ik vind het allemaal heel normaal. Ik lag na de KS 7 dagen op bed. Daarna kost Bv veel tijd en energie en moet je je kindje leren kennen, dat is fijn om samen op de slaapkamer te doen.Bevallen is een hele inspanning en daar moet je echt van bijkomen, net als de slapeloze nachten. Jij en je kindje hebbend e rust hard nodig en die moet je gewoon nemen. Elke dag bed verschonen is toch heelrijk, ik zweette me helemaal rot door de hormonen, lekkeende borsten en kindje wat soms op de lakens spuugt als het bij je ligt. Onze wc op bovenverdieping was speciaal voor mij ivm hygiene en alles werd keurig schoongemaakt, idd erg fijn ivm vloeien.
Ik mocht de eerste week na mijn bevalling mijn bed niet uit ivm ontstoken ks-wond dus was behoorlijk afhankelijk van de kraamhulp. Gelukkig was het een fantastische vrouw en vond ik het oprecht naar toen de kraamweek erop zat.
mijn kraamverzorgster overlegde met mij wat ze zou doen! ze vroeg ook elke dag of er nog iets extra; s was wat ze kon doen. Mijn bed is om de dag verschoond, vond ik wel genoeg met visite bemoeide ze zich niet (hebben ook niet veel gehad) behalve dan koffie/thee maken enzo.
Gewoon lekker jezelf laten verwennen en het voor een keertje loslaten dat je kleren anders opgevouwen zijn en je servies niet precies zo staat als jij gewend bent... Ik vond tvwel heel fijn om kraamzorg techebben, ze hebben heel goed geholpen rondom de bv, en vanuit hun ervaring heel veel praktische tips kunnen geven. Tegen het einde hebben ze ook op de kleine gelet terwijl ik even een rondje buiten liep of even naar de winkels fietste. Overigens was er ook niet alle uren echt veel te doen, maar de kz gaf aan dat zij verantwoordelijk was voor de kleine in de uren die ze schreef, en dus niet zomaar weg kon. Veel verhalen over vroeger gehoord
Haha, dat iedereen zo valt over t bed verschonen en schoonmaken! Ik vond het heel fijn, de kraamhulp. Alles was schoon, er werd gestofzuigd en gedweild, er werd goed voor ons gezorgd. Ik ben niet lui, maar ik was gewoon heel moe, zweterig en ik had last van m'n hechtingen. Het was dus fijn dat er bijvoorbeeld ontbijt (op bed!!) gemaakt werd. Je mag je best laten verwennen. Daarnaast heb ik ook nog best wat geleerd; bad, borstvoeding, enz. Zij verschoonde de kleine in t begin en liet ons steeds meer zelf doen. Plus de controle van m'n hechtingen; erg belangrijk!! Laat het gewoon over je heen komen, is het te veel dan kun je dat aangeven. Ik was er in ieder geval blij mee. Je denkt dat je de wereld aan kunt, maar ondertussen... Valt dat soms vies tegen!!
Denk dat ik t belangrijkst en t fijnst ga vinden dat ze de baby verzorgt en mij dingen leert daarover. En vooral dat ze iets kan constateren als er iets is met de baby. Voor mij is het handig dat ik zelf niet uit bed hoef als dat niet lukt (ks) maar ik kan nu nog niet zeggen hoe ik me voel dus ik zie het allemaal wel....
Ik zagen eerste instantie ook enorm tegen de kraamhulp. Maar uiteindelijk heb ik een super kramwerk gehad! Ze hield dagelijks de wc en badkamer schoon omdat ik onder de douche moest plassen ivm geen trap mogen lopen em alleen wc beneden en hechtingen en spoelen. Woonkamer hield ze om de dag bij mij verzorgde ze goed. Elke morgen ontbijtje op bed, smiddags de rust om te slapen, fruit werd klaar gemaakt, goeie hulp bij borstvoeding, leuke dingen met de kleine doen, babymassage, badderen, samen douchen alles was mogelijk! Ik heb echt genoten van mijn kraamtijd...
