Hoi, Ik vroeg me af zijn hier moeders met kindjes met een helmpje? Wij moeten er geloof ik ook aan geloven en ik heb zoveel vragen erover. Op 8 jan gaan we naar de kinderarts. Hier alvast wat vragen waar ik antwoord op zoek.. - Als je naar de kinderarts bent geweest wat gebeurt er dan? Word je doorverwezen of helpen ze je meteen? - Hoeveel tijd zit er ongeveer tussen het bezoek aan de kinderarts en dat het helmpje op kan? - hoe gaat het met controles? - hoe lang moet het helmpje op? - zie je snel verandering - hoe vond je kindje het? - ik heb weleens gehoord dat ze minder snel gaan kruipen, is dat echt zo? - negatieve en positieve ervaringen?? - en hoe heb je het zelf ervaren? Ons zoontje is nu 4,5 maand. Ik ben wel huiverig voor "het helmpje" maar als het helpt. En de huisarts zei dat kinderen er zelf niet heel veel last van hebben , waar?? Liefs Nada
Er is ook een Hyve met allemaal moeders met kindjes die ervaring hebben met een redressiehelmpje. Misschien kun je daar eens gaan kijken? Redressiehelm - Hyves.nl
mijn neefje heeft zon helmpje. wat ik zo ervan weet is, dat ze een soort bandje om het hoofd heen doen wat moet uitharden zodat ze hem goed kunnen meten en zo bepalen of er een helmpje nodig is. als ze worden aangemeten word het hoofdje met gips gewikkelt om zo een afdruk te krijgen voor het helmpje. mijn neefje heeft niet gehuild om het helmpje, eigenlijk heeft hij het zo geaccepteerd. leuk jeansmodelletje erop. alleen omdat hij heel hard groeid en zijn hoofd ook (nu al 10 kilo met 7mnd) heeft hij wel last gehad dat het huidje op zijn hoofd stuk ging, dus veel met sudocreme os bepathen smeren. en hij gaat elke dag onder de douche omdat het helmpje toch zweet en haar gaat stinken.
hey, Dankjewel ik heb meteen even gekeken naar de foto's kon er niet zoveel vinden op internet. Maar die kindjes kijken allemaal blij! Dat is wel mooi maar ik zie er wel erg tegenop! Als er nog mama's zijn met antwoorden op mijn vragen graag hoor!!
Ik ben met Nova bij de kinderfysiotherapeut geweest omdat ze een scheve afplatting van haar hoofdje had. Dit kwam doordat ze een voorkeurshouding had. De kinderfysiotherapeut waar wij bij liepen was erg tegen redressiehelmpjes. Als je goed de oefeningen doet die je mee krijgt is zo'n helm niet nodig, maar dan moet je er echt tijd en energie in steken. Alsdus de mening van de fysio. Dus veel op de buik, veel of de zij en zo min mogelijk in de wipstoel, maxi cosi en plat op de rug. Er zijn onderzoeken gedaan naar de resultaten bij kinderen met en zonder helm na 1 jaar. Het bleek dat de resultaten hetzelfde waren. Er zijn voor- en tegenstanders van de helm, dus als ik jou was zou ik niet alleen op het verhaal van de kinderarts of de huisarts af gaan, maar ook zelf veel onderzoek doen op internet. Google maar op redressiehelm met nog wat trefwoorden als wel, niet, voorstanders, tegenstanders etc., dan krijg je vast heel veel info en kun je zelf goed voorbereid naar de kinderarts. Bij mijn dochter is de afplatting zo goed als weg en ze is nu bijna 6 maanden.
Hey Arja, Ik schrik nogal van je bericht. (positief en negatief) Wij hebben vanaf de geboorte al fysio. Luc heeft een erbse parese armpje daarom moesten wij veel rechts stimuleren. Maar goed daardoor heeft hij dus nu ook een voorkeur. Het is dubbel want het advies voor zijn armpje staat recht tegenover het advies voor zijn hoofdje. Wat moet je dan? Ik wil natuurlijk ook een goed gesprek met de kinderarts! Ga het echt niet zomaar doen. Maar of dit vanzelf weer overgaat ik betwijfel het hoor!
trouwens tijd en energie steken wij er genoeg in! Wij zetten zelfs de wekker 's nachts om de twee uur om zijn hoofd te draaien maar volgens de fysio moest ik dat niet meer doen. maar goed ik ben ook geen deskundige.. ik weet alleen maar wat ze mij vertellen. Maar er zijn toch ook volwassenen met afgeplatte hoofden?
Ik heb op een kdv gewerkt waar ze 3 keer een baby met een helmpje hebben gehad. Wat ik er nog van weet is dat die baby's ze in het begin 23 uur per dag op moesten houden. En dat ze het op moeten houden tot hun eerste verjaardag, omdat als ze 1 zijn de schedel bijna niet meer te "vormen" is. De baby's wennen er snel aan en hebben er helemaal geen last van. De ouders vinden het vaak "erger" dan het kind. Maar goed het is wel in het belang van het kind, dus waarom zou je het niet doen? Een plat/scheef hoofd ziet er ook niet echt charmant uit, dus het is een goede uitvinding dat het met zo'n helmpje kan worden verholpen. Ik zou zeggen, doen!
Hier een ervaren helm mama. We hebben er geen moment spijt van gehad. Het resultaat is naar tevredenheid. Onze kabouter heeft de helm 23 uur per dag opgehad, de controle bij de helm makers was om de 6 weken. Tussendoor kan je ook altijd terecht. Wij hebben helemaal op eigen houtje beslist wel of geen helm. De meningen zijn enorm verdeeld. Onze dochter heeft geen problemen gehad met de helm,amper druk plekken en ze rolde nog niet echt en toen ze de helm kreeg rolde ze de hele kamer door. Ze heeft hem ruim 4 maanden opgehad. Zelf had ik het er heel moeilijk mee, je donderd zo van je roze wolk, je droomt toch van een perfecte baby tijd zonder romslomp. Gelukkig reageerde ze heel goed op de helm waardoor het voor ons ook makkelijker werd. Negatieve ervaringen heb ik alleen gehad met de reacties van onbenullige mensen. Kon ik echt kwaad om worden. http://www.mijnalbum.nl/Foto-N7SSDSJR.jpg net de helm http://www.mijnalbum.nl/Foto-CWTVT8QT.jpg zo was het http://www.mijnalbum.nl/Foto-DMIY3RXX.jpg een paar weken voor we stopte
Oja, ze heeft ook fysio gehad en daarmee pak je de voorkeurshouding aan maar je hoofd wordt er niet rond van. De voorkeurshouding had ze al in mijn buik en daardoor was de linker kant van haar lijfje "stijf" en dus n voorkeurshouding.
Bedankt voor jullie reacties! Fleurrebbel.. Hoe verliep bij jullie het traject? En duurde het lang voordat het helmpje klaar was? Hoe oud was jullie dochter toen ze hem kreeg? Ja veel vragen he! Ik heb nog wel even zitten denken ik heb liever het zekere voor het onzekere en ik denk dat we met een helm wel op safe spelen. Dan weet ik bijna zeker dat het goed komt. Ach die roze wolk die was bij dag 1 al weg toen we hoorde van zijn armpje. Kan wat dat aangaat die helm er ook nog wel bij. Het zijn geen levensbedreigende dingen denk ik dan maar. Het is gewoon vervelend. Oh en schattig meisje! De afplatting van onze zoon is ongeveer gelijk misschien iets erger. Het cb waarschuwde ons dat sommige kinderartsen wel eens moeilijk deden over zo'n helm. Hebben jullie daar ook ervaring mee? En tja stomme opmerkingen zie ik ook wel gebeuren.. maar het gaat om mijn zoon en ik wil het beste voor hem dus zal me verder een worst zijn!
