Wat te doen situatie buren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Snies, 17 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.859
    4.937
    113
    Ik zou toch een paar keer langs gaan ‘s avonds als jullie of jullie kinderen er wakker van worden of liggen, leg wederom uit dat het bv na 22u stil moet zijn, dat jouw man er om 5u uit moet. Doen ze er niks mee? Klacht naar woningbouwvereniging, die kunnen ook bemiddelen geloof ik. En als het echt de spuigaten uit loopt qua gestamp, gegil etc, na meerdere keren geduldig aangeven dat het stiller moet én contact met woningbouwvereniging- dán zou ik toch eens de wijkagent benaderen of tijdens de overlast een melding bij politie maken.
     
    Zeebra vindt dit leuk.
  2. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    Iets wat misschien kan helpen maar je niet snel wilt doen :
    als het niet stil is na 22.00 politie bellen

    ik bedoel als jullie en de buren meerdere malen aan de deur zijn geweest en zulke mensen zeggen ja sorry we zullen er op letten maar eigenlijk willen ze gewoon dat je weer gaat en boeit het hun niks, de woningbouw het nog even aanziet etc dan zou ik gewoon elke keer een melding doen van geluidsoverlast
     
  3. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.985
    18.693
    113
    Ja dit dacht ik dus ook. Vaak weet je toch wel dat je 'ja' te horen krijgt, al weet je dat het 9 van de 10x niet gemeend is, maar uit een soort van kromme "beleefdheid" is gezegd.
    Verder vraag ik me af in hoeverre dit nog echt met cultuur te maken heeft. Hier spelen kinderen gerust ook tot 10 a 11 uur 's avonds, helemaal nu het vakantie is. Maar ik heb echt nog nooit een kind om 2 uur 's nachts gehoord. Wellicht dat er culturen zijn waar dat wel de norm is natuurlijk. Maar dan nog is het wat mij betreft op een gegeven moment klaar en zullen zij zich maar moeten aanpassen.
     
  4. Ayla7000

    Ayla7000 Actief lid

    24 jun 2021
    491
    218
    43
    Ook al is het een andere cultuur dat hoef je niet te accepteren lijkt mij???
    Zowiezo na 22:00 uur overlast geven is bellen. ze werken ws niet?? En jullie wel dus ja ik zou voor me eigen gezin op komen!
    zou wat zijn zeg dat jullie je naar 1 gezin moeten schikken.
     
  5. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.477
    5.135
    113
    Vrouw
    Ik zou contact zoeken met de woningbouw en als jullie dat hebben een wijkteam/wijkagent. Zou niet direct de “gewone” politie bellen.
     
  6. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Uit mijn hoofd wonen ze er nu bijna een ruim halfjaar.
    En eigenlijk vanaf begin af aan is dit aan de orde geweest.
    Waarin we in het begin nog begrip hadden en dachten dat hun dochtertje ook moest wennen en zij nog bezig waren met "klussen"
    Maar al snel kregen wij door dat het niet alleen meer klussen was maar ook hun leefstijl.
    Laat ik zo zeggen het valt op als tot een uur of 8 's avonds de gordijnen dicht blijven en amper er een geluidje vandaan komt behalve een wc doortrekken zei dus onze naaste buurvrouw.
    Na 20.00 uur en zeker met dit warme weer gooien ze alles open inclusief de ramen en deuren en begint het lawaai tot laat midden in de nacht.
    Maar ook dus wanneer het kouder is leven ze zo dus het is niet tijdelijk ivm het warme weer.

    Ik weet dat hun ook onder maatwerk die woning hebben gekregen, dus er zal een urgentie regel geweest zijn. Die wordt hier niet meer snel afgegeven, maar durf ook niet te zeggen of het vluchtelingen zijn dus daar spreek ik mij niet over uit. :)

    Dit zijn oude gehorige woningen, en ik weet dat in een huurcontract staat bij een bovenverdieping dat je verplicht bent een goede ondervloer te plaatsen.
    Maar geen idee of ze dat gedaan hebben en of op gecontroleerd wordt.
    Buiten het stampen om gebruikt ze ook vaak haar keeltje midden in de nacht omdat ze haar zin niet krijgt en daar wordt ook niks van gezegd, of dat ze op en neer rent van woonkamer naar het balkon en de deur dicht gooit. Het mag en kan allemaal op zulke tijdstippen daar. :rolleyes:
     
