Als fietsen gevaarlijk is..

Discussie in 'De lounge' gestart door pippa26, 1 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    In mijn nieuwe woonplaats (BE ipv NL) zijn veel mooie voorzieningen voor fietsers. Veel fietspaden, fietsstroken op de weg enzovoorts. Maar toch kom ik elke dag weer in situaties dat ik bijna word aangereden. Dit komt voornamelijk door het gevaarlijke rijgedrag van automobilisten, zij hebben zelf totaal niet door dat ze me afsnijden of van de weg duwen.

Alleen zit ik wel met twee kinderen op de fiets en ik vind het écht heel gevaarlijk. Alleen al doordat ze me tegen de stoeprand duwen en ik zo ten val kan komen. Hoe kan ik nou zorgen dat die auto's eens snappen dat ze gevaarlijk bezig zijn? Ik ben al zo ver dat ik begin te schreeuwen naar auto’s...:roflmao:

Ik heb dit al gepost in een lokale fietsgroep maar de reacties zijn dan “ach het is helemaal niet zo”, “auto’s rijden helemaal niet hard, anders krijgen ze een boete” (ze rijden standaard 60 door wegen waar je 30 mag, maar dat valt de lokale bewoners gewoon niet meer op) en “in Brussel is fietsen veel erger“. En de statistieken zijn niet mis: veeeel meer verkeersdoden in Belgie dan in NL.

Anyway, ik wil eigenlijk een zwaailicht ofzo :Dop mijn fiets om auto’s te waarschuwen. Of een lichtbakken met “inhalen nu geen goed idee!”

Iemand creatieve ideeen? ;)!

2. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Misschien , Als je klein begint, reflecterende vesten aan.van die gele die je ook aantrekt bij pech met de auto.
    Sinds motorrijders deze aanbieden worden ze veel beter gezien.

Louise11110 en Gewooniemand vinden dit leuk.
  3. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ja zeker, helmen en reflecterende vestjes. Maar de auto’s zien me wel, dat is het eigenlijk niet.

Edit: misschien is een reflecterend hesje met tekst wel iets :)

Gewooniemand vindt dit leuk.
  4. Gewooniemand

Gewooniemand Niet meer actief

En dan met een tekst erop afstand houden of let op u snelheid.

pippa26 vindt dit leuk.
  5. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Spijker matjes achter je neergooien :roflmao::rolleyes:
    .
    Grapje!

Lijkt me heel vervelend, en bij die gevaarlijke stukken een stukje op de stoep fietsen/lopen?

6. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ja dat wil ik wel haha!

Nee er zijn niet echt “plekken” zoals een gevaarlijk kruispunt. Het is meer dat auto’s je altijd gaan inhalen net voor een bocht (en dan vol op je inrijden als er toch een tegenligger komt), of inhalen bij een obstakel aan de overzijde en dan op je inrijden. En hier in BE zijn overal uitritten dus elke keer rijdt iemand de oprit af en knalt de auto op het fietspad om te kijken of er verkeer aankomt. Dus het is meer gedrag dan de weg zelf.

Mammavantwee vindt dit leuk.
  7. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Dan zie ik nog maar 1 optie.
    Waterbommetjes mee met waterverf. En elke keer als er een auto weer onbeschoft doet een verfbommetje op de auto gooien.
    Dan worden ze pissig en zeg je dat dat ook jouw bloed had kunnen zijn, met hun rijstijl....
    En dan weer rustig verder fietsen...

Maar even alle gekheid op een stokje.. lastig. Wat dat betreft is Nederland echt wel een fietsland en België toch een stuk minder.
    Ik hoop dat je een goede oplossing vindt

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het lastig. Misschien een hesje met "pas op mijn kind" ofzo. Net als van die autostickers van "baby aan boord" zoiets. Of zo'n fietsvlag. Alles wat extra aandacht op je vestigt en toch een beetje een 'pas op kijk uit' gevoel veroorzaakt.
    Maar ik denk dat ik in deze situatie eieren voor mijn geld zou kiezen. Hoe graag ik zelf ook fiets! Maar zeker met kinderen, zou ik niet graag zulke risico's lopen. Blijkbaar zijn de meeste automobilisten daar niet gewend aan fietsers. Dat is een gedragsverandering die erg veel tijd nodig heeft. En ik snap wel dat mensen pas aan fietsers wennen en hun rijgedrag aanpassen, als ze geregeld fietsers zien. Maar ik zou denk ik mezelf en zeker mijn kinderen daar niet voor inzetten tot het zo ver is.

Vergeet ook niet dat het behalen van je rijbewijs lange tijd in België heel anders ging dan in Nederland. Inmiddels is het al wel wat lastiger geworden. Maar zeker voor veel oudere Belgen geldt dat ze lang niet altijd les hebben gehad zoals we dat jn Nederland gewend zijn.

pippa26 vindt dit leuk.
  9. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.674
    18.750
    113
    Vrouw
    Hier rijden er idd nog veel met een rijbewijs die ze kregen bij een pak koeken. Bijna alle 70+ ers volgens mij.

Maar België is gewoon niet zo fietsvriendelijk.
    Hier liggen fietspaden gewoon vlak op de weg. Stippellijn tussen de steenweg en het "fietspad" en klaar is kees.

pippa26 vindt dit leuk.
  10. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    In ieder geval helmen kopen voor jullie allemaal? Dat heb ik zelf ook gedaan toen ik ging fietsen met mijn dochter. Als je dan valt, zijn de gevolgen misschien een stukje minder erg.

pippa26 vindt dit leuk.
  11. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Melding doen bij de wegbeheerders. De enige die kan zorgen dat er maatregelen komen om het gedrag van bestuurders aan te passen zijn de beheerders/overheden.
    Ik weet dat er steeds meer op cursus komen in nederland omdat ze net als ons richtlijnen willen opstellen voor onder andere het ontwerp. Zoals ze het daar zelf noemen is het een ratjetoe zonder duidelijkheid en eenduidigheid en waar elk onderdeel maar iets doet ipv dat er een vaste richtlijn is, ze hebben allemaal hun eigen 'eisen' zeg maar.

pippa26 vindt dit leuk.
  12. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.949
    1.711
    113
    Vrouw
    Misschien zo een enorm harde toeter op je fiets zetten.
    Zodat als iemand te dichtbij komt of afsnijdt je het hard kan toeteren.
    Bekijk bijlage 658642

owly en pippa26 vinden dit leuk.
  13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Helmen en reflecterende jasjes. Verder kom ik ook niet. Bij drukke situaties hou ik de duim al bij de bel.

Misschien toch eens een brief aan je gemeente?

pippa26 vindt dit leuk.
  14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.956
    15.001
    113
    Helmpjes, hesjes. En als t je enige middel is, je geen veilige alternatieve route hebt en de gemeente t ook niet aanpakt, dan overwegen zo'n driewieler te gebruiken, heb je in elk geval meer stabiliteit.

pippa26 vindt dit leuk.
  15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Beste tip die ik je kan geven: eis je plaats op de rijweg op. Dat is ook wat motorrijders bijvoorbeeld leren. Rij niet aan de uiterste rand, maar iets daarnaast. Dat maakt het moeilijker voor auto's om snelsnel voorbij te rijden.

pippa26 vindt dit leuk.
  16. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ja dat is ook zo, dat doe ik ook hoor moet ik zeggen! Maar ik ben wel echt banger geworden zo door het onvoorspelbare gedrag vd automobilist.

17. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ja zo’n brief kan wel idd. Maar ik merk gewoon dat “de Belg” (even generaliserend) het niet snapt. Ik ben zelf heel erg bezig met urban planning (m.n. hoe creeer je wijken en een stad waar je als gezin fijn kunt wonen) en de Vlaamse visie is zó anders. En daar hoort dit fietsen ook bij.

owly vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina