7 mnden gewone melk samen met opvolgmelk

Discussie in 'Voeding' gestart door whitesaber, 30 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. whitesaber

whitesaber Niet meer actief

Mijn zoontje krijgt 2 flessen opvolgmelk met JBPM,rijstebloem en zoonebloemolie (sochtends en savonds)
    Groentehap
    Fruithap
    Langevinger of een andere koekje
    Thee (met normale melk)
    Rijstebloempapje (met normale melk)
    Broodje met beleg

Het verschilt natuurlijk welke beleg,wat voor smaak fruithapje groentehapje enz ;):D

Maar doe ik er niet goed aan om normale melk nu al te gebruiken voor hem?

Want als je kindje geen koemelkallergie heeft is normale melk toch niet verkeerd???

2. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

volgens mij is met gewone melk beginnen pas met 1 jaar. Sommigen beginnen met 10 maanden. zou het sowieso overleggen met het cb. Want met 7 maanden zijn ze lijkt me nog de stoffen nodig die in de opvolgmelk (of bv) zitten

3. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    volgens mij heeft het met de vitamines te maken. Hij heeft tot 10 maanden extra nodig. Het kan geloof ik wel, maar dan moet je zelf vitamines bijgeven. Maar ik zou gewoon rijstebloem bij de opvolg doen. Dan zit je zoiezo goed.

4. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    Waarom liever geen koemelk?

Het stofwisseling- en spijsverteringstelsel is in elk geval in het 1e en 2e levensjaar nog niet volgroeid. Wetenschappelijke inzichten laten zien dat het dan ook beter is in de eerste levensjaren nog geen gewone melk te geven omdat de samenstelling van gewone koemelk nog niet optimaal is voor kinderen tot 3 jaar.

MAAR het cb hier zei dat dit ook wel een verkoperspraatje is. Ja er zitten heel veel voedingsstoffen in poedermelk en dat hebben babys nodig. Zeker tot de leeftijd van 1 jaar. Ze halen nog niet genoeg voedingsstoffen en vitaminen uit andere voeding omdat melk nog de hoofdvoeding is.
    Na een jaar EN je kindje eet voldoende bijv met de pot mee en gevarieerd brood enz, dan is gewone melk voldoende MET toevoeging van vit D.

Is je kindje een slechte eter wordt opvolgmelk nog geadviseerd.

Overigens werd hier gezegd dat gewone melk meer een dikmaker is dan opvolgmelk. DIt omdat van opvolgmelk meer opgenomen wordt en de vetten enz beter afgestemd zijn op een kindje

5. whitesaber

Ohh bedankt meiden!

6. tulip

tulip Niet meer actief

ik ben met 11 maanden begonnen om te wennen (wat helemaak niet nodig was, ze vond het heerlijk) maar vind dit idd nog wat vroeg.

7. whitesaber

Ik ga het niet geven want ben erachter dat het zelfs zijn verstoppingen veroorzaakt...
    Wat een domme moeder ben ik...

Gebruik zelfs zonnebloem olie vor zijn ontlasting alles doe ik eraan en geef hem in de tussentijd datgene waardoor het komt...

8. tulip

tulip Niet meer actief

je bent helemaal geen domme moeder hoor, je kunt nu eenmaal niet alles weten. Ik wist dit ook niet hoor, hoe kwam je er nu achter.

9. adi

adi Niet meer actief

Het is niet zozeer dat die melk alleen de verstopping veroorzaakt, maar de koemelk is nou eenmaal niet bedoeld voor mensenbaby's (maar voor kalfjes), en is daarom veel te zwaar voor een baby om te verteren. De samenstelling is niet juist voor de organen en de juiste groei van de baby.

Opvolgmelk is gebaseerd op de samenstelling van moedermelk (welke dan wel bedoeld is voor mensenbabys). Is natuurlijk geen kopie, maar wel veel beter dan koemelk.

Dat is volgens mij de belangrijkste reden om niet te vroeg te beginnen met koemelk.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Eigenlijk is het verschil tussen opvolgmelk en koemelk minimaal (en niet te vergelijken met het verschil tussen moedermelk en opvolgmelk). Opvolgmelk is ook in geen enkel opzicht 'beter' dan gewone koemelk.
    Opvolgmelk is een chemisch bewerkt product op basis van koemelk. Verschil met gewone dagmelk:
    -het dierlijke vet is vervangen door plantaardige olie (is alleen erg als je je kind veganistisch zou willen opvoeden)
    -de eiwitten zijn iets makkelijker verteerbaar (even makkelijk verteerbaar als die in aangezuurde zuivel zoals yoghurt, kwark en karnemelk)
    -het bevat meer suiker
    -het bevat heel veel zetmeel, waardoor het een voller gevoel geeft (dunne pap eigenlijk)
    -het bevat meer ijzer (van een soort die het lichaam heel moeilijk opneemt, je kind heeft meer aan ijzerhoudende bijvoeding)
    -het bevat vitamine D (hee, dat kun je gewoon in een flesje bij de drogist halen)

I.v.m. de verteerbaarheid van de eiwitten wordt er gezegd dat je beter voor 9 maanden geen gewone koemelk kunt geven. Aangezuurde zuivel (yoghurt, kwark, karnemelk, biogarde) mag WEL vanaf 6 maanden.

