Scheiden...waar recht op?

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door butterfly83, 27 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik hier met mijn vraag terecht kan en antwoorden kan krijgen. Zonder al te diep op de situatie in te gaan is mijn moeder aan het overwegen om te gaan scheiden van mijn vader. Ik sta 100% achter deze keuze en zie haar liever vandaag vertrekken dan morgen. Maar zelf denkt ze dat ze niet weg kan gaan omdat ze niks heeft.
    Mijn ouders zijn van de ouderwetse stempel, toen ze zwanger werd 32 jaar geleden is ze gestopt met werken om fulltime huismoeder te worden. Kinderen zijn ondertussen volwassen en ze heeft geen werk.
    Samen hebben ze een koophuis en een beetje spaargeld. Getrouwd in gemeenschap van goederen. Mijn vader zou mijn moeder het leven zuur maken als ze weg zou gaan, ik ga er dan ook vanuit dat hij geen cent partneralimentatie zou betalen.

Helaas zitten hier ervaringsdeskundigen en mijn vraag is dat ook op jullie weten waar mijn moeder recht op heeft. Bijstand? Of is het echt zo dat ze geen kant op kan?

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik weet niet hoe oud ze is maar ik ga er wel vanuit dat ze bijstand krijgt...
    En met een huurhuis 300( ligt natuurlijk ook aan het huurbedrag e.d.)
    Ongeveer aan toeslagen gok ik...

Maar ik zou zeggen pak de telefoon en bel het UWV .. Dat is altijd nog betrouwbaarder als de 20 verhalen van 20 verschillende situaties die je hier gaat krijgen

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik denk dat ze ook recht heeft op partneralimentatie en de helft van de bezittingen (of schulden). Stel dat ze bijstand zou krijgen, dan gaan zij ook eerst kijken waar ze recht op heeft en dat bij je vader opeisen. Maar ik zou beginnen met het raadplegen van een advocaat. Die zal ze ingetwijfeld nodig hebben.

4. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
  5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    En nog een link, met praktische uitleg: judex

6. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Bedankt voor de reacties! Advocaat... nog niet over nagedacht! Gelukkig zelf geen ervaringen met uit elkaar gaan. En de stellen die ik ken werkte de vrouw waardoor er qua inkomen niet veel veranderde. Mijn moeder heeft de beslissing nog niet gemaakt omdat ze niet durft. Ook omdat ze dacht dat ze geen kant op kan. Op dit moment is ze het wel serieus aan het overwegen en daarom zoek ik globaal wat haar rechten zijn.

7. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Bedankt Hilly1980!
    Probleem is dat ik denk dat mijn vader dat nooit gaat betalen en dat mijn moeder daar geen gedoe om wil...

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Als hij niet wil betalen en hij is het verplicht word het gewoon van zn loon ingehouden hoor...

Al moet je moeder dan natuurlijk wel bij instanties klagen dat je vader weigert te betalen

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer er een verplichting ligt dat hij partneralimentatie moet betalen (gerechtelijke uitspraak) dan kan je moeder klagen bij het LBIO en wordt het idd via de werkgever gespeeld.... ik weet niet of je vader daar nu zo blij van wordt :$

En je moeder kan wel geen gedoe willen, wanneer zij een bijstandsuitkering gaat aanvragen zal de uitkerende instantie ZEKER aandringen op maatregelen om de alimentatie te laten betalen... wordt ook in mindering gebracht op evt uitkering.

10. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Het koophuis is van hen beiden neem ik aan (gemeenschap van goederen getrouwd)
    Volgens mij moet eerst daar wat mee gebeuren, blijft je vader daar wonen, en koopt hij moeder uit.
    Of wordt het huis verkocht en zit er overwaarde in.
    Ik denk niet dat je maar zomaar een uitkering krijgt als er bijvoorbeeld spaargeld is, of een eigen huis, zo werkt het volgens mij niet.

