He meiden ik heb een aantal vraagjes. Ik ben sinds een aantal weken van de bv overgeschakeld op fv maar ik vraag mij toch wat dingen af. Hoeveel mag je bijv. maximaal geven? Ik geef nutrilon en daar staat op 4 flessen van 180/6. Alleen wat als je kindje soms meer wilt? Door de bv is ze gewend vaker te drinken, zo heeft ze nog behoeften aan een voeding om 22.30 uur, maar ook 's nachts. Nu moet ik wel zeggen dat ze vaak haar flessen overdag niet leegdrinkt. Ze krijgt aangeboden; -07.00 uur 150/5 soms drinkt ze hem helemaal, maar soms wil ze maar 90 cc (afhankelijk hoe laat ze in de nacht is gekomen) -10.30-11.00 uur biedt ik weer 150/5 aan die ze soms helemaal drinkt, maar vaak 120 cc. -15.00 uur drinkt ze vaak wel 150/5 -19.00 uur drinkt ze bijna altijd wel 180/6 Dan wordt ze uit zichzelf wakker rond 22.00 uur 22.30 en dan drinkt ze vaak ook wel 180/6 tenzij ze heel moe is en halverwege in slaap valt (dan krijg ik haar ook echt niet wakker) dan heeft ze vaak maar 80-100 cc op. Ik doe er soms wel eens 1-2 schepjes rijstebloem in, maar dan drinkt ze hem bijna nooit leeg. Vervolgens wordt ze vaak tussen 01.00-02.00 wakker. Dan hoef ik alleen haar knuffel aan te geven en slaapt ze verder. Dan wordt ze weer wakker tussen 03-04.00 uur en dan krijg ik haar echt pas stil wanneer ze een flesje krijgt. ik wissel hierin met 120/3 of 90/2 afhankelijk van hoe laat het is omdat ze anders rond 07.00 uur weer geen trek heeft. Dit drinkt ze altijd helemaal op en als ik er meer in had gedaan had ze het denk ik ook gedronken. Ik weet het dus niet meer zo goed. Zou het best fijn vinden wanneer de nachtvoeding eraf ging en ze gewoon rond 07.00 wakker wordt en behoefte heeft aan een goede fles, maar ze lijkt hem nodig te hebben, maar dan ben ik weer bang dat ik haar teveel fv geef. Ondertussen krijgft ze nu ook overdag een beetje fruit en rond 17.00 een groentehapje. Dus wie heeft er tips? Ik lees namelijk ook weleens over flessen van 220/7. maar omdat ik daar dus niks over lees op de verpakking? Want misschien als ze rond 19.00 uur zo'n fles krijgt dat ze langer verzadigt is?
En Nutrilon forte proberen? Is ook wat meer verzadigend... Overigens schrijf je 120/3 of 90/2, maar volgens mij is de verhouding 120/4 of 90/3...
Klopt, ik geef in de nacht een schepje minder omdat ze anders in de ochtend vaak niet zo goed drinkt. En ooit moet de nachtvoeding toch een beetje afgebouwd worden, dus dacht ik misschien een schepje minder en zo overgaan naar steeds meer water. Ook omdat ik bang ben dat ik anders teveel fv geef in 24 uur. Aan forte dacht ik eerst ook alleen dat lijkt me dus weer niet aangezien ze flessen zou mogen van 180/6 en deze overdag nooit meer dan 120 of 150 wil drinken. Met Forte gaat ze dan misschien nog meer drinken?
Aha, okee, dan snap ik hem.... Tsja, lastig he?! Wat ik begreep van het CB is dat je Standaard en Forte mag mengen, dus bijv. 1 schepje forte en 5 standaard, waardoor zo'n fles wel meer verzadigd maar ze dus feitelijk niet meer calorieen binnenkrijgen. Als je gaat proberen met 150/5 flessen overdag de forte, dat ze overdag genoeg heeft zegmaar, en dat die laatste fles eigenlijk alleen maar is om door de nacht heen te komen? Ik vind het ook best lastig om je advies te geven. Wij geven 5 flessen van 180/6 en daar doet ze het mee van 8 uur in de ochtend tot aan 21.00 's avonds. De nacht slaapt ze dan helemaal door.
Ook al is het lastig wel bedankt voor je tips! Eerst vond ik het met bv wel eens lastig, maar fv kan ook behoorlijk lastig zijn haha. Want die kindjes doen natuurlijk nooi zoals het in het boekje voorgeschreven staat
Het is makkelijk om het volgende aan te houden: van de fv nr. 1 mag je maximaal 1 liter geven en van fv nr. 2 maximaal 800ml. En of je dat nou in 5x of bv 7x geeft maakt niet uit. Als ze daar maar niet overheen gaat. Omdat ze bv gewend is, drinkt ze nog kleine hoeveelheden. Dat is waarschijnlijk gewoon wennen om meer te drinken. Gewoon wel blijven aanbieden en kijken wat ze op kan. Probeer de tijd tussen de voedingen anders langzaam te rekken door wat afleiden/wandelen enz. En dan heeft ze echt honger en wil misschien telkend net wat meer drinken. Wij schrijven hier ook gewoon op hoeveel ze bij elke fles drinkt, dan kan je per 24 uur uitrekenen of ze te veel binnen krijgt of niet. Zo ja, inderdaad de nachtfles meer water en minder poeder, zodat je dus niet aan te veel poeder komt (1 liter = 30 schepjes) Succes
Snowtje, dank je wel! Ja we zijn sinds van de week over naar nr 2. Dus we mogen dan niet over de 24 schepjes zeg maar. En ze zou daar dus eigenlijk genoeg aan moeten hebben? Ben zo bang dat ik over 2 weken bij het cb het advies krijg dat het in de nacht niet meer mag ofzo. Maar wanneer ze rond 3.30 wakker wordt krijg ik haar echt niet meer in slaap zonder wat te drinken....
Met opvolgmelk mag je inderdaad niet over de 24 schepjes. Dat luistert nogal nauw, en dat kan best lastig zijn. Als je nog niet zo lang geleden gestopt bent met zelf voeden dan kun je er in de nacht ook voor kiezen om gewoon aan te leggen, dat kost minder tijd. Met borst erbij heb je ook geen probleem met die maxima.
Tja dan zou ze daar genoeg aan moeten hebben. Maar met 6 maanden begin je ook met fruit- en groentehapjes. Doordat ze daar wat voller van zijn, laten ze vaak wat melkvoeding vallen. Maar in het begin is dat lastig, want dan eten ze nog niet zo veel van de fruit/groentehapjes, dus dan is het wat schipperen. Ik zou dan gewoon flessen met minder melk/meer water verhouding geven. Vaak zijn ze dan toch vol genoeg om weer een aantal uren verder te kunnen. Ik heb gister geprobeerd een beetje melk en daarna alleen lauwwarm water te geven en wonder boven wonder accepteerde ze dat ook! Dus wie weet voor jullie ook een optie. En wat je zelf zegt: het cb kan advies geven, maar jullie als ouders bepalen toch wat er gebeurt! maar ik denk niet dat je zult horen dat dat niet mag, als je niet over de max heen gaat. Wij hebben hier hetzelfde (alleen is die van ons iets meer dan 4 mnd en zij drinkt dus bijna over de max 1 liter), wil ook 's nachts en gaat zonder fles echt niet verder slapen en het cb zegt ook: gewoon geven, gaat vanzelf op een gegeven moment over. Vaak als ze wat meer bijvoeding krijgen. Geduld is een schone zaak, zeggen we dan maar
Volgens de mevrouw van de Nutricia voedingslijn moet je je aan de verhoudingen op de verpakking houden dus niet een schepje minder doen..
Ja maar wat geef ik dan in de nacht? Vannacht werd ze wakker om 03.00 uur. Ik ben er steeds heen gegaan speentje erin (die wilde ze nooit tot 4 weken terug en dan alleen in de nacht) maar elk kwartier kon ik naar haar toe. Om 4.30 heb ik haar uiteindelijk 100 cc water gegeven met 2 schepjes en toen sliep ze tot 7.30 uur. Dus dan heeft ze schijnbaar toch behoefte aan iets. En meer scheppen kon ik niet geven want dan zit ik over de 24 heen. Vind dit best lastig...
Volgens het cb en de voedingsdeskundige op dit forum mag je wel schepjes minder doen. het is inderdaad niet de bedoeling dat je dit bij elke voeding doet, omdat de voedingswaarde dan niet genoeg is (dus waarschijnlijk bedoelde degene van de nutricia voedingslijn dit). Maar op indicatie mag dit volgens mij wel. En ja daar wordt je heel moe van om elke keer de speen erin te doen. Doen wij hier ook, totdat ze echt wil eten en dan precies zoals je gedaan hebt, met minder schepjes en meer water. Denk toch dat het zo goed is hoor..
