Wat te eten geven als kind het echt niet lust?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door maria80, 6 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mandyilana

17 feb 2012
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is in principe een goede eter, maar heeft zijn willetje ontdekt, als hij door heeft dat hij wat anders kan krijgen dan voert hij een toneelstuk op waar hij een oscar mee kan verdienen tot dat er toegegeven wordt.

Hier is het eten wat de pot schaft, mijn schoonmoeder heeft hem 1 keer een boterham met pasta gegeven toen hij iets niet wilde, en vervolgens hebben we twee weken drama met eten gehad.

Ik hou er wel rekening mee als hij iets niet lust, en zorg dat er altijd iets bijstaat wat hij wel lekker vind. Eet hij een keer helemaal niet? Nou dan niet.

Zelf was ik een zeer moeilijke eter als kind, luste bijna niets, geen pasta, geen stukjes groente door een sausje. Ik ben er achter gekomen dat ik niet houd van kant en klare potjes sausen, voor bij rijst, pasta en dat soort dingen. Verder gebruik ik truukjes om bepaalde dingen aantrekkelijker te maken. Ik houd nog steeds niet van stukjes groente in de pastasaus, dus ik maak een eigen pasta saus in de blender met allerlei groentes erin. Mijn zoon vind stukjes trouwens wel lekker dus voor hem doe ik het er dan wel doorheen.

Ik maak alleen echt geen linzen meer voor mijn zoon, was een heerlijk gerecht maar hij heeft met een buikvirus alles uitgespuugd, en ik weet dat toen ik ooit met een buikvirus een kaassoufle had uitgespuugd ik jaren geen kaassoufles meer luste.

2. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

bij ons lusten ze echt geen witlof, het is 1 ding, dus hou ik er rekening mee.
    gr brenda

3. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    Dochter is een hele makkelijke eter gelukkig.
    Ze houd alleen niet van sla,rode kool en witlof.
    Als we sla eten dan maak ik voor haar ander groente, rode kool moet ze proeven, net als witlof. Ze krijgt wat meer vla zodat ze toch vol zit.

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier lust de oudste vrijwel alles wat we eten. Is er toch iets waarvan ik weet dat ze het niet eet, dan zorg ik dat er in ieder geval ook iets op tafel staat wat ze wel eet. Proeven moet wel, in ieder geval 1 hapje. Het verschilt ook nogal dus ik kan er toch moeilijk rekening mee houden. Vorige week at ze sperziebonen achter elkaar op, deze week gingen er met moeite 2 naar binnen.

5. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.979
    136
    63
    Wat leuk, zoveel reacties!
    Probleem hier is dat zoonlief dus geen makkelijke eter is, hij moet altijd erg afgeleid worden bij het avondeten. En lust dus ook niet alles.....En hij slaapt nog steeds niet door en we ontdekken toch wel een verband tussen hoe vaak hij wakker wordt en hoe goed hij heeft gegeten (niet dat hij 's nachts nog wat krijgt hoor, daar beginnen we niet aan).
    Hij houdt dus ook niet van vlees en stokbrood; was erg leuk met een bbq;). Maar niemand geeft dus een potje meer....we hebben er nog een paar staan in de kast (en voor nr 2 zullen ze niet meer goed zijn als die zover is). Die maken we nog wel op (als we pizza eten ofzo, moet hij dus ook niet) en dan wordt het toch maar een toetje met nog wat fruit.
    Bedankt voor jullie antwoorden!

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

hij krijgt niks ook geen toetje dus echt niets. hij heft te eten wat de pot schaft.

mijn vriend is een zeikerd met eten en er werd altijd apart gekookt voor hem en ik vertik dat en nu ineens eet hij wel alles.

7. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    niks, dan eten ze maar niet. Als we al soep als maaltijd eten krijgen ze er standaard boterham bij (lydia brood met soep, daniel soep met brood), de rest lusten ze wel, althans, het gewone. Tomaat en komkommer eet daniel echt niet, maar dat is niet zo vervelend als echt groente

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier ook niks anders.
    Houdt wel altijd rekening met koken...
    Gisteren toevallig voor het eerst weer eens spruiten gegeten. Dan eet ze eerst haar vlees en aardappels op, maar moet dan toch een spruitje proeven. Ze heeft er een in haar mond gestoken, fijn gekauwd en weer uitgespuugd. Prima. Ze heeft het dus geproefd.

Als ze niet goed eet of wil eten dan krijgt ze vaak nog fruit als toetje (banaan/appel/peer oid). Ze heeft nog nooit een boterham gekregen als ze niet wilde eten of iets anders wat ik dan nog extra gekookt zou hebben.
    Heb ook altijd nog restjes in de diepvries staan die ze kan eten als wij iets eten wat ze écht niet lust of mag.

9. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    En potje is gezonder dan pizza of brood met vlees. Dus prima alternatief voor een kind!

10. susy26

susy26 Niet meer actief

hier dan ook niks, af en toe wat tie op een dag eet, dan denk ik je groeit van d wind haha.... savonds ook 3 hapjes ,klaar. boterham ,, 2 stukjes..klaar... komt wel goed, dwingen is ook niet goed, zou ik zelf ook niet willen dat ze eten in me mond stoppen wat ik niet wil. komt vanzelf weer wel.

11. zon1980

zon1980 Bekend lid

16 dec 2007
    915
    174
    43
    Lastig lijkt me dat, als hij zo weinig eet! Lijkt me niet veel mis hoor, als je een keer nog een potje geeft!

