Beste team, Ik heb een vraag. Ik ben gastouder maar sta niet als zzper geregristreerd. Ik ben nu 11 weken zwanger en wil straks een mnd voor en 3 mnd na verlof (de gebruikelijke 16 wkn dus). Maar voor mij geld dus niet werken is geen geld. Heb ik wel recht op een uitkering tijdens dit verlof? Ik sta sinds 2010 geregistreerd in het LRKP Met vriendelijke groet Janis
Beste Janis, De meeste werkende zwangere vrouwen hebben recht op betaald zwangerschapsverlof. Wie in dienst is bij een werkgever krijgt een WAZO-uitkering en wie als zelfstandige werkt een ZEZ-uitkering. Veel gastouders zijn wel ingeschreven bij een gastouderbureau, maar daar niet in loondienst. Als je wel in loondienst bent bij het gastouderbureau of bij de ouders, dan ben je via je loon automatisch verzekerd voor werknemersverzekeringen, zoals de WAZO, WW en Ziektewet. Ben je niet in loondienst, en dus niet verzekerd voor werknemersverzekeringen? Dan kun je geen WAZO krijgen, maar moet je ZEZ aanvragen. Je kunt dit zelf controleren: log met je Digid-code in op MijnUWV. Klik op het kopje "Mijn arbeidsverleden en lonogegevens" en vervolgens op "Controleer hier uw loongegevens en dienstverbanden ". Staat je huidige werk in dit overzicht? En staat daar "Verzekerde wetten: WW, ZW en WIA"? Dan heb je recht op WAZO. Staat je dienstverband er niet bij? Dan heb je geen recht op WAZO, maar kun je ZEZ aanvragen. Op onze website vind je actuele informatie over WAZO en ZEZ. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare