Verschil 5e en 6e ziekte?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door merah, 28 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hoe zie ik het verschil tussen de 5e en 6e ziekte.?
    Ik vermoed dat mijn dochter 1 van beiden heeft.
    Ik ben zwanger, dus ik maak me zorgen.

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.970
    113
    Grofweg is het volgens mij zo;
    5e ziekte begint met vlekjes, dan koorts
    6e ziekte begint met drie dagen hoge koorts, daarna vlekjes

Maar als je even googled vind je genoeg info!

3. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    En de 6e zit vooral op de romp toch?

4. Senna82

Senna82 Bekend lid

25 jun 2012
    747
    53
    28
    Dl heeft nu de 6e ziekte. Heeft 4 dgn hoge koorts
    koorts gehad en sinds gisteravond /vanmorgen veel uitslag op buik, rug, nek en gezicht.

5. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    en laat je even prikken op antistoffen op de 5e ziekte (parvo). Ik heb de 5e ziekte gehad tijdens de zwangerschap en dat is geen pretje (de mogelijke gevolgen voor kindje)

6. Marpunt

Marpunt Actief lid

26 jun 2013
    252
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb toen ik zwanger was me laten testen of ik de zesde ziekte al had gehad omdat ik voor de klas sta. Misschien kan je dat vragen aan je vk?

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Inmiddels wel 1 en ander gevonden. Kwam eerder niet verder dan vlekjes en koorts, haha.
    Dochter heeft idd een aantal dagen koorts gehad, dat in de nacht opliep tot boven de 40 graden koorts. Koorts is sinds gisteren weg, maar ik zag gisteren ook dat ze wat uitslag in haar gezicht had. Romp niet gecheckt, gisteren niet in bad geweest.
    Vandaag bleek hele romp onder te zitten.
    Als ik de verhalen zo lees dan lijkt het het meest op de 6e ziekte.
    Dat is niet erg tijdens zwangerschap toch?

Antistoffen ga ik op laten testen. Maar wat doe je met die info? Ik zit nog in het eerste trimester. Kan er preventief iets gedaan worden als het wel 5e ziekte is?

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dank je Senna! Dat van jouw dochter klinkt hetzelfde als bij die van ons.

9. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.158
    33
    48
    Kan je idd op laten testen bij jezelf.. Hier ook aan de hand gehad.. Wel pas later.. Ik had geen anti stoffen en moest drie weken later weer laten prikken...

10. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Klopt. Dat is niet erg tijdens de zwangerschap.

Als je geen antistoffen hebt is het oppassen met de 5e ziekte. Wanneer je kindje toch de 5e ziekte blijkt te hebben dan is het verstandig om over drie weken nog eens te prikken om te kijken of je het hebt gekregen.
    Bij mij bleek ik een recente besmetting te hebben en dat betekende dat ik vanaf week 16 van de zwangerschap tot week 26 (kwamen er met 12 weken achter, maar vanaf week 16 kunnen ze eventueel pas behandelen mocht het mis gaan) elke week naar de gyn moest voor een echo van het hoofdje. Daar werd de bloedstroom gemeten omdat dat een indicatie was of er iets mis ging. Ook vocht onder de huid bij de baby werd gecheckt. Wanneer het niet goed zou gaan zou er in de buik een bloedtransfusie bij de baby plaats vinden.
    Tot week 26 was omdat als het in die 10 weken niet mis zou gaan het ook niet meer zou gebeuren.
    Gelukkig niet nodig geweest. Zoals heel vaak gelukkig, maar het is wel fijn dat het in de gaten werd gehouden.
    Preventief kun je niets doen.

Deel Deze Pagina