Berekening wazo

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by hanneke88, Oct 11, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. hanneke88

hanneke88 Fanatiek lid

Nov 3, 2008
    1,066
    1
    38
    Goedeavond,

Ik heb een vraag ik heb een eigen bedrijfje en maak gemiddeld 24 uur per week daarmee.. Nu heb ik er ook een andee baan naast met een 6 uren contact ( maar ik werk daar 19 uur per week.)

Hoe word mijn uitkering nu berekend?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Hanneke88,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Je werkt als zelfstandige en daarnaast ben je in loondienst bij een werkgever.

Je kunt dan recht hebben op meerdere zwangerschaps- en bevallingsuitkeringen.

Je hebt recht op een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) voor het gedeelte dat je in loondienst werkt.
    De hoogte van deze WAZO-utkering is gelijk aan het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in de loonperiode van 4 weken of 1 maand vlak voor je verlof.
    Je werkgever vraagt deze WAZO-uitkering voor je aan.

Daarnaast kun je een Zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen (ZEZ) aanvragen voor je werkzaamheden als zelfstandige.

De hoogte van deze ZEZ-uitkering hangt af van de winst die je hebt gemaakt of het aantal uren dat je als zelfstandige hebt gewerkt in het jaar vóór het jaar waarin de ZEZ-uitkering wordt uitgekeerd.

Als het totaalbedrag van de WAZO en ZEZ-uitkering samen hoger is dan je inkomsten, dan wordt het verschil berekend. Het verschil wordt in mindering gebracht op je ZEZ-uitkering.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page