V Verschilt ook erg per kind. Mijn oudste is siamees met zn scherm(en), de tweede gebruikt haar uur per dag telefoon vaak nog geeneens. Bij dochter zou ik best 24/7 open kunnen zetten, bij zoon niet als ik wil dat hij nog andere dingen doet
Dat hoop ik ook voor ts! Hier is de oudste echt zó positief veranderd in 1 jaar vo. Bijna al mijn zorgen waren voor niks.
Ik zou de tablets weg leggen. Desnoods een kluis. Afstandsbediening en controllers van de xbox er ook meteen bij. Mn ouders legde vroeger gewoon de controllers weg waar we niet bij konden. Op de tablets een code die het alleen doet met vingerafdruk van jouw of je man? Programma erop zodat je hem met je telefoon op afstand kan blokkeren/op kan zoeken/kan laten rinkelen? Hier kan ik bijv vanaf m'n telefoon de switch blokkeren. Tablets om een ander wifi kanaal die je om een bepaalde tijd uit laat gaan? Xbox kan je volgens mij ook blokkeren met een pincode. Veel tv's tegenwoordig ook. Ik heb de apparatuur op een slimme stekker zitten om energie te meten. Deze kan ik zo instellen dat de stekker pas aan gaat wanneer ik hem via de app onder stroom zet. Maar goed, moet je die stekker wel verstoppen/moet je zoon niet weten dat dit zo werkt want stekker eruit en gewoon in het stopcontact stoppen en alles werkt weer.. En persoonlijk vind ik het erg weinig schermtijd voor een puber. Waarom overdag niet een paar uurtjes gamen? Zeker in de vakantie. En een puber heeft op den duur ook niet meer zo'n behoefte om buiten te spelen en zal dus andere dingen gaan doen om zich te vermaken..
Wow, mijn oudste is ook 12, maar ik zou hier toch wel heel erg pissed over zijn!! Vooral over het feit dat hij het stiekem doet, tegen jullie regels in. Bij ons thuis geldt dat wanneer je liegt of iets stiekem doet, ik je niet (meer) kan vertrouwen en je andere vrijheden ook meteen kwijtraakt tot je mij kunt overtuigen dat je wel degelijk te vertrouwen bent of je een 2e kans verdiend. Dus na zo'n actie mag je ook een paar dagen niet meer op de fiets met vrienden naar dingen toe of uberhaupt bij anderen in huis rondhangen of zelfs alleen thuis blijven. Ook zou ik de priveleges van technology op z'n kamer gelijk afpakken, tot hij jou weet te overtuigen dat hij wel te vertrouwen is. M'n oudste is ook wel een sneaky geweest en heeft toen een heeeeeeel saai en heeeel lang weekend gehad, waarbij ze niet eens op haar eigen kamer mocht zijn en nergens naartoe moest. Werkte erg goed en is nog "eerlijk" als straf ook, want een logische consequentie van het gedrag.
We hebben al veel vaker een discussie gehad over vertrouwen, maar deze keer was de druppel. Vaker al stiekem dingen gedaan maar dit is de tweede keer in korte tijd dat hij een aantal dagen een tablet heeft verborgen. Elk kind pikt wel eens een snoepje of wat anders, dat hoort er bij, maar dit ging (wederom) te ver. De vorige keer hebben we hem bestraft met een aantal dagen geen schermen, dat heeft absoluut niet geholpen blijkbaar. Het lijkt ook alsof straffen hem gewoon niet deren ofzo, hij vindt wel weer iets anders om zich mee te vermaken. Deze keer heeft hij vanaf de lunch tot aan bedtijd bij mij gezeten en heeft een lijst gemaakt met punten waarmee hij ons vertrouwen weer terug kon winnen, inclusief een bespreking van die punten en veel bewustwording van zijn gedrag. Hij weet zelf prima wat niet kan en wat hij wél doet en echt AL die punten stonden op zijn lijst. We hebben het er best lang over gehad en ik hoop dat het niet weer zo'n tevergeefs gesprek is geweest. Gisterochtend werd ik wakker van geschreeuw tegen zijn zusje, hij was ergens boos om. Meteen op aangesproken dat het een punt van zijn lijst was en zo ben ik gister en vandaag ook doorgegaan. Confrontatie, bewustwording creëren over zijn eigen gedrag, constant een spiegel voorhouden. Wel vermoeiend... Alles afnemen gaat me te ver eerlijk gezegd. Op zijn kamer heeft hij zijn technisch lego en een gigantische verzameling