kan dit? prematuur...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Missprincesa, 5 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wist niet zo goed waar dit te plaatsen, want wil eigenlijk alleen checken of iets mogelijk is. Deze pijler leek mij het meest neutraal.
    Mijn man komt uit het buitenland, uit een arm gezin. Volgens zijn moeder is hij 2 maand te vroeg geboren, woog 1,5 pond, heeft nooit in een couveuse hoeven liggen en vanaf het begin borstvoeding gehad.
    Iedereen dacht dat hij dood zou gaan, maar hij heeft het overleefd. Nou vraag Ik me af is dit wel mogelijk????
    2 maand te vroeg, zo weinig wegen, geen couveuse nodig hebben en vanaf het begin van de borst kunnen drinken? (Niet gekolfd)

Dat iedereen dacht dat hij het niet zou overleven, kan ik wel geloven, maar de rest (vooral de combi) lijkt me erg sterk. Maar misschien kent iemand een soortgelijk verhaal.
    Kunnen babies die 2 maandvte vroeg geboren zijn al vanaf de borst drinken? Hebben zij soms geen couveuse nodig?

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    Mijn dochter was 7 weken te vroeg en had ook geen couveuse nodig.
    Maar, kon absoluut niet drinken.
    Ze woog 2170 gram.

3. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Ik weet het niet hoor.

Kindjes die zo vroeg geboren worden, moeten echt wel leren drinken. Zij hebben namelijk die zuigreflex nog niet. Er werd tegen ons in het ziekenhuis verteld dat de zuigreflex pas rond week 36 ontwikkeld word.

Ik geloof dus ook niet echt dat een baby bij week 32 (?) al van de borst kan drinken.

En 1.5 pond is wel heel weinig. Zo een klein beebje verliest al heel veel energie, gewoon om zijn lichaamstemperatuur te behouden (vandaar de couveuse dus)!

Ik vind het een gek verhaal :)

4. adi

adi Niet meer actief

De nieuwe methodes die ze in Nederland gebruiken voor de optimale verzorging van prematuren hebben ze afgekeken van vrouwen in Afrika.
    In landen waar ze geen couveuses hebben worden prematuren constant op moeders borst gedragen. Zo worden ze warm gehouden en blijven ze ademen doordat ze constant moeders hart horen.

Uit onderzoeken in jaren 80-90 is gebleken dat deze baby's met veel minder stress opgroeien dan baby's die alleen in couveuse liggen. Toen is in het Westen een ommekeer gekomen waardoor de prematuren nu ook zoveel mogelijk bij de ouders worden neergelegd (het zogenaamde 'buidelen').
    baby's met medische complicaties redden het vaak niet zonder couveuse. Maar gezonde prematuren hebben meer aan moeders lichaam dan aan een couveuse (als ze zelfstandig kunnen ademen).

En het is natuurlijk erg verschillend wat men onder '2 maanden' verstaat. In Nederland gaan prematuren zonder medische complicaties met 1.700gram uit de couveuse. Zuigreflex begint ongeveer met 34 weken, bij sommige baby's eerder. Mijn dochter heeft met 33,5 weken wat gedronken bij mij aan de borst. Dat is ook ongeveer 2 mnd te vroeg.
    Daarnaast zegt zzijn moeder dat hij bv heeft gehad. Misschien gekolfd met een spuitje, cupje, in zijn mond gedruppeld oid?

Conclusie: best mogelijk wat ze vertelt, vooral als hij met 32 weken of iets later is geboren.

5. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oké, bedankt voor de info. Dat wist ik niet. Man komt niet uit Afrika en ook niet uit een land waar dragen normaal is. Aan de andere kant is man wel 35 jaar geleden geboren en weet ik niet wat toen normaal was daar.
    Zijn moeder zegt dat hij echt direct uit de borst heeft gedronken, ze heeft nooit gekolfd of iets dergelijks (ze wist ook niet wat dat was).
    Maar 1,5 pond vind ik nog wel extreem weinig, nog minder dan een kg, het lijkt me zo gek dat zo'n extreem kleintje al zoveel kan.

6. adi

adi Niet meer actief

1,5 pond is extreem klein, ik las 1,5 kilo ;)
    een 2 mnd te vroeg geboren baby (dus rond 31-32 weken) weegt gemiddeld 1,6-1,7 kilo.

Maar ik zou me er niet zo druk om maken hoor. 35 jaar geleden werd in sommige landen niet zo nauw genomen met meten/wegen van baby's en met het termijn bepalen.

7. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb vooral ervaring in Afrikaanse landen maar tijd heeft daar echt een andere betekenis. Ik neem aan dat ze geen echo oid heeft gehad dus de precieze zwangerschapsduur is niet bekend. En die anderhalve pond... dat lijkt me sterk.

Maar ik zou haar vooral haar verhaal laten hebben. Respect voor vrouwen die überhaupt baren in armoedige omstandigheden laat staan als je kleintje te vroeg en te klein is....

