Lastige situatie..

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Daan588, 9 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daan588

Daan588 Lid

9 mrt 2009
    9
    0
    0
    Verzorgende
    Sappemeer
    Misschien staat er al wel zo onderwerp op dit forum..
    maar ik wil dit graag even delen, want ik zit er best mee..

Ik ben 13 weken en 4 dagen zwanger en werk als verzorgende in de thuiszorg, maar dan in een service flat, we bieden meer verpleeghuiszorg dan thuiszorg. Anyway, ik ben behoorlijk ziek van mijn zwangerschap, misselijk, ontzettend moe en de laatste weken ben ik ontzettend duizelig, zo erg dat ik zelfs onderuit ga.. Nu weet ik nog niet waardoor dat komt, mijn bloeddruk is goed 140/72 dus daar kan het niet aan liggen, nu ben ik vorige week aan bloed prikken geweest en daar moet ik de uitslag nog van krijgen. Maar goed, ik ben dus een aantal keer ziek naar huis gegaan omdat ik het op mijn werk niet vol hield (spugen bij clienten, bijna flauwvallen bij clienten). Nou en ik ben niet iemand die zich gauw ziek meld, ik werk eerder teveel, maar ik hield het dus gewoon echt niet meer vol..

Nou vind mijn leidingevende dus dat ik mij wel erg veel heb ziek gemeld en ze vroeg zich af of dit allemaal wel nodig was, want ik was maar gewoon zwanger en ik ben nu mijn eerste trimester door dus nu waren alle kwaaltjes wel over.. aldus mijn leidingevende.. Zij heeft dus een 2 zwangerschappen gehad en nergens last van gehad en kan zich blijkbaar niet voorstellen dat er ook vrouwen zijn die wel ziek zijn. Ook heb ik een collega die 17 weken zwanger is en nergens last van heeft, dus daar gaat mijn leidinggevende erg veel conclussies uit trekken, wat ik erg onterrecht vind.. :(

Maar nu als gevolg van mijn ziek zijn en mijn zwangerschap heeft ze mijn uren zonder pardon terug gezet en ik moest maar minder gaan werken want zo had ze ook niets aan mij.. En dat ik zo jong zwanger was geworden vond ze ook maar niets, ik had er beter voor kunnen kiezen om het kindje te laten weg halen, en eerst aan mijn eigen toekomst moeten denken en flink gaan werken. :confused: ( zij kent mijn situatie, mijn vriend en ik hebben net een huis gekocht en zitten een klein beetje krap in ons budget maar daar komt al weer verandering in.) Nou sorry maar ik vond dit echt te ver gaan..

Nu vrees ik dus een beetje voor mijn baan, wat ik met erg veel plezier doe.. Kan zij mij zomaar ontslaan omdat zij vind dat ik me te vaak ziek heb gemeld?

Iemand ook zo'n situatie mee gemaakt? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier nu mee aan moet.. Door deze situatie is de sfeer op het werk zo gespannen dat ik ook niet echt meer met plezier naar mijn werk ga.. En ik ben echt bang dat ik mijn baan kwijt ga raken.. kan iemand mij helpen of tips geven?
    Ben ten einde raad... :(

Groetjes Danielle

2. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi Danielle,

Ten eerste wat een belachelijke opmerking van je leidinggevende. Het is jullie keuze om voor een kindje te gaan en daar heeft zij niets mee te maken. Daarnaast kan je er niets aan doen dat je je zo ziek voelt, zoals je zelf al aangeeft is elke zwangerschap anders. Er zijn vrouwen en die gaan fluitend door de zwangerschap voor anderen is het dat ze veel ziek zijn.
    Maar wat nu mijn vraag is of je een contract hebt en hoeveel uren daarin staan. Want ze mogen je op basis van ziekte, of dat nu met een zwangerschap te maken heeft of niet, nooit zomaar uren afnemen als er wat anders in je contract staat. Daarnaast zou ik kijken of je een afspraak kan maken bij de bedrijfsarts en daar je verhaal doen. Deze kan je dan helpen met bijvoorbeeld het aanpassen van je werkuren zonder dat je achteruit gaat in salaris. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Misschien zijn er nog meer mensen die hier nog meer over weten.

