Hoi hoi Wanneer begonnen jullie met de kids te oefenen met het potje? En hoe pakte jullie dit aan? Ik weet niet zo goed wanneer ik daarmee moet beginnen en hoe ik het het beste kan aanpakken
Nog voor ze anderhalf was stond er een potje in de badkamer. Ze ging dan steeds mee als ik ging plassen, en dan liet ik haar erop zitten. Alleen als ze zelf wou, natuurlijk. Eerst met kleren, later zonder. Soms kwam er dan per ongeluk een plasje. Ze vond het héél boeiend. Gaandeweg liet ik haar al eens langer op het potje zitten, met een boekje of rozijntjes. Als ze dan plaste, deed ik super enthousiast. Op 23 maand heeft de onthaalmoeder haar gewoon een dag zonder pamper laten lopen. En ze is die dag netjes steeds op de pot gegaan. Van die dag af was ze eigenlijk zindelijk.
Je kan gerust al oefenen op het potje voor ze dat allemaal kunnen. Maar voor je ze zindelijk kunt maken, lijkt het me wel dat zelf stappen handig is.
Hier vanaf 18 mnd spelenderwijs op het potje (zindelijk maken is kinderspel). We hebben helaas vanwege ziekte een tijd moeten stoppen, hij zat toen echt niet lekker in zijn vel. Met 23 maanden luier uitgedaan en op dag 4 was hij zindelijk op slapen na. Gaat supergoed en hij is na zijn middagdut bijna altijd droog en de luier van de nacht is ook nauwelijks gevuld. Trots!
Ik had potje gekocht rond 20mnd. Ze ging altijd mee in wc gewoon. Met potje ging ze af en toe zitten met kleding aan. Verder deed ik niets. Precies 2.2 weigerde ze luier om. Zei: is voor babys ik ben klein meisje. Onderbroek aangedaan en paar ongelukjes na was ze binnen week zindelijk. Ik zette potje toen in woonkamer en liet haar zelf lopen en broek uit/aan doen. In begin durfde ik naar buiten niet zonder luier maar ik lette op dat ze plastte voor buiten en dan nam ik setje extra mee. Al snel kon ze uren 3-4 plas ophouden. Ging dus erg snel. Met poep is wat langer, ze durft zoiezo niet poepen ergens anders dus ik probeer vaak zo te regelen dat ze in ochtend poept.. 2wk geleden potje in wc gezet ging ook goed. Soms gebeuren ongelukken als ik niet oplet of vergeet dat ze niet plastte voordar we buiten gingen voor 3-4 uur. Buiten probeer ik dan even nog extra met haar naar wc gaan want ze geeft het vaak te laat aan omdar ze vindt wc's vies en wil niet ook wild wil ze niet. Pas als je opdringdt.
onze zoon is nu 3 jaar en we zijn een week geleden voor de 3e keer begonnen met de zindelijkheid. Ben benieuwd of het deze keer wel gaat lukken.. hij plast en poept op het potje, ongeveer 4 keer per dag. Daarnaast nog 4/5 ongelukjes per dag. Maar het grootste probleem is al tijden dat hij alleen op potje gaat als wij hem erop zetten. Hij gaat er zelf niet op zitten, voelt niet aan wanneer hij plast of poept (of zegt het niet) en meneer loopt gerust een halve dag in een natte broek of poep broek rond zonder daar last van te hebben, wil dan niet eens verschoond worden want hij heeft wel een grote hekel aan verschonen en aan-/uitkleden. Maargoed omdat hij nu toch al 3 is, zijn we maar weer begonnen.. we zullen het zien, hopelijk komt (binnen een jaar) het besef er wel bij.
Kindjes van deze leeftijd doen graag na en leren daar een heleboel van. Ald ze mee mag als jij naar de wc gaat leert ze van jou dat jij plast op de wc. Heel veel zeggen ze zelf ook pssst als ze op het potje/wc zitten zinder dat ze wat doen. Lopen hoeft nog niet in deze fase: vertrouwd maken met het potje bijv voot ze in bad gaat. En alleen als ze zelf wil, wil ze niet ook best. Daarna hangt het af van het kindje: bij mijn zoon begon ik het met 20 mnd uit te breiden naar potje bij een schone luier (plas). Hij vond het leuk en wilde graag, steeds vaker ook echt een plas. Met 23 mnd begon hij het zelf ook aan te geven dat hij moest plassen ( poep zat dan vaak in de luier als hij het zei, kon het ook ophouden tot hij weer schone billen had en op het potje kon). En hij was toen zindelijk voor zijn tweede, ook met poepen en 's nachts. Praten hoeft nog niet eens, hij zei maar een paar woordjes toen, maar kon het wel duidelijk maken ( cee) dat hij moest.