  7. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.494
    1.466
    113
    Cultuur of niet hierin schiet de gemeente te kort.
    Ook zou ik hun eerst benaderen of er geen hulp is voor hun.
    Als ze taal niet voldoende kennen gaat er in de papierwerk ook veel mis.
    Denk aan de belastingen of andere belangrijke dingen.
    Ik woon ergens waar deze mensen hulp krijgen vrijwillige of toch (licht) gedwongen.
    Hier is een organisatie (werk ik als vrijwilliger) die zich inzet voor mensen die Nederlands niet machtig zijn.
    Zij bieden lessen aan in Nederlands dit is laag drempelig en dus (nog) geen inburgering.
    Hier leren ze ook hoe het hier gaat en hoe de brieven gelezen kunnen worden, of hulp kunnen krijgen.
    Ook hebben wij een kinder opvang vanuit ons zodat de ouders geen smoesjes hebben.
    En dit word dus via de gemeente naar ons door gestuurd.
    Wij hebben tolken en maatjes.

    Dus bel de gemeente. Krijg je bot kijk of je vluchtelingenwerk hebt en bel die eens.
    En waneer je echt overal bot vangt ben woningbouw
     
  8. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.322
    2.489
    113
    Om te janken dit, en heel herkenbaar. Ook een Somalische familie. Rond 22 uur gaan de kinderen van 4-5 jaar buiten spelen in de speeltuin achter ons huis. Ik ben instaat ons huis weer te verkopen en wat anders te kopen al is dat in de huidige markt lastig. Want kunnen met winst verkopen maar zie maar iets nieuws betaalbaar te vinden.


    Hopelijk komen jullie er aan uit Topic starter.
     
  9. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Ik sta echt met mijn oren te klapperen hoor. Het verbaasd me dat je in dat half jaar niet al eens eerder de politie hebt gebeld! :eek: Ik zou daar, even heel plat gezegd, echt schijt aan hebben. Je kunt de woningbouw nu wel een berichtje sturen of bellen of wat dan ook maar daar heb je vanavond niets aan als het weer zo ver is. ;) Al was het een Turks, Italiaans of Zuid Afrikaans gezin; Ze moeten zich gewoon aan de Nederlandse normen en waarden houden.
     
  10. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Dit! En ook bij een NL gezin zou ik bellen;)
     
    Sado, Knuffelmonster, RoGiJuLi en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Zeker! Maar als het goed is kennen zij de Nederlandse normen en waarden wel. Of ze zich daar aan houden is een 2e :roflmao:
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  12. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Als zij een huis toegewezen hebben gekregen van de gemeente moeten het volgens mij statushouders zijn en hebben ze een inburgeringscursus moeten volgen. Ze kunnen dan een beetje Nederlands.
    Echter weet ik van collega's op school die deze lessen geven dat sommige mensen het nooit echt leren, omdat ze in eigen land ook nooit hebben lezen en schrijven. Het kan dus best dat ze jullie niet begrijpen.
    Meestal worden mensen begeleidt door vluchtelingenwerk o.i.d. voor al het papierwerk. Wellicht via die organisatie vragen of er een tolk is, die jullie kan helpen met een gesprek of het alleen al melden, zodat zij het ook kunnen oppakken met dat gezin.

    Werkt dat allemaal niet, dan de wijkagent inschakelen.
     
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Dat niet alleen in alle huurcontracten staat gewoon dat t vanaf 2200 stil moet wezen als ik me niet vergis. Dat is al zo oud.

    Dus ongeacht achtergrond qua cultuur, dat zijn de spelregels waar je voor hebt getekend.

    Allicht zijn er informatiekaarten te krijgen in t somalisch? Ik weet dat dat vroeger in Rotterdam wel eens ingezet is om mensen uit te leggen hoe we in Nederland met huisafval en meer van dat soort huurders dingen bekend te maken. Dan zal taal niet meer iets zijn waar achter verscholen kan worden.

    @bonnie1 dat niveau is bedroevend. In onze oude woning kwamen statushouders en die waren de basis dingen van de taal toch verre van machtig. Heeft nogal wat problemen en handen en voeten taal gekost. Werden neergedropt in een wijkje pensionada's, echt dorp in een dorpje. Altijd best wel close maar als nieuweling werd je omarmt en welkom geheten en er werd ook enorm naar elkaar omgekeken. Betere start kan je eigenlijk niet hebben, maar met de beste wil van de wereld dr viel niet mee te communiceren. Niet vanwege onwil, maar t niveau was extreeeeeem laag.
     
    LMSB vindt dit leuk.
  14. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.315
    113
    Pffff, kan me goed voorstellen dat je daar ongelukkig mee bent, met deze situatie!

