wat te regelen als zelfstandig ondernemer

Discussie in 'De lounge' gestart door Sannehai, 18 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sannehai

    Sannehai Niet meer actief

    Hoi dames,

    ik wil misschien als nanny gaan werken (werk nu op een kdv, en er zijn ouders die een nanny zoeken)

    ik ben verder nog geen gesprek met hun hierover aangegaan, dat wil ik nog gaan doen.

    maar ik wil even wat meer informatie eerst opzoeken/vragen over hoe dat dan allemaal werkt.

    werkt er hier iemand als zelfstandig onderneemster? en wat moet je dan allemaal regelen qua verzekeringen, omdat je dan toch ook zelf voor je pensioen wat moet opbouwen en al dat soort dingen?

    alle tips zijn welkom!
     
  2. Sannehai

    Sannehai Niet meer actief

    ow haha ik lees net dat je als zelfstandig ondernemer verschillende werkadressen nodig hebt, en dat zal ik niet hebben dan,

    dit betekend dan w.s. dat ik geen zelfstandig onderneemster ben dan. maar wat ben ik dan?
     
  3. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    Huh, daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik zou gewoon even naar de kvk gaan, kost 30 euro en je weet precies wat je moet doen :)
     
  4. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.412
    3.314
    113
    Inderdaad zoals Marijke al zegt even naar de kvk om te informeren.
     
  5. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Als je zelfstandige wilt worden moet je als eerste een kvk-nummer aanvragen, is inschrijving bij kvk. Zij vertellen je ook wat je moet doen, kunt doen, geven advies enz. Het is fijn om wel al wat werk binnen te halen, dus ouders aanspreken met je idee en of zij serieus interesse hebben. Verder kun je een gesprek aanvragen bij je bank en zij adviseren je in de opbouw van je eigen pensioen. Ook een accountant kan je hierbij helpen in een soort kennismakingsgesprek. Meestal moet je ook een plan van aanpak schrijven of ondernemersplan, ligt eraan of je een lening nodig hebt voor een auto, andere investeringen. Verder denk aan je huur/hypotheek, die loopt gewoon door, je uurloon moet hierop gebaseerd zijn. Kortom, 1001 dingen, pb maar als je meer wilt weten, is misschien handiger.
     
  6. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.511
    500
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    En als je dan hebt besloten te gaan starten en daadwerkelijk aan de slag bent gegaan... denk er dan alsjeblieft aan om maandelijks alvast een bedrag te reserveren voor de Belastingdienst!!!! het gros van de startende ondernemingen komt in financiële problemen door de vertraagde belastingaanslag.... die komt meestal in/na het derde jaar! En dat zijn vaak geen misselijke bedragen.
     
  7. Sannehai

    Sannehai Niet meer actief

    hoi dames,

    thnx voor jullie tips!

    ik ga eens info aan vragen bij kvk want volges mij ben ik dan geen zelfstandige ondernemer, want dan moet je minimaal 3 verschillende adressen in 1 jaar hebben (d8 ik gelezen te hebben)

    en ik wil gewoon alleen maar bij dat ene gezin gaan werken. tis niet zegmaar dat ik een eigen kinderopvang wil beginnen.
     
  8. klarinet

    klarinet Fanatiek lid

    23 apr 2007
    2.982
    131
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik heb geen flauw idee, maar wil je even succes wensen!
     
  9. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    14.002
    1.831
    113
    Provincie Groningen
    Is het dan niet een stuk makkelijker om gastouder te worden?
     
  10. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    je bent dan gewoon zzp-er die een dienst verleent. Zou daar eens op googelen.
     
  11. Nikki88

    Nikki88 VIP lid

    29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Precies, je bent gewoon zzp-er. Is verder niet ingewikkeld dus. Succes!
     
  12. minniemouse25

    minniemouse25 VIP lid

    31 okt 2009
    5.712
    68
    48
    Vrouw
    disneyworld
    ik kijk even mee....zit met precies dezelfde vraag. ik werk ook maar in 1 gezin en mijn andere baan is helaas gestopt.....dus heb nu alleen nog nanny zeg maar. wel hoorde ik afgelopen weekend van iemand dat je op freelance basis werkt omdat je verplicht bent om je bij een gastouderbureau aan te melden.
     
