Zoon (3) praat nauwelijks, gebruikt alleen enkele losse woorden...Herkenning gezocht!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Veertje84, 6 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi mama's,

Mijn zoon is net 3 en zijn taal/spraak loopt ernstig achter.
    Hij zegt alleen enkele losse woorden en combineert ze ook wel tot een zin ("mam, zit daar" bijvoorbeeld --> als hij wil dat bij hem kom zitten).
    - hij imiteert nauwelijks (en als hij het dan doet, dan schaamt hij zich duidelijk --> handjes voor de ogen).
    - hij heeft als baby nooit gebrabbeld.
    - De meeste woorden die hij spreekt bestaan uit 1 lettergreep (tra - tractor, mam - mama enz.)
    - De woorden die hij spreekt zijn meestal goed uitgesproken.
    - Hij gebruikt enkele gebaren/of klanken om sommige woorden niet te hoeven zeggen. Als hij het woord dan geleerd heeft, dan stopt hij ook direct met het gebaar.
    - Sommige woorden pikt hij in een keer op (bijv. "chips" (LOL) maar weigert bijvoorbeeld om "drink" te zeggen (drinken).

Hij heeft in april buisjes gekregen en het is duidelijk dat hij daarna ook beter kon horen. Spraak kwam echter niet verder op gang.
    Ik ben al met hem bij het audiologisch centrum geweest, waar hij van allerhande testen heeft gehad waaruit blijkt dat hij zich op alle gebieden ontwikkelt als een normale peuter, behalve op taal/spraak gebied.

Logopedie heeft hij al sinds zijn 2e levensjaar, maar dit haalt niet veel uit. Ik moet zeggen dat ik die technieken die de logopediste met hem doet, thuis ook doe. Dus wat dat betreft vind ik het zelf ook niet echt een meerwaarde... Maar zolang mijn zoon het niet erg vindt, blijf ik toch gaan.

Nu krijgt hij een non-verbale IQ test (om uit te sluiten dat hij normaal begaafd is, lijkt me) en dan zal hij hierna doorstromen naar Kentais (speciale peuterspeelzaal voor kindjes die spraak/taal problemen hebben).

Maar goed over die hele procedure daar heb ik op zich ook geen vragen over aan jullie, maar ik zoek eigenlijk een beetje herkenning. Iemand???

2. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Nou onze dochter is een stukje jonger en bij haar is er wel een oorzaak maar hier ook maar enkele woorden. Nog niet tot zinnen gecombineerd. Ik vind het heel frustrerend maar dat er een oorzaak is helpt wel.
    Maar sterkte ermee het kan enorm lastig zijn!

3. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Min of meer herkenning ja. Mijn oudste zoon heeft een taalachterstand icm pdd-nos. Voor hem is de procedure heel anders gelopen. Mijn jongste zoon heeft ook TOS, is daarvoor een paar maanden bij kentalis geweest nadat logopedie niet voldoende hielp en hij bij het audiologisch centrum was geweest. Hij is nu 4 en maakt prima zinnen, maar voor veel mensen is hij niet te verstaan. Ik begrijp hem prima, maar ja ik heb het geleerd te begrijpen natuurlijk. Het is voor het kind heel frustrerend! Ik heb goede ervaringen met kentalis, leuke speelgroep, super begeleidsters en ook uit vooruitgang. Hoe lang moet hij wachten tot er plek is? Oh trouwens, wij hebben ook veel gebruik gemaakt van gebaren. Lotte & Max bv is een leuke manier om gebaren te leren, met liedjes en verhaaltjes. Hopelijk hebben jullie daar wat aan. Bij kentalis gebruiken ze ook gebarentaal naar de gesproken taal en dat helpt enorm!

4. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    #4 mapepejo, 6 sep 2016
    Laatst bewerkt: 6 sep 2016
    onze zoon heeft vanaf 2 jaar en 2 maanden logopedie gehad, met 3 jaar is hij, na onderzoek bij audiologisch centrum. gestart bij Kentalis. Hij maakte toen enkele 2 woordcombinaties, erg onduidelijk in spraak. Kan geen uiting van gevoel verwoorden, kan geen pijn aangeven, kan alleen "praten" over tastbare dingen in het hier en nu.
    Bij audiologisch centrum heeft hij ook de ZON test (non-verbale IQ test) gemaakt. Hij heeft een IQ van 110 maar zijn talige IQ (los getest) is slechts 68..

