Beste mama's,wie heeft dit ook meegemaakt. Mijn dochter is nu 18 maanden en 10 dagen oud,maar loopt nog steeds niet.Af en toe als ze zin heeft loopt ze voor je(dan hou ik haar met 2 handen vast en sta achter haar)Maar dat zijn 6 stapjes en laat ze je vallen en kruipt ze weer(dit kan ze als de beste) Ik heb vrijdag foto's laten maken om te laten kijken of ze een heupdysplasie heeft,maar daarvan krijg ik de uitslag dinsdag,net nu we op vacantie zijn. Ook wilde de cb mij haar weer naar de fysio sturen,maar daar wil ik niet meer naar toe,want die dame bemoeide zich met zo veel dingen,wat mijn dochter niet deed,dat ik een beetje schoon genoeg van die fysio heb gehad(kwam alleen voor de voorkeurshouding en bemoeide,met dat ze niet greep en andere dingen)en toen bij het cb heb lopen smeken of ze ons even met rust kon laten. Mijn oudste dochter ging als een sneltrein en die liep een week voor dat ze 13 maanden werd. is dit normaal of is het een beetje luiheid
Je kan een keer een bezoek brengen aan een kinderosteopaat misschien dat er toch iets lichamelijks is? Verder weet ik dat ik zelf met 18 maanden liep en pas met 14,5 maand van teigeren naar echt kruipen ging.
Je kent het antwoord waarschijnlijk zelf wel.... ieder kindje ontwikkelt zich op zijn / haar eigen tempo. Dennis is nog net geen 18 maanden maar loopt ook nog niet hoor. Hij loopt wel overal langs en aan de handen ook en achter zijn loopwagen maar inderdaad, alleen als meneer daar zin in heeft. Hij was qua grove motoriek redelijk laat steeds, maar kletst ons inmiddels wel de oren van het hoofd en ontwikkelt zich op andere vlakken wel weer sneller. Hij kan het wel, maar is er nog niet aan toe. Fysiotherapie kan iets helpen misschien of een osteopaat, bij Dennis vonden ze het allebei niet nodig want hij is beweeglijk genoeg en laat wel zien dat hij het kan, heeft er alleen nog niet genoeg lol in om 't ook echt door te zetten.
Hoi, ik heb er nog geen ervaring mee ons kindje loopt nog lang niet, maar is ook nog veel te jong! Wat ik wel altijd heb begrepen is dat kindjes tussen de 14 en 18 maanden gaan lopen. Dus dat is een gemiddelde. Er zijn altijd kindjes sneller maar ook langzamer. Dus misschien nog even geduld, want je zit net aan die 18 maanden. En ik snap heel goed hoor, hoe leuk het zou zijn als ze het kan!
Mijn zoontje van 19 maanden loopt alleen aan een hand maar los lopen of los staan doet hij niet, ik maak me er niet zo druk om. En inderdaad elk kindje ontwikkeld zich anders! een kindje bij de gastouder was 22 maanden voordat het liep, er was helemaal niets mis met dat kindje, gewoon luiheid. De moeder van dit kindje was vroeger ook laat net als haar broertje. Mijn man was zelfs 26 maanden voordat hij liep dus wat dat betreft heb je nog even te gaan. En anders maar is naar de fysio gaan? Succes ermee!
Snap je zorgen Zelf liep ik pas na mijn tweede verjaardag .. Mijn jongere zusje liep zelfs eerder dan ik... :-/ Misschien als je geen fysio wilt proberen kun je eens osteopaat probere ... Heeft ons goed geholpen ivm voorkeurshouding van m'n dochter. Hoop datje goede uitslag krijgt volgende week!
mijn dochter is ruim 1,5 maar loopt ook nog niet, ik maak me er ook niet druk om, komt vanzelf wel. cb vond het ook geen punt. wat ik niet snap is dat je denk dat evt. heupdysplasie er mee te maken heeft, als ze dat al zou hebben moeten ze dat toch hebben opgemerkt op het cb? en daarmee kunnen ze gewoon lopen hoor (dochter heeft heupluxatie gehad en nu nog dysplasie, en loopt heel vlot aan 1 hand..)