Wat een vervelende situatie voor je ouders

11. Jla80

Jla80 Bekend lid

28 feb 2014
    780
    1
    16
    Hoe je het draait of keert; je moeder heeft recht op de helft van alles.

Als je vader niet mee werkt kan het moeilijk worden en duurt het lang. Maar uiteindelijk komt het goed. Neem contact op met een advocaat of het Juridisch Loket (0900-8020), die je moeder naar een advocaat kan verwijzen (hiermee krijgt ze ook korting op de te betalen eigen bijdrage, mocht ze in aanmerking komen op gefinancieerde rechtsbijstand).

Succes

12. Drieka

Drieka Niet meer actief

Dat is een vervelende situatie maar je moeder heeft recht op meer dan dat ze denkt ;)

Ten eerste, als het koophuis op hun beider namen staat dan is het zo dat als je vader er wilt blijven wonen, hij je moeder moet uitkopen (dan krijgt ze de helft van de waarde van de woning), wil hij dat niet dan moet het huis verkocht worden.

Ten tweede, aangezien je moeder geen inkomen heeft, heeft ze zeker recht op partneralimentatie, je vader kan dat wel niet willen betalen maar hij heeft niks te willen op dat vlak, zoals hierboven beschreven, als hij niet vrijwillig doet betalen dan wordt het van zijn inkomen afgehouden.

Ten derde heeft je moeder recht op bijstand maar het is wel zo dat ze op zoek zal moeten naar een baan, ze heeft natuurlijk ook recht op allerlei toeslagen als ze een eigen huurwoning heeft.

Ten vierde, ze zijn getrouwd in gemeenschap van goederen dus er wordt naar de waarde van de spullen gekeken, dat wordt eerlijk verdeeld, bijvoorbeeld je moeder wil de wasmachine en die is 400 Euro waard, dan krijgt je vader bijvoorbeeld de tv die ook 400 Euro waard is, er wordt dus echt naar waarde verdeeld.

Sowieso is het belangrijk om een advocaat in te schakelen, aangezien je moeder geen geld heeft kan vaak een deel van de scheidingskosten kwijt gescholden worden, het beste zou met een mediator zijn (dan krijgt je moeder alles vergoedt) maar als je vader dwars gaat liggen dan is dat geen optie helaas :(

Heel erg veel succes en ik hoop dat het allemaal een beetje te doen is.

13. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik heb de indruk uit de berichten van TS dat haar moeder erg opziet tegen deze 'strijd' en dan maar in het huwelijk blijft zitten. Ik hoop dat ik het mis heb, maar zo komt het over...

14. twinty

twinty Bekend lid

20 jan 2012
    640
    1
    18
    Misschien kunnen jullie eerst gratis advies inwinnen bij een juridisch loket bij jullie in de buurt?

15. R1985

R1985 Bekend lid

21 mei 2014
    584
    151
    43
    NULL
    NULL
    Bijstand lijkt mij lastig worden omdat er aanspraak op partneralimentatie bestaat en er vermogen is. Wellicht leenfietsen voor de eerste periode

16. R1985

R1985 Bekend lid

21 mei 2014
    584
    151
    43
    NULL
    NULL
    Dit is niet juist weer gegeven. Er is vermogen dat jou ouders moeten delen. De hoogte vaN dit te verwachten vermogen bepaald of iemand in aanmerking kan komen voor gefinancierde rechtsbijstand.

Tip: neem contact op met een advocaat met je vragen. Wanneer je moeder echt wil scheiden, kan zij het beste via deze advocaat zo snel mogelijk voorlopige voorzieningen vragen bij de rechtbank. dit zijn tijdelijke maatregelen, zoals de partneralimentatie en wie in de woning mag wonen, welke gedurende de echtscheidingsprocedure gelden. Jou ouders zijn verplicht zich hieraan te houden

17. Jla80

Jla80 Bekend lid

28 feb 2014
    780
    1
    16
    Hoop dat je gefinancierde rechtsbijstand bedoelt met scheidingskosten die kwijtgescholden worden? Anders ben ik het niet met je eens.

