PSZ, toch beter wel?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lumiere, 1 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Wij hadden eigenlijk van begin af aan het idee om onze zoon niet naar de psz te laