Groeiecho 34+2 / achterstand

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Elijfay, 4 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elijfay

Elijfay Actief lid

13 jun 2012
    443
    0
    0
    Overijssel
    Hallo mensen,

Ik heb vandaag een groeiecho gehad. Vandaag ben ik 34+2 zwanger.

Ons kindje was altijd al iets kleiner dan gemiddeld maar wel ongeveer in de 'juiste' richting laat maar zeggen. Vandaag dus ter controle een groeiecho gehad en ik maak me toch een beetje zorgen.

Zijn gewicht word nu geschat op 1790gram
    Femurlengte 59.9 hoort bij zw van: 31+5
    Buikomtrek 273 hoort bij zw van: 31+3
    Hoofdomtrek 298 hoort bij zw van: 32
    Biparientale diameter 84.9 hoort bij zw van: 32+1

De echoscopiste vertelde dat het wel bij ons paste omdat we beiden klein zijn. Zelf ook klein geboren, amper 5 pond en 45 cm lang. Mijn partner 6 pond en 48 cm lang. Een grote baby verwacht ik dus eigenlijk ook niet maar zo'n verschil met het gemiddelde zet ik toch mn vraagtekens bij. De echoscopiste heeft dit naar mijn verloskundige gefaxt en niet lang daarna kreeg ik een telefoontje van mijn verloskundige, dat ze de gegevens toch even naar de gyneacoloog stuurde en dat hij verder 'behandeling' zou bepalen. Ze zei erbij zich geen zorgen te maken, maar dat het voor alle zekerheid was en er waarschijnlijk een onderzoek naar de navelstreng zou komen. Of de doorbloeding etc. nog goed is.

Heeft iemand ervaring hiermee? Ik voel me echt onzeker nu, terwijl het de hele zwangerschap wel goed ging. Groei liep altijd iets achter maar nooit zoveel, groeide altijd goed (nog steeds wel in stijgende lijn), maar wel toch echt op het nippertje......

Sorry voor het lange verhaal.. zou gewoon graag wat ervaringen willen delen en/of misschien zijn er mensen die zich ook onzeker voelen over de groei van hun kindje.

Bedankt voor het lezen in ieder geval.

2. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik zit in hetzelfde als jij vanaf een week of 27...
    Hier ook elke week controle in ziekenhuis, en steeds die onzekerheid!
    Bij ons was vooral de afbuiging in groei de grote schrik. Nu hij in zijn eigen lijn lijkt door te groeien krijg ik weer wat meer vertrouwen. Er is ook nooit iets gevonden waaruit blijkt dat de baby in slechte conditie verkeerd.
    Ik heb een topic bij dysmatuur geplaatst.

3. Elijfay

Elijfay Actief lid

13 jun 2012
    443
    0
    0
    Overijssel
    Oh jeetje ik heb je verhaal gelezen. Ook erg onzekere tijden gehad! Gelukkig pakt hij zijn lijn weer op!!
    Ik hoop hier ook echt dat alles goed is, doorbloeding van de navelstreng en de placenta. Hoop niet dat ik eerder ingeleid moet worden omdat hij in mn lichaam niet goed kan groeien.
    Heb ook een 'klein' buikje als je het vergelijkt met andere zwangeren rond hetzelfde termijn als mij, maargoed ik ben van mezelf dan ook altijd tenger geweest, erg slank en altijd aan sport als kickboksen en fitness gedaan dus heb ook flink sterke buikspieren.

Bedankt voor je reactie, voel ik me toch niet zo alleen zo onzeker! Toch lastig om er met mensen over te praten die zelf niet zwanger zijn of dergelijke hebben meegemaakt.

4. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Hier heeft de gyn inleiden ook al eens in de mond genomen, en daar zat ik ook niet op te wachten nee. Maar omdat alles met de placenta en navelstreng goed lijkt en ondanks de blijvende achterstand in zijn eigen lijn blijft nu mag hij lekker in mijn buik blijven!
    Ik heb ook geen grote buik. Merk nu pas dat hij begint te groeien haha...
    Toch houdt het je elke dag weer bezig. Voel ook veel onzekerheid hoor! Mensen zeggen soms al snel..." ach dat komt wel goed" " ooh ik was veel te vroeg geboren en met mij was ook alles prima".
    Vast lief bedoeld, maar na de zoveelste controle horen dat er weer iets niet goed is, ga je daar niet zomaar meer vanuit....dat alles wel prima is. Dus ik snap je twijfels hoor!

5. kimberly22

kimberly22 Fanatiek lid

24 jan 2007
    1.039
    0
    0
    ik ben nog niet zo ver als jullie, maar ook onze uk loopt wat achter. dit al vanaf het begin. het blijft redelijk gelijk lopen.
    hier scheelt het 2 weken maar de verhoudingen kloppen allemaal.
    ook ik ben niet groot, ml daar en tegen weer wel.

vanaf 26 weken krijg ik een groeicurve, ik ben benieuwd hoe het bij jullie verder gaat. toch wel spannend. ik snap je onzekerheid heel goed, je wil toch alles doen om te voorkomen dat je kindje eerder geboren moet worden.
    ik ben nu ook gestopt met werken doordat het te veel stress veroorzaakte en dat ook weer invloed heeft.
    succes dames en ik blijf meelezen

6. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    hey meis

als ik zo naar je marges kijk ziet het er gewoon proportioneel uit dat wil zeggen, de onderlinge verhoudingen kloppen gewoon, je zal inderdaad geen groot kindje krijgen, maar we zijn allemaal niet even groot/klein het ene kindje weegt 5000 gram bij de geboorte en is 53 centimeter en het andere kindje is 2700 gram en 48 centimeter ;), het ene kindje is dus kleiner als het andere kindje, je zou je zorgen moeten maken als er 1 of 2 dingen buiten proportie lopen echter loopt de groei van je kleintje volkomen gelijk alles is rond dezelfde afmeting dus hier hoef je je geen zorgen om te maken je krijgt gewoon een klein kindje maar verder niets ;)

7. MamalovesJ

MamalovesJ Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    ik herken je zorgen wel,

zelf ook een kindje die (wat kleiner is)gekregen,
    ik ben zelf ook klein(en klein geboren) mijn vriend niet...
    het was voor ons echt afwachten hoe klein ze zou zijn, meerdere keren bij de vk is aangegeven een normale groei te hebben...achteraf dus niet!

probeer je er niet te druk over te maken,
    alles komt echt wel goed!
    en als je een wat kleiner kindje krijgt, is dat toch helemaal niet erg? ik heb me net zo gevoeld als jou... maar als ik nu mijn kleine meid zie hoe snel ze groeid, en alles inhaalt, dan komt het echt wel goed :)

8. fleur25

fleur25 Lid

31 dec 2012
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

wat vreselijk dat je nu zo onzeker bent..

Je vroeg om ervaring, ik heb het ook gehad.
    Maar bij mij zagen ze het pas op het laaste moment bij 39 weken.
    Toen werd ik geschat op ruim 30 weken.

Ik zou een keizersnee krijgen , maar Gelukkig is hij vanzelf gekomen met ween opwekkers. mijn placenta bleek voor 80 procent afgestorven te zijn.

Gelukkig is alles goed gekomen en heb ik nu een gezonde zoon, hij woog bij de geboorte 2300 gram en moest de conveuse in.

Dit hoeft natuurlijk niet zo bij jullie te zijn, het is fijn dat ze het nu al weten en overal rekening mee kunnen houden.

Ik wens je nog een hele fijne zwangerschap toe, en waarschijnlijk heb je gewoon een tenger kindje.

veel liefs fleur

9. Belle1978

Belle1978 Niet meer actief

Ik heb in april van vorig jaar een tweeling gekregen. Over het meisje ontstonden zorgen rond de 26 weken. Zij bleek af te buigen van haar curve. De doorbloeding van de navelstreng was ook minder goed. Vervolgens elke 2 weken een groeiecho & flowmeting gekregen. Gelukkig bleef ze wel groeien, maar wel aan de kleine kant (-2,5 lijn) Anders waren ze misschien al wel gehaald. Ze zijn met 38 wk geboren. Het meisje was lichter dan verwacht, net over de 2 kg. De navelstreng bleek een dun frummel-ding te zijn en ze hadden het over dat de placenta niet goed functioneerde.
    Ze heeft 5 dagen op neonatologie gelegen. Eerst in een warmte bedje en met 1970 g mocht ze mee naar huis.

10. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hier zagen ze ook vanaf de 24 weken dat ze wat achter ging lopen.
    Met oa 33+6 hebben we een groeiecho gehad en toen werd ze gemeten op 31+5. Haar benen waren redelijk lang (1 dag voor op termijn) maar hoofdje en buikje lagen bijna 3 weken achter. Geschatte gewicht was toen 1896.
    Kreeg ook standaard om de 2 weken een groeiecho en dopler om de doorvoer van de navelstreng te controleren.

Hier hebben ze eigenlijk nooit moeilijk of paniekerig gedaan over de achterstand. Minder was dat we ook een grote kans op vroeggeboorte hadden, dat was zorgelijker.

Ik was dan ook erg bang voor een couveuze periode (ze schatte haar op 2500/2700 met 40 weken maar dat ging ik al niet halen ivm geplande KS) maar uiteindelijk is ze met 38 weken precies gehaald en woog ze 2950! Zo'n groeiecho kan er dus ook zéker een paar 100 gram naast zitten!

Probeer te rusten, dan heeft je kleintje de meeste kans om te groeien. Op je linkerzij was de doorvoer het beste heb ik vaker gehoord en gelezen dus daar probeerde ik op te slapen en verder; maak je niet te veel zorgen, een groeiecho is een inschatting en het kan over een paar weken ineens heel anders zijn (hier lag ze met 27 weken ineens weer 3 dagen voor en 1 week later 1,5 week achter! Gewoon slecht gemeten dus..) en het is zeker nog geen vast gegeven voor het geboorte gewicht!

Sterkte, ik heb mezelf ook (veel te) druk gemaakt dus ik weet hoe je je voelt maar achteraf vind ik dit zó jammer dus hoop ik dat het voor jou meevalt! :)

11. Elijfay

Elijfay Actief lid

13 jun 2012
    443
    0
    0
    Overijssel
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik heb even geen internet gehad dus ben niet in de gelegenheid geweest te reageren.
    Heb het wel kunnen lezen via mijn telefoon maar om daarmee te reageren vind ik zo irri.

Fijn dat jullie je verhalen delen met mij, ik weet eigenlijk nog steeds niet wat ik moet denken.
    Af en toe maak ik me zorgen, en het andere moment denk ik tja... Ik had ook geen grote baby verwacht.
    As maandag heb ik een echo in het ziekenhuis en gelijk daarna een afspraak bij de gyn.
    Ik ben benieuwd wat ze allemaal gaan doen/controleren en wat ze zullen zeggen.
    Heb wel het gevoel dat hij een groeispurtje heeft gehad, zijn kont zit nu echt tegen mijn ribben aan, voorover zitten is er voor mij niet meer bij.

12. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    ik had savonds de vk gebeld omdat ik weinig leven voelde, werd doorgestuurd voor een ctg. deze lukte niet en er ontstond paniek, de gyn werd van huis gebeld.
    hij maakt een echo en wat bleek.. 4 weken groeiachterstand! ik moest blijven, en kreeg volledige bedrust, mocht alleen van bed af voor de wc en om te douchen, de volgende dag weer een echo met hetzelfde resultaat. 2x per dag kreeg ik een ctg van een uur, en na 10 dagen weer een groeiecho. ze was gegroeid, ik mocht naar huis maar wel bedrust houden. om de dag terugkomen voor een ctg en om de 10 dagen een groeiecho. het rusten bleek te helpen.

met ruim 39 weken hebben ze me ingeleid, bloeddruk was ineens te hoog. 2900 gram en 48 cm, toch nog netjes, mede dankzij het vele rusten!
    ze moest wel gelijk naar de kinderafdeling omdat ze prematuur gedrag had, ze vergat te ademen tijdens het drinken. na 11 dagen mocht ze mee naar huis.

13. tuc

tuc Niet meer actief

ik snap je goed, maar wil je op je hart drukken dat het goed is dat je nu in de gaten gehouden wordt.
    Onze dochter is dysmatuur geboren 2570 gram bij 38+2. Heel klein dus. Ondanks de temperatuur ging het vanaf het eerste moment super met haar en nooit geen problemen gehad. Wel hebben we veel geluk gehad, want bij mij bleek het achteraf een slechte placenta te zijn en daarvan overlijd het overgrote deel in de baarmoeder, gelukkig kwam onze dochter dus spontaan.

Deze zwangerschap dus ook groeiecho's gehad, nog geen grote beeb, maar wel al een stuk groter dan grote zus en verder alles prima in orde.

Probeer je niet te druk te maken.

14. Stephanie20

Stephanie20 Fanatiek lid

6 mei 2007
    1.502
    47
    48
    student
    België
    Ik begrijp je zorgen. Onze dochter was bij de geboorte ook dysmatuur. 38 w 2.470 kg en 46 cm. Haar verhoudingen zaten goed dat was het probleem niet. Uiteindelijk hebben ze nooit ontdekt waarom ze zo klein was. Bij deze zwangerschap hebben we opnieuw zorgen rond het gewicht,weer ziet het er naar uit dat we een klein kindje gaan krijgen. Kindje wordt geschat op 3.3kg geboortegewicht. Op zich een mooi gewicht maar we zijn er nog niet. Bij dochterlief bleek bij elke controle dat we hadden,dat het geboortegewicht naar beneden ging. Een klein kindje is op zich geen probleem,maar het is wel zo dat ze vaak langer opgenomen worden,...en dat zie ik niet zo zitten. Ik heb mijn zorgen geuit aan de gyn en ze zullen er alles aan doen om de baby bij mij te laten zijn en niet te laten overbrengen naar neonatologie.

Probeer je zorgen te bespreken met de gyn/vk,zij kunnen je ergens geruststellen en dat betekend veel.

15. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Herken het helemaal. Wij zijn ook allebei klein en ons eerste kindje was ook klein. Met 34 weken ben ik opgenomen omdat ze volgens de nieuwe verloskundige in de praktijk wel erg klein was. In z'huis schatten ze haar toen (dus met 34 weken) op nog geen 1500 gram. Met 37.0 weken ben ik ingeleid omdat ze toen niet meer groeide. Die drie weken heb ik volledige rust gehad in het ziekenhuis en ze is geboren met 1920 gram en 41 cm.
    Maar goed, ze houden je kleintje nu goed in de gaten en misschien moet dat je ook een beetje geruststellen. Natuurlijk geeft het ook spanning,dat hadden wij ook hoor! maar juist doordat ze het nu goed in de gaten houden, weet je dat ze er alles aan zullen doen om je kleintje zo lang mogelijk in je buik te houden.
    Sterkte!

16. Elijfay

Elijfay Actief lid

13 jun 2012
    443
    0
    0
    Overijssel
    Weer dank voor de reacties! Heb er echt wat aan.