Snowtje dank je wel! Ja ik doe het ook niet overdag verder. Zal me ook eens verdiepen in Forte. Misschien die voor de laatste fles en kijken wat ze dan doet. Maar dat mag je dus gewoon combineren? Ook met Omneo? Deze gebruikte we namelijk eerst omdat ze weinig poepte en snel last had van krampjes. Nu gaat dat goed, dus ik wilde hem nog even gebruiken nu we zijn gestart met bijvoeden en dan overgaan op normaal. Maar combineren mag dus begrijp ik.
Ik ben gewoon gaan bellen met de voedingslijn van Nutrilon (duh had ik natuurlijk weleens eerder kunnen bedenken). Zij adviseerde de laatste fles met bijv. rijstebloem te doen en grotere speen. Dit had ik al eens gedaan maar dan verslikte ze zich steeds en werd het brullen dus hield ik het bij een M, maar misschien dat ze het ondertussen wel beter kan natuurlijk. Lukt dit niet en drinkt ze hem dan maar voor de helft omdat het haar meer moeite kost, dan een gewone fles, zodat ze hem wel helemaal opdrinkt want dan zou ze toch wel beter de nacht moeten kunnen halen. Of eventueel goedenacht nutrilon, maar die is ook wat dikker, dus dan is het kijken of ze daar ook niet teveel moeite mee heeft. Toen ik aangaf over die 24 schepjes waar ik niet overheen wilde omdat dat slecht zou zijn, gaf ze aan dat als dat mijn onderliggende vraag eigenlijk was ik mij geen zorgen hoefde te maken. Dit mag gewoon! Wel de groei van je kindje in de gaten blijven houden, maar omdat mijn kindje wel heel goed kan aangeven wanneer ze vol is en niet meer wil (aangezien ze ook stopt bij 150 cc) hoefde ik mij hier geen zorgen om te maken. Er zijn meer kindjes die langer een 5e flesje nodig hebben (eventueel opgedeeld in 2 maar liever niet want doorslapen zou ik ook weleens lekker vinden ). Dit veranderd vanzelf wanneer de bijvoeding meer vorm aanneemt. Nou gelukkig dus dat het niet zo nauw meet met opvolgmelk!
dan hebben ze mij verkeerd voorgelicht bij nutricia, te veel water en te weinig voeding schijnt slecht te zijn voor de niertjes.. Fijn al die verschillende antwoorden..
Ja leuk he... Sinds ik moeder ben heb ik nog nooit zoveel verschillende verhalen over 1 onderwerp gehoord. Ben nog nooit zo vaak in verwarring geweest. Ik heb trouwens wel eens gehoord dat het 1 schepje meer dan voor de hoeveelheid water is gesteld niet goed is voor de niertjes, maar meer water begreep ik altijd dat dat niet uitmaakt. Want water is verder niet slecht. Nou ja, ik probeer een beetje mijn gevoel te volgen
Jeetje zeg, inderdaad vervelend al die verschillende adviezen. Maar heel fijn dat het dus blijkbaar niet zo veel kwaad kan als je over de 24 schepjes heen gaat. En ja, het zou heeeel fijn zijn als de nachtvoeding vervalt natuurlijk @ Leonizzie Je mag inderdaad schepjes voedingen mengen. Omneo is de meest verteerbare voeding, daarna standaard en daarna forte. Omneo en forte combineren is daarom een erg tegenstrijdige combinatie, maar mag op zich wel. Maar dan kun je ook gewoon overstappen op standaard. Doordat omneo licht verteerbaar is, gaat poepen makkelijker, maar het kan ook zijn dat je kindje daar eerder honger van krijgt. Dus als je kindje geen last heeft van haar buik dan is standaard wel een logische keus. En als ze dan nog te veel wil drinken, eventueel forte of een combi daarvan. Bij ons reageert de kleine helaas slecht op de standaard voeding, dan krijgt ze last van haar buik. Dus wij houden het nog even op de omneo. Maar heel veel succes en gewoon doen wat goed voelt hoor
Dank je Snowtje! Ik heb nog 1 bus Omneo staan die ik op maak en dan ga ik over op standaard om te zien hoe het gaat. Nu poept ze 1 keer per dag goed en ze reageert goed op de bijvoeding. Wie weet zoals jij zegt dat ze dan helemaal niet echt behoefte heeft aan voeding s nachts en anders combineer ik hem met Forte. Zou toch mooi zijn wanneer ze dan gaat doorslapen he! Oh wat wordt dat dan genieten. Want de combi met nachtbraken en werk is soms best zwaar.