boeken en donald ducks. Hij vermaakt zich daar prima zonder technologie over het algemeen (tenminste, dat dacht ik ). Ik was van plan om hem een tv te geven met de oude xbox eind van de zomer wanneer hij een nieuwe kamerinrichting krijgt (nieuw bed, groot bureau etc, klaar voor het VO) maar ik ben hierdoor wel gaan twijfelen of dat een goed idee is. Er zal een computer moeten komen ivm het huiswerk, maar die zal dan ook fors beperkt worden qua wifi-tijden via de router. Hem verbieden om een eind te gaan fietsen (geen vriendjes in de nabije omgeving) doe ik liever niet. Op de momenten dat hij enorm aan het stuiteren is van de verveling/onderprikkeling, stuur ik hem vaak een uurtje op de fiets weg. Door het bos of naar de bieb 3km verderop om wat boeken te gaan uitzoeken etc. Verder kwam hij zelf met het idee om meer mee te helpen als 'straf'. Ik heb hem dan ook gezegd dat hij dan niet mag gaan mokken als ik hem iets vraag om te doen (wasje ophangen, vuilnis buiten zetten, dat soort kleine klusjes). Aan de ene kant is het echt een draak, maar aan de andere kant is hij altijd al heel erg behulpzaam geweest en helpt hij me graag. Tegenwoordig wel met af en toe rollende puberogen en een diepe zucht "waarom ik weer!" maar daar blijft het dan ook bij. Wonder boven wonder, hij zat net nog wat te gamen, ik zei net dat de schermen uit zouden gaan (hij werd erg luid met het gamen, teken dat het genoeg is geweest) en hij zette de boel meteen uit. Misschien is er toch iets geland? Ze (hij en dochter) zijn nu naar eigen kamer om nog lekker te gaan lezen/spelen tot bedtijd. Gisteren waren we een dagje weg en het was nogal laat geworden, vandaag wat eerder in de rust. Slapen doen ze toch nog niet maar lezen kan nooit kwaad.
Dit hadden we dus op de iPad maar op het moment dat je hem unlockt zet hij een tweede vingerafdruk er bij zodat hij ook zonder ons toegang weet te krijgen de volgende keer. Daar kwamen we dus laatst ook achter... De tablets en zijn telefoon worden nu na gebruik ingeleverd op de keukentafel waar zij in de avond niet meer komen. Een kluis en een grote tv-kast met deuren en hangslot er op moet nog komen Maar goed, dat is echt een last resort, het is te zot voor woorden dat dat soort maatregelen nodig zijn. Ik moet gewoon op hem kunnen vertrouwen, en dat kost flink wat tijd vrees ik. TV is geblokkeerd met een pincode, tenminste YT en Netflix, maar nu heeft hij via de decoder van KPN uitgevonden dat die kanalen daar ook bereikbaar zijn zonder die pincode dus dat was flink balen. Zo'n stekker gaat niet werken, dat heeft hij zo door. Volgens allerlei websites is voor 12+ 3 uur schermtijd het gemiddelde op een dag. Dat alleen heeft hij al op zijn telefoon en daarbij komt nog de reguliere schermtijd. Ik vind het dus niet weinig. Het is niet zo dat hij pas om 17:00 enig scherm aan mag raken, telefoon is op verzoek bij mij en weer inleveren als ik het zeg. Daarnaast is het in vakantietijd wat losser maar wanneer we de routine volledig loslaten wordt het chaos hier in huis omdat hij dan uit zijn regelmaat wordt gehaald.
Poeh wat ontzettend vermoeiend allemaal. Die schermen is een gezeik maar hoe die tegen zijn zusje/ broertje doet vind ik echt wel extreem. Lijkt me voor je andere kinderen een heel onveilig gevoel als je broer zich zo gedraagt. Ik word er al nerveus van als ik eraan denk. Sterkte ermee.
Tv gaat hier via internet en die aansluiting zit in de meterkast. De meterkast zit op slot. En internet op een tijdschakelaar. Irritant dat het nodig is, maar het alternatief is slechter. Ik zou vooral graag het vertrouwen willen geven dat ze het ook op een andere manier kan. De praktijk heeft alleen te vaak uitgewezen dat het niet werkt.
Arduino kan ook en met een beetje elektronica skills kan je nog coole dingen maken. https://www.elektormagazine.nl/articles/led-cube-with-arduino Ze hebben van raspberry ook startersets, even zoeken op diezelfde site.
Overigens ik heb van mn digitale gesnuffel mijn werk weten te bereiken. Door gewoon te prutsen en te proberen. Allerhanden software destijds gedownload in de jaren dat ik met mn knie geen kant uit kon. Door mn hobby projectjes was de stap naar de IT mogelijk zonder papieren en wat vreemde paadjes op mn weg. Mn duits werd heeeeel wat beter door bij een duitse clan te gaan met een schietspelletje en waar ik ook met graphics bezig ging voor de clan, voicepacks bouwen en we hebben online in t Duits een dedicated linux server opgebouwd met alle toeters en bellen. Open Learning heeft een cursus op de UNSW voor C++ programmeren van Richard Buckland. Al is programmeren niet je ding, die man als docent is al goud. Schermtijd hoeft niet altijd zinloos te wezen. Urenlang random tiktok filmpjes kijken...oke dat is wel redelijk zinloos. Maar ik heb bijv. pluralsight en leer via die route weer aardig wat bij met de IT (met ook nog een stapel boeken, microsoft certificeringen enzo). Dus is t een schermfreak met enige interesse in IT/techniek proberen beetje die kant op te duiken. Bijt ook niet met school en geen druk er achter, gewoon ontzettend leuk spul allemaal best veel gratis (pluralsight dan weer niet). Even los gezien van t ontvreemden en verstoppen van tablets, dat is uiteraard een heel ander punt. Maar om die reden hebben wij o.a. geen schermtijd limiet, mits de taakjes gedaan zijn. Nu is t een 6 jarige, dus mobieltjes etc zijn geen issue.
Het is net alsof ik over onze eigen zoon lees. Zo ontzettend herkenbaar. Hij gaat versneld naar de middelbare komend jaar. Met 10 dus. Hopelijk gaat hem dat ook ontzettend goed doen. Schermtijd is hier ook een drama. Wij hebben nu van 10-12 en van 14-1630 geen scherm. En ik moet zeggen dat werkt erg goed! Ik vind het nog steeds wel veel schermtijd maar het gaat in ieder geval niet meer de hele dag door en hij trekt dit heel goed. Waar zijn broertjes en zus vooral ook vriendjes opzoeken doet hij dat helemaal niet. Hij is dus hele dagen thuis en dat is niet bevorderlijk voor de sfeer. Wij kunnen daardoor ook minder van hem hebben. Voor deze week heb ik geregeld dat hij 2 nachten naar opa en oma gaat. Even rust voor ons maar ook voor hem. Alleen maar fijn voor alle partijen. En na deze week heeft mijn man ook 4 weken vrij en kunnen we ook meer ondernemen
Afspraken maken zijn lastig, mbt schermtijd en ook mbt snoepen/eten. Wij hebben nu een kastje met een slot. Daar gaan de spullen in waar hij niet ongelimiteerd bij mag. Anders loopt het uit de hand
Overigens vind ik je schermtijd niet weinig TS. Hier had zoon in de 1e vakantieweek 2u per dag telefoon. Hij was van plan om veel te werken aan boord. Weet met zn mond prima te vertellen dat de telefoon hem afleidt. Maar dan ging hij eerst een uur ofzo "gewoon" op zn telefoon en dan op de geheime stand want dat registreert familylink niet Gevolg: telefoon ging niet meer aan de kant. De consequentie: ipv 8 tot 21 is het 8 tot half 1. En als ik merk dat het dan nog heel veel is en hij onredelijk wordt blokkeer ik de telefoon. Overigens mag hij savonds wel nog extra tijd. Laptop mocht niet mee naar boord en ik wil savonds ook wel tv kijken naar wat ik wil ipv games of kindgekozen programma's Dus in principe vanaf dat de jongste 2 op bed liggen mag telefoon weer tormt zijn bedtijd wat ook zo 2u is. Na de vakantie gaat tijdslimiet er weer af pp schooldagen, wel nachtblock. In het weekend wel nog beperkte tijd. Bij oudste dochter zal dat ook zo zijn dan (gaat dan naar de 1e).
Scherm tijd is wel erg veel alles bij elkaar 6 uur. Maar dat vind ik omdat dochter er (nog) niet naar vraagt. Maar zou het even lekker om draaien en vooral heel erg belonen. Scherm tijd is ook alles dus tv tab lap en tel. En tussen 11 en 16 geen beeld. En wil hij in de ochtend dan gezellig in zijn kamer alleen. En geen bemoeienis van de anderen laat hem maar gaan. Maar wel heel duidelijk 11 u is het klaar. Ook zou ik gaan aftellen. 20 minuten 10 minuten 5 minuten en 2 en dan WiFi er uit. En ja dit gaat hij niet tof vinden maar duidelijker kan niet. Ga je tussen 16 en 20 dan samen met broer zus. En zoek hulp als in gast gezin voor 1x per maand voor hem. Broer was ook een computer gek. Hele dagen zat hij er op. Roller coaster spelen. (Iets voor je zoon?) Of Pokémon en later ook aneme (Japanse tekenfilm s tot het spreken van) Ook ging hij 1x per maand naar een gast gezinzodat ik aandacht kreeg van ouders. En hij vond het geweldig. En ik kreeg rust.
Dat was hier ook zo met mijn oudste! Verveelde zich dood op de basisschool en had een enorme opleving toen hij naar de middelbare school ging. Moet wel eerlijk zeggen dat iedereen zijn intelligentie wel onderschat heeft. We wisten natuurlijk wel dat hij niet dom was, maar nu hij tussen andere slimme kinderen zit valt het pas echt op en krijgt hij blijkbaar pas de uitdaging die hij echt nodig heeft.