Na 4 maanden Kentalis is hij overgestapt (dat moest vanuit Kentalis) naar het MDK omdat er te veel signalen van autisme waren. Inmiddels gediagnostiseerd met autisme nog op het MKD, nu net 4 jaar. Krijgt daar logopedie. Na dit schooljaar zijn er 2 opties voor hem:
    - een taalschool, in de autisme groep
    - een school voor autisme, in de taalzwakke groep.

Afhankelijk van zijn gedrag en ontwikkeling zal er eind dit schooljaar een school voor hem worden gevonden.

Hij maakt nu goede zinnen, is ook voor anderen te verstaan. Wel altijd over tastbare dingen in het nu.
    Kan nog steeds niet praten over emoties. Kan ook niet bevestigen of hij iets leuk of niet leuk vindt. Kan ook nog niet aangeven wat hij heeft gedaan of gaat doen. Kan niet aangeven dat hij pijn heeft of waar hij pijn heeft. Kan niet aangeven dat hij naar de wc moet (dus ook niet zindelijk). Heeft hardnekkige echolalie.

5. Bailief

Bailief Niet meer actief

Herkenning wel hier hoor.
    Dochter kan sinds dit weekend papa zeggen en daarmee houdt het gelijk op. Als zij 3 is zal ze hopelijk een paar losse woorden kunnen maar die kans is best klein.
    Wij zijn al een hele tijd bezig met therapieën, onderzoeken, ze gaat naar het mkd, we kijken gebaren dvd's etc. De gebaren helpen haar echt. Misschien is dat wat voor jullie? Verder zou ik je als tip willen geven om het niet praten een beetje los te laten. Het levert je waarschijnlijk zorgen op maar die zorgen leveren je helemaal niks op. Wacht de onderzoeken etc. af en probeer ook eens een gebaren dvd. Misschien is het wel wat voor jullie!

6. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!
    Het is alleen zo dat er bij mijn zoon geen sprake is van Ass-problematiek (autisme in welke vorm dan ook). Hij ontwikkelt zich normaal, heeft een goede contactname, reageert adequaat op vragen, speelt samen met andere kinderen, kan emoties aangeven enzovoorts (natuurlijk allemaal met zijn beperkte woordenschat).
    Dus daarom is het zo vreemd allemaal...

7. Bailief

Bailief Niet meer actief

Al eens gehoord van verbale dyspraxie?

8. Bailief

Bailief Niet meer actief

Hoe weet je trouwens zo zeker dat er geen sprake is van een onderliggend probleem? Nauwelijks imiteren en niet brabbelen als baby zijnde is wel opvallend namelijk.

9. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Ik zeg niet dat er geen sprake is of kan zijn van een onderliggend probleem, maar dat er geen sprake is van ass-problematiek (zoals in een aantal reacties beschreven).
    De term verbale dyspraxie ken ik, en heb ik ook besproken met de logopediste. Het lijkt er niet op dat het dit is.
    Maar goed, ik ben ook niet zozeer op zoek naar een diagnose maar vooral naar herkenning.
    Laten we zeggen, op zoek naar ervaringen van ouders van kindjes die ook pas laat zijn gaan praten, en die zich op andere ontwikkelingsgebieden normaal ontwikkelen...

10. Bailief

Bailief Niet meer actief

Tsja je schreef dat het zo vreemd is allemaal dus ik dacht even met je mee.

Mij is uitgelegd dat er juist sprake is van verbale dyspraxie als er geen andere oorzaak is van het niet praten. Het kan in combinatie zijn met een motorische achterstand maar dit hoeft niet.

Maargoed, ik heb niet genoeg ervaring want mijn dochter is nog iets jonger dan jouw zoontje... misschien je vraag eens stellen bij de pijler van schoolkinderen.

11. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Ik zie heel veel herkenning. Ons zoontje word eind deze maand 3. Hij is vooral ook erg gefrustreerd door het niet praten. Word heel snel heel erg boos. Vooral mij slaan, shoppen, knijpen en dingen naar mij gooien doet hij dagelijks. Als ik zijn luier wil verschonen wil hij niet bij mij komen. En standaard word ik meerdere keren geslagen. Wij zijn ook bij het audiologisch centrum geweest. Daar bleek ook dat zijn gehoor goed was en logopedie vonden ze nog niet nodig. Wel loopt hij al vanaf 9 maanden met oorontstekingen en heeft met 16 maanden buisjes gekregen. Helaas zijn de buisjes eruit en loopt nu al 6 week met oor wat bloed. Volgende week weer naar de kno. Als het goed Is gaat hij binnenkort naar een moc toe. Wachten is nu op het adviesgesprek. Vl denkt ook dat iets van autisme heeft. Ik ben tbm zit dus constant in deze situatie. Merk je ook frustratie?

12. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hey Panda86, wat vervelend voor je (en voor je zoon natuurlijk)! Hopelijk komt er dan snel duidelijkheid.

Van frustratie is bij mijn zoon eigenlijk nauwelijks sprake, het lukt hem over het algemeen wel (als is het met gebaren/aanwijzen en een paar klanken en woordjes) aan te geven wat hij wil.

Van agressie is ook eigenlijk geen sprake. Maar als ik hem zou blijven pushen om bijvoorbeeld een woord te zeggen, dan zal hij ook boos worden denk ik. Maar dat lijkt me vrij normaal als constant iets van je gevraagd wordt wat je niet kan...

13. Mellebel

Mellebel Bekend lid

20 jan 2013
    536
    6
    18
    Mijn zoon word 7 oktober 3. Hij begrijpt alles wat je van hem vraagt alleen praten wil nog niet. Hij begint nu net pas veel woordjes te zeggen. Papa,mama & "ja" zegt hij al heel lang.. Maar nu komen er ineens meer woorden bij..en hij kan nog niet in (twee woord) zinnen spreken. Hij is niet gefrustreerd gelukkig.. natuurlijk wel eens hoor..als we er echt niet uitkomen maar niet qua slaan & schoppen gelukkig. We lopen bij de logopedie..en sindsdien gaat het beter..Maar langzaam. Ik ga volgende week naar de huisarts voor een verwijzing naar Kentalis.
    Brabbelen heeft hij wel gedaan als baby.. en geluiden imiteren kan hij heel goed.. het zijn de klanken waar hij moeite mee heeft.

14. Islah

Islah Niet meer actief

Mijn oudste had dat ook, praat nu normaal.
    We voeden wel tweetalig op en in beide talen had ze dit, en het zou een reden kunnen zijn van later beginnen met praten. Was ook een beetje bang dat dit bij m'n andere dochter ook zou gebeuren, i.v.m de tweetalige opvoeding, maar gelukkig was dit niet het geval. Een vriendin van mij (ook tweetalig opgevoed) begon pas echt te praten toen ze 4 was.
    We probeerden het wel erg te stimuleren, op een speelse manier... Dat zou ik i.i.g wel proberen als ik jou was.

Wat ze nu nog wel heeft is expres woorden verkeerd uitspreken voor negatieve aandacht maar dat is iets heel anders.

15. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Mijn zoontje heeft een TOS.
    Hij is met ruim 2 gestart met logopedie; die hielp niet voldoende en zo zijn we het aanmeldingstraject ingerold van Auris. Hier is hij met ruim 3 op een peuterbehandelgroep gestart.
    Mijn zoontje heeft ook de SON-R 2.5-7 test gehad en hieruit bleek (wat wij al wisten) dat hij een grote ontwikkelingsvoorsprong heeft. Super lastig natuurlijk in combinatie met zijn TOS. Toen hij 3 was, sprak hij voornamelijk nog in klanken, wat losse woordjes en heel soms een 2 woord zinnetje.

Wij zijn thuis zelf gestart met NmG (Nederlands met Gebaren) en hier heeft hij zoveel aan gehad! Ik weet nog zo goed dat we naar de dierentuin gingen en dat hij zo vol enthousiasme aan het 'vertellen' was dat hij een olifant zag en dat die een baby had. Bij hem was het ook zo, dat als een woord verbaal was geleerd, dan verviel automatisch het gebaar. (Dus niet dat de motivatie weg viel om te gaan praten, zoals sommige mensen bevooroordeeld denken. Het tegendeel juist, het gaf juist een extra stimulans, merkten wij)

Bij de peuterbehandelgroep van Auris is hij ontzettend gegroeid. Hij heeft zichzelf in die tijd ook leren lezen en hierdoor kon ik hem nog beter uitleggen, hoe hij bepaalde klanken kon maken.
    Hij heeft meermaals buisjes gehad, maar dit had geen duidelijk effect op zijn verbale taalontwikkeling.

Hij is in januari (toen was hij 4 jaar en rum een maand) naar het reguliere basisonderwijs gegaan, omdat zijn spraak voldoende vooruit was gegaan om zich daar te redden. En dat gaat super! Zijn zinnen zijn soms nog erg onlogisch en hij is daardoor soms moeilijk te volgen, maar hij kan alle klanken maken en voldoende duidelijk maken wat hij wil.