Is je kindje misschien sneller met de ontwikkeling op ander gebied? Het kan niet allemaal tegelijk even snel. Mijn zoontje is nu 20 maanden en loopt aan 1 hand en langs de tafel enzo maar niet los. Durft hij nog niet, en zoekt echt steun, al is het maar aan 1 vinger. Sinds een paar weken staat hij los. Hij is echter heel snel met de fijne motoriek en woordjes. Ieder kind ontwikkelt zich op een eigen manier. Op het cb houden ze heupdysplasie heel streng in de gaten. Mijn zoontje als 2 keer fotos laten maken omdat ze meenden iet te zien. Bleek niets aan de hand. Maak je niet te veel zorgen en laat hem anders nakijken om je gerust te laten stellen
tja mijn zoon liep pas met de 20 maanden.. Ik zou me nog geen zorgen maken pas als ie 2 is zou ik er eens na laten kijken eerlijk gezegd.. wat zeggen ze op het cb dan?
Volg je gevoel zou ik zeggen. Hoe is de rest van de ontwikkeling verlopen zoals zitten/staan? Mijn oudste zoontje liep pas met 24 maanden, maar met de rest was hij ook erg laat. Met 10 maanden kon hij alleen nog op zijn rug liggen en toen voelde ik hier klopt iets niet. Fysio gehad en hij bleek een lage spierspanning te hebben waardoor alles heel traag ging. Nu hij ruim 3 is zie je wel wat verschil met leeftijdsgenootjes maar niet veel, het zal alleen nooit geen klimmer worden. De jongste loopt nu net sinds 2 weken en is 16 maanden. Ging met 10 maanden in een maand tijd zitten/staan/kruipen, dus ik dacht: Die loopt zo! Nee hoor, mevrouwtje heeft hier dus 6 maanden! mee gewacht. Je ziet dus, ieder kindje doet het op zijn/haar eigen tempo. Dus volg gewoon je gevoel. Raar CB overigens, de heupjes controleren ze toch regelmatig als ze baby zijn? Hier wel dus. Ik zou me niet te veel door hun op laten fokken. En fysio' s?? Hier hadden we naar de 3e pas een goeie! Ook 2 eerdere was niets, of ze gingen het over andere dingen hebben waar we niet voor kwamen. Succes!
Maak je geen zorgen. 18 maanden is een gemiddelde! En bij twijfel ga je toch een keer naar een andere kinder fysiotherapeut?
Waarom probeer je niet een andere kinderfysiotherapeut. Maar hou er wel rekening mee dat een goed therapeut altijd naar het totale plaatje zal kijken en niet alleen zal focussen op het lopen. En ook al zou er sprake zijn van iets dan is er nog geen man overboord. Vaak trekt een heleboel nog bij. Mijn enige advies is dus zet je ervaring met de kinderfysio uit je hoofd en ga op zoek naar een andere. Het moet ook klikken. Wij heben hier ivm prematuriteit ook een jaar kinderfysio gehad. ik was hier heel blij mee. uiteindelijk was dit alleen voor opvolging maar dat weet je tevoren niet. Hij liet ook zien wat er goed ging en wat er nog niet ging. hij relateerde dit weer naar de leeftijd en heeft ons nooit het gevoel gegeven dat er iets mis is wat je wel krijgt van anderen om je heen omdat die alleen maar naar de grote dingen kijken
'normaal' is dat een kind tussen de 14 en 22 maanden gaat lopen, alles ervoor is vroeg, alles erna is laat, maar hoeft ook nog steeds niets te betekenen, aldus een kinderarts. Mijn zoontjes is volgende week 18 maanden en trekt zich nog niet op, wil soms aan onze handen wat stapjes doen, maar heeft totaal geen interesse in staan, laat staan lopen. Daarentegen is hij wel snel met praten, schuift op z'n billen de hele kamer door en komt overal waar hij wil zijn. Ik heb me er nooit zorgen over gemaakt eigenlijk, het CB ook niet. Hij gaat wel lopen als hij daar aan toe is...
Ik zou het nog gewoon even afwachten komt meestal vanzelf. Toby liep ook pas met 18 maanden en kruipte pas met 13 maanden. Hij koos ervoor om zich te leggen op praten en dat kan hij als de beste. Hij is nu bijna 4 en als het gaat om praten lijkt hij een stuk ouder maar zoiets als fietsten heeft hij pas een paar maanden goed door. Heb het gevoel dat ons meisje sneller zal zijn die is nog geen 4 maanden en probeert al te zitten wat haar deze week zowaar nog lukte ook
Mijn dochter is wel iets jonger maar loopt ook nog niet terwijl andere kindjes van dezelfde leeftijd of zelfs jonger al wel stapjes zetten. Ze wil wel graag staan en loopt ook al aan 1 handje mee maar dus nog niet zelfstandig. Maar als ik zie hoeveel woordjes ze al kent en makkelijk woordjes napraat, dat zie ik bij de andere kindjes dan weer niet. Ook is de fijne motoriek van dochterlief erg goed. Heb geduld. Voor je het weet moet je er achter aan rennen.