Goedemorgen webcareteam! Ik ben uitgerekend op 5 juni 2015. Nu zit ik met het volgende probleem. Mijn contract eindigt op 16 december 2014. Dit is een 32 uren contract. Ik heb een verlenging gekregen van 3 maanden, echter dit is op basis van een 12 uren contract, welke eindigt op 16 maart 2015. Ik kan er hierna al min of meer vanuit gaan dat ik ontslagen wordt ivm bezuinigingen. Tussen 16 maart en 5 juni liggen 13 weken. Als mijn zwangerschapsverlof 6 weken voor uitgerekende datum zou ingaan zit ik op 7 weken na ontslag waarop dit verlof in zou gaan. In geval van 4 weken voor uitgerekende datum verlof nemen zou er 9 weken tussen zitten. Welke weg moet ik nu bewandelen? Kan mijn werkgever een zwangerschapsuitkering voor mij aanvragen ondanks dat het einde contract is en ikzelf daarna/daarvoor WW aanvragen, of ga ik gewoon de WW in? Heb het proberen op te zoeken maar elke situatie is heel specifiek. Ik heb begrepen dat de types contracten niet uitmaken maar dat er naar de inkomsten van je laatste jaar/half jaar wordt gekeken voor het berekenen van de uitkering, is dit correct? Graag jullie hulp! Bedankt alvast! Groetjes Patricia.
Goedemorgen Patricia, Wat jammer dat je contract niet meer wordt verlengd. Je krijgt in de komende tijd te maken met verschillende uitkeringen. Ik zal ze stap voor stap beschrijven. Gedeeltelijk WW na einde van huidig contract Vanaf 16 december eindigt je huidige contract van 32 uren, en krijg je een nieuw contract voor 12 uren. Omdat je meer dan vijf uur per week verliest, kun je voor de verloren uren WW aanvragen. WW vraag je aan via www.werk.nl. Daar schrijf je je ook in als werkzoekende. Want voor de uren dat je WW krijgt, moet je wel beschikbaar zijn voor vervangend werk en daar actief naar zoeken. Je moet uiterlijk op je de tweede werkloosheidsdag WW aanvragen, maar het kan al een maand van te voren. UWV berekent hoeveel je gemiddeld per dag verdiende in het jaar voordat je werkloos werd. Dat noemen we je dagloon. Van dit dagloon krijg je de eerste twee maanden 75% uitgekeerd, de daaropvolgende maanden 70%. Hoe lang je WW krijgt, hangt af van je arbeidsverleden. Tijdens de WW-aanvraag krijg je hier een indicatie van. Volledig WW na einde nieuw contract Als je na het einde van je nieuwe contract geen verlenging krijgt, word je op 16 maart volledig werkloos. Je vraagt dan een nieuwe WW-uitkering aan voor de overige 12 uren. Je hebt dan twee WW-uitkeringen die naast elkaar lopen, maar met een verschillende begin- en einddatum. De aanvraagprocedure is hetzelfde als voor je eerste WW-uitkering. De berekening is ook hetzelfde. Vanuit de WW naar de WAZO Op basis van je WW-uitkering heb je recht op zestien weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Je kunt zes tot vier weken voor je uitgerekende datum met zwangerschapsverlof. Afhankelijk van de ingangsdatum heb je dan nog recht op tien tot twaalf weken bevallingsverlof. De WAZO vraag je zelf aan, omdat je dan geen werkgever meer hebt. Daarvoor kun je acht weken voor je uitgerekende datum contact opnemen met UWV Telefoon (0900-9294). Je WAZO wordt gebaseerd op je WW-dagloon. Maar tijdens het verlof krijg je 100% van dit dagloon uitgekeerd. Na de WAZO opnieuw WW? Heb je na het verlof nog geen nieuw werk gevonden? Dan kan het eventueel resterend deel van je WW-uitkeringen worden voortgezet. Hiervoor vraag een herleving van je WW aan via www.werk.nl. Je hoeft dan niet opnieuw alle gegevens over je arbeidsverleden in te vullen, maar alleen wanneer je weer opnieuw werkloos bent geworden. Per die datum wordt de WW weer opgestart. Op onze website vind je actuele informatie over WW en WAZO. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare