Hallo, Ik ben 4 weken geleden bevallen van het mooiste meisje ter wereld, maar nu werd ik vanmiddag gebeld door de zus van m'n ex..:S Even mijn hele verhaal, heel kort samengevat. Ik ben onverwacht (door de pil heen) zwanger geraakt, heb dit mijn ex heel eerlijk verteld en gevraagd wat hij wou. Ik moest maar abortus plegen en daarna moesten we elkaar maar nooit meer zien. Toen ik ervoor koos om haar te houden, was het een kankerkind en had ik zijn leven verpest (zelfs toen ik zei dat ik het zelf ging doen), etcetera. Ik heb echt veel pogingen gedaan om hem erin te betrekken, maar het was de ene leugen op de andere. Heb zelfs nog gevraagd of hij het wou weten als ze geboren was, maar hij wou zelfs geen foto hebben. Ik heb in het beginstadium nog zijn zus gebeld om alles te vertellen en dat ze niet raar op moest kijken als mijn dochter straks haar roots wilt leren kennen. Zij zou mij terug bellen, wou nadenken, etcetera. Nóóit meer wat van gehoord. Word ik vanmiddag ineens gebeld, of ze niet even gezellig op kraambezoek mochten komen. Toen ik zei dat ik daar persoonlijk geen zin in had, was ze nog boos ook. En of ik hulp cq geld nodig had? Ik heb het mijn hele zwangerschap alleen gedaan, dit kan ik ook wel alleen doen. Het blijkt dat mijn ex het zijn moeder niet eens verteld had, zijn zus probeerde zelfs nog of ik het niet samen met haar het aan zijn moeder kon vertellen. Ik heb gezegd dat dat niet mijn probleem was en dat ze dat maar lekker samen konden uitzoeken. Toen ik zei dat ikzelf geen contact wil, omdat ik een stabiele moeder wil zijn voor mijn dochter, werd ze nog bozer, vond de hele situatie maar apart en suggereerde dat ik me aanstelde en hing ze op.. EXCUSE ME?! Ik ben zó verschrikkelijk boos. Ik heb voor de zekerheid maar het Juridisch Loket gebeld, hoeveel rechten mijn ex eigenlijk heeft. Maar het blijkt dat 1 rechtszaak al genoeg is, hij hoeft haar alleen maar te erkennen met vervangende toestemming van de rechter en alles (incl. omgangsregeling) is geregeld.. Ik vind echt dat wij, als alleenstaande moeders, echt door de overheid verschrikkelijk in de steek worden gelaten. Het lijkt wel of die zielige jankverhalen van die enorme lafaards zomaar wordt gelooft. Terwijl wij nog niet eens gelooft worden, onder het mom van;"het zal wel meevallen, jij zal vast er wel voor gezorgt hebben dat hij zo doet". AAARGH!!:x (sorry, ik moest echt mn verhaal kwijt)
herkenbaar zeg. heb ook pas een afspraak bij juridisch loket gehad die me inderdaad hetzelfde vertellen. een man hoeft niet eens erkend te hebben, moet alleen kunnen aantonen de verwekker te zijn en dan heeft hij al recht op omgang dat terwijl ik in zwangerschap idd ook in de steek ben gelaten, hij onvolwassen en onverantwoordelijk is en daar moet ik dan mijn zoontje mee alleen laten??? ja ik weet in een relatie zou mijn ex niet ineens anders zijn maar had ik er zelf gewoon bij geweest en had het rustig aan kunnen uitleggen en opbouwen en na de scheiding is mijn ex weer gaan beesten, erg veranderd in negatieve zin en stelt eigen belang voor (ipv zoontje zien gaan badmintonnen of even klusje doen ergen etc) en bovendien maniupleert hij enorm, maakt mij bij iedereen zwart, verspreid leugens en doet uitspraken als zichzelf wel van kant kunnen maken of zoon bij mij weg halen en zorgen dat ik in een gesticht kom... maar ondanks dat alles zou hij volgens de wet wel de kleine mogen zien want ik heb geen bewijzen dat hij dat niet zou kunnen en de emotie is niet gericht tegen de kleine en ja iedere beginnende vader kan wel eens wat foutjes maken... aaargh nu vraag ik je... dit klopt toch niet. een kind (hoe jong ook ) tegen al je moedergevoelens in eigenlijk mee moeten geven aan de vader omdat die daar recht op heeft terwijl jezelf wel beter weet. en stomste is nog dat als je als moeder tegen gaat werken heel bewust je een boete of taakstraf kan krijgen.... tsss advies: zolang de vader niet specifiek om omgang vraagt hoef je als moeder niets te doen. want dan werk je niet tegen maar vraagt hij gewoon niet. en als hij verzoekt tot contact kun je het beste proberen er samen uit te komen met zo min mogelijk contact als je het niet vertrouwt want volgens de wet heeft de vader recht op 1x per 14 dagen een heel weekend van vrijdagavond t/m zondagavond en de helft van de vakanties. ikzelf heb binnenkort mediation met ex. ga dan mijn verhaal eerlijk doen, noemen hoe ex doet en zeggen dat ik het niet vertrouw en mijn zoon liever niet bij hem zie. dan reactie afwachten als hij dan zou zeggen ehem wel te willen dan moet je dus in feite meewerken maar ga ik dus ook voor zo min mogelijk contact en probeer ik het te rekken. ik en mijn zoontje verdienen nu immers ook eindelijk eens de rust en ik durf mijn zoontje niet alleen te laten bij mijn ex na alles wat er is gebeurd. afwachten nu dus iedereen die met hetzelfde of vergelijkbare situatie zit... hoop dat jullie er wat aan hebben; werk dus mee waar nodig. heb je bewijzen... bewaar deze en ga dan het proces aan. gaat het om gevoel situaties die je niet kunt bewijzen of niet genoeg zijn probeer dan wel mee te werken, maar te rekken, leg de situatie uit en kom evt. met alternatieven.
Nou zo makkelijk als het hier staat is het voor de vader ook niet , zou mooi worden dan ... eerst laten ze je overal alleen voor opdraaien en dan de papa spelen ... nee toevallig weet ik ook dat er heel wat moet gebeuren voordat papa een omgang krijgt met de kleine .. En al helemaal in het geval van dreigementen naar moeders toe geeft een rechter echt niet zomaar een omgangsregeling .. Heeft een vader altijd recht op omgang met zijn kind? Een biologische vader, ook al heeft die het kind niet erkend, heeft het omgangsrecht en informatierecht, indien hij tot het kind in een betrekking staat die aangemerkt moet worden als familylife (8EVRM). Het enkele feit dat de vader het kind heeft verwekt is op zichzelf onvoldoende om een nauwe persoonlijke betrekking tussen vader en kind aan te nemen. Voor het aantonen van familylife is van belang of de biologische vader en de moeder langere tijd in gezinsverband hebben samengeleefd. Daarnaast zijn de frequentie van contacten van belang. Het is dus nog helemaal niet zeker of de vader het kind mag zien of een omgangsregeling krijgt en al helemaal niet als er bedreigingen en andere zaken aan het licht komen ..