Als jouw kind verder geen last heeft van de gewone melk in de thee en de pap, dan zou ik er niet mee stoppen. De andere zuivel kun je gedeeltelijk in de vorm van aangezuurde zuivel geven als je wilt, maar dat moet je alleen doen als je kind daarnaast goed en gevarieerd eet. En als je minder dan 500cc kunstvoeding geeft dan moet je wel vitamine D geven.

Dit allemaal natuurlijk alleen als je kind geen last heeft van een allergische aanleg!

11. adi

adi Niet meer actief

sorry hoor, maar ik lig nu helemaal dubbel :$:D Je kunt doen alsof je ALLES weet van kunstvoeding (je gaf toch gewoon bv?), maar bovenstaand verhaal is zo'n afgeknipt verhaal en verdraaid om eigen waarheid te creeëren, dat het echt vanaf druipt.

Opvolgmelk is niet gemaakt VAN koemelk, maar van veel verschillende ingrediënten waar verknipte eiwitten en lactose uit koemelk aan zijn toegevoegd. En niet te spreken van hoge dosering zout in de koemelk die helemaal niet goed is voor een kleine baby, waarvan jij nu even de moeder adviseert om die gewoon aan haar kind te geven ....

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De BASIS van kunstvoeding is koemelk, kunstvoeding wordt gewoon van koemelk gemaakt. Tenzij het kunstvoeding op basis van soja of geitenmelk is, maar die wordt in Nederland haast niet verkocht.

De melk komt in de fabriek aan, en wordt ontdaan van de dierlijke vetten. Daarna worden d.m.v. een chemische bewerking (meestal aanzuren) de eiwitten kleiner gemaakt. Water wordt onttrokken, aan het poeder worden plantaardige vetten en extra lactose toegevoegd.
    Je hebt dan poeder dat uit de koemelk o.a. de caseine en wei en lactose bevat, plus vitamines en andere toevoegingen uit andere bronnen (o.a. planten, algen en schimmels).

Tot een maand of 9 is het het beste om het leeuwendeel uit kunstvoeding te laten bestaan, maar vanaf 6 maanden mag een deel van de zuivelinname in de vorm van aangezuurde zuivel. Alleen (aangezuurde) koemelk en geen kunstvoeding is tot een maand of 9 niet aan te raden omdat het in verhouding teveel caseine en te weinig wei bevat. Maar het kan wel als ONDERDEEL van het hele voedingsplaatje.

13. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik vind dit wel interessant deze discussie, want Fay wil geen opvolgmelk meer en vroeg me af of ik haar nu gewone melk kan geven... Fay is wel 10 maanden geen 7 maanden, dus ik lees even mee :)

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met 7 maanden zou ik er niet volledig aan beginnen (wel aangezuurde zuivel erbij), maar vanaf 9 maanden mag gewone dagmelk MITS een kind goed en gevarieerd eet.

15. tulip

tulip Niet meer actief

op die leeftijd zou ik het wel durven hoor, je moet je alleen beseffen dat er best wat zout inzit. Maar als je daar verder goed op let... ik ben ook met 11 maanden begonnen, ik dacht dan heeft ze even om te wennen, maar ze dronk de beker in 1 teug leeg en weigerde toen ook de opvolgmelk resoluut. :D

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt het in het begin aanlengen met wat water.

17. whitesaber

Nou ben bij het cb geweest en ze zei dat het niet erg was dat ik mijn zoontje een bakje pap gaf met normale melk in de middag
    Maar ik zei al tegen haar dat ik ging stoppen en weer overging op appel/peer opvolgmelk pap
    Zodat ik weer zit op 500cc opvolgmelk in een dag
    Ik mag wel een scheutje melk in zijn thee doen ;)

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maar zo veel opvolgmelk hoeft je kindje niet meer hoor!
    Mar ruim 7 maanden is 460cc ZUIVEL (dat is alles samen, opvolgmelk, scheutje melk in thee, yoghurt, kwark) al genoeg.
    Als je kind gelukkig is met 2 flessen en een bordje gewone pap zou ik niet weer teruggaan naar van dat spul met een smaakje.

Deel Deze Pagina