Beneden verdieping verbouwen

Discussie in 'De lounge' gestart door Mien30, 3 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    De kogel is door de kerk: we gaan de benedenverdieping verbouwen.
    Een nieuwe keuken en een nieuwe vloer staan vast.
    Maar wat met de muren? Hebben nu afgrijselijk structuur. Gestucte muren vind ik heel mooi maar is dat praktisch met een jongen van 3 die het liefst zijn vrachtwagens door de muur ramt?

Als het mogelijk is willen we (elektrische) vloerverwarming en/of airconditioning. Als vloerverwarming mogelijk is willen ik ook een schuifpui.
    De wc wordt ook meegenomen.

Over de lichtpunten en stopcontacten zijn we tevreden.
    Waar moeten we nog meer aan denken? Ook wat betreft de keuken?

Alle tips rondom een verbouwing zijn welkom!!

2. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.110
    1.593
    113
    Ik heb eind 2022- begin 2023 in het hele huis de houten kozijnen laten vervangen door kunststof. Boven is de badkamer compleet vernieuwd.
    Onder heb ik een stuk uitgebouwd, oude buitenmuur is eruit gehaald. In de nieuwe buitenmuur heb ik openslaande deuren laten plaatsen. Verder vloerverwarming laten aanleggen, nieuwe keuken geplaatst, pvc laten leggen, wc opnieuw laten doen en onder alles laten stucen en verven.

Ik heb al het werk aan 1 aannemer uitbesteed, m.u.v. het plaatsen van de keuken.
    Qua leidingwerk in de keuken hoefde er weinig aangepast te worden, wel een aantal extra stopcontacten laten maken.

Mocht je alles door 1 aannemer laten doen, vraag goed na hoelang de werkzaamheden gaan duren. Bij mij hadden ze het over 2-3 maanden. Ik dacht dus september beginnen, voor de kerst klaar. Dat bleek dus niet te kloppen. Die 2-3 maanden was in mandagen, dus in kalendermaanden wel wat langer.
    Als ik afspraken maakte met de aannemer over werkzaamheden, dan zette ik dat later ook nog op de mail. Dan ligt het tenminste vast, want ze vergeten nogal snel wat.

En houd de offerte bij de hand als ze bezig zijn met werkzaamheden. Bij mijn stond de uitbouw al en was er gestuced en toen kwam ik erachter dat ze de radiator die daar zou komen te hangen, dus helemaal vergeten hadden.....

En op laatst dacht hij dat ze klaar waren, maar stond er nog iets in de offerte over het maken dichtmaken van de trap in de woonkamer i.v.m. de aansluiting van de vloerverwarming die onder de trap was gemonteerd.

Dus alles zelf ook heel goed in de gaten houden.

3. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.371
    2.852
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Wij hebben nu de hele benedenverdieping open liggen. Eigenlijk is de belangrijkste tip die ik heb, ook op basis van eerdere verbouwingen, zorg dat je een knalgoede aannemer zoekt en ga met de aannemer in gesprek over waar je allemaal aan moet denken. Een goede aannemer denkt met je mee en komt met goede tips over punten waar je zelf niet over nagedacht hebt. Ga niet voor de goedkoopste, maar voor iemand die goed kan communiceren en met je meedenkt.

Gestucte muren zijn in mijn ogen geen enkel probleem met kleine wildebrassen. Ik heb t nooit anders gehad. Ik kies wel voor verf die ik af kan doen altijd en een keertje een kras wegwerken is t werk niet.

Qua keuken, zeer afhankelijk van je wensen en budget. Maar denk goed na over de indeling. Als je toch alles opengooit is leidingwerk verleggen immers peanuts.

4. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.178
    4.489
    113
    wij laten in september de benedenverdieping stucen, de vloer opschuren en een nieuwe keuken plaatsen. wij laten alles via 1 partij lopen. zodat ik niet met 10 verschillende mannetjes te maken heb.
    ik zie het meeste op tegen de zeker 3 weken die het gaat duren. en ik weet nog niet zo goed waar ik alle meubels ga opslaan in de tussentijd, dus of ik dat boven kan zetten of misschien een gedeelte in een opslag moet zetten.

5. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.103
    14.817
    113
    Vrouw
    Ik weet niet hoeveel ruimte je boven hebt, maar het lijkt mij het prettigst als je het boven een beetje 'normaal' kunt houden. En misschien een beetje een soort van zitkamer kunt maken, zodat je daar nog een beetje relaxed kunt leven.
    En alle meubels die je beneden hebt door het trapgat naar boven sjouwen lijkt me ook nogal een uitdaging.