Veel succes en geniet lekker van je zwangerschap, want anderen ook zeggen!

Groetjes Mariska

3. Klevkin

Klevkin Bekend lid

26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Hoi Danielle,

ik ben het eens met bovenstaande, je baas gaat veel te ver in haar opmerkingen. Dit mag ze niet doen.

Je kan nooit zomaar ontslagen worden omdat ze vind dat je je teveel ziek meld.

Het hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf wat voor contract je hebt?

Ik ben het eens met Ikke, ik zou even contact opnemen met een bedrijfsarts.
    Ik weet niet of je lid bent van een vakbond, maar die zou je ook kunnen adviseren en duidelijk antwoord kunnen geven op je vragen. MOcht je niet lid zijn, het is nooit te laat om lid te worden ;).

4. Daan588

Daan588 Lid

9 mrt 2009
    9
    0
    0
    Verzorgende
    Sappemeer
    Ja precies dat vond ik dus ook al dat ze daar te ver in gaat.. Maar goed, ik durfde daar ook niet al te veel tegen in te gaan, want ik vrees echt een beetje voor mijn baan. zo werk ik alleen nog op de dagen dat zij ook aanwezig is, want ze wil me toch in de gaten houden om te kijken of ik me echt niet aanstel... Ik voel me zo naar behandeld op mijn werk.. :(

Ik heb een min max contract van 20 tot 36 uur per week voor onbepaalde tijd. Ik werk op moment maar 12 uur in de week..

Ja daar had ik nog niet aan gedacht van de bedrijfsarts, ik zal daar eens contakt mee op gaan nemen ;) Bedankt voor die tip!

5. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Beste Danielle,

Omdat je een contract hebt van minimaal 20 uur hebt, kan je nooit voor minder betaald krijgen. Dus ook al werk je er maar 12, omdat je dus ziek bent, dan moet je rest van de uren via de ziektewet uitbetaald krijgen. Ik hoop dat je dat iets gerust steld.

Groetjes Mariska

6. zohra

zohra Niet meer actief

ja maar dan moet haar werkgever haar wel ziekmelden ten gevolge van zwangerschap.

en als haar werkgever dat niet doet?
    waar haal jed an je uren vandaan?

ze kunnen je iig niet ontslaan, kan wel maar dat word voor hun een kwestie van een rechtzaak.
    heb zelf n.l 3 jaar terug ontslag gekregen tijdens de zwangerschap.

eigenlijk moet je werkgever je naar de bedrijfarts sturen ze hoeft zelf niet te beoordelen of je je aanstelt of niet is haar taak niet eens.

en wat ze verder heeft lgezegt lijkt nergens en nergens op waar bemoeit ze zich mee, echt te gek voor woorden.
    deze uitspraak kun je ook melden bij je bedrijfarts, lijkt echt nergens op!

7. Daan588

Daan588 Lid

9 mrt 2009
    9
    0
    0
    Verzorgende
    Sappemeer
    ja precies, en dat is waar ik best wel bang voor ben dat dat niet gebeurd, omdat mijn leidinggevende gewoon keihard zegt dat ik me aanstel..

Het is een hele lastige kwestie.. ik heb het gevoel dat ik als werknemer ook niet zo sterk sta tegen over haar, misschien is dit onzin hoor, maar ja dat komt ook heb nog nooit eerder in zo situatie gestaan..

ik ga eens contakt op nemen met de vakbond indd, misschien kunnen die me ook op weg helpen in deze situatie..

elk geval bedankt voor de reacties zover ;)

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.481
    36.443
    113
    Meid, ze mag je sowieso niet minder dan 20 uren geven hoor! Nou ja, dat mag wel, maar dan moet ze je wel 20 uur uitbetalen. Wat ontzettend kinderachtig dat je op haar werkdagen moet werken zodat ze je in de gaten kunt houden en waar bemoeit ze zich allemaal mee. Ze lijkt wel jaloers..

9. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    wat een harteloos mens zeg, sorry dat ik het zeg.

