hallo, overal lees ik dat vrouwen met overgewicht verminderd vruchtbaar kunnen zijn, maar nergens lees ik hoe dat nou precies zit. Bij vrouwen met ondergewicht is het volgens mij zo dat de clyclus in de war raakt en de eisprong wegblijft. Geldt dat ook voor overgewicht? En betekent dat dat vrouwen met overgewicht die wel elke maand een eisprong hebben niet verminderd vruchtbaar zijn? Of zit het anders? Ik heb al van alles bedacht, van vetophoping in de organen die een mogelijke innestelling bemoeilijken tot slechtere kwaliteit eicellen. Maar ja, vet komt op veel plekken, maar toch niet aan de binnenkant van de baarmoeder? En een slechtere kwaliteit van eicellen lijkt me eigenlijk ook sterk omdat je voorraad al voor je geboorte klaar ligt. Nou een heel verhaal, maar hopelijk krijg ik een eenvoudig en duidelijk antwoord.
hoi, nou, een eenvoudig antwoord op je vraag is nogal lastig, omdat een heel ingewikkeld mechanisme in de hormoonhuishouding ervoor zorgt dat je bij overgewicht/obesitas verminderd vruchtbaar bent. Het komt erop neer dat vetweefsel een belangrijke plaats is voor opslag en voor het metabolisme van hormonen. Dit geldt ook voor geslachtshormonen en juist deze hormonen slaan zich liever op in vetweefsel dan in bloed (wat normaliter gebeurt). De hoevellheid geslachtshormonen in bloed blijkt toch niet anders te zijn bij vrouwen met obesitas ,maar de produktie ervan en de klaring (de manier waarop de hormonen worden uigescheiden door de nieren) verschilt wel. Deze veranderingen betreffen oestrogenen (dwz de vrouwelijke geslachtshormonen) en de androgenen (dwz de mannelijke geslachtshormonen) en het eiwit wat dienst doet om deze hormonen door het lichaam te transporteren). Dit heeft weer invloed op de cyclus bij een vrouw, en zorgt ervoor dat de eisprong wordt geremd doordat de follikelrijping (rijping van het eicelblaasje) wordt tegengegaan, dit zorgt ervoor dat je minder kans hebt op een eisprong, of er zelfs helemaal geen hebt. Ook het PCOS (polycysteus ovarium syndroom), wat veel vaker voorkomt bij obese vrouwen, kan zorgen voor verminderde vruchtbaarheid. Hopelijk is dit duidelijk voor je! Mirjam