n geleende auto als dat t probleem is...

3. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Tja, dat lijkt voor de meeste kinderen een leuk uitje, maar mijn dochter vind zoiets helemaal niet leuk. Ik zit nog met een peuter die niet mee mag. Vandaar dat ik niet mee kan.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou haar wel mee laten gaan. De meeste ouders rijden echt wel netjes, zeker met kinderen van anderen in de auto. Heb het laatst ook gedaan (was wel maar 5 minuten) en iedereen rijdt echt wel netjes en probeert de kinderen zo veilig mogelijk te vervoeren.
    En de hele klas gaat, dan vindt ze het echt wel leuk.
    Dit soort uitjes ga je nog wel vaker krijgen trouwens en je kan niet altijd mee. Ik krijg er ook de kriebels van hoor, maar het hoort erbij. Als ze straks voor het eerst alleen naar school fietst zal ik het ook hebben, maar je moet ze beetje bij beetje af en toe los laten.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter is nog een stuk jonger, dus kan er niet helemaal goed over oordelen mbt de leeftijd.
    Maar het lijkt mij ook doodeng hoor! In andermans auto die je niet kent/niet weet wie en ook dat ze haar daar misschien kwijtraken. Maar met dit soort dingen krijg je natuurlijk sowieso wel mee te maken, zodra ze kleuter zijn. Bij andere kindjes spelen, verjaardagsfeestjes enzo.. (weetikveel waar ze dan allemaal naartoe gaan..?)

Vraag me ook af wat ze daar de hele dag willen doen met een groep kleuters? Vliegtuigen kijken?

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Denk niet dat het een hele dag is. Maar wij hebben ons met onze kinderen ook prima ruim 2 uur vermaakt op Schiphol (panoramaterras, wat eten en drinken).

7. yeps

yeps Bekend lid

27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Dan ga je wel voorbij aan t feit dat het voor een kind heel belangrijk is om met de klas mee te gaan en samen een uitje te beleven. Dat zou ik echt niet onderschatten hoor.

8. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik ben hier heel nuchter in, een beetje vertrouwen moet je wel hebben hoor. Straks heb je ook te maken met kinderfeestjes en bij een ander kindje spelen. Je moet het wel een beetje loslaten denk ik. Waarom vind je dochter het niet leuk? Het is toch geweldig om met de groep ergens heen te gaan, heel leerzaam en gezellig.

9. knap

knap Niet meer actief

Voor alles geld een stukje los laten hier mee dus in wezen ook.

Kan mij het eerste school uitje van mijn zoon nog herinneren tot het aller laatste moment heb ik getwijfeld maar ik heb hem uit eindelijk laten. Gaan waarom omdat ik niet wilde dat hij niet ergens niet aan mee zou mee kunnen doen omdat zijn moeder het moeilijk vond hem los te laten.
    Tip zoek een ouder uit die je al een beetje kent en die mee gaat misschien scheelt dat wat angst.
    En wat sommige andere zeggen onderschat het niet. Ze kan het eng vinden maar met het mooiste verhaal thuis komen. Ze voelt haar fijn aan dat je er moeite mee hebt.

Heb het geluk rotterdam airport ligt voor mij 10 min met de auto. Af zelfs al zou er file staan.:)

10. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

He bah lijkt me ook doodeng hoor. De mijne is nog maar 3 maar ik weer wel zeker dat ik tegen die tijd ook erg mn twijfels zal hebben. Hier aan de overkant zit er een schooltje en soms gaan ze in zo een grote bus met zn alleen ergens heen... Erg leuk voor dienkinderen hoor maar ik moet er niet aandenken

11. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Hier gebeurt het ook dat ze met ouders ergens heen gaan.
    Gaat altijd veilig met autostoeltjes wat dat betreft is een bus gevaarlijker, want dan zitten ze hooguit in een heupgordel.

En toch heb ik dochter met alles mee laten gaan! Is toch niet leuk als iedereen gaat maar jij mag niet mee. De volgende dag hebben ze het erover in de klas.

En ik rijd zelf ook regelmatig met vreemde kinderen in mijn auto en ben dan altijd nog iets voorzichter dan als ik met mijn eigen kinderen rijd.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Los laten en dat je dochter het misschien niet leuk zal vinden.. dan het vooral zien als een goeie leerervaring. Het uitje moet je ook niet zien als "leuk" maar als educatief en ze zal nog wel meer dingen in haar leven moeten doen die ze misschien niet leuk vindt... maar ik heb een klein vermoeden dat ze - als mama niet mee is - het misschien WEL leuk vind.

13. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Hier sluit ik me bij aan. Zoiets hoort erbij, is een goede leerervaring. Gun je dochter dat en probeer het los te laten. Het leven is niet altijd leuk..

14. sandra

sandra Fanatiek lid

Ik snap je helemaal hoor, heb ook erg moeten wennen toen mijn oudste naar school ging, afspreken bij kindjes thuis (vond het best vreemd mijn zoon zomaar aan iemand mee te geven die ik niet ken)
    Meerijden in auto's, meerijden in een grote bus, naar zwemles (zonder mijn toezicht in het grote zwembad), en toen kwam het alleen buiten spelen en ga zo maar door.

Bij elke stap is het even slikken, maar het hoort er wel bij, dus ik heb daardoor nooit iets tegengehouden en echt waar je gaat er aan wennen;)

15. tulip

tulip Niet meer actief

ja echt een kwestie van loslaten. Hier was vorige week uitje naar het bos...ze zat pas een week op school. Ik kon zelf niet mee omdat we door het bos moesten lopen en dat mag ik niet meer zover. Ik vond het ook reuze spannend, en zelfs dochter gaf aan dat ze het spannend vond. Ik heb mijn spanning niet laten merken en verteld hoe leuk het wel niet is met alle klasgenootjes. Ze kwam superblij thuis dat ze "op een soort schoolreisje geweest was";) Ze was zo trots, ben blij dat ik mij daar overheen gezet heb.

edit, moet daarbij wel zeggen dat het aan het soort uitje ligt. Want bij een vriendin gaan ze met de kleuterklas naar de efteling...daar zou ik wel tegen zijn, vind die kleuters daar nog veeel te klein voor in een groepje.

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier was het eerste schooluitje niet eens met de auto...
    Nee ze gingen met de bus!
    Gewoon de lijnbus dus :)

Brrr had echt de bibbert maar dochterlief had een topdag :)

En groot deel van de lol van zo'n uitje naar Schiphol airport is alleen al dat je met alle kindjes uit je klas gaat. Dus ik zou niet zo snel vantevoren oordelen dat het toch niet leuk is.
    En als jij het echt niks vindt kun je d'r natuurlijk ook gewoon thuis houden :)
    Is het anders geen idee dat je er eens met juf over praat? Weet jij waar je san toe bent en kun je juf extraextraEXTRAgoed op het hart drukken op je moppie te passen. Die wil vast een extra oogje in het zeil houden. (Det ze vast ook als je er niet naar vraagt... Zo zijn echte juffen :) )

Dit jaar gaat m'n grote 5-jarige naar de efteling met school... Vind ik maar ver weg voor die ukken!maar niet mee gaan is natuurlijk geen optie voor onze Efteling-verslaafde kleuter.
    En er gaan dus ook GEEN ouders mee als begeleiding!
    Enkel juffen.

17. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Snap wel dat je je ongerust maakt hoor! Zeker als je de ouders eigenlijk helemaal niet kan...is toch even je kindje die je aan iemand anders toevertrouwd...
    Maar ja wat moet je doen nu....kun je geen oppas inden voor de jongste zodat je toch mee kan?

18. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Maar je kon de ouders dus echt niet? Want ik ga dat dur echt niet doen...wil eerst de ouders leren kennen waar ik mijn kinderen straks bij laat spelen;)

19. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik zou haar mee laten gaan.
    Het is niet leuk om als enige in de uitzonderingspositie van 'niet mee mogen' te zitten als er een uitje met de klas is.
    Waarom zou je dochter het niet leuk vinden?
    Heeft ze ooit een soortgelijk uitje met school gedaan dan?

De school kan het niet verplichten om mee te gaan.
    Wel is je dochter leerplichtig.
    Dat betekent dat ze dan tijdens het uitje van haar eigen klas de tijd in een andere klas moet doorbrengen.
    Lijkt me ook niet wenselijk.

20. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja hier vaak ook dat ik gewoon even mee ging en dan lekker kopje thee mee dronk. Voelt toch net ff fijner :)

Doe ik nog steeds weleens trouwens... Maar soms gaat ze ook uit school meteen mee naar een vriendinnetje zonder dat ik dus naar school loop.
    (Wel altijd bij een bekend vriendinnetje natuurlijk)
    En na een jaar ken je meeste ouders ook wel van het schoolplein dus dan is het makkelijker inschatten of je daar je kind wel wil laten spelen :)

Deel Deze Pagina