Maaruh als jij een contract heb van min. 20 uur, dan moet je ook betaald krijgen voor 20 uur. Ook als je ziek bent.

Je kunt altijd contact opnemen met idd de bedrijfsarts of arbo-dienst.

Als je werkgever je ziekmeld door je zwangerschap, dan komt je automatisch in contact met het UWV. Zij nemen dan contact met je op.

10. Daan588

Daan588 Lid

9 mrt 2009
    9
    0
    0
    Verzorgende
    Sappemeer
    Het is gewoon een hele harde tante ja.. dat heeft ze nu wel weer bewezen.. Jaa, ze heeft mij ook ontzettend gekrenkt met die op merking hoor, voor al om dat ze tegen mijn zwangere collega weer vol lof is, maarja die is ook niet ziek.. En dan daardoor al dat geroddel op het werk.. zo niet leuk..

Ik ga het zeker even in de gaten houden met mijn uren, en ik ga er eens even achter aan bellen hoe het zit met mijn ziekmeldingen...

11. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Jezus wat een mens. Laat je niet intimideren door d'r hoor, stom wijf.
    Als jij een contract heb van minimaal 20u tot max 36 dan kan ze je nooit minder uren geven dan 20! en al helemaal niet minder betalen. Is ze nou helemaal gek. Hou je loonstrookje in de gaten en bel inderdaad even de arbo-arts. Je vertelde dat jullie een huis hebben gekocht? Hebben jullie daar ook juridische bijstand bijzitten, in de hypotheek en verzekeringen? Anders kan je daar nog even raadplegen, wat zij doet mag gewoon écht niet.

12. Daan588

Daan588 Lid

9 mrt 2009
    9
    0
    0
    Verzorgende
    Sappemeer
    Jaa, hard van der he.. sommige mensen hebben blijkbaar erg weinig gevoel.. :cry:

ik ga zeker mijn loonstrook in de gaten houden ja.. en ik ga overal eens goed naar informeren.. En ik neem zeker even contakt op met de bedrijf arts.! Bedankt voor jullie tips trouwens!

Ja die hebben wij sterre. Ook dat houd ik in mijn achterhoofd! ;) Bedankt!

Ik baal gewoon ontzettend van de hele situatie.. Ben er ontzettend verdrietig over ook.. :cry:

13. zohra

zohra Niet meer actief

hoi,

heb je al contact gehad met je bedrijfarts? en hoe is dat verder dan afgelopen ben wel nieuwsgierig hoe dit zich verder ontwikkeld, al is het niet leuk voor jou natuurlijk.

gr

14. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Kan me voorstellen dat je hier heel verdrietig van word. Ik zat toen met reuma en mij werd het leven ook zuur gemaakt, alsof je daar beter van word en weer zin krijgt om te gaan werken of zin hebt om je uberhaupt in te zetten in/op je werk.

15. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hou je wel in de gaten, dat de uren die je nu dus niet werkt tot aan de minimale 20 uur, niet geregistreerd worden als 'min-uren'...

Dus niet dat je ineens te horen kan krijgen van je leidinggevende: Joh je hebt toen steeds minder gewerkt, die uren moet je nu 'inhalen'...

Ik werk nl 28uur onregelmatig en heb dus een maandrooster, met een x aantal uren die ik dus voor een maandlang moet werken..
    Het kan dus zijn dat ik in maart 123 uur moet werken, maar er daadwerkelijk maar 120 werk. Dat houdt bij mij in dat ik wel uitbetaald krijg naar mijn contract, maar wel op papier bij de roosteraar min 3 uren heb... (dit geldt t zelfde voor plus/over-uren)..

Zou toch naar zijn als je dit gebeurt...

16. Daan588

Daan588 Lid

9 mrt 2009
    9
    0
    0
    Verzorgende
    Sappemeer
    Ik heb volgende week dinsdag een afspraak met de bedrijf arts, heb hem de boel een beetje uit gelegd en kan volgende week even bij hem langs. ben benieuwd hoe dat af loopt, het klonk voor de telefoon wel positief.

