vragen van HRM, ze willen wel heel veel van me weten...

Discussie in 'De lounge' gestart door Username, 26 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Username

Username Niet meer actief

Morgen heb ik een arbeidsvoorwaardengesprek bij een potentiële nieuwe werkgever. Ik heb een bevestigingsmail gekregen met daarin een aantal dingen die ik mee moet nemen. Daarbij zat ook een formulier wat ik ingevuld mee moet nemen.

Er staan hele logische vragen in over mij, maar ook dingen die ik niet nodig vind. Zoals naam, geboortedatum en verdere gegevens van mijn man. Of ik getrouwd ben, ongehuwd samenwoon of iets dergelijks. Wie mijn kinderen zijn, naam toenaam en geboortedatum. Huidige salaris en meer van dat.

Doe ik nou heel moeilijk en hoort dit erbij? Of willen ze inderdaad wel heel veel weten en doen die zaken er helemaal niet toe?

2. Mijammi

Mijammi Actief lid

20 dec 2010
    244
    7
    18
    #2 Mijammi, 26 feb 2014
    Laatst bewerkt: 26 feb 2014
    Waarschijnlijk hebben ze die informatie nodig om je aan te melden voor hun pensioenfonds ;). Behalve huidig salaris natuurlijk. Dat is (gok ik) pure nieuwsgierigheid danwel om alsnog een ander bod te doen.

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

.....dit is voor pensioen en bij ongevallen , de gegevens qua naam e.d.,.. huidige salaris van je man zou ik ook niet nodig vinden om in te vullen. Ik zou het gewoon Open laten en vragen waarom dat nodig is?

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Idd niks raars aan hoor... Behalve je huidige salaris, dat gaat ze natuurlijk niks aan...

5. sjak

sjak Niet meer actief

Ligt eraan, naam van je man ed ben je niet verplicht te geven, laatste loonstrook/salaris in het onderwijs wel, omdat ze daar aan de hand van 'dienstjaren' je inschalen. Soms ga je wel een schaal hoger, maar je kan bv geen hoger salaris bluffen of enorm onderhandelen.
    Hier wilden ze ook een abp-overzicht (pensioenfonds), maar heb ik hen ook nooit gegeven. Schijnt dat ze je evt. kunnen/willen helpen als je een pensioengat heb.
    Je kunt alles toch meenemen en vragen waarom ze welke info nodig hebben?

6. Username

Dat ga ik doen. Vragen waarom ze dat willen weten.

Sommige gegevens zijn gewoon logisch, snap ik. Maar waarom mijn privé relevant is snap ik niet goed. Ik begrijp niet waarom ze willen weten of ik getrouwd ben en met wie dan, alle gegevens van mijn kind. Dat snap ik niet. Heb het ook nog niet eerder hoeven geven.

7. KimK

KimK Niet meer actief

Heel normale vragen. Alleen salaris niet. Rest is wel normaal

Getrouwd is voor pensioen. Kinderen ook voor nabestaandenpensioen.

8. Username

Serieus? Dat zijn dingen die ik niet weet. Zit me al een beetje op te winden dat ze me de hemd van het lijf vragen ;)

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

alle vragen zijn echt normaal, alleen huidig salaris heeft niets met pensioen / nabestaanden pensioen te maken.

10. Username

Okay thanks dames!
    Het was dus optie 1: ik doe moeilijk ;)

11. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Huidig salaris is in mijn ogen wel normaal hoor. Voor de onderhandeling van je nieuwe salaris.

12. mamaK79

mamaK79 Actief lid

15 feb 2012
    394
    8
    18
    Belgisch Nederland
    Nou huidig salaris zou ik nooit geven..vroegen ze op mijn huidige werk ook een loonstrookje van mijn vorige werkgever mooi niet dat ik dat gegeven heb.maar wel de fijne sal.verhoging die ik onderhandeld heb.

13. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dan geef je toch juist je huidige salaris niet??

Wij vragen ook naar het salaris van nieuwe werknemers, maar ik zie het altijd als strikvraag. Mensen die wij aannemen moeten wel kunnen onderhandelen, als ze gelijk alle kaarten op tafel gooien vraag ik me af of ze wel geschikt zijn voor de baan.

14. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Reken maar dat er wel te onderhandelen valt. Althans dat is mijn ervaring. Vooral als het gaat om dezelfde CAO. Als ze je echt willen kun je er echt wel wat bij onderhandelen hoor!

15. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    hier ook altijd laatste loonstrook, maar dat komt omdat ik altijd in dezelfde branche werk en dus kunnen ze me gelijk of hoger inschalen. Dat is met functieschaal, ervaringsjaren enz. Bij de zorg ben ik eigenlijk niet anders gewend!
    Daar valt ook weinig te onderhandelen, je wordt ingeschaald naar je leeftijd ervaring en functie. En ze zien dan aan de die dingen hoe ze je moeten overschalen zodat je wel nog genoeg kunt doorgroeien in schalen en salaris

16. Deliana

Deliana Niet meer actief

Nou dan ben ik dus de eerste die het toch wel een beetje raar vind;)

Als je nog in de sollicitatieprocedure zit is deze info toch behoorlijk onnodig...wanneer je aangenomen bent snap ik het volkomen ivm pensioen, maar vind dit een beetje vroeg eerlijk gezegd.

17. Stando

Stando Bekend lid

5 apr 2012
    754
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dit dus.

18. Krissie85

Krissie85 Niet meer actief

Nou hier ook 4 functiejaren erbij gekregen door onderhandelingen hoor... een cao is niet bindend in die zin. .. ze mogen je alleen nooi minder geven...

19. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Nee hoor, ik vind die vragen ook totaal overbodig voor een sollicatiegesprek. Je hoeft die informatie nog helemaal niet te geven. Pas als je aan wordt genomen kan je iets over je privéleven vertellen (maar dat móet niet).

Er zijn zat mensen die niet worden aangenomen omdat ze kinderen hebben (of juist wél daarom worden aangenomen ;)). Maar dat is niet relevant, het gaat om jóuw kwaliteiten in die functie.

Als je meer wilt proberen te verdienen dan je huidige salaris, zou ik daar niet eerlijk over zijn :D

Succes in ieder geval!

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Volgens mij doe je helemaal niet moeilijk!

Het is wettelijk verboden onderscheid te maken op grond van burgerlijke staat. In een sollicitatiegesprek mogen daarover geen vragen gesteld worden.

Je kunt bijvoorbeeld ook zeggen: Ik begrijp dat jullie graag een rekenvoorbeeld m.b.t. het pensioen (of zo!) willen geven. Als ik de laatst overgebleven kandidaat en we in gesprek gaan over de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, ben dan ben ik zeker bereid de benodigde gegevens te verstrekken.

Deel Deze Pagina