Vandaag weer een groeiecho gehad in het ziekenhuis. Blijkt zijn groeicurve wel af te buigen. Ben vandaag 35+5 en gemeten op de echo zit hij rond de 33 weken, onder het lijntje van de groeicurve. Ook is de navelstreng nagekeken en de doorbloeding bij het hoofdje. Hoofdje was goed, navelstreng bleek een verhoging in te zitten waardoor er mogelijk minder voedingsstoffen bij hem komen.

Naderhand gesprek gehad met de verloskundige op het ziekenhuis, nieuwe groeiecho, doppler en CTG ingepland voor volgende week woensdag om het toch in de gaten te houden en daarna een gesprek met de gyno die gaat beslissen hoe verder etc.

Werd ik net gebeld dat de verloskundige over het hoofd had gezien dat er een verhoging in de navelstreng zat en ik dus morgen ochtend gelijk even moet komen voor onderzoek en een CTG. Ben heel erg benieuwd wat eruit komt en hoe nu verder. Onzeker allemaal. Ik hoop dat hij nog een poos mag en kan blijven zitten. Ze hadden het namelijk al over eventueel inleiden als blijkt dat de kleine volgende week niet goed gegroeid is.

17. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Spannend allemaal. Sterkte ermee, ik hoop ook dat je kleintje nog even mag blijven zitten hoor!!

18. Elijfay

Elijfay Actief lid

13 jun 2012
    443
    0
    0
    Overijssel
    Even weer een update vanuit hier.

CTG was goed, kindje in goede conditie, navelstreng baart toch zorgen. Gyno heeft besloten om de dag een CTG en doppler te laten maken en me met 37 weken in te leiden (volgende week woensdag).

Het was een grote schrik natuurlijk, denk je nog even te hebben en blijkt hij met 37 weken al gehaald te worden. Gelijk pakjes maat 44 gehaald, de laatste dingen aan het regelen etc.
    Morgen moet ik weer voor een CTG en doppler, as zaterdag en as maandag weer. Als blijkt dat de navelstreng minder gaat werken word ik zelfs eerder ingeleid.

Ik vind het heel erg spannend! Maak me niet zozeer zorgen om het kindje, ik word heel streng in de gaten gehouden en kan ten alle tijden bellen als ik minder leven voel of dergelijke. Maak me meer zorgen over hoe groot hij ongeveer zal zijn, gaat hij gelijk goed eten na de bevalling? Hij zal rond de 2200 gram wegen. Is dit een prematuur of dysmatuur? Zoveel vragen! Ik kon ze gisteren bij de Gyno wel stellen maar moest het eerst allemaal even verwerken. De vragen komen nu pas. Welke maat kleding moet ik halen? Hij zit nu dus op ongeveer 33 weken en zal volgende week rond de 34 weken zitten als hij geboren word.

Iemand ervaring met babytjes die rond 34 weken geboren zijn?

19. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Is er altijd al een achterstand geweest?
    En is dit een hele erge achterstand volgens de echoscopist of valt het mee?
    Mijn kindje loop juist iets voor op de groei, met name zijn hoofd... ik hoop dat dit nog veranderd!

20. Elijfay

Elijfay Actief lid

13 jun 2012
    443
    0
    0
    Overijssel
    Nee er is niet altijd een achterstand geweest.
    Met 7, 13, 16 weken was alles precies goed.. Bij de 20 weken echo bleek hij iets onder het gemiddelde te zitten maar was geen ramp omdat mijn partner en ik ook klein zijn dus was niks ergs. Echter maakte de verlos zich zorgen rond de 34 weken omdat mijn buik wel erg klein bleef en kwam ook niet veel aan. Baarmoeder groeide wel goed. Bij de groeiech van 35+5 bleek hij dus van de groeicurve af te wijken, onder de p3 lijn. Toen begonnen de onderzoeken, navelstreng doorbloeding etc. Het is zo spannend!

Word je nu goed in de gaten gehouden ivm de groei van het hoofdje? extra echo's en controles? loop je bij de gyn of verlos

Deel Deze Pagina