Veel is al gezegd.... en idd je leest altijd voornamelijk alle negatieve en horrorachtige verhalen op het internet... want we vinden het met zn allen heel gewoon dat alles goed/naar tevredenheid gaat.... dus daarover schrijven we dan ook niet Joh, ik begrijp echt nooit waarover iedere mama-to-be zich toch druk maakt mbt de kraamhulp.... ik baalde er juist van dat ik bij de tweede in Duitsland woonde en geen kraamhulp meer kreeg! Oké je verblijft dan wel 5 dagen in het ZH met je kindje... maar ik was liever thuis hoor!
ja waarschijnlijk valt t ook wel mee, en natuurlijk als je je bed niet uit kan is dat een heel ander verhaal. Ben wel; blij ook hoop positieve verhalen te lezen trouwens. denk ook dat het meer is, een vreemde in huis te hebben waarbij je vantevoren het gevoel hebt dat die je gaat vertellen hoe je alles moet doen. zo komt het iig over op de sites van de kraamzorg en de info die zij geven. Daarom dacht ik ik ga eens kijken hoe anderen dit ervaren hebben, dat ik me een beetje geestelijk kan voorbereiden.. @hopmarjanneke: snap dat je dan liever thuis zou zijn!
Hier ook van de kraamtijd genoten maar ik stond haar niet huilend uit te zwaaien hoor! Ik had een kz gehad en heb dus wel bijna een hele week op bed gelegen. We hebben er gewoon een kraamkamer van gemaakt en was super gezellig. Ik kan normaal ook niet slapen overdag maar er komt zoveel op je af met een nieuwe baby in huis die je moet leren kennen dat die rust echt wel lekker is. Vergeet niet dat je het daarna allemaal alleen moet doen dus probeer te genieten van het feit dat je lekker kan knuffelen met je baby, rustig de bv op gang laten komen, hier nemen ze wel de zorg van eventueel andere kinderen op zich.
Ik ben wel benieuwd, voor mij is het ook vooral dat er een vreemde door je huis loopt en ik wil vaak de dingetjes op mijn manier. Door de verhalen hier sta ik er wel wat relaxter in, en ik hoop dat ik het volgende week al mag gaan ervaren
Heb niet alles gelezen, reageer op je openingspost. Hier zeker niet hele dagen in bed gelegen, bij mijn eerste was ik alleen en woonde nog thuis dus die kraamhulp deed de controles, soms wat dingen voor met D. en verder beetje beschuitjes smeren.. Meer was er gewoon niet te doen voor haar. Bij R. een keer tussen de middag gelegen omdat manlief en de kraam daar zo op hamerden en ik vond het vreselijk. Dit doe ik dus ook echt niet meer als ik dit niet wil, ze zoeken t maar uit. Verder heeft ze heeeeeeeeeeeeel veel gepoetst(en ondanks dat ik altijd ALLES op mijn manier wil hebben kon ik het goed loslaten. Heerlijk zo'n vrouw in huis die alles gezellig maakt, beetje poetst, kletst, strijkt, wast), dingen voorgedaan aan manlief(want t was zijn eerste), controles gedaan, spelletjes met de oudste. Ohja en nog meeeer gepoetst! Love it, echt mijn huis binkte en ik heb twee weken niks hoeven doen hier Maar bij de volgende ga ik net als bij R. gewoon lekker beneden zitten met mijn beebje, zodat ik de jongens ook nog een beetje in de gaten kan houden en de kraam mag helpen met t huishouden, controles doen, BV mocht het nodig zijn en natuuuuuuuurlijk mag ze poetsen Hihi. Manlief is drie weken vrij na de geboorte van onze kleine meid maar ik verwacht dat hij wel zo af en toe zal gaan liggen, hij heeft zijn slaap altijd heel hard nodig. Oh en een tip, naar aanleiding van alle topics hier, als je kraamhulp je echt niet aanstaat/er geen klik is, bellen en een andere vragen! Dat ga ik ook echt doen, ik zet dr zo buiten als ze raar doet
Het valt allemaal wel mee, want het is heerlijk, je kraambed. Maar je zweet je rot door de hormonen en kan echt 's nachts een droog shirt aantrekken! Daarbij is de kans dat je langs je verband lekt ook aanwezig. Ik heb wel regelmatig een schoon hoeslaken hoor en kussensloop, dekbed hoeft niet dagelijks. Ik lig veel op bed want heb extreem veel bloed verloren en kan bijna niet op mn benen staan ( Niet van te voren aangevraagd, wel gekregen dat bloedverlies ) en lig liever als dat ik zit ivm mijn knip en aambei van het persen. Dan poetsen ze dagelijks de wc omdat jij je onderkant met een kannetje water moet spoelen na het plassen ivm bloedverlies, en de eerste 2 dagen is dat vieze boel hoor! De badkamer idem, althans hier alleen de douche vloer hoor niet van vloer tot plafond. En ze gebruiken wel veel meer was als nodig is, voor alles een nieuw doekje etc...