    Aangezien het al langere tijd speelt zou ik zeker de wijkagent en woningbouw inschakelen.
    Want of het nu onkunde of onwil van hun kant is ... Er zal toch iets moeten veranderen!

    Begrip voor andere culturen prima, maar ze wonen nu in Nederland en zullen zich tot op zekere hoogte toch ook aan moeten passen aan de situatie hier. Tenminste, als ik naar een ander land zou verhuizen (vrijwillig of niet) dan zal ik me daar ook aan moeten passen.
     
  15. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.457
    3.313
    113
    Wij wonen in een appartement en hebben 2 kids die best ook avond mensjes zijn maar geen haar op m'n hoofd dat ze lawaai gaan maken.
    Ook heb ik nog een nachtbraker van bijna 3 komt elke nacht een paar x maar echt miss heb ik hem teveel gepleased(dat hij nu nog steeds komt :|:eek:) maar mijn buren gaan daar op achterlijke tijden geen last van hebben.

    Dus zou als het normaal zeggen niet helpt wel hoger op zoeken en er melding van maken.
     
  16. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Toch steekt dit me wel altijd een beetje zulke uitspraken en hoewel ik het deels met je eens ben, gaat het me vaak om de manier waarop (niet persé jij nu) het wordt gezegd. ‘Ze moeten gewoon’ kweekt weerstand en ik ben bang dat zoiets ook niet helpt. Het is imo te simplistisch.
    Wat ik zou doen is het met de woningbouw oppakken en dan vooral icm een tolk die heel goed de situatie en dergelijke kan uitleggen en overbrengen. Ik heb dagelijks gesprekken met tolken erbij en sommige vertalen letterlijk wat ik zeg maar je hebt er ook bij die net iets verder gaan, de situatie vergelijken met gebruiken vanuit land van herkomst en dat koppelen én ietwat dwingend kunnen zijn zodat de boodschap helder maar wel duidelijk is.
     
  17. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.068
    4.178
    113
    Ik vraag me af of het Nederlandse normen en waarden zijn of gewoon menselijke. Mijn ouders wonen in een appartement op de eerste verdieping en hebben boven zich een Nederlands gezin waarvan de vier kinderen tot laat stampen en te horen zijn en 's ochtends vroeg ook weer. Die zijn ook in staat om hierom te verhuizen. Dat gezegd hebbende, lijkt het me een zeeeeer ongezond leefpatroon en zou ik ook zeker geen half jaar wachten met aan de bel trekken. Dit is nergens normaal dus kan me niet voorstellen dat ik dit zo lang zou aankijken. Als de communicatie niet lukt zou ik zeker de wbv inschakelen of de wijkagent en desnoods met de tolkentelefoon ernaast communiceren.
     
    Eefje00 en Iertje81 vinden dit leuk.
  18. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.068
    4.178
    113
    Bijna gelijktijdig gepost. Mn haren gaan ook altijd een beetje overeind staan van zulke uitspraken. Denk dat het grootste deel van de mensheid normale werk- en slaaptijden heeft. Ons lichaam is gemaakt om snachts te slapen en overdag wakker te zijn.
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  19. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Ik begrijp dat dat soms weerstand geeft maar er MOET wel iets veranderen in deze situatie. Ze kunnen toch niet het hele appartementencomplex bijna "terroriseren" met hun gedrag? Het zal misschien niet bewust zijn maar deze mensen hebben zeker een goed gesprek nodig, met tolk, om hun gedrag te veranderen naar een situatie die voor iedereen leefbaar is. Als bijvoorbeeld een van mijn buren (ik woon ook in een appartementencomplex) iedere nacht tot 4 uur muziek luistert is het wel normaal dat ik de politie bel. Maar omdat dit een buitenlands gezin is moet er maar meer getolereerd worden ofzo? Want zo komt het wel over. Het is niet dat dit pas een week aan de gang is natuurlijk en daarom begrijp ik ook niet dat hier niet eerder wat mee gedaan is behalve zelf het gesprek aan gaan wat blijkbaar niet geholpen heeft. Mijn eerste reactie zal misschien wel wat meer met gevoel geplaatst zijn maar het is niet aan TO om te veranderen.
     
  20. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Ik ben het helemaal met je eens dat er iets moet veranderen. Ik ben alleen bang dat met ‘ze moeten gewoon’ er niets gaat veranderen. En ik heb ook de sleutel niet hoor, begrijp me goed.
     
    LMSB vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina