Cyste!

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door JBM85, 4 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JBM85

JBM85 Bekend lid

18 mrt 2012
    740
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zijn er dames die ervaring hebben met een cyste en zwanger worden.
    heb namelijk al een aantal weken wat zeurderig gevoel in mijn onderbuik rechts.
    Ben vandaag even naar de huisarts gegaan, we hadden een vervanger mijn eigen is op vakantie.
    Die had het over dat het waarschijnlijk is dat er een cyste in mijn eierstokken zitten, hij zei ik zou nog even wachten maar als de klachten aanhouden even weer langs te komen, dan kunnen ze doormiddel van een echo kijken of het echt zo is.
    Maar wat als het echt zo is, is het dan moeilijker zwanger worden?
    Denk dat ik volgende week als mijn eigen huisarts er is ook maar even langs ga want loop er al zeker 4 weken mee.

2. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Klopt het kan cyste zijn en zoals ik hoor dat je huisarts doet- zal die je niet snel een verwijzing geven.
    Mijn verhaal in kort: 4 maanden geleden pijn onderbuik- ik heb naar zk met spoedafspraak gemaakt voor echo (ik zei ik heb enorme pijn links onder ze konden het zelf aanvullen - misschien een blindedarm- dus vroegen mij snel komen:)) Bij echo gelijk zag die cyste - hij belde naar de gen en ik kon met spoed naar de oncoloog-gen. twee vaginale echo, spoed bloedonderzoek- resultaat: cyste links 3,5 cm, op echo zit alles prima uit. Tumorwaarde hoog. Zelf stelde zij gelijk kijkoperatie maar ze dat omdat we nog niet hebben geprobeerd zwanger te worden is het beter om te wachten en mee en met cyste proberen. Haar ervaring zegt dat met cyste heb je 2 keer kans zwanger worden en als die weg is halen zij ook in 80% het eierstok uit dan heb je maar 50% kans en moet hopen dat je rechte eierstok het dan overneemt. Ik ze dat ik dan wacht en om 3 maanden controle en we gingen gelijk klussen :)
    Maar ondanks alles lukt het niet 3e ronde. Het cyste kan ook verschillende vormen hebben en welke jij precies hebt kan allen kijkoperatie aanwijzen - op echo zien zij niet welke het is.
    Maar in het algemeen als je geen last van heb en het is minder dan 7 cm - halen ze het niet weg!

In elk geval met combinatie dat je misschien niet zwanger kan worden heb je wel recht naar de gen. doorverwezen te worden- anders doe je alsof je pijn heb vaker en constant dan krijg je het sneller. HA in mijn ervaring begrijpt daar geen ernst van. Cyste kan wel aanleiding hebben tot endo en dat is juist wat kan je zwangerschap in de weg staan.

Voor de rest ik hoor net zoveel verhalen dat meisjes zwanger kunnen worden en met endo en met cysten en zoveel niet, dus het is gewoon persoonlijk afhankelijk van hoe lang je cyste heb, welke is het, hoe groot en hoe ernstig zijn de verklevingen ervan..
    Maar nogmaals kunnen zij het pas met kijkoperatie bekijken.. ik spreek het uit ervaring...

Wat ik heb met de cyste: het doet af en toe helse pijn- 2 keer gehad - het gevoel alsof je gaat bevallen - zo'n pijn dat je bijna bewusteloos raakt.. verder voel je normaal gesproken dan extra ovulatie en menstruatie pijn..

Cyste zelf kan geen gevaar zijn behalve als die gaat draaien of knappen en alle bloed komt in je buik- maar dat merk je vanzelf met helse pijn..

Mijn advies: probeer zwanger te worden en als het niet lukt ga doordringen voor de verwijzing! MAAR omdat je eerder zwanger was en geen cyste had het kan zijn dat je cyste een ovulatie cyste is- die blijft paar maanden of tot je zwanger wordt en verdwijnt vanzelf! Succes!!

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik zie ook dat je nog geen ovulatie heb - ik zou zeggen gewoon naar de gen. gaan... alles is echt persoonlijk en als zij jou elke 1-3 maanden echo laten doen dan weten zij meer. Bovendien de apparatuur voor vaginale echo is anders dan anders. Ik kreeg eerst echo in bronovo- maar gen. zei dat zei niet zoveel kan echt goed zien- de structuur van de cyste. Toen gingen wij naar een nieuwe echo apparaat met andere gen. en die liet het structuur dus beter zien. Dus wat 1 zei klopte niet helemaal met wat de andere zei. eerst 4,5 cm cyste en rare oppervlakte(endo misschien) - 2e 3,5 cm cyste en normale gladde oppervlakte.
    Bij mij is het wel zo dat ze met zekerheid konden zeggen is dat 1 deel van de cyste in met bloed of vocht gevuld is en de andere is hard (tanden,haren etc). En het ovulatie cyste hebben zij uitgesloten omdat het niet wegging binnen 1 maand... Verder kunnen zij niks zeggen helaas

4. JBM85

JBM85 Bekend lid

18 mrt 2012
    740
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanks, het is me al wat duidelijker geworden.
    Jammer dat er bij jouw nog geen duidelijkheid is.
    Ik ga als mijn huisarts terug is zeker even terug om een verwijzing te vragen.
    Voor mijn eerste zwangerschap liepen we ook al bij de gen en die zag op de inwendige echo dat het er goed uitzag.
    Maar goed dat is alweer 2 jaar terug, hoop op niet natuurlijk maar mijn gevoel zegt dat er wel wat zit als ik het zo voel. bijna constant pijn en soms inderdaad steken.

5. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ja als je dat voelt dan kan het zijn - want ik voel het ook dus...
    maar ja het kan net zo goed bij je weg gaan binnen paar menstruaties.
    Maak je geen zorgen!

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    je hebt allerlei verschillende soorten cystes. In principe veroorzaakt iedere eisprong een kleine cyste, maar soms raakt ie een beetje van streek en blijft ie maar doorgroeien. Bij mij kwamen ze er bij mijn termijnecho achter dat ik een cyste van 10 cm had.. ik was toen al zwanger dus!

Mijn gyn wilde de cyste via een buikoperatie verwijderen. Maar nog voor dat kon kreeg ik acute buikkrampen, mijn eierstok werd afgekneld. Ik kwam via de spoedeisende hulp binnen en de gyn die weekenddienst had heeft me voor een cystepunctie gestuurd, dan brengen ze een naald vaginaal in en zuigen de cyste leeg. (kan alleen als de cyste gevuld is met vocht) Uiteindelijk barste de cyste open toen de assistente hard op mijn buik duwde, dat kan dus ook.
    Dus advies: als ze je een buikoperatie proberen aan te smeren vraag dan eerst even of ze hard op je buik willen duwen :)

7. JBM85

JBM85 Bekend lid

18 mrt 2012
    740
    0
    0
    NULL
    NULL
    Cowgirl, ooeef dat klinkt ook niet fijn! Maar je was er wel vanaf! Nooit meer last van gehad?

Ja ik word er ook een beetje moe van die pijn, het doet wel niet vreselijk zeer ofzo maar het zit er wel. En ga echt niet alsmaar naar pijnstillers zitten grijpen! Lastig!

8. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Ik had vorig jaar een cyste,de gyneacoloog wou toen proberen met de pil hem kleiner te laten worden.Maar hij bleef groeien en groeien,dus besloten hem te verwijderen.
    Bij de operatie is die verwijderd en ook een eileider helaas>
    Ze dachten dat hij in de eierstok zat,maar hij was om mijn eileider gaan zitten en had hem helemaal kapot gemaakt.maar ook weer geluk bij een ongeluk.
    We waren toen nog niet bezig met kinderen krijgen,als ik wel zwanger had geraakt zou ik 90% kans op een bbz hebben gehad.
    Nu zijn we wel bezig,en ben ik soms best een beetje onzeker omdat je toch een eileider mist.Maar we wachten rustig af.

9. JBM85

JBM85 Bekend lid

18 mrt 2012
    740
    0
    0
    NULL
    NULL
    Elvira, jeetje dat is ook niet niks. Heb je dus eigenlijk maar 50% kans of minder kans om zwanger te worden neem ik aan.
    Hopelijk is het gauw raak!

10. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Het schijnt rond de 80% te zijn,want de andere eileider neemt voor een deel de taak van de weggehaalde eileider over als het goed is.
    Maar het is en blijft iets vervelends.
    Dank je wel iig.

11. JBM85

JBM85 Bekend lid

18 mrt 2012
    740
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ok op die manier dus. Maar zeker vervelend zeg!

12. Flippo123

Flippo123 Niet meer actief

Heb in 2010 een flinke cyste gehad...
    Beetje horror verhaal... maar hij was zo groot gegroeid dat hij om zijn as was gedraaid en de bloed toe en afvoer naar mn eierstok af sloot.
    En geloof me dan denk je niet aan een paracetamolletje.
    Een paar uur later lag ik al op de operatie tafel en is de cyste verwijderd, gelukkig hebben ze mn eierstok kunnen behouden.

Vanaf dat moment heb ik zo goed als iedere maand wel 1 of 2 cystes die ik over houd aan de hormonen dan wel punctie.
    Vandaar nu ook ff een flinke rust pauze ingelast voor onbepaalde tijd... mag ook wel na 3 jaar knokken voor een wondertje.

Suc6 :)

Overigens... de meeste cystes zijn gewoon onschuldig.
    Mijn zus had een flinke cyste van 10cm gedurende haar hele zwangerschap (1e kindje) en deze is pas na de zwangerschap verwijderd (ging niet uit zichzelf weg)... Toen ze voor een 2e kindje ging was ze binnen 2 maanden weer zwanger... ze heeft geen cystes meer gehad.

Suc6 :)

13. JBM85

JBM85 Bekend lid

18 mrt 2012
    740
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje meis al 3 jaar wat super vervelend. Geloof best je ff pauze wil zeg! Pff

Moet straks voor een echo dus ben benieuwd.

Deel Deze Pagina