Placenta Previa?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Luun, 16 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Gisteren heb ik een echo gehad en toen werd een placenta previa vastgesteld. Voor zover ik heb begrepen betekent dat dat de placenta laag ligt, bij de baarmoedermond in de buurt. Ik ben nu pas 12 weken zwanger en ze zeiden dat het nog goed kon komen, maar dat het anders een keizersnede ging worden.

Weet iemand of de kans groot of klein is dat de placenta hoger gaat liggen? En of het inderdaad vaak een keizersnede wordt?

2. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Ik heb zelf de placenta aan de voorkant liggen, maar er werd me toen in het zh wel verteld dat als de placenta laag ligt deze vaak met het groeien van de baarmoeder nog verschuift.

3. sas25

sas25 Actief lid

3 mei 2007
    374
    0
    0
    heerlen
    Ik heb zelf een bloeding gekregen met 14 weken zwangerschap,nader onderzoek bleek ook dat het ging om een laagliggende placenta,achteraf was dat ook de reden van het bloedverlies.Voor de kleine kan het geen kwaad en alles is goed.Bloedverlies is normaal en kan voorkomen hierdoor.Wel fijn dat jij nu al weet dat je een laagliggende placenta hebt.Schrik dus niet,mocht je een bloeding krijgen,nogmaals,het kán maar hoeft niet ! Ik heb met 20 weken weer een echo gehad,en alles was goed,en de placenta is alsnog goed gaan liggen.Ik hoop voor jou dat dat ook zo is,maar dat zal vast en zeker

groetjes sas

4. sas25

sas25 Actief lid

3 mei 2007
    374
    0
    0
    heerlen
    By the way, wel naar je arts gaan mocht je er ook last van krijgen

5. Ready

Ready Actief lid

31 okt 2006
    265
    0
    0
    Bij mij werd ook een placenta previa geconstateerd op de 12 weken echo. Nu met 20 weken lag hij nog gedeeltelijk voor de baarmoedermond, maar was al wel een stuk opgeschoven. Met 32 weken krijg ik nu weer een echo.

Mij is verteld dat in 1/200 gevallen de placenta gedeeltelijk voor de baarmoedermond blijft liggen. Grote kans dat alles goed komt dus.

6. anja 29

anja 29 Actief lid

11 okt 2006
    400
    0
    0
    ik heb vandaag een echo gehad mwet 34 weken en de placenta ligt nu hoog! :)

7. anja1969

anja1969 Actief lid

29 okt 2006
    317
    0
    0
    Lisse
    Ik wist het dus niet en met 33 weken kreeg bij de vorige zwangerschap een heftige bloeding. Met loeiende sirene afgevoerd naar het zh, waar bleek dat ik een voorliggende placenta had. Door de bloeding mocht ik niets meer doen, behalve zitten en me voorbereiden op herhaling.
    Met 38 weken is Thijs met een ks geboren.

Vaak is het inderdaad zo, als hij nu alleen maar laag ligt, dat het bijtrekt in de loop van de zwangerschap.

Sterkte,

Anja

8. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    De kans is groot dat je placenta meegroeit met je baarmoeder. Mijn placenta lag in eerste instantie ook heel laag, maar is keurig meegegaan omhoog.

Maak je geen zorgen, in veruit de meeste gevallen gaat het gewoon goed! En anders signaleert de verloskundige dat echt wel tijdig zodat er passende maatregelen kunnen worden genomen.

Groetjes, Wendy

9. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Er wordt pas echt van een placenta praevia gesproken vanaf 24 weken zwangerschap.
    Ik heb dit voorgehad bij de zwangerschap van Serjenka.
    Het is zoals de andere meiden al melden, de placenta ligt dan erg laag.
    Bij lag hij volledig voor het geboortekanaal en is hij ook niet mee gegroeid met de baarmoeder, maar gewoon laag blijven liggen.
    Ik vind dat ze je dit wel al heel erg vroeg zeggen, zo maken ze je alleen maar ongerust, terwijl de moederkoek nog mooi naar boven kan kruipen.
    Zoals ik al eerder gezegd heb, als de moederkoek rond 24 à 26 nog steeds laag ligt, dan kan je pas echt spreken van placenta praevia, omdat hij dan normaal ook niet meer naar boven kan kruipen.

Wanneer je ook maar iets van bloedverlies hebt ofzo, neem dan onmiddelijk contact op met je gyn. En let ook op met het tillen van dingen en til niks die zwaarder is dan 5 kg, want dit kan de kans op een bloeding alleen maar verhogen.

Maar zolang je de 20 weken echo niet gekregen hebt, zou ik me maar niet al te veel zorgen maken, want het kan nog altijd anders hé.
    Hou er wel rekening mee, moest de moederkoek niet naar boven meegroeien, dat het dan wel een keizersnede wordt.

Als je nog vragen hebt, mag je me altijd pb'en hoor.

Deel Deze Pagina