Nog geen vervanger en nog geen akkoord minder uren

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door LadyDaisy, 14 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LadyDaisy

LadyDaisy Niet meer actief

Zoals het onderwerp al zegt:
    Met nog maar 4 maanden werken te gaan is er nog steeds geen akkoord op mijn minder gaan werken na mijn zwangerschapsverlof, en ook is er nog niemand aangenomen om mijn werk over te nemen tijdens mijn verlof.

4 maanden lijkt lang, maar is zo voorbij.
    Net nog met mijn manager gesproken, ik mag ook nog niet dagopvang gaan regelen omdat er nog geen akkoord is gegeven..
    Ja leuk, en als ik straks niet meer mijn kleintje naar de dagopvang kan doen omdat er geen plek is?
    Dan kan ik helemaal niet meer gaan werken tot er plek is... ja 1 dag, omdat mijn moeder zo graag 1 dag wil oppassen (wat ik pas na lang aandringen van haar kant akkoord heb gegeven)

Wat kan ik doen?

2. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Ik ken het, zit met hetzelfde probleem.

Ik heb ons ongeboren kindje wel alvast opgegeven voor het KDV (1 dag per week). Ik kan daar altijd nog vanaf.

Irritant he als je zo aan het lijntje gehouden wordt.

3. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Hai Daisy,
    Vervelende situatie hoor! Ik zou als ik jou was in ieder geval WEL vast inschrijven voor de dagopvang, je mag altijd dagen laten vallen dus je bent niet verplicht ze af te nemen. Bij mijn 1e dochter had ik op aanraden van het KDV alle 5 de dagen van de week ingeschreven omdat ik niet wist welke dagen ik nodig had. Dus dat kun je gerust doen...
    Verder zou ik bij P&O vragen of je manager niet verplicht is op korte termijn met een ja of nee te komen, dit is ook best frustrerend...
    Succes!
    groetjes, Marit

4. LadyDaisy

Nou, dan ga ik me maar inschrijven voor 40 uur als ik toch dagen/uren kan laten vallen.
    Bedankt!

5. Fleur76

Fleur76 Actief lid

15 apr 2007
    167
    0
    0
    secretaresse
    Zuid Holland
    hier nog 4,5 week werken tot ik met zwangerschapsverlof ga.
    en ook ik weet nog niks, waarschijnlijk ga ik dat ook niet meer horen voordat ik met verlof ga, maar hoor ik het in mijn verlof.

ik ben het hier zeker niet mee eens, en ga nog een paar keer vragen en a.s donderdag heb ik een afspraak met de personeelsadviseur.

6. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Echt geen stijl vind ik dat! Maar ik steven er zelf ook op af.. de weken vliegen voorbij en ik blijf maar vragen om antwoord, maar nee hoor.. :rolleyes:

7. LadyDaisy

Tja... ik heb nu steeds meer zoiets van ´geen akkoord om minder te gaan werken? jammer dan, zo een andere baan´.

Ik wil minder gaan werken, en heb dit al in het begin van mijn zwangerschap aangegeven.
    Niet mijn probleem als zij zo traag zijn met beslissen.
    Ik heb wekelijks gevraagd wat de status was.

8. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb nog 2 maanden te gaan tot mijn verlof (15 december) en ik weet ook nog niks, nada, niente. Ik heb o.a. een verzoek ingediend om na mijn ouderschapsverlof minder uren te gaan werken, waarvan 4 uur thuis. Ik zou er vandaag een gesprek over hebben met mijn werkgever, maar dat is uitgesteld tot volgende maand, omdat hij nog wat dingen moet uitzoeken. Er is ook nog geen sollicitatieprocedure voor mijn vervanger gestart, dus dat gaan ze nooit meer redden voor 15 december.

