Ik zit erover te denken om onze zoon voor zijn verjaardag een mobiele telefoon te geven. Hij start over twee weken in groep 8 dus dan heeft hij nog een jaar voordat hij hem echt nodig heeft op het VO (tenzij dat verbod er toch gaat komen haha maar dat terzijde). Wie heeft er tips voor mij? Prepaid of abonnement nemen? Welke afspraken maak je rondom de telefoon? Welke apps zijn handig ter beveiliging? Nog dingen die ik vergeet?
Onze dochter (bijna 11) krijgt er nu ook één. De oudste (12) heeft er één met een Hollands Nieuwe abonnement van 10 euro in de maand. Ze mag de telefoon gebruiken wanneer ze wil, maar legt hem als ze gaat slapen altijd beneden. Verder geen speciale afspraken behalve dan dat ik af en toe even de appjes bekijk of er geen gekke dingen gebeuren, dat vindt ze prima.
Bij ons zitten de kinderen op ons abbonement. Daar kunnen geloof ik 5 telefoonnummers op en dan deel je alle bundels. Hier geen controle over apps et cetra. Ook niet toen ze jonger waren. Dit kan omdat onze kinderen dit ook kunnen. Ligt dus aan je kind of dit nodig is. Onze dochter vond dat ze zelf iets teveel op instagram zat. Zij heeft toen voor zichzelf een bepaalde tijd ingesteld en als die op was stopte ze. 45 minuten geloof ik. Maar dat heeft ze dus zelf ingesteld. ( maar ze is een stuk ouder 16) Onze zoon gebruikt zijn telefoon niet zoveel. Hij is meer van het gamen en gebruikt het voor af en toe een filmpje en om bereikbaar te zijn ( app groep o.a. vrienden en school) Tiktok hebben ze hier beide niet.
Hier een abbonement erop die wij via kpn in de gaten houden. Code telefoon bij ons bekent als ie gewijzigd wordt melden We mogen ten alle tijden in zijn telefoon en als er iets is melden. We zijn er om te helpen.
Hier hebben ze een onbeperkt abonnement. Op TikTok en Snapchat hebben we een limiet ingesteld, met name TikTok was té verslavend en werden ze echt niet gezellig van als ze daar teveel op zaten. Met een limiet van een uur gaat dat een stuk beter. Ze hebben allebei ook een limiet qua totale tijd (heel ruim, maar wel een limiet) en ‘s nachts vergrendeld hij. Ze kunnen dan nog wel bellen, maar verder niet.