Wanneer zelf eten (fles vasthouden of met lepel)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Fientje2007, 30 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fientje2007

Fientje2007 Actief lid

18 jun 2007
    309
    0
    0
    Brabant
    Hallo dames,
    mijn dochter is 1 en ik vraag me af wanneer kindjes zelf kunnen gaan eten.
    Ik geef wel eens de lepel, maar daar wordt alleen flink mee getimmerd :)
    Gewoon blijven geven die lepel, of geeft ze het zelf een keer aan als ze het zelf wil doen?
    Mijn dochter is een beetje makkelijk uitgevallen dus wil ook niet te lang eten blijven geven. Fles zelf drinken bijvoorbeeld doet ze ook nog niet. Dan wordt ze HEEL boos, ze heeft het niet door.
    Moet er wel bijzeggen dat ze motorisch geen snelle is en net begint te tijgeren. Weet niet of dat ertoe doet....

groetjes,
    Fientje

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.339
    36.198
    113
    Ik zou het gewoon proberen. Ze heeft denk ik snel genoeg door dat als met de lepel op tafel blijft slaan ze niks naar binnen krijgt. Jesper had de fles met 4 maanden zelf vast, maar drinkt nu uit een beker. Is dat anders geen optie?

Jesper gaf het overigens wel zelf aan dat hij zelf wilde eten, durf niet te zeggen of het motorische er iets mee te maken heeft. Jesper liep pas met 17 maanden, maar hij at dus al wel zelf met 10 maanden. Ligt er denk ik ook aan waar de interesses liggen.

Maar het komt sowieso vanzelf, dus maak je geen zorgen en probeer het gewoon eens.

3. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Wij hebben een melkfles met een gat in het midden, dus ze kan de fles met twee handen goed beetpakken. Wij zette haar in de kinderstoel en zette het flesje voor haar neus neer. Nou, je wil niet weten hoe snel ze doorhad hoe ze zelf het moest pakken :D Nu wil ze het vaak liever zelf doen.

Een lepel heeft hier ook geen zin, dat wordt gezien als een drumstok. Dus wij geven haar ook zelf te eten. Komt nog wel.

4. Tamio

Tamio Niet meer actief

Manon kan ook niet zelf met de lepel eten. Timmert er ook alleen maar een beetje mee en smeert het in haar haren. Ze wil echter wel perse de lepel vast houden om mee te spelen. Dus meestal werk ik met twee lepels of laat haar met haar handjes eten, mits het grote stukken zijn (gebakken aardappetjes, stukjes groenten en vlees). Dat gaat wel prima. Ze snapt ook niet dat ze de fles of tuitbeker omhoog moet houden dus daar moet ik haar ook mee helpen.
    Verder is ze motorisch niet langzaam, ze loopt sinds kort los en de fijne motoriek is ook prima. Dus ik denk dat eten met een lepeltje gewoon nog een beetje vroeg is, niks vreemds aan dat dat nog niet lukt. Misschien dat ze wel met haar handjes wil eten?

Deel Deze Pagina