Poes plast alles onder

Discussion in 'De lounge' started by Elena22, Aug 7, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Elena22

Elena22 VIP lid

Feb 10, 2010
    8,108
    1,795
    113
    Kraamverzorgende
    Hoi dames,

Wij zitten met een probleem waar we even niet meer weten wat we eraan kunnen doen. Misschien hebben jullie tips.

Wij hebben twee poezen, eentje plast de hele boel onder. Dat wil zeggen met fases plast ze op de bedden, de schone was of de kussens. Nu plast ze sinds enkele dagen continue op het bed van onze zoon. Er is niet tegenop te wassen. De poezen hebben sinds een paar maanden een nieuwe kattenbak die regelmatig wordt verschoond en uitgeschept. Ze is niet ziek. Ze is al eens bij de dierenarts geweest. Als ze ergens heeft geplast dan was ik het op 95 graden, maak het goed schoon en laat het goed luchten. De poes krijgt over het algemeen genoeg aandacht en liefde, soms komt het even niet goed uit en duwen we er (zachtjes) weg. De poezen hebben meerdere mandjes verdeeld over het huis en ook op rustige plaatsen. Ze krijgen goed eten (dat wil zeggen a merk afgewisseld met duurder voer van de dierenarts). Eigen bak hebben we ook al geprobeerd maar niks lijkt te helpen. Ze doet het ook niet altijd maar in fases, zo heeft ze nu al twee dagen achter elkaar op zoon zijn bed geplast. Mijn man staat echt op het punt haar weg te doen, iets wat ik nooit zou doen maar zo erg frustreert het ons. Wie heeft de tip?

Sorry voor het lange verhaal :)

2. Neko85

Neko85 Actief lid

Jun 21, 2013
    347
    0
    0
    NULL
    Zaandam
    Wij hebben ook een kat die met fases begon te plassen. Niets hielp.
    Nu krijgt hij eens per half jaar een prik met hormonen bij de dierenarts.
    Dit helpt gelukkig wel. Misschien iets om na te vragen bij je dierenarts.

3. Mitsy1983

Mitsy1983 VIP lid

Jun 25, 2014
    5,359
    3
    36
    Zuid Limburg
    Wat vervelend!
    Hier plaste poeslief steeds in de hondenmand of honden deken. Sinds we die weggehaald hebben niks meer. Of dat jaloezie was? En de andere kat begon overal te plassen maar die bleek een blaasontsteking te hebben. Ik zou echt niet durven zeggen waarom die van jullie het doet, misschien een stukje jaloezie of territorium? Of misschien toch nog een extra kattenbak erbij op een andere plek? Bij onze is het wel zo dat als er volgens meneer de je weet wel kater een drol te veel ligt in de pak hij er gelijk naast piest.

4. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Getest op blaasontsteking/blaasgruis? Andere kattenbakvulling geprobeerd? 2 bakken neerzetten?
    Al eens zo'n anti stress stekker met geurtje geprobeerd?
    Is ze geholpen? (Zo niet, dit laten doen). Doet ze het sinds de komst van de nieuwe bak?
    Sowieso zou ik ze niet meer in de slaapkamers laten. Hier komen ze niet op de slaapkamers. Vind ik erg onhygienisch. Zeker als je weet dat ze erop gaat plassen
    Ik heb 1 kater die alles onderpiste en die bleek blaasgruis te hebben. Helaas pist hij nog regelmatig wat onder als hij de kans krijgt. Ik hoef echt niks te laten liggen op de grond, of een deur open te laten naar een kamer want hij pist erop. Niet altijd. Ik heb het idee dat hij dit uit stress o nijt doet. Als meneer zn zin niet krijgt. De andere poes kan je gerust overal rond laten lopen. Die doet niks.

5. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Mijn eerste gedachte is ook blaasontsteking of gruis. Ik zou even de dierenarts bellen!

6. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Meestal is het een gedragsprobleem.. Maar laat eerst bij de dierenarts medische oorzaken uitsluiten (blaasontsteking, blaasgruis, e.d.).. En dan kan je een gedragstherapeut inschakelen..

Tips die ik ken vanuit mijn werk als dierenartassistente:

Aantal kattenbakken = aantal katten + 1, dus bij 2 katten, 3!! bakken. Met verschillende vulling, wel/geen kap e.d. uitproberen.
    Zorgen voor zo min mogelijk stress:
    Gescheiden eten en rustig de tijd geven daarvoor.
    Zorgen dat de kattenbakken niet 'bewaakt' kunnen worden door een andere kat..
    Voldoende vluchtmogelijkheden, buiten of binnen de hoogte in..

Kunnen de 2 katten wel goed samen normaal gesproken? Is er verder iets veranderd in jullie thuissituatie? Bedenk wel dat hier geen korte termijn oplossing voor is, behalve als het een blaasontsteking betreft.. Het is soms uitzoeken waar het door komt en wat de oplossingen zijn, dus weet wel waar je aan begint.. Maar de kat kan er ook niks aan doen en weg doen kan altijd nog..

PB me maar als je meer tips wil, ik kan je nog wel wat meer info geven als het nodig is..

7. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

Jan 16, 2013
    1,752
    0
    36
    Gelderland
    HIer ook een plaskat maar wel door blaasgruis. Heb een Feliway stekker in huis hangen. Kat komt niet meer op de slaapkamers. Geef Cystease tabletten (homeopathisch middel om de blaaswand te versterken zodat stress minder vat op blaas heeft) en in ons geval natuurlijk dieetvoer omdat het medisch is. Maar als al het medische uitgesloten is, is de enige optie een gedragsdeskundige inschakelen. Succes, want het is zo vervelen ddat geplas:x

8. kris8

kris8 VIP lid

Aug 17, 2009
    8,032
    3
    36
    hmm vervelend !
    Katten plassen om verschillende redenen.
    Als lichamelijk oorzaak uitgesloten is kan het nog verschillende redenen hebben. Vanuit stress of ongemak, maar op zachte dingen plassen zoals bedden enzo kan nog een andere oorzaak hebben..
    Als kittens net geboren zijn likt de moeder ze op hun buik om hun plas op te wekken. Als ze over een zachte ondergrond zoals een dekbed lopen geeft dat een beetje dezelfde prikkel en gaan sommige katten plassen. Vrees dat er dan niets anders op zit dan zorgen dat hij nie tmeer op het bed kan ? Of er iets over leggen wat niet zo zacht is ?

Hopelijk kom je er uit. Ik weet hoe ontzettend frustrenend het kan zijn een kat die niet alleen in de kattenbak plast..

9. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Even langs de dierenarts om blaas te laten checken. Neem dan ook urine van de kat mee.
    Je bent overgegaan op een nieuwe kattenbak, dat kan voor een kat al genoeg reden zijn om dit gedrag te vertonen.

Vaak is het toch dat de kattenbak niet op de juiste plek staat, dat er te weinig rust etc.

Wat kattenbakken betreft is het advies aantal katten+1.
    Probeer niet al te veel te wisselen van kattenbak of van plek daarvan, daar kunnen ze aardig van over de zeik gaan.

10. El1983

El1983 Fanatiek lid

Sep 19, 2012
    3,561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Onze vorige kat durfde niet op de bak door het klepje van de bovenkant, dus klepje eraf en hij ging weer op de bak.

Het kan idd ook komen door een blaasontsteking of blaasgruis.

Ik zou de kamerdeuren (als dat mogelijk is) dicht doen.

Het 'grappige' is dat onze poes altijd piest op de ovenhandschoenen, maar dan alleen als ze op het aanrecht liggen. Echt heel raar ik weet begod niet waarom ze het doet, maar liggen die dingen op de aanrecht dan zijn ze de volgende dag ondergepiest.

11. Elena22

Elena22 VIP lid

Feb 10, 2010
    8,108
    1,795
    113
    Kraamverzorgende
    Ze is recent nog bij de dierenarts geweest. Helemaal gezond verklaard. Dit gedrag vertoond ze al der hele leven namelijk (5,5 jaar nu). Dit is de eerste keer dat ze een nieuwe bak hebben. Nooit van plek gewisseld en staat ook op een rustige plaats. Ze is geholpen, al jaren geleden. Toen we meerdere bakken hadden lieten ze er een links leggen. Eten is ook op een rustige plek en hebben ze de hele dag voor. Poezen gingen/gaan over het algemeen goed met elkaar kom, vaak samen slapen etc. Ik denk dat ik maar eens ga kijken voor zo'n stress stekker. Bedankt voor alle tips, ik ga ze straks nog eens nalezen en kijken of we er echt alles aan hebben gedaan.

12. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Ook al zijn ze net nog geweest.. Stap 1 is urine na laten kijken (kan je gewoon aan de balie brengen bij je dierenarts, als je even belt)

Stap 2: Ik zou je dan echt aanraden om contact op te nemen met een gedragstherapeut, die komen bij je thuis kijken naar de situatie.

Dan heb je er echt alles aan gedaan, want die kunnen uitzoeken waar het probleem ligt en of er een oplossing voor is en zo ja, wat je dan kan doen..

13. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

Mar 10, 2013
    2,803
    4
    38
    Mijn kat deed het altijd in de box of op de plekken waar de spullen van mijn dochter lag..

In het begon maakte het mij erg boos, omdat ik telkens nieuwe spullen moest kopen en bleef schoonmaken.

Daarna kwam ik erachter dat het gewoon jaloezie is. Voordat ik de kleine had was ik de hele dag met haar bezig, na de bevalling zelden.

Dat heb ik rechtgetrokken door haar meer aandacht te geven en speciaal in de avond wanneer de kleine slaapt.

2 weken later was het opgehouden en nu maandenlang plast ze gewoon in de kattenbak..

14. Pooh28

Pooh28 Actief lid

Jun 12, 2009
    228
    0
    0
    Duitsland
    Als de dierenarts niks kan ontdekken dan kun j de dierenarts vragen of het mogelijk is en verantwoord om de kat clomicalm te geven.
    Ik weet niet of het mag, maar ik plaats even een link van een dierenarts praktijk waar info over plaskatten te vinden is.

Dierenartsenpraktijk Kanaleneiland

Ik heb zelf erg goede ervaringen met dit middel, bij mijn kat was het plassen na 1,5 week helemaal voorbij.
    Wel kan een kat 1 a 2 dagen een beetje suf zijn omdat ze nog aan dit medicijn moeten wennen, maar na 2 dagen is dat voorbij.

Share This Page