Oh n trouwens, mijn kraamhulp is top! Ze zijn niet verplicht voor mn oudste te zorgen maar speelt 's middags in de tuin met de kleine terwijl ze de was buiten hangt zodat manlief en ik kunnen slapen ( Want ik slaap maar 3uur op een nacht maximaal nu en hij niet veel meer ) en ze doet mn dochter ook in bad enzo. Dan excuseert ze zich dat er een klein huishoud klusje nog ligt, terwijl ze eerst heerlijk mn kindjes heeft vermaakt zodat ik toch nog een keertje op bed kon omdat beneden koffie drinken en beneden brood eten teveel van 't goed was en ik toch nog even plat moest ivm duizeligheden.
Nee hoor jouw huis jouw regels. Ik zei tegen de KV dat ze echt niet elke dag mijn bed moest verschonen en dat deed ze dan ook niet. Het schoonmaken van de badkamer was iedere dag zo klaar, ze zijn daar ook superhandig in Verder gaat alles in overleg met jou. Ik heb veel in de tuin gezeten gezien het feit dat het 25 graden was.
Ik zal je zeggen dat ik het allemaal bijna niet in de gaten heb gehad wat ze allemaal deed, ik zat zo hoog op die roze wolk met mijn kleine meid! Mijn kraamhulp is intussen een goede vriendin geworden!
Wat zijn sommigen negatief over iemand die elke dag je badkamer poetst en je bed verschoont, en je beddengoed dan ook weer voor je wast en strijkt. Heerlijk!! Even acht dagen in alle rust herstellen en van je baby genieten. Suusjeuh ik zie dat je bevallen bent? Gefeliciteerd! Alles goed gegaan? Hebben jullie een jongetje of meisje gekregen? Even offtopic hoor
Absoluut! Zij was ook bij de bevalling en zal dus altijd heel bijzonder voor mij zijn. Daarnaast is ze mijn leeftijd en was de "klik" er, over 32 weken weet ik zeker dat ze er weer bij is
Ook ik vond het heerlijk om de kraamhulp in huis te hebben. Ze heeft me heel goed gesteund en hielp met van alles: boodschapjes doen, koken, fruitsalades voor me maken, hond uitlaten. Echt, ze was top! Ik heb wel bijna een hele week in bed gelegen: eigenlijk zonder reden want had niet zoveel last ergens van maar ik kon gewoon genieten van het alleen maar kijken naar mijn kleine meisje en samen met haar slapen op mijn borst (dan hield de kraamhulp ons in de gaten of ik niet op haar ging liggen oid). Heerlijk om dat vertrouwen te kunnen hebben en zo ontzettend tot rust te komen en te binden met je kindje! Ik zou gewoon lekker open erin gaan en kijken wat jij fijn vindt, ik zou het alleen niet overhaasten als ik jou was (probeer het gevoel van "ik moet van alles doen" los te laten en je 100% te focussen op het pracht in je armen!