Hallo dames, ik werk op een kdv en ik twijfel wanneer ik mijn verlof in moet laten gaan... Waaarom?? Nou ik zal het uitleggen Als ik 31 weken zwanger ben heb ik 3 weken vakantie (vorig jaar al aangevraagd) en zou dus weer moeten werken als ik 34 weken zwanger ben. Precies 6 weken voor de uitgerekende datum dus. De vraag is, zou ik gelijk dan het verlof in laten gaan of zou ik toch nog 2 weken terugkomen en dan 4 weken van te voren eruit gaan zodat ik daarna langer heb? Ik weet natuurlijk niet hoe ik me dan voel maar ze vragen op mn werk wel wat ik wil.... Nu hoeft het niks te zeggen maar mijn broers en zussen zijn allemaal 4 weken te vroeg geboren dys ben ook 'bang' da dat bij mij gaat gebeuren dat maakt de twijfel NOG meer! Gr maartje
Ik denk dat je moet reageren op je eigen gevoel! Ik ben bij de vorige zwangerschap vier weken van te voren met verlof gegaan en na ruim een week ben ik toen al bevallen. Die extra tijd daarna vond ik heerlijk....Achteraf ben ik blij dat ik niet zo lang van te voren verlof had, ik werd thuis helemaal gek, zo alleen. Dus als het allemaal lukt ga ik ook nu weer vier weken van te voren met verlof. Dat betekend dat ik na mijn vakantie nog 2 maandjes moet werken tot verlof. En dan erbij mocht je te vroeg bevallen bijv 5 weken van tevoren dan gaat je verlof dan toch al automatisch in.
Je hebt op zich wel een lichamelijk wat zwaardere baan, dus de kans bestaat dat je het niet "trekt" om door te werken tot de 36 weken. Mocht je voor die tijd al in de ziektewet raken door klachten, dan 'moet' je met 34 weken al met verlof... en in principe wordt je dan wel geacht je vakantiedagen op te nemen (mede door de wijziging in de vakantiewetgeving per 1-1-12) Of het moet zijn dat je je vakantie echt niet kunt genieten door bv verplichte bedrust.
Ja inderdaad... Ik zit er ook over te denken om een week vakantie in te leveren zodat ik die achter mn verlof aan kan plakken... Ik wil in mijn vakantie nog wel even lekker weg dus nog meer weken inleveren lijkt me niey zon goed idee... Wat Cathymoon ook al noemt...ik ben bang dat ik misschien.gek word als ik zo lang thuis zit maar een beetje rust voor de bevalling is ook weer niet verkeerd... Omdat het inderdaad best een zware baan is betwijfel ik of ik dat inderdaad allemaal wel volhou...ik merk nu al dat als ik steeds de trap op en af moet dat ik helemaal kapot ben savonds... Hoe lang van te voren moet je eigenlijk je verlof aangeven? Of wisselt dat per werkgever?
Hoe lang van te voren aangeven is inderdaad afhankelijk van je werkgever, of beter gezegd... dat gaat over het algemeen in overleg. Zeker wanneer een bedrijf echt met strakke planningen werkt om aan voldoende bezetting te komen, kan ik me voorstellen dat je werkgever aangeeft dat je zo vroeg mogelijk moet aangeven hoe en wat. Maar.... wanneer je bijv aangeeft door te werken tot 36 weken... en het gaat uiteindelijk écht niet, dan ben je uiteraard "vrij" om alsnog met 34 weken te gaan.
kun je nog schuiven met je vakantie? Ik zou, denk ik, vragen of ik mijn vakantie dan niet op kan nemen in de 3 weken voorafgaand aan de 36 weken, dus dat je met 33 weken al klaar bent met werken. Wat ik wil zeggen: Als jij nu aangeeft dat je met 34 weken wil stoppen dan ben je er dus al vanaf de 30 weken thuis (zeg ik dat goed?) Dan is het voor je werkgever misschien prettiger als je er die 3 weken dat je eigenlijk vakantie had wel bent, dan hoeft hij later de planning niet aan te passen als je eventueel toch eerder dan 36 weken met verlof gaat. Idd, die vakantie uren worden tegenwoordig toch afgeboekt als ze al gepland staan, dus dan kun je er net zo goed handig gebruik van maken, toch?