Ik heb geen idee trouwens wat een opslag van een paar weken zal kosten.
    En is een (zee)container daarvoor huren nog een optie? Heb je daarvoor eventueel ruimte bij je huis?

mamameer vindt dit leuk.
  6. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.178
    4.489
    113
    ja alle opties ga ik even bekijken. Ik heb nog wat tijd.

Zxcvb vindt dit leuk.
  7. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Wij hebben de benedenverdieping 3 jaar geleden helemaal gedaan. Wij hadden toen op zolder nog een kamer over, daar hebben we de bank en de tafel neer gezet. Koelkast hebben wij sowieso op zolder staan. Het gasfornuis beneden hebben wij zolang dat het mogelijk was laten staan, zodat we wel gewoon eten konden opwarmen/klaarmaken. Het is echt overleven, maar daarna zoveel plezier van alles nieuw! Wij kregen toen de tijd ook bijna alle meubels nieuw, dus we hadden zoveel mogelijk verkocht voordat de verbouwing echt ging beginnen.

mamameer vindt dit leuk.
  8. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Ik lees even mee.
    Wij zijn heel pril plannen aan het maken maar ik zie zo op tegen zo’n periode van verbouwen. Het feit dat de hele beneden verdieping (incl onze slaapkamer en kantoor) leeg moet omdat we dan ook een nieuwe vloer met vloerverwarming willen, ik zie vooral veel beren op de weg dus misschien lees ik hier wat tips of goede ervaringen die helpen in het proces.

9. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.276
    5.872
    113
    Vrouw
    Wij zijn sinds begin december aan het verbouwen. De hele maand december hebben we in ene Landal park op 5km van onze woonplaats doorgebracht. In die 4 weken hebben we in het hele huis kunststof kozijnen gekregen en zijn alle plafonds en muren geverfd.
    In januari zijn we gestart met de badkamer en wc beneden. Deze zijn klaar. afgelopen week hebben we weer 2 weken in het Landal park gezeten want de keuken ging eruit en werd verbouwd en gestuct. Sinds gisteren is de nieuwe keuken klaar op een lamp na.
    Ten tijden van de verbouwingen stonden onze meubels deels in de garage en deels onder plastic in de woon- slaapkamers.

Ben heel blij met alles, maar ook dat we nagenoeg klaar zijn. Man wat een werk, stof en rommel steeds in huis.

10. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.115
    12.093
    113
    Wij hebben dat 7 jaar geleden gedaan:
    - vloerverwarming
    - tegels
    - keuken open breken
    - gashaard plaatsen
    - stucwerk

Ik heb zelf 2 weken met mijn zoontje op de camping met de caravan van mijn schoonouders gestaan. Dat was 15 minuten van ons huis en was een ideale oplossing.
    Meubels gingen naar boven/ naar de schuur/ naar mijn ouders.
    Bedrijf voor de vloerverwarming (inclusief tegelvloer) was echt goed betaalbaar, mocht je interesse hebben zoek ik het op.

Succes! Het is even doorbikkelen, maar je krijgt er een fijne woonomgeving voor terug!

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.966
    15.008
    113
    Als je een schuifpui neemt, neem wel eentje met hoog rendements glas. En kijk voor een model waar je prima een muggenhor in kan zetten (tegenwoordig steeds meer muggen).

Wij hebben een hef schuifpui met dubbelglas op leeftijd maar dr komt een kou vanaf dat gewoon echt niet grappig is.

Ik had liever openslaande deuren gehad en of een raampje wat ik open kon zetten aan de achterkant. Gedoe met muggenhor en ik moet de schuifdeur openzetten als ik bijv aan t koken ben, wat ik gewoon hopeloos irritant vind.

Als we de jackpot winnen gaat die schuifpui hier er ook gewoon uit.:roflmao:

R crosst hier ook met zn auto's over gestucte muren, gaat allemaal prima. Bij mn broer was het niet veel anders met zijn knullen en ook daar geen issue. Licht geschaafde vingertjes kan wel voorkomen, afhankelijk welke stuc je hebt, maar dat is een leercurve moet je dan maar denken.

Mien30 vindt dit leuk.
  12. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.110
    1.593
    113
    Ik heb merendeel van de tijd bij mijn broer gelogeerd. Die woont redelijk in de buurt. Zo wilde ik de aannemer de tijd geven om de badkamer te doen en de voorbereidingen voor de keuken te doen. Helaas pakte dit anders uit. Dus uiteindelijk bijna 4 maanden bij mijn broer gewoond.

De meubels had ik in de garage gezet. Even goed stapelen en plannen, maar de auto kon ook nog de garage in.

Deel Deze Pagina