buisjes ja of nee

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door oxbow, 1 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oxbow

oxbow Niet meer actief

Ons meisje van 3.5 jaar heeft een behoorlijke taal/spraakachterstand en gaar nu sinds een paar weken naar een behandelgroep voor kinderen met een taal/spraakachterstand.

Nu kwamen ze er daar mee dat ze de indruk hadden dat ons meisje minder hoorde. Ze was op dat moment ook verkouden dus dat zou goed kunnen.

Dus ik contact gezocht met de kno arts.
    Maar iedere keer als ik daar kom is de verkoudheid weg en zien haar oren er goed uit zo ook vandaag.

Maar nu kregen wede keuze om of het zo te laten en afwachten tor het voorjaar en dan zouden de verkoudheden ook minder worden en geen gehoorverlies als ze echt verkouden is of nu er voor kiezen om toch maar buisjes te plaatsen omdat als ze minde goed hoort dit niet ten goede komt aan haar achterstand.
    Maar ja er is nu niets aan de hand dus zou het niet nodig zijn.
    Nu in overleg met de kno arts ef voor gekozen om toch buisjes te plaatsen, maar vind het toch moeilijk. Doen we er goed aan om de buisjes te laten plaatsen en het is weer een minder fijnecervaeing.

Wat zouden jullie doen

2. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    De oren van mijn dochter zagen er ook goed uit ! Ze praatte niet Daarom Werden eerst haar neus amandelen verwijderd, in de hoop dat als die eruit waren ze wat meer zou praten ze was toen 2 jaar en 5 maanden, een maand later kreeg ze een hoor test, ze hoorde pas bij 80 decibel dus toch buisjes zei de kno, na de buisjes kon ze horen bij 35 decibel en de kno kwam nog naar me toe dat er enorm veel vocht uit haar oren kwam en dat het haar ongelofelijk pijn gedaan moet hebben zoveel vocht achter de oren en dat ze het zelf ook raar vond dat het niet te zien was

Maar de achterstand bleef, ze kon horen dat wel, maar praten deed ze niet, nog een 3 maand later werden met spoed haar keel amandelen verwijderd omdat die zo ontstoken waren dat ze geen lucht meer kreeg, toen pas begon het praten en toen zei ze dat praten haar altijd au deed,

Zo laat geholpen worden heeft haar een breuk in haar zelf vertrouwen gegeven, ze praatte gek en sommige klanken kon ze nog niet toen ze naar de basis school ging hierdoor werd ze ook gepest door kinderen uit oudere klassen

We zagen het zelfde gebeuren bij onze andere dochter, zij was 15 maanden, ook zij leek schone oortjes te hebben maar ze hebben meteen een hoor test gedaan hieruit kwam dat zij bij 70 decibel kon horen en haar neus amandel was ontstoken keel zouden ze niet doen voor ze 2 jaar was dus buisjes en neus amandel eruit met 15 maanden

Vorige maand met 2 jaar en 3 maand zijn de keel amandelen eruit gegaan en ze praat opeens ontzettend veel, ze bleek ook poliepen te hebben ontwikkeld achter de buisjes die moesten verwijderd worden

Ik zou dus en hoor test aanvragen en toch buisjes overwegen, het is een behandeling van niet en met een uurtje of 2 sta je weer buiten over het algemeen, als het misschien helpt om meer te horen vind ik het het overwegen wel waard !

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.055
    2.189
    113
    Brabant
    Hoe was haar gehoortest??

Buisjes plaatsen was hier appeltjeeitje. Dat viel echt mee.

Onze middelste had een ernstige tos. Cb had t al over logopedisch onderzoek etc etc voordat er überhaupt naar t gehoor was gekeken. Dat dus gedaan: ze hoorde zeer slecht. Buisjes erin en dat was opgelost.
    Helaas ging ze daardoor niet vanzelf praten. Gelukkig door logopedie en 5 dagen psz een behandelgroep kunnen voorkomen.

Een goed gehoor is dus wel een voorwaarde voor een goede spraakontwikkeling...

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    De oudste hier heeft inmiddels drie keer buisjes gehad en bij haar was het ook een hele simpele ingreep, we waren vaak na een uurtje alweer thuis. Ze hoort met buisjes een stuk beter dan zo der, ik vind het hier dus zeker de moeite waard (en zou het een volgende keer niet langer aankijken).

5. oxbow

oxbow Niet meer actief

Haar gehoortest waren wisselend de ene keer goed de andere keer slecht. Maar link is haar gehoor zo en zo iets minder maar dat kan te maken hebben met haar syndroom.
    Ze heeft al ruim een jaar 4 dagdelen psz gehad en logopedie maar het trekt wel bij maar niet genoeg.
    Een behandelgroep was de laatste optie en waarschijnlijk dd beste.

Dat het een kleine ingreep is dat weet ik.
    Mij oudste dochter en de jongste hebben ook buisjes, maar Sofie heeft dat ze baby was een grote operatie gehad en oktober 2014 zijn haar neusamandel verwijderd.
    Ze komt echt hysterisch uit dd narcose en blijft lang boos en heel erg huilen en laat het infuus niet zitten.
    Daarnaast heb ik daarna ook heel veel moeite om haar weer te puffen omdat dat een ascoratie geeft met de narcose.
    Dus dat houdt me tegen en misschien wel voor niets omdat we niet zeker weten of dat heg probleem oplost.

Deel Deze Pagina