Hmm das een lastige. Ik zat al heel snel half in de ziektewet dus moest zoiezo met 34 weken. Maar had dit ook al aangevraagd voordat ik ziek was. Ik heb de drie weken vakantie er achter aan geplakt dus kwam ook echt heel fijn uit Maar het ligt eraan hoe je je voelt...Voel je nu al van hmm t gaat minder en heb je t gevoel dat t wel eens verslechterd dan zou ik met 34 weken verlof pakken. Je kan ook vragen of ze je vakantie nog kunnen verzetten en dat je die 3 weken vakantie deels ervoor en deels erna kunnen plakken.
Ik kan de vakantie helaas niet verzetten...het is een ramp om vakantie te krijgen uberhaupt. We willen ook nog een met zn tweeen weg voor de bevalling dus dan denk ik dat ik niet moet wachten tot de 34 weken...? Misschien kan ik de eerste week van mn vakantie eraf halen en dan na mijn verlof eraan plakken? Dat ik dus zeg maar 8 weken van te voren (2 weken vakantie en 6 weken voor uitgerekende datum) en dan 11 weken erna? (misschien wel 12 want heb nof 1 week extra vakantie over)
Mocht natuurlijk alles goed gaan he... Ik hop dat ik niet ziek word... Enne...vakantie aord sowieso afgeboekt? Als ik in de ziektewet zou zitten dan mogen ze volgensmij niey OOK nog mijn vakantieuren aftrekken
Ik werk ook in de kinderopvang en bij de eerste ging ik met 32 weken halve dagen werken en moest dus met 34 weken met verlof. Was er toen ook helemaal klaar mee! Volgens mij zijn er heel weinig vrouwen in de kinderopvang die pas met 36 weken gaat. Trek je gewoon niet! Ik zou proberen door te werken tot 34 weken en je vakantie achter je verlof aan plakken!
Ja dit klopt. Wanneer je vakantie opneemt maar je in de ziektewet komt, worden je uren afgeschreven. Dit is een nieuwe wet helaas. Je hebt zwaar werk en zou je adviseren met 34 weken met verlof te gaan. Doorwerken tot 36 weken is sowieso pittig maar ik denk in deze sector niet haalbaar.
Daar staat overigens wel tegenover dat je nu ook vakantiedagen opbouwt als je in de ziektewet zit en dat was met de oude wet ook niet zo. Het is dus eigenlijk lood om oud ijzer. Eerst hield je je vakantie uren over en nu bouw je ze op. Aan het einde van het jaar scheelt het niks, zeg maar. Dat geld ook alleen als je je vakantie al gepland had staan, als je niks gepland hebt mogen ze ook geen vakantieuren afboeken.
Vroeger verviel het opbouwen van vakantieuren bij langdurige ziekte (vanaf 6 maanden). Als je nu 2 weken vrij hebt genomen en flinke griep krijgt ben je je 2 weken kwijt.
Jaja ik weet wat ik ga doen! Ik neem 2 weken vakantie...gelijk aansluitend 6 weken verlof voor uitgerekende datum en dan 10 weken verlof erna plus dat ik aansluitend de overige 2 weken vakantie opneem... Dat zou toch genoeg moeten zijn
Door de wijziging in de vakantiewetgeving is het zo dat je vakantiedagen blijft opbouwen, ook tijdens langdurige ziekte... maar hierdoor wordt aan de andere kant de vakantie uren afgeschreven op het moment dat jij ziek bent/wordt tijdens je vakantie. Vroeger stopte de vakantie opbouw wanneer je langer dan 6 maanden ziek was.
Ik heb het even opgezocht en het ligt iets genuanceerder. Op het moment dat jij Door je ziekte niet meer van je vakantie kunt genieten, krijg je die uren terug. Zie hier.
ik werk ook in de kinderopvang. heb 4 kids bij 3 door gewerkt toto 36 weken, bij nr 35 weken. dus het kan wel hoor toto 4 weken van te voren maar ligt er ook aan op welke groep je staat