  13. Sannehai

    Sannehai Niet meer actief

    hoi dames,

    thnx nogmaals voor de reactie's

    @minniemouse, waarom zou je je bij een gastouderbedrijf moeten aanmelden dan?

    @iemand anders die het vroeg, sorry weet de naam even niet meer, ik werk liever niet als gastouder,

    want dan gaat het dus via een gastouderbedrijf, en dan nemen hun alsnog een hoop van jou geld in, en dan komen de meeste kindjes naar Jou huis toe, en dan moet je eigen huis dus helemaal kind veilig worden gemaakt en aan allerlij eisen voldoen,

    niet dat mijn huis niet kindveilig o.i.d. is, maar ik heb nogal een kleine tuin, en wil je als gastouder redelijk verdienen, moet je toch wel zo iets van 6 kindjes hebben

    en dan kan ik netzogoed mijn eigen werk blijven doen op het kinderdagverblijf, want dat is dan ongeveer hetzelfde haha.

    nou goed, nogmaals thnx voor de tips, ik ga eens bij zzp-er kijken :D
     
  14. Sannehai

    Sannehai Niet meer actief

    heb dus net nog ff informatie opgezocht over zzp-er

    er waren een aantal eisen waaraan je moest voldoen voordat je als zzp-er recht had om dingen op te geven bij de belasting,

    een daarvan was dus dat je minimaal 3 verschillende werkgevers gehad moet hebben, nou dat heb ik dus niet dan..

    ik weet alleen niet of je veel geld 'verliest'als je die belasting dingen niet mag doen...vast wel?... jammer hoor!
     
  15. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    14.002
    1.831
    113
    Provincie Groningen
    Je hoeft niet gastouder te zijn in je eigen huis, kan ook gewoon bij de ouders thuis.
     
  16. minniemouse25

    minniemouse25 VIP lid

    31 okt 2009
    5.712
    68
    48
    Vrouw
    disneyworld
    @sannehai: ik werk bij een gezin in huis. en de reden dat je je nu moet aanmelden bij een gastouderbureau is dat je als gastouder (dus ook als nanny) bepaalde diplima's moet hebben. ook is het zo dat als je je aanmeld bij een gastouderbureau de ouders waar je de kinderen van opvangt recht hebben op kinderopvangtoeslag. dat houd dus in dat ze van de belasting een gedeelte van de gemaakte kosten voor een nanny, oppas, gastouder (hoe je het ook allemaal kunt noemen) terug kunnen vorderen. Is voor de ouders een stuk goedkoper dan alles zelf te moeten betalen.
     
  17. Sannehai

    Sannehai Niet meer actief

    @consider ja klopt dat kan ook:).

    @minniemouse, ja dat is waar dat ze dat zo terug kunnen vragen, maar kunnen ze dat niet zowiso dan? ik heb wel de nodige diploma's werk nu op een kdv. ik d8 dat je als gastouder niet zoveel zou verdienen, omdat als je daar echt alleen in dat gezin werkt, je ook b.v. kleine huishoudelijke taken doet, of bv het eten alvast klaar zet, dat doe je volges mij niet als je een gastouder bent toch?

    en het liefst zou ik (als hun dat ook goed zouden vinden natuurlijk) mijn eigen kleintje ook mee willen nemen, ik denk dat als je gastouder bent, je dit ook niet mag? of wel?
     
  18. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hehe, die reclame campagne is voorbij en iedereen is het al vergeten... "Weet je wat jij moet doen?" ;)
     
  19. minniemouse25

    minniemouse25 VIP lid

    31 okt 2009
    5.712
    68
    48
    Vrouw
    disneyworld
    @sannehai: ik werk dus bij een gezin met 4 kinderen en ik mag mocht het bij ons ooit zover zijn de kleine gewoon meenemen. en als je je niet aanmeld bij een gastouderbureau dan krijgen de ouders inderdaad geen toeslag omdat ze aan moeten tonen dat ze iemand die aangemeld is bij een bureau in huis hebben om voor de kids te zorgen.......zonder gastouderbemiddeling is het ook geen toeslag.........
     

Deel Deze Pagina