Overigens is dragen niet hetzelfde als huid op huid. Er zijn maar bar weinig landen waar kinderen een eigen kamer/wiegje hebben. Die liggen dus 24/7 bij mama.

8. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Zuigreflex is echt niet pas vanaf 36 weken hoor. Mijn zoontje is met 33+6 geboren en kreeg meteen een speen in, omdat hij echt een ongekend grote zuigbehoefte had. Dronk ook meteen uit flesjes (niet alles, maar wel een groot deel). Moest wel geholpen worden met ademen (vanwege zware bevalling), dus wel in couveuse geweest.

9. Lente2013

Lente2013 Actief lid

21 feb 2013
    130
    0
    16
    Dat is niet helemaal waar. Mijn zoontje woog met 31 weken 1050 gram. Maar dat was al extreem klein, dus 750 gram is denk ik niet helemaal juist.

10. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Wat het gewicht betreft lijkt me 1,5kg waarschijnlijker maar verder: zowel een vriendin van m'n moeder als een oud collega van m'n vader zijn te vroeg geboren en waren dus veel te klein, maar deze zestigers hebben het beide overleefd. De collega kwam uit indonesie en ze hadden hem al opgegeven, maar toen heeft een tante zich over hem ontfermd en heeft hij het toch gered zonder couveuse of ziekenhuis.

11. Missprincesa

Missprincesa Bekend lid

12 feb 2013
    848
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh ik ga ook echt niet tegen zijn moeder in hoor, maar heb wel aan mijn man aangegeven dat het me erg onwaarschijnlijk leek. Maar was benieuwd of het zou kunnen.
    Wat betreft gewicht is het echt 1,5 pond. Ze gebruiken daar ook alleen pond, dus kg en pond verwarren zal niet snel gebeuren. Maar goed, wil niet zeggen dat die 1,5 dan klopt. Man was in ieder geval wel heel klein en zijn moeder was erg jong (15/16) en heeft tijdens de zwangerschap ook gedronken, daardoor zou hij wel veel kleiner kunnen zijn dan normaal. Het was sowieso allemaal een trieste situatie, zijn vader heeft hem bijv. ook geweigerd bij geboorte 'zo'n zwart klein misbaksel' was niet van hem. Dus echt wel respect voor zijn moeder, ze heeft hele moeilijke periodes gehad. Maar ben zo benieuwd of het echt zo was en/of zou kunnen. Zou dan echt wel een wonder zijn geloof ik. En dat zeggen de mensen ook (niet alleen zijn moeder), dat iedereen echt dacht dat hij nog geen uur zou blijven leven. Dus dat het extreem was, dat geloof ik wel....maar 750g extreem?

12. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    ik vind 1,5 pond ook echt wel heel erg weinig voor 31/32/33 weken.
    mijn dochter was 880 gram met 29 weken en die had een flinke groeiachterstand, maar goed onmogelijk is het natuurlijk niet.
    maar het lijkt me heel erg sterk dat een kindje van ongeveer 750 gram al aan de borst kan drinken..

13. adi

adi Niet meer actief

Daarom schreef ik gemiddeld. Hier een kind van 1.200 gram bij 30,5 weken, maar in zijn dossier staat dat ie te klein is voor geboortetermijn.

14. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    In Zweden leggen ze premature baby's al vanaf 28 weken aan als er al een zuigreflex is! In Nederland doen ze daar vaak erg spastisch over en vinden ze eerder dan 34 weken vaak te vroeg. Maar mijn dochtertje dronk ook met 33 weken. Nauwelijks hoor maar ze dronk en je hoorde haar klokken en zag haar kaken en oortjes bewegen! Ze was zo onrustig en had zo'n zuigbehoefte dat de verpleegkundige de stoute schoenen aan trok en vroeg of ik er al aan toe was om het te proberen. En meteen deed ze het goed.

15. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

ik ben met week32 geboren woog iets meer dan 2 kilo en lag in de conveuse.. Omdat ik niet warm kon blijven was ook ingepakt met aluminiumfolie...voeding geen idee eigenlijks (1985)

16. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    misschien is het een dysmatuur kind en was de zwangerschapstermijn niet duidelijk. Warm houden kun je ook met huid op huid. misschien de baby wel al 34 of 36 weken en kan hij daardoor al goed zuigen. Als ik hoor dat de moeder dronk kan dit mi best. Alcohol levert veel groeiachterstand op

17. adi

adi Niet meer actief

Kan idd ook. Als er geen echo's zijn gemaakt is zwangerschapsduur op zich een gok.
    En ik ben kind van een rokende moeder tijdens zwangerschap, ben met 42 weken geboren en woog maar 2,5 kg.

18. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Onze 2ling was 8 weken te vroeg maar konden echt niet zelf drinken............... hebben 3 dagen in de couveuse gelegen en wogen allebei ruim 2 kg.

Deel Deze Pagina