Ik zou denk ik in jouw geval dus ook wel met alternatieven komen, mits hij ook echt geproefd heeft en je zeker weet dat hij het echt niet lust.

Hier best een makkelijke eter. Ze lust alleen geen witlof, ui, prei, paprika. En houdt niet van gehakt en aardappels (zowel puree, gebakken als gekookt vindt ze niet lekker, alleen in frietvorm ;)). Maar als ze iets niet lust, moet ze het wel even proeven en als ze het echt niet lekker vindt hoeft ze het niet te eten. Maar ze krijgt eigenlijk nooit een alternatief. Ze eet brood en fruit altijd heel goed en vis en groenten ook prima, dus ik vind dat ze voldoende bnnenkrijgt. En ze wordt dan s nachts ook niet wakker van honger ofzo.

12. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    prakjes vinden ze hier allebei wel lekker en dat eten ze ook goed. De jongste proeft wel alles en vind vaak rijst, pasta of ander eten wel lekker, maar de oudste moet daar niks van hebben. Ook eten ze allebei geen vlees. Als we iets anders eten dan prakkie, dan krijgt de oudste een prakkie uit de vriezer, zodat ze gewoon wel normaal eet. Ik ga geen pizza opdringen, dan heb ik liever dat ze prakkie eet.

13. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Hier krijgen ze gewoon niets als ze niet eten..volgende ochtend maar een boterham extra. Ik begin er niet aan!

14. happymama

happymama Niet meer actief

soms eten wij chinees of halen we griek dat lust me dochter ook niet ik geef haar dan wel een potje ze is bijna 3 , ze vind dat lekker . moet wel zeggen als ik gewoon kook eet ze heel goed ze lust eigenlijk bijna alles . ze een juist vaak veel groente hihi raar kind maar wel fijn

15. lolalo

lolalo Actief lid

13 feb 2012
    404
    0
    0
    Ik geef toe dat zoonlief eigenlijk alles lust, ook sommige dingen vnd hij lekkerder dan anderen. En sla "lust" hij echt niet zo maar dat is meer omdat die blaadjes wat moeilijk nog zijn ( blijven in zijn keel hangen)

Maar ik ben van het, zeker op deze leeftijd. Wil je niet? Dan niet....dan eet je niet.
    Hier idd wel kwark als toetje dus evt dan iets meer geven ( is gewoon naturel kwark met wat rozijntjes)
    Ik ben van mening als je eenmaal begint om ze maar iets anders te geven dat ze steeds vaker iets niet lusten..terwijl op deze leeftijd t gewoon vaak zo is dat ze ff niet willen..
    Al is t maar om t nee zegen..

Hier ook wel eens na 1 hap...wil niet, niet lekker. Nou dan niet.
    Meestal zit hij als we er geen aandacht aan besteden even later het gewoon op te eten; de lol is er dan al vanaf...

16. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

maar degenen die zeggen ze krijgen niets... ook geen toetje...hebben jullie zelf nooit zoiets dat je bijv thuis komt van je werk en je man heeft gekookt en dat je denkt : hé bah daar had ik nu juist net even GEEN zin in. dus eet je maar weinig en eet je daarna een beetje extra vla of yogurt met een stukje fruit erdoor.

of dat je man zegt: zullen vanavond kip kerrie eten, en jij denkt hebt juist zo'n zin in macaroni, en je maakt dus ook fijn macoroni.

ik denk dat kinderen ook best een keer ergens geen zin in hebben, en ik vind het dus ook echt niet erg als ze een keer niet willen eten, en ze krijgen dan gewoon nog steeds hun toetje

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Gedeeltelijk eens... vind je iets echt niet lekker dan krijg je gewoon een boterham of een stukje fruit en altijd een toetje (yoki of gewone kwark) Ik begin niet aan het koken van meerdere groentes e.d.
    Wij eten zelden iets wat de kinderen echt niet lekkerder vinden maar probeer ik eens wat nieuws en het wil niet? Geen probleem, dan mag je een boterham / fruit.

maar ik heb geen zin? Nou ja, dan is het jammer.. een stuk fruit mag altijd en je toetje ook maar nee, dan gaan we niet andere dingen maken. Het is hier geen hotel.

18. lolalo

lolalo Actief lid

13 feb 2012
    404
    0
    0
    als ze ouder zouden zijn en er is iets dat ze echt niet lusten vind ik t want anders maar niet als ze zo klein nog zijn..

19. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier moeten ze altijd alles proeven, zelfs dingen waarvan wij allang weten dat ze het echt niet lekker vinden. Voor de dagen dat we die dingen toch eten, maak ik wel eens een extra soort groente of zo (meestal is dat het probleem). Als ze niet willen eten, eten ze verder maar niet, maar dan krijgen ze ook niks anders (wel 1 toetje).

En ik discrimineer ook nog. Oudste zegt bijna niks te lusten, die heeft pech, en moet gewoon van alles een minimale hoeveelheid eten. Daar kan ik allemaal echt geen rekening mee houden hoor. We eten minstens 2x per week iets van de weinige groentes die hij wel lust, de rest van de tijd kokhalst hij maar vrolijk 5 happen naar binnen, wat mij betreft. Jongste lust veel meer, maar bijv. echt geen sla, die krijgt dan een blikje doperwtjes met worteltjes of een restje van de vorige dag.

20. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

dat zou ik dus echt nooit doen, ja hij moet steeds alles proeven, maar ik ga niet dwingen, zeker niet als hij kokhalst, ik wil dat eten leuk en gezellig is. ook voor de kinderen,

Deel Deze Pagina