Wat te doen?

Discussie in 'Voeding' gestart door Theebeeb, 22 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Mijn zoontje krijgt sinds een paar dagen 4 x 180 cc en laat dan bij elke fles gemiddeld 40 cc staan. Hij kreeg hiervoor 3 x 150 en 2 x 180 maar liet toen nog veel meer staan. Hij is nooit hongerig geweest, en komt ook niet voor een voeding. Ik geef smorgens een fruithapje sinds een paar dagen, dat is in totaal misschien 3 kleine lepeltjes. En smiddags een groentehapje. Hij vind het nog niet heel boeiend, maar gaat steeds beter.
    Nu denk ik dat hij te weinig melk krijgt. Doordat hij melk laat staan komt hij soms niet aan de 600 cc.

Zou ik hem ander drinken erbij kunnen geven? Bijv thee oid?
    Het is niet dat ik hem vroegtijdig van alles wil geven. Water mag altijd?

Hij weegt 6690 gram en is 64.5 cm.

2. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze zeggen 150cc per kilo dus dan zou je zoontje wel te weinig krijgen... Hij heeft wel de melk juist nodig om te groeien (hoewel zijn gewicht volgens mij best oke is...) Ik zou met het cb overleggen (wat zeggen zij ervan dat het een moeilijke drinker is?) of anders bijv. rijstebloempap geven ipv ander drinken voor het vocht aangezien hij de melkproducten ook wel meer nodig heeft dan wat hij nu krijgt...

3. Theebeeb

Ja, melk is het allerbelangrijkst om te groeien, daarom zit ik er ook wat over in. Gelukkig groeit hij wel goed, anders was het zeker in zijn gewicht ook te merken.

4. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja.. maar hij groeit goed en als hij tevreden is en goede plasluiers heeft hoef je je denk ik niet ongerust te maken. Ik zou evt. wat pap proberen, wellicht vind hij dat lekker en zo krijgt hij net wat meer zuivel binnen!

5. Theebeeb

Ja ik zal eens kijken voor rijstebloem. Heb me er nog niet zozeer in verdiept. Geef ik dan een extra fles met pap of gaat het door de gewone flesjes heen?

6. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als hij geen meer flesjes neemt zou ik het als pap geven.. maar kan beide, net wat hij prettig vindt! Is natuurlijk niet de bedoeling dat hij hierdoor nog minder drinkt.. dus zou dat wel in de gaten houden!

7. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Heb je al eens uitgeprobeerd wat er gebeurd als je op verzoek gaat voeden? Wij hebben dat al heel vroeg ingevoerd. Onze dochter was geen groter eter en vanaf toen ze het zelf ging bepalen dronk ze veel beter.
    Dan zou ik de bijvoeding wel even laten voor wat het is, om te kijken wat je kleine doet.

8. Theebeeb

Op verzoek heb ik ook een poosje geprobeert, maar hij meld zich niet. Er zitten dan veel te veel uren tussen. Heb ook al meerdere kleinere flesjes geprobeerd. Vandaag heb ik de flessen in etappes gegeven. Duurt dan wel 45 min maar gaan beter leeg.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vrij onlogisch om een kind dat weinig drinkt maar vier drinkmomenten op een dag te geven. Ook al drinkt hij per keer minder, het lijkt me slimmer om het op 6 drinkmomenten te houden en dan gewoon kleinere flessen te geven. Zo lang de groei goed is hoeven de flessen niet groot te zijn. 6 flessen van 120/4 tot 150/5, en gewoon kijken wat je kind er van lust.
    Niet aandringen, maar kind laten bepalen hoeveel het drinkt is ook op verzoek voeden!
    Maar een kind dat weinig drinkt moet je natuurlijk geen groente en fruit gaan geven als het daardoor nog minder gaat drinken!

10. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Groente en fruit zou ik inderdaad nog even mee wachten, zodat ze misschien meer gaat drinken :).

11. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik zou idd 6x120 geven
    Bij jbpm of nutriton wordt de fles zwaarder dus zal hij alleen maar sneller verzadigd zijn.

12. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Precies!
    Inderdaad kleinere flessen geven en meerdere keren per dag aanbieden.
    Zou zeker geen rijstebloem of zo erbij gaan geven, dan vult nog meer en dan drinkt hij nog minder.
    Hetzelfde geldt voor fruit en groenten: waarom geven als hij (daardoor) nog minder gaat drinken!!
    Op dit moment is zijn melk het aller belangrijkst en bijvoeding mag zeker nog geen fles vervangen voor de 6 maanden.

Sommige kindjes drinken gewoon beter kleinere hoeveelheden en vaker per dag! En hoeveel uur laat hij er dan tussen als je op verzoek gaat voeden??? Slaapt hij dan veel??? En hij hoeft ook niet persé te gaan huilen he om aan te geven dat hij honger heeft. Let bijvoorbeeld ook eens op sabbelen op de handjes, zoeken, smakken oid.

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou geen ander drinken aanbieden, als hij zo'n slechte drinker is. Dat allereerst. Onze jongste is ook een kleine drinker, (drinkt gemiddeld genomen ongeveer 3/4 van wat ze mag hebben. In verband met reflux drinkt ze hier max 120/4 per keer).

En als fruit en groente op dit moment de plek van melk in gaan nemen, zou ik weer even stoppen met de fruit en groente. Vanaf 4 maanden MAG je bijvoeden, maar moet het nog niet. Als hij dus zo weinig drinkt, nog lekker even wachten en met 6 maanden lekker starten :)

Ik voed hier op verzoek trouwens. Dat betekent soms dat ze anderhalf uur na een fles alweer wil, en soms laat ze er een uur of 3 tussen. Slapen komt daardoor niet in het gedrang: vaak pakt ze dan direct voor een slaapje een fles en direct erna ook weer, dus daarmee voldoende om even een lange tuk te kunnen maken :)

14. Theebeeb

Bedankt voor je reactie en je advies. Ik vind alleen dat je dit op een vervelende manier brengt. Net alsof ik er niet over nadenk hoe ik de flesjes aanbied aan mijn kindje. Krijg er gewoon een rotgevoel van.

Deel Deze Pagina