Wat teveel of te weinig gekocht

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Nancydierengek, 24 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Inderdaad, die verzorgingsspullen heb ik ZO weinig gebruikt. Vooral de billencreme, bij beide kinderen heb ik dat dus niet gebruikt? Ze hebben nooit luieruitslag gehad.
     
  2. Nancydierengek

    Nancydierengek Fanatiek lid

    1 mrt 2017
    2.256
    1.507
    113
    Vrouw
    Mensen jullie zijn toppers allemaal met jullie reacties! :thumup:
    Haha dat verhaal over die Sudocreme haha geweldig. :roflmao:
    Ik lees echt super handige tips bedankt daarvoor! ;)
     
    kleineM vindt dit leuk.
  3. EvaD

    EvaD Actief lid

    16 jun 2018
    344
    201
    43
    Vrouw
    Ik heb ontdekt dat je eigenlijk niet zoveel nodig hebt de eerste weken en je dus tijd hebt als de baby er is om zaken bij te halen die hij/zij nodig heeft. Elke baby is immers anders en veel zaken kan je niet op voorhand weten.

    Ik nam heel veel Avent flessen over van een kennis. Uiteindelijk kon onze dochter hier niet goed met drinken.
    Welke fopspeen je kind wil kan je ook niet voorspellen (misschien wil deze er wel geen). Wij kochten een difrax tut, maar hier kon L. in het begin niets mee. Ze kon de kleine spenen niet vasthouden. L. had een grote natuur rubberen tut nodig. Nu kan ze de difrax speen wel vast houden, maar is het schildje te klein... wie weet wil ze er binnenkort geen en enkel een knuffel. Dus ook de fopspeenvoorkeur/behoefte kan doorheen de tijd veranderen.

    Achteraf gezien heb ik ook te veel gewone kledij gekocht. Uiteindelijk zijn kruippakjes het comfortabelst voor de kleine ukjes. Pakjes met rits vind ik het meest praktisch, zeker voor ‘s nachts. T-shirtjes en broekjes zijn zo onhandig, het kruipt naar boven, de broeken zitten te strak, of de broeken zijn te groot en vallen af... Ook hier koop niet te veel kruippakjes Bv: L. haar voet komt vaak uit de vaste sokjes waardoor het soms vastzit in de broekspijp en hier uiteraard lastig van wordt. De kruippakjes van Orchestra zijn een uitzondering.

    Wat wij nog snel zijn gaan bijhalen zijn slabben met Velcro sluiting, een hoop luiers en reinigingsmelk (toch handiger als er zowel boven als beneden een fles staat). Ook een hellend kussen zijn we gaan bijhalen. Zoals anderen hier zeggen je gebruikt heel weinig producten. Enkel de toiletmelk/reinigingsmelk wordt hier veel gebruikt, omdat wij geen vochtige doekjes gebruiken.

    Met andere woorden. Koop niet te veel op voorhand.
     
  4. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Ik had vooraf al niet zo heel veel gekocht dus kwam meer tekort dan dat ik teveel had.
    Te weinig:
    - rompers met lange mouw (ik had veel meer met korte mouw....wist ik veel!)
    - waskussenhoezen; ik had twee mooie maar met een jongetje die graag buiten de luier plast moet ik die vaak verschonen. De simpele witte zijn dan handiger met wassen. En voor de leuk leg ik er een vrolijke hydrofiel op. Stuk goedkoper ook ;)
    - flesvoeding; ik had nog gebeld vooraf naar de kraamzorg of ik dat nu echt in huis moest halen. Zij zeiden van niet. Maar op het moment dat de kleine er was, we ineens toch moesten bijvoeden en manlief naar de winkel moest, baalde ik toch stevig dat ik niks in huis had. Die kleine had honger man! Dus zou altijd kleine verpakking halen....
    - fles; ik had alleen een gratis Avent fles in huis. Die was uiteindelijk niet goed. Ik zou niet teveel flessen halen maar een kleine fles van Dr. Browns of Difrax zou ik wel op voorraad willen hebben
    - hydrofiele luiers; maar inderdaad zo bijgehaald
    - fijne sokjes....heb een hoop sokjes gehad maar verloor ze allemaal. De Bambino sokjes van Kruidvat zijn hier de winnaar en heb ik flink bijgekocht.
    - theedoeken....ok....niet te weinig gekocht maar die kwam ik dus wel zwaar te kort! Ongekend hoeveel ik ineens meer afwas. Vaatwasser kan ook maar met kolven is het toch afwassen geblazen. Dus elke dag schone theedoeken, handdoek....en dan red je het niet met drie keurige setjes....vond ik erg grappig.