Verder zijn mijn ziekte uren afgetrokken van mijn vakantie dagen. Dit zag ik op mijn salarisstrook staan :S Maar degene die daar weer over gaat is er op moment niet dus dat moet ook weer wachten tot volgende week .. schiet lekker op..

Lief dat jullie zo mee leven, doet me goed ;) Ik houd jullie zeker op de hoogte!

Ja Miekje dat heb ik ook in de gaten gehouden. Die min uren worden dan bij ons in een flex gegooid, dat is tot zover nog niet het geval bij mij.. Maar ik houd het zeker in de gaten.

17. Klevkin

Klevkin Bekend lid

26 aug 2008
    659
    1
    0
    Begeleider van zelfstandig wonende l.v.b.ers (24 u
    Friesland
    Ik ben benieuwd wat de bedrijfsarts zegt!

En je ziekte uren mogen zeker niet van je vakantie dagen afgetrokken worden hoor! Dus houd ze in de gaten.

Veel succes!

18. monique77

monique77 Actief lid

17 jul 2007
    305
    0
    0
    Hoi

Hier even een reactie van .Ik heb een nul uren contract en kan 3 dagen oproepbaar zijn.Vanaf dat ik daar al werk 3 jaar word ik wel 3 dagen in de week ingezet.Toen ik dus zwanger werd en al snel klachten kreeg moesten zij mij wel voor 3 dagen in de week uitbetalen ondanks mijn nul uren contract.Ze kijken namelijk naar de aantal uren dat je de laatste (dacht) 3maanden hebt gewerkt.de werkgever krijg alles vergoed van het uwv als de klachten voortvloeien vanuit een zwangerschap en mag je dus ook niet gekort worden.Ik ben op een gegeven moment minder gaan werken(halve dagen) maar kreeg wel een volledig salaris van wat ik daarvoor al had.Je moet alleen 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof zodra je bent aangemeld bij het uwv en mag dit dus niet tot 4 weken voor de datum.Hoop dat je hier wat aan heb.

gr.monique

19. jodie

jodie Bekend lid

20 mei 2008
    817
    0
    16
    Ik zou dit echt niet tolereren! Jeetje wat een harde, zakelijk tante, eerder onmenselijk.
    Idd Arbo inschakelen, bond en eventueel juridische hulp. Dit mag ze wettelijk dus niet doen tijdens je zwangerschap.
    Niet al te bang voor ontslag zijn, als ze dat doet (hebben ze een probleem juridisch gezien trouwens) heb je altijd recht op een zw. schapsuitkering gebasseerd op de uren die je nu draait.

En trouwens 2 zw.schappen vergelijken? En na de 14 weken zijn de ergste kwaaltjes wel voorbij? Nou ja wat een antieke doos zeg!

Nee het allerergste vind ik dat ze dat van die abortus heeft gezegd, ik zou hier zeker werk van maken! Je kan ook nog de stap nemen om naar de persoon te gaan die de baas is van de stichting/zorggroep. Een manager of hoofd zorg. Of heeft ze daar een goede band mee?
    Succes meid! Enne het ligt niet aan jou, niet onzeker worden!

20. Daan588

Daan588 Lid

9 mrt 2009
    9
    0
    0
    Verzorgende
    Sappemeer
    Ja indd, ik ben er ook erg boos over hoor dat ze die uitspraak heeft gedaan.. Zo zie je maar weer dat ze je maar voor 1 ding hebben en dat is puur voor het werk..

Ik wacht eerst even af wat de bedrijfarts zegt en ik heb volgende week contakt over mijn ziekte uren die uitbetaald worden als vakantieuren.. En vandaar uit zie ik wel even hoe het verder moet gaan.. Ik baal wel enorm van deze situatie.. want de werksfeer word er niet gezelliger op moet ik zeggen hoor.. En het plezier in de je werk.. stjaa je raakt je motivatie een beetje kwijt he, terwijl ik me werk echt super graag mag doen..

Maar we wachten even af, en ik houd jullie op de hoogte..!
    Fijn voor jullie medeleven en vele tips..!

Deel Deze Pagina