Hallo Nada, Het traject was ongveeer zo: op aandringen van onszelf naar de kinder fysio voor de voorkeurshouding, toen was ze 3- 4 maanden de fysio heeft haar hoofd gemeten, na 3 maanden weg voorkeurhouding nog steeds een afplatting linkse kant en een ei aan de rechterkant en boven op haar hoofd liep haar schedel omhoog naar achter toe. . Fysio was niet ethousiast over n helm, we moesten het allemaal zelf weten. Ik ben toen zelf naar de huisarts gegaan, en zij weet dat we niet zomaar bij haar komen. Ze heeft ons doorverwezen naar een kinderarts. Dit is allemaal vrij snel gegaan. De kinderarts vond wel dat het te afgeplat was maar weer "we moeten het zelf weten" omdat het een cosmetisch iets is. Ze wilde wel een machtiging afegeven voor de zorg verzekering. Toen hebben we op advies van de ka contact opgenomen met Livit de helmpjesmakers in Deventer, daar konden we vrij snel terecht. Hun hebben heel veel ervaring en adviseerde om het wel te doen omdat het niet vanzelf goed zou komen. Gelijk haar hoofd gemeten voor de helm. 2 weken later was die klaar dat was in maart toen was ze 7 maanden. Ze heeft hem tot eind juni de hete periode op gehad. In overleg net Livit zijn we gestopt, met die hitte was het geen doen en we waren heel tevreden met het resultaat, en ze was zo gegroeid dat ze dan nog voor 1 maand een nieuwe helm zou moeten. We hebben de mazzel gehad dat ze net 2 flinke groeispurts heeft gehad met de helm. We liepen er vooral tegen aan dat iedereen zegt dat je het zelf moet weten omdat het cosmetisch is. Maar gezien het resultaat ben ik blij dat we door gezet hebben, hoeft mijn kind niet met n platte kop door het leven. Je kan er nu wat aan doen , voordat ze 1 zijn. En nu kan later als ze d'r kop kaal laat scheren ze niet zeggen "waarom hebben je er niks aan gedaan". Na het stoppen met de helm is het restantje afwijking ook weggetrokken. De Livit werkt ook met kinderartsen, je kan contact met hun opnemen welke bij jouw in de buurt is, niet elke Livit vestiging doet in helmpjes. In het sofia zkh in Rotterdam heb je een helmpjes poli, hier is wel een wachttijd. Doe wat je hart je ingeeft, vraag je af of je jezelf kan vergeven als je het niet doet als je kind met een afgeplat hoofd door het leven moet. Wat is nou een half jaar op een mensen leven, ze onthouden het toch niet. Ik heb heel veel aan dit forum gehad en nog een leuk clubje vrienden aan over gehouden redressiehelmforum • Forumoverzicht - YourBB.nl Jouw Gratis Forum Heb je nog meer vragen stel ze gerust.