    Te veel:
    - eigenlijk alleen (gekregen) kleertjes; heel veel kleertjes zijn zo onhandig en als het je 1e is (maar ik denk bij een tweede begin je er ook niet aan) wordt je enorm nerveus van dat gepriegel. Dus ik heb uiteindelijk aardig wat boxpakjes bijgekocht; daar leeft ie zowat in ;)

    En ik was totaal niet voorbereid op het kolven wat ik uiteindelijk fulltime ben gaan doen. Ik wist amper wat het inhield en achteraf gezien zou ik daar vooraf wel meer info over gehad willen hebben. Wij moesten ook de kolf huren en dat ging heel moeizaam, uiteindelijk naar een dorp 30 min verderop moeten rijden voor die kolf, zat de helft er niet bij....anyway; als je bv wilt geven ga er dan niet zonder meer vanuit dat het (meteen) lukt. Bij mij is het uiteindelijk nooit gelukt maar heb toch een maand borstvoeding kunnen geven (langer hield ik helaas niet vol...).

    Leuk topic!
     
  5. Troeeeelaa

    Troeeeelaa Actief lid

    15 jul 2018
    407
    456
    63
    Vrouw
    Wat is toiletmelk en reinigingsmelk? Nog nooit van gehoord....
     
    louan en Sado vinden dit leuk.
  6. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Bij de 1e veel teveel gekocht... Daarna steeds minder gebruikt.
    Overbodig :
    Parasol voor de kinderwagen
    Teveel flessen of spenen,
    Flesopwarmer of stetalisator,
    Babyspeelgoed of kleding in maat 50 (je krijgt genoeg en soms past het niet eens),
    Onhandige kleding (geen ritsen, vestjes, capuchon, te dikke kleding ook in de winter),
    Hydrofiel washandjes (gewone voldoen prima en gebruik je nog weinig),
    Kruikenzak (mag niet van de kraamzorg),
    Al die dure speciale air matrassen en beddengoed)

    Wel handig:
    Badstof spuugdoekjes van de Hema,
    Een wrapper ipv een jasje
    Zachte pakjes zonder voetjes
    Sokken can Kruidvat bambimo
    Haal een pak flesvoeding ook als je borstvoeding wilt geven,
    Meerdere hoeslakens voor het ledikant (En haal naast jersey ook gewoon katoen voor de zomer en badstof voor de winter),
    Goede slaapzakken die lang genoeg zijn (kleine baby's hebben zelden een slaapzak aan grotere baby's wel)
     
  7. Petra13

    Petra13 Niet meer actief

    Te veel:
    - navelbandjes (stond op de kraamlijst, nooit gebruikt)
    - ledikantlakens (meneer slaapt graag in een slaapzak)
    - babyspeelgoed
    - babysokjes en - slofjes (sommige zijn zo klein, die heeft hij nooit aangekund)

    Te weinig:
    - Flesvoeding, dit gaat sneller op dan je denkt (bij mij in ieder geval wel)

    Wij gebruikten in eerste instantie gewoon vaseline als crème voor eigenlijk alles. Werkt prima, de kleine kreeg er geen uitslag van ofzo.
    In plaats van hydrofieldoeken hebben wij voor een aantal dingen gewone handdoeken gebruikt. Als de hoeveelheid doeken die je per dag gebruikt afneemt, heb je handdoeken die je kunt gebruiken. Dit kan niet met alles, voor bepaalde dingen zijn de hydrofieldoeken echt onmisbaar.
     
    Djoess vindt dit leuk.
  8. Djoess

    Djoess Bekend lid

    14 dec 2013
    560
    382
    63
    Vrouw
    Haarlem
    OH idd de flesvoeding! Ik zou nu altijd zorgen voor een extra pak op voorraad.

    Vier jaar geleden bij mijn eerste de stylish verantwoorde weckpot waar ik het in bewaarde uit mijn handen laten vallen waardoor ik in de decemberkou veertig minuten verderop naar de ziekenhuisapotheek moest om voor veel geld nieuwe te halen xD
     
  9. sweetL

    sweetL Fanatiek lid

    8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    #49 sweetL, 29 okt 2018
    Laatst bewerkt: 29 okt 2018
    Te weinig: kleine maat 50. De tweede was korter en ieliger als de eerste dus mijn partner is naar de plaatselijke kledingwinkel geweest om de collectie mee te nemen zodat ik thuis kon kiezen.

    Maat 0 pampers zelfde probleem als de kleding. Meneer was gewoon een ukkie.

    Teveel... maat 2 luiers! Gelukkig kun je die gewoon ruilen voor een maat groter.

    Ohja een kinderwagen! Bij de oudste kun je op 2 handen tellen hoeveel die gebruikt is.. bij de jongste niets meer aangeschaft!
     
  10. EvaD

    EvaD Actief lid

    16 jun 2018
    344
    201
    43
    Vrouw
    #50 EvaD, 29 okt 2018
    Laatst bewerkt: 29 okt 2018
    Er zijn nog een paar zaken waaraan ik denk.

    Wij hebben te veel dekentjes. Ondanks dat dochterlief hier het liefst in slaapt kruipt ze er onder. Voor ons was een kleinere slaapzak dus wel belangrijk. Zowel een zomer als winter uitvoering. Sommige baby’s hebben het sneller te warm of te koud. Dat zal je moeten uitzoeken.

    Zoals iemand anders vernoemde jasjes en dikke truien zou ik ook niet meer kopen. Beter investeren in ėén of twee wikkeldekens (een reserve voor ongelukjes) dat je ook in de maxi cosi (autostoel) kan gebruiken. Ook overdag handig in de wieg/ledikant of het park.
    Kousen was ze trouwens direct kwijt. Wij hebben 1 paar sloffen en die blijven wel lekker zitten.

    5F76A1A6-3DE6-449E-B277-50D1B1DEFB02.jpeg

    @Troeeeelaa reinigingsmelk is hetzelfde als toiletmelk. Het ene merk geeft het een andere naam dan een ander merk... is een product die je kan gebruiken om het gezicht en de billen van je baby proper te maken. Dit product wordt door de meeste baby’s beter verdragen dan vochtige doekjes uit de winkel. Voor mijn dochter is het allezinds een groot verschil. Vochtige doeken betekend direct een rode geïrriteerde huid. Met de melk heeft ze er geen last van.
    Wij gebruiken papierenzakdoeken om het product op te doen en dan de poep proper te maken. Heel veel merken hebben dit.

    Je gebruikt het zonder na te wassen/spoelen met water. Dus melk op een doekje, poep proper maken en klaar.

    Bv:
    1D61C40B-4C16-4ECC-95E3-A6F95F95532E.jpeg
     
  11. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    te veel:
    • Rompers met lange mouw in de zomer
    • Rompers zonder envelopehals of overslag, en die dus alleen over het hoofd kunnen. Als je die 1x aan hebt met een spuitluier trek je die nooit meer aan.
    • verzorginsspullen. heel veel gekregen!
    • Ledikantdekens. Dochter ligt nog in de cosleeper maar alleen nog in een slaapzak.
    • Hydrofiele washandjes. Ik gebruik er maar een paar. In het begin als nekrolletje voor de draagdoek en in bad over het buikje, maar aan een pakje had ik genoeg gehad.
    • Boxpakjes die niet open kunnen van onder. Niet handig met verschonen.
    • Luiers in een bepaalde maat. Ik had veel maat 1 gehaald. Dochter zat lang in maat 0, en toen ze eenmaal groot genoeg was voor maat 1, groeide ze zo snel in maat 2, dat ik niet alles nodig had. Maat 2 zat ze dan weer vrij lang in.