Ik maakte me er eerst heel erg druk om, maar nu niet meer. Ze weten wanneer ik met verlof ga, en ik blijf echt geen dag langer :) Verder is het niet mijn probleem als zij straks geen vervanging hebben. Mijn werk is zodanig dat het nooit kan blijven liggen tot ik weer terugben, dus dat geintje kunnen ze me niet flikken.
    Waar ik wel stennis over ga schoppen is dat ik voor mijn verlof alle afspraken zwart op wit wil hebben. Anders zit ik straks thuis en weet ik nog niks :(

Maarrrr...ik werk sinds deze week minder uren, op advies van de arbo-arts, en daar is wel heel snel op gereageerd. Er is nu al een vervanger voor die uren geregeld. Dus dat is dan wel weer positief ;)

9. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    De mogelijke reacties van de werkgever op het verzoek van de werknemer

De werkgever gaat akkoord. In dit geval zal de arbeidsovereenkomst conform de wens van de werknemer worden aangepast.

De werkgever gaat akkoord met de verzochte aanpassing van de arbeidsomvang maar niet met de spreiding van de arbeidsuren. In dat geval zal er opnieuw gesproken moeten worden over een nieuwe spreiding van de arbeidsuren. Worden beide partijen het niet eens dan gaat de aanpassing van de arbeidsomvang niet door en blijft de bestaande situatie gehandhaafd.

De werkgever gaat met het verzoek in zijn geheel niet akkoord. De werkgever zal in dat geval zijn beslissing dienen te motiveren. Is de werknemer het niet eens met de beslissing, ondanks de motivering van de werkgever, dan kan het geschil alsnog worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde kantonrechter.

De werkgever reageert niet op het verzoek. Indien de werkgever niet reageert, dan mag de werknemer ervan uitgaan dat het verzoek om de aanpassing van de arbeidsomvang akkoord is. Immers de werkgever moet zijn beslissing minimaal 1 maand voor de beoogde ingangsdatum aan de werknemer kenbaar maken.

Hij moet dus minimaal een maand van te voren aangeven of het kan ja of nee. Doet tie dit niet dan mag je gewoon minder gaan werken.

10. Flunckybubble

Flunckybubble Actief lid

22 jan 2008
    173
    0
    0
    Omgeving Eindhoven
    Je werkgever mag het verzoek voor parttime werken of iig minder werken niet wijgeren tenzij ze wel zo'n verschrikkelijke goede reden hebben bijvoorbeeld als ze bezig zijn met een reorganisatie ofzo en dan nog is het haast niet mogelijk om het verzoek te wijgeren.

Je hebt als zwangere heel veel rechten en je hoeft niet bang te zijn dat ze niet akkoord gaan want ze zullen het wel moeten het accepteren.

Ze mogen zelfs je functie nog niet eens aanpassen als je het er niet mee eens bent.

Ik heb dit pas samen met mijn manager en de hoofd van onze afdeling volledig uitgezocht en ook al laten ze niks horen, ze zullen zich wel aan moeten passen en ze moeten zelf zoeken voor evt. een vervanger om de functie op te vullen of wat dan ook.

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Let wel, dit geld niet als je in een bedrijf werkt met minder dan 10 werknemers. Ik kan uit het verhaal van de ts niet opmaken op dit zo is bij haar, maar ik wilde het wel even melden.

Dat zou dus betekenen dat de werkgever van de TS 1 maand voordat ze weer gaat werken moet laten weten of ze akkoord zijn of niet. (Lees ik dat goed?) Want dan wil dat zeggen dat ze dus in haar verlof pas te horen zou kunnen krijgen over het hoe en wat? Niet echt handig voor de opvang enzo...

12. saartje32

saartje32 Actief lid

29 okt 2007
    287
    0
    0
    Ik zit met hetzelfde probleem, ook ik ga 15 december met verlof, en weet nog niks. :evil:

Ik heb een aantal vragen gesteld bij postbus 51, als ik antwoord heb, zal ik het hier posten.

13. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Bij mij op werk wilde het ook niet echt vlotten, maar toen ik vertelde dat ik het echt snel wilde weten, omdat ik anders opvangproblemen zou hebben na mijn verlof en ze dan kans hadden dat ik ontslag ging indienen, waren de gesprekken 2 weken later rond!

Deel Deze Pagina