Zelfs voor mediation dien men een eigen bijdrage te betalen ook al hebben zij geen inkomen. Dus dat alles vergoedt wordt klopt ook niet. Wel kan men in sommige gemeentes bijzondere bijstand aanvragen voor advocaatkosten. Echter wordt vaak de eigen bijdrage vergoedt maar dien je alsnog zelf de griffierechten te betalen op het moment dat de zaak op de rechtbank gaat lopen.

En nu het al duidelijk is dat vaders niet bereid is mee te werken, is mediation idd geen optie. Dat zal alleen maar tijd en geld verspilling zijn.
    Vaak wordt mediation aangeboden omdat het idd goedkoper en sneller is om te scheiden. Maar als het tijdens mediation mis gaat, dien men toch apart een advocaat te nemen,opnieuw kosten te betalen en vanaf begin weer starten.:(

18. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Veel is al gezegd, maar inderdaad:

1.) Neem contact op met het Juridisch Loket (0900-80 20). Laat je via het JL doorverwijzen naar een advocaat, dan krijg je ook nog € 53,-- korting op de te betalen eigen bijdrage.

2.) Nu je moeder geen inkomen heeft, heeft zij recht op gefinancierde rechtsbijstand, een toevoeging. Zij betaalt dan een (inkomensafhankelijke) eigen bijdrage en de rest van de advocaatkosten worden dan vergoed door de overheid. Griffierechten en legeskosten voor uittreksels die de advocaat bij de gemeente dient op te vragen komen wel voor eigen rekening.

3.) Het kan zo zijn, dat als bijvoorbeeld de woning verkocht moet worden en er overwaarde op zit (waar je moeder dus voor de helft recht op heeft), de toevoeging na het einde van de procedure wordt ingetrokken en ze dus alsnog de advocaatkosten zelf moet betalen.

4.) Je moeder heeft sowieso recht op partneralimentatie. Het kan natuurlijk zijn dat je vader de beslissing van de rechtbank naast zich neerlegt. Dan zijn er mogelijkheden om bijvoorbeeld via het LBIO alsnog te laten incasseren. Er wordt dan bijvoorbeeld een loonbeslag gelegd.

5.) Verder, als je moeder een bijstandsuitkering gaat ontvangen (wat waarschijnlijk is als zij straks geen partner en geen inkomen heeft), zal de uitkeringsinstantie van haar verlangen dat zij alles in het werk stelt om die partneralimentatie te ontvangen. Deze wordt namelijk in mindering gebracht op het bedrag dat zij aan bijstand zal ontvangen.

19. Risu

Risu Fanatiek lid

13 jul 2012
    1.245
    0
    0
    Je moeder heeft zelfs recht op een deel van je vaders pensioen.

Wat een verontrustende gedachte nu al dat je het idee hebt dat je vader je moeders leven zuur zou maken. Zou ik nooit laten gebeuren!! Desnoods komt mijn moeder lekker bij mij thuis.

Je ouders hebben destijds samen besloten om kinderen te willen, en samen besloten dat je moeder jullie zou opvoeden.

In deze situatie is juist je moeder diegene die het je vader zuur kan gaan maken :) ze hòòrt te krijgen waar ze recht op heeft!! Ze heeft niet kunnen/willen werken om HUN kinderen groot te brengen.

20. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Hmm, ik had gefinancieerde rechtspraak en ik heb echt maar heel weinig hoeven betalen. Ik geloof dat ik 1x heb moeten betalen voor het opvragen van wat documenten. Ik heb uiteindelijk een nieuwe advocaat in de arm genomen. Hier moest ik 595 euro voor betalen, onder andere griffiekosten dacht ik, maar dat heb ik allemaal teruggekregen van de bijzondere bijstand. Scheiden is overigens nooit onmogelijk. Moeilijk wel, onmogelijk echt niet.

Deel Deze Pagina