    te weinig:
    • kleertjes in maat 40, 44 en 50, dochter kwam met 34 weken. Nou is dat natuurlijk een uitzondering, en maatje 50 is zo bijgehaald als je baby wat kleiner is. 40 en 44 was even zoeken voor de oma's
    • Overslagrompers, heel fijn in het begin.
    • Overslagshirtjes
    • spuugdoekjes
    • sokjes van bambino. De enige die aanblijven. (nouja noppies ook, maar duur)
    • hydrofiel xxl doeken
     
    babymaya vindt dit leuk.
  12. EvaD

    EvaD Actief lid

    16 jun 2018
    344
    201
    43
    Vrouw
    Wat borstvoeding betreft. Ik gebruikte mijn eigen moedermelk als zalf. Werkte super en er zit zeker geen rotzooi in.
     
    Zoe123 en littlemunchkin vinden dit leuk.
  13. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Dit :p
    En nog tig XL hydrofielen.
    Gebruik de xl nog steeds bij N na het douche, in de zomer over de autostoelen zodat ze niet heel warm worden en om de hond af te drogen na een regenbui :D
     
  14. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.757
    4.720
    113
    Vrouw
    Hydrofiele luiers en spuugdoekjes kan je niet genoeg hebben. XXL hydrofiele luiers vind ik zelf dan weer helemaal niks..

    Op het standaard uitzetlijstje stonden ook zeiltjes voor in bed. Nooit gebruikt..
     
  15. Plusje

    Plusje Bekend lid

    1 apr 2017
    709
    285
    63
    Te weinig:
    *Overslag rompertjes en overslag truitjes. Deze vond ik echt heerlijk in de 1e weken, als aankleden over dat kleine hoofdje nog zo onwennig is, zeker in de nachten!
    *Kleine hydrofielen (spuug of washand). Fijn om deze overal te hebben liggen, en ze elke dag te verschonen. Gebruik ze ook om de liesjes en bilnaad tijdens het verschonen droog te deppen.

    Te veel (of overbodig gebleken):
    *Lotiondoekjesdoos/houder. Nergens voor nodig.
    *Ledikant dekbedovertreksets. Tot nu toe nog niet in gebruik, en schijnbaar mag een normaal dekbedje de komende tijd ook nog niet, dus ben benieuwd of ze uberhaupt ooit gebruikt gaan worden.
    *Luiers maatje 1. Had iets van 10 pakken.. veel te veel. Ga uit van ong 8-10 luiers per dag, zeker in het begin, en tm 1 maand maatje 1, maat 2 wanneer hij/zij 2 maanden is en maatje 3 vanaf 3 maanden. Zo gaat t iig met onze jongen. Nu hij 4 maanden is zou hij ook al maat 4 aankunnen, maar ikmaak eerst maatje 3 nog even op nu hij die ook nog past (heb nog 3 pakken liggen)..
     
  16. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Hier maar 1 of 2 pakken maat 1 gebruikt.
    Maar zat met 6 maand ook al in maat 4.
     
  17. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Luiermaten gaan dus echt heel verschillend haha :roflmao: onze jongen van bijna 4 maanden zit nog in maat 2.. gewoon 2 pakken op voorraad nemen voordat baby geboren is, daarna kun je bijkopen en later eventueel een te kleine maat omruilen (kan bij ons met de Kruidvat luiers heel gemakkelijk).
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  18. Djoess

    Djoess Bekend lid

    14 dec 2013
    560
    382
    63
    Vrouw
    Haarlem
    OHH die reinigingsmelk lijkt me fijn! Kan je dat in Nederland ook kopen? Heb ik nog nooit gezien hier.
     
    carnielli vindt dit leuk.
  19. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    En dan zeggen gewicht en pasvorm ook nog niet alles :roflmao:
    Dochter past maat 2 nog, maar blijft niet droog. Dus maat 3. Flinke plasjes denk ik :D
     
  20. EvaD

    EvaD Actief lid

    16 jun 2018
    344
    201
    43
    Vrouw
    Geen idee. Misschien wel online te bestellen? In BE is het vrij verkrijgbaar in apothekers. Misschien in babydump of een andere babyspeciaalzaak?
     

Deel Deze Pagina