Gevulde wijnbladeren, klopt mijn recept? Tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 20 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik wil voor de verjaardag van mijn oudste zoon als hapje gevulde wijnbladeren maken. Nu heb ik dat al wel eerder gedaan, maar jaren geleden. Ik wilde het dus eigenlijk nu op dezelfde manier maken als wanneer ik gevulde paprika's maak, maar kan dit wel?

Vulling is dan rijst, met ui en gehakt, peper, zout en munt. Daar vul ik de bladeren mee en dan kook ik dat in een mengsel van water, bouillionblokje en tomatenpuree.

Ik heb nu trouwens ook bladeren uit een pot (ipv vers) moeten deze afgespoeld worden met water?

Is dit goed? Of hebben jullie nog een andere variatie?

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Met gehakt kan inderdaad wel ja. Ook gewoon rauw, je kookt het 3 kwartier dus dat is dan meer dan gaar. Citroen, ja omdat wij erg van een beetje zuur houden. Als je toevallig nog bosui in huis hebt is dat ook erg lekker door het mengsel.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Oh, die citroen hoeft dus niet (hier niet zo van zuur :))

dus als ik het nu zo doe: bladeren afspoelen, 5 min in kokend water laten staan, af laten lekken.

uitje fruiten? dat door het rauwe gehakt, rijst, met zout, peper en kruiden. alles strak oprollen op elkaar in de pan, deksel erop en er dan een mengsel van water, olie, tomatenpuree en bouillionblokje voorzichtig opgieten (moet dit helemaal onder staan, of om te stomen?)

Dan klopt mijn recept weer?

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Klopt inderdaad, behalve: na het ui fruiten (in ruim olie! anders wordt het droog straks) voeg je ook alvast de rijst, kruiden en tomatenpuree toe en mix je alles even goed (door de warmte gaat dat makkelijker). Ook zou ik als je ze gaat koken er een bord opleggen om te voorkomen dat ze gaan drijven en open gaan. Op dat bord moet dan nog een klein laagje water staan. Oh ja en een paar losse bladeren onderin de pan om aanbranden te voorkomen.

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

dus als de ui gefruit is, even alles toevoegen en meebakken? of van het vuur af roeren?
    supertip van die bladeren!

7. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    #8 Mireia, 20 nov 2014
    Laatst bewerkt: 20 nov 2014
    Hoooi..

Hoe ik het maak:

Alles ongekookt en ongebakken doe ik in n bakje: rijst, beetje tomatenpuree, grote ui door de hakmolen en dat er ook bij(ik zelf doe geen bosui), oja en ik schil idd n tomaat en doe dat ook in de blender en voeg dat er ook bij, en eventueel gehakt ja als je dat lekker vindt, de kruiden die jij zelf ook opnoemt, eventueel fijngehakte peterselie idd, beetje olijfolie en zout (eventueel ook n teen knoflook persen maar hoeft niet). Dit mengseltje even met de hand mengen met elkaar. En dan in n pan een paar bladeren plaatsen zodat idd de onderste gevulde bladeren straks niet aanbranden. De bladeren idd even paar minuutjes aan de kook brengen en afspoelen en water eruit knijpen, zo haal je overtollige zout eruit zeg maar. Dan vullen strak oprollen plaatsen in de pan. Een klein bordje op het geheel wat straks beetje tegendruk biedt als je water vult in de pan wat tot net over het geheel heen komt. Koken.

Ik doe apart in n pannetje het rode sausje maken en later bij het geheel voegen dat nog aan het koken is. In n pannetje doe ik wat olijfolie en een beetje tomatenpuree en pers ook een knoflook doe er ook wat gedroogde munt bij en zout. Beetje water erbij dan heb je n sausje aan de kook dat voeg ik toe aan de pan met bladeren.

Zo heb je gevulde bladeren in n rood sausje. Je kan het ook zondr saus doen dan kan je straks de gevulde bladeren zo droog ook met de hand of vork snacken.

Ps. Het is idd lekker met citroen. Maar ik pers er later pas citroensap over het geheel wanneer.ik het serveer. Heerlijk idd! Nou eetsmakelijk.

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Jij ook bedankt! Dat rode sausje erbij wordt niks hahaha, het is de bedoeling om het als snack te geven (uiteraard met andere hapjes als gevulde dadels, gevulde abrikozen en pompoentjes :))

9. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Deze zijn echt heel lekker:

Dolmades « Koken met nrc.next

Maar het allerlekkerste vind ik de gewone vegetarische zonder opsmuk.

Wat er sowieso in hoort te zitten voor mij naast rijst is

Peterselie en citroen. Echt onmisbaar. En wat heel lekker is, is komijn en munt.

Met tomaat is dan denk ik Turks, want zo heb ik ze nog nooit gegeten in Griekenland.

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

mmmmmh, jij maakt het moeilijk kiezen zo :)

11. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Heb nog wat wijzigingen toegevoegd:) Smakelijk en succes:)

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

ik heb het gelezen, nogmaals bedankt!

13. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Lekker! Krijg er zin in, maar wat een werk, althans zo klinkt het.

Ik heb weleens zo'n kant en klare pot uit de AH gekocht, zo lekker. Maar natuurlijk een stuk minder lekker als de verse! Ik mis mn Turkse buuf.... :( kreeg ze zo vaak van d'r en andere zelfgemaakte Turkse lekkernijen.

14. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ohw heerlijk!
    Mijn schoonvader maakt ze er 1 of 2x in het jaar en af en toe omdat ik zo blij zeuren :). Ik ben echt verslaafd aan die dingen!

Heb ze 1x zelf gemaakt maar die smaakten toch niet zo goed!

Eet smakelijk vast.

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat vond ik toen best meevallen eigenlijk, misschien ben je iets langer bezig, maar toch geen uren (in mijn herrinnering dan)

Uit een blikje van de supermarkt vind ik ze niet te eten :) vers vind ik ze ook heerlijk!

16. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Vindt ze wel eetbaar, lekker zuur ook, waar jij dus niet van houdt .:p

Succes met maken, en eet smakelijk.

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik heb ze gemaakt met rijst, gehakt, munt, oregano, peper, zout en gekookt met tomatenpuree en boullion. Bovenop toch schijfjes citroen gelegd, maar dat was echt niet lekker. Bijna niemand lustte ze :( behalve 2 vriendinnen, die vonden het heerlijk en hebben met zijn tweetjes de hele schaal leeggegeten :p

Ik had ook flink vulling over, dus die heb ik apart gekookt de pan, zonder citroen en dat was echt heerlijk. volgende keer dus zonder citroen hier, ik heb alweer 2 potten wijnbladeren in de kast.

Iedereen bedankt voor de recepten!

18. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tomatenpuree én citroen had ik ook niet gedaan, beide zuur.

Wel leuk dat je het hebt gemaakt!

19. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat was het ook, en doordat ik de schil er omheen had gelaten óók nog bitter :D Zuur en bitter...brrrrr :$

Maakt niets uit, volgende keer beter en er waren er twee die zich en vol aan hebben gegeten, die vonden het heerlijk :)

Deel Deze Pagina