Wanneer hebben jullie je kind geleerd om zijn/ haar eigen billen af te vegen? Mijn zoontje (3 jaar 9 mnd) wil er niets van hebben! Hij vind het vies en wil het niet proberen zelf te doen. Ik heb ook het idee dat hij er nog niet bij kan.. Maar hoe moet dat dan straks als hij naar school gaat?
Hier bij de jongste ook niets geleerd, die doet het sinds ze zindelijk is (met 3 jaar) zelf. Oudste met 3 jaar en 10 maanden oid het zelf laten doen (daarvoor kon ze het wel, maar ze vond het wel makkelijk als wij het deden ).
Ik 'oefen' nu met mijn dochter, die één dag ouder is dan jouw zoon. Ze doet nu de eerste veeg zelf en daarna doe ik het. Wij gebruiken wel natte billendoekjes nog steeds, doen jullie/jullie kindjes het met gewoon wc-papier?
Hier doet ze dat zelf va 2.5 ongeweer. Maar dan plas met papiertje en poep met natte doekje want zo is wel beter kan ze schoonmaken zelf Ik deed zelf in begin maar ze wilde al snel zelf het doen
4 of 5 jaar dat dl het zelf mocht doen. wel met natte doekjes anders kreeg ze het niet schoon genoeg. ik was het toen zelf wel zat om steeds maar te moeten komen afvegen
mijn zoontje wilde het meestal ook niet zelf doen , het werd een dingetje tussen ons...want ik wou eigenlijk ook niet meer helpen met zicht op school....het ging tot huilens aan toe...en nu nog, hij vraagt het nog best vaak, of ik het doe, maar als ze eenmaal op school zijn en de anderen kinderen het zelf zien doen en de juf toch echt niet gaat helpen, leren ze het vanzelf, want dan moeten ze wel......ik had in het begin ook de indruk dat hij er niet zo makkelijk bij kon, achteraf denk ik dat hij zich opeens heel bewust werd dat hij groot werd en daarom weer hulp van "Mama" vroeg om zich veilig/ weer klein te voelen, hij was ook bang voor poep aan zijn handen en daarom hebben wij ook een paar keer met creme wegvegen geofend (gewoon een beetje creme of bodylotion smeren en laten wegvegen, je kunt ook eerst alle knuffels op het potje zetten en (laten) afvegen gewoon geen strijd van maken, dat is het niet waard, maar wel benadrukken dat hij het op school ook zelf moet doen en dat hij het beter alvast kan gaan oefenen...ze krijgen dan opeens ook schaamgevoel en willen het liever zelf doen, uiteindelijk komt het wel goed
Met 5 jaar zelf. Daarvoor poepte ze meestal thuis. 1x op school gepoept en een jurk aan met wijde mouwen die niet omhoog bleven. Toen kwam er poep op d'r mouw, had ze een ongelukje en was ze zo overstuur dat ze het echt niet zelf zag zitten. Nu veegt ze zelf en als we in de buurt zijn vegen we even na (scheelt vlekken)
Vanaf dat hun armen lang genoeg waren en ze begrepen wat ze er mee moesten doen. Denk rond een jaar of vijf.
Dank jullie voor de reacties! Ik had even hele drukke dagen waardoor ik niet mon reageren. Ik wil er ook geen dingetje van maken. Zoonlief heeft heeft heel veel moeite gehad met poepen toen hij zindelijk werd. Dus ik wil niet dat hij hierdoor straks weer moeite krijgt. We gaan het gewoon per keer voorzichtig proberen. Misschien onder de douche met een washand (kan ik zien of hij erbij kan 😁
Zie aan de remsporen in z'n onderbroek of ie op school gepoept heeft maar 9 van de 10 keer poept hij thuis en dan veeg ik z'n billen....maak er niks van, zal ook wel goedkomen.
Dochter (4 jaar) doet het nog steeds niet zelf. In uiterste nood dan wel. Ze kan het namelijk al zeker een half jaar zelf maar wil het niet doen. Zelfs zo dat ze dus gewoon niet poept op school. Doet ze alleen op plaatsen waar iemand aanwezig die ze voldoende vertrouwd om haar gat af te vegen. Ze lijkt niet echt last te hebben van het ophouden dus op advies ha doen we er niet zo veel mee. Komt vanzelf wel.
Mijn meisje net zes ze kan het wel maar doet het niet. Ik geef wel papier dan doet ze het nog niet ze vind het vies van af school komt ze soms met een remspoor thuis ik laat het maar weet dat er een dag komt dat ze het uitstekend zelf goed kan.Haha maar voor haar 7 de moet ze van mij??Toch!
Wij zijn begonnen met oefenen een paar maanden voor hij naar school moest. Hij was toen al lang zindelijk. Maar hij kon er gewoon heel lastig bij. Dus vaak bleef er nog veel zitten. Thuis deden wij het dus. En op school wel zelf, maar dan moest ik 's avonds vaak nog wel even 'napoetsen'. Hij is nu 5 en sinds een tijdje doet hij het steeds vaker zelf. Dat is eigenlijk begonnen bij de grootouders en inmiddels ook thuis. Hij is even bezig, maar kan er nu wel bij en veegt netjes door tot er een schoon papiertje terugkomt. Ik vond hem de laatste tijd (qua lichaamsbouw) ook steeds meer echt een 'jongen' in plaats van een peuter/kleuter. Dus wellicht dat lichaamsbouw er wel iets mee te maken heeft?