Achteraf bezien imiteerde hij ook niet.Hij heeft ook niet gebrabbeld als baby. Als we nu wel eens filmpjes terug zien, denken we, whow... eigenlijk hadden we toen nog niet eens echt door hoe weinig hij verstaanbaar sprak. Zeker als we dat nu vergelijken met zijn zusje; net 3 en praat gewoon in volzinnen. Ook niet altijd heel goed verstaanbaar, maar op een geheel andere manier als bij haar broer.

Het lastigst vond ik alle goed bedoelde adviezen. "lees je wel voldoende met je kind" "je moet veel zingen" "je moet niet in baby taal praten tegen je kind" "als je gaat gebaren, dan leert je kind nooit praten" "ontwikkeld hij verder wel normaal of...."
    Heerlijk was het bij Auris om met andere ouders te praten, die allemaal met hetzelfde bijltje hadden gehakt. Heerlijk die herkenning en even niet moeten verantwoorden, dat je echt je best doet, maar de taalontwikkeling gewoon anders verloopt. En dat dat niet jouw schuld is.

Succes er mee! En als je vragen hebt, mag je me altijd een pb-tje sturen

16. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Oh dat is fijn om te lezen, toch wat herkenning!
    Ik merk dat er vaak toch al snel gekeken wordt/gewezen wordt naar een autisme-stoornis. Maar dit is het dus niet. Hij ontwikkelt zich op alle gebieden normaal en begrijpt ook echt alles.
    Vandaar dat het ook extra vreemd is, omdat er eigenlijk geen aanwijsbare reden is. TOS zal ik eens meer over gaan opzoeken, ik heb die term wel eens gehoord inderdaad.

Meertalig opvoeden is bij ons niet direct van toepassing. Wel is het zo dat wij in een streek wonen waar veel dialect wordt gesproken en mijn schoonvader (mijn zoon gaat 3 dagen in de week naar mijn schoonouders) Duits gemixt met Nederlands met een Italiaans accent spreekt :)

Mijn gevoel zegt steeds dat hij ergens een klik moet gaan krijgen (ik noem het altijd "het kwartje moet nog vallen") en dat hij het dan doorheeft.
    Soms zie ik namelijk dat hij iets wil zeggen, maar het lukt hem dan gewoon niet ofwel hij durft niet.

Het is bemoedigend om te lezen dat jullie goede ervaringen hebben met Kentalis!

17. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    mijn achterneefje is wel laat en praat nauwelijks. hij is het nu aan het 'inhalen'. is wat later, maar hij vordert nu wel goed. schoonzusje heeft op een speciale school gezeten voor kinderen met gehoor/spraakproblemen, ze heeft autisme en een lichte verstandelijke beperking en is daar enorm vooruit gegaan binnen een hele korte tijd. afwachten dus. vooral vertrouwen blijven houden in je kleine en hopelijk krijgen jullie de hulp waar jullie je goed bij voelen. zelf geen ervaring mee verder, maar wil je toch veel succes wensen

18. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.281
    1.443
    113
    Hoi,

Mijn zoontje (nu net 3) praatte ook heel onduidelijk. Ik was al overal geweest (ook audiologisch centrum) totdat mijn logopediste (waar ik inmiddels ook was) aangaf dat ik misschien buisjes moest laten plaatsen. Vanaf dat moment ging hij ineens super goed praten en nu gaat het heel goed en heeft hij zijn achterstand bijna ingehaald. Uit jouw verhaal blijkt dat de buisjes niet geholpen hebben. Weet je wel zeker dat ze er nog inzitten? succes!

19. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hey hoi,

Ja ze zitten er nog in, pas gecheckt Door de dokter.
    Verschil met jouw zoon is dat die van mij niet onduidelijk praat, maar eigenlijk gewoon niet praat. Behalve dan een paar losse woorden/klanken.

20. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Fijn dat er zoveel herkenning is. Had soms echt het idee dat ons zoontje de enige was. Cb spreekt telkens over dat het zeer zorgelijk is. Wat is tos eigenlijk?

Wij zijn gister naar de kno geweest. Hier werken de buisjes juist tegen. Zijn lichaam wil ze afstoten. Heeft nu een chronische oorontsteking om de buisjes heen. Wat me wel opvalt is dat jullie juist naar logopedie gaan. Hier vond het audiologisch centrum dat niet nodig.

Deel Deze Pagina