Onze Noah heeft ook een hele erge afplatting gehad (114%) en heeft een helm opgehad. Na een paar maanden is het gereduceerd tot 107% en dat is echt een enorm verschil!!! Het had nog beter kunnen zijn, maar dan hadden we hem de hele zomer die helm op moeten zetten (het was stikheet, weet je nog??), en we hadden niet altijd zin om op tijd terug te gaan naar de helmenmaker, hadden we lang niet altijd tijd voor, dus wanneer hij begon te klemmen zetten we hem af tot we tijd hadden erlangs te gaan. Toch is het nu al heel veel beter. Als je naar de kinderarts bent geweest wat gebeurt er dan? Word je doorverwezen of helpen ze je meteen? - Hoeveel tijd zit er ongeveer tussen het bezoek aan de kinderarts en dat het helmpje op kan? uhmmm weet niet eens meer, paar weken duurde het voor we terecht konden. Maar als je dan naar de helmenmaker gaat, meten ze alles op en dan maken ze de helm gelijk. - hoe gaat het met controles? Ze kijken of de helm nog aangepast moet worden (opvulling, juist wat vulling eruit, weer rechtzetten etc..). Wij hebben dit niet echt als fijn ervaren, omdat het vaak niet goed was als we dan weer thuis waren!!!! Bleek vaak te krap! - hoe lang moet het helmpje op? Ligt aan de snelheid waarop het hoofd aanpast/groeit. - zie je snel verandering ja!!! Na 2 weken echt al een verschil te zien! - hoe vond je kindje het? Helemaal niet erg, heel snel gewend. Wel mopperig wanneer de helm krapper werd (=na veranderingen hoofdje) met op en afdoen. - ik heb weleens gehoord dat ze minder snel gaan kruipen, is dat echt zo? Onzin volgens mij. - negatieve en positieve ervaringen?? Heeeeel zielig wanneer het heet is buiten.. Van de zomer was het echt meer dan 30c, en als we Noah dan in zijn blootje hadden met alleen helm op had hij nog stikheet, de helm houdt warmte vast. Helm gaat trouwens ook wel ruiken, je moet hem vaak schoonpoetsen met dettoldoekjes om fris te houden. Mensen kijken je ook echt vaak aan, zo van; wat doen die ouders nou dat kind aan?? Je zag wel al snel verschil, dat was positief. Het staat ook wel heel grappig, je kunt zelf print kiezen. En wat is nou een paar maanden op een heel mensenleven?? - en hoe heb je het zelf ervaren? Ik vond het in het begin wel lastig omdat je echt heel erg bekeken wordt.. En ik vond het zielig in de zomer, met die hitte. En het knuffelt gewoon niet lekker (vaak kopstoot gehad!) Zou het zeker doen als er grote afplatting is!!!
Hoi, Ik heb de andere reacties (nog) niet gelezen, maar ik wil je toch even kort mijn ervaring vertellen: Mijn kleine vent moest er ook aan geloven. Toen hij 5 maanden oud was, kreeg hij de helm en hij vond het prima! Zijn motorische ontwikkeling leek juist sneller te gaan met helmpje omdat vallen niet zo'n pijn deed! Met 5,5 maand kroop hij en met 10,5 maand liep hij. In die tijd is hij ontelbaar keren gevallen (langs tafels en stoelen lopen deed hij ook al vrij snel), maar hij stond op en ging weer verder. Ik heb er totaal geen spijt van gehad! Je moet wel letten op evt koorts, maar dat zal bij jou meevallen. Bij mijn zoontje moest hij midden in de zomer op. Uiteraard heb ik het met hele warme dagen gewoon afgelaten. Ook moet je zelf goed opletten of de helm goed zit, want bij mijn zoontje zat hij nog weleens scheef. We zijn dus vaak terug gegaan naar het bedrijf waar wij de helm hebben opgehaald. zij passen het dan weer aan naar het hoofdje. Succes!
Nathan heeft ook een helmpje. Wij zijn nu bijna klaar.. Nathans afplatting was niet eens zo heel erg. Het was een grensgeval zeg maar. Maar omdat je goed zag dat zijn hoofdje plat/ scheef was hebben wij er voor gekozen het wel te doen. Tot nu toe nog geen moment spijt van gehad. Nathan slaapt prima met de helm en we zagen echt al heel snel resultaat. De eerste tijd moest Nathan de helm 23 uur per dag op.Nathan hoeft de helm nu alleen nog maar op met slapen.. In de zomer hebben we de helm wel eens wat langer af gedaan want het zweet behoorlijk onder de helm. Nadelen: knuffelen gaat minder makkelijk en de geur van zijn hoofdje als de helm af gaat Nare reacties eigenlijk nooit gehad, wel vragen mensen soms waarom hij de helm op heeft. Nog even een foto van Nathan met helm.
oh ja hier ook geen problemen gehad met motorische ontwikkeling. Gaat allemaal prima met kruipen, lopen enz.. Hier was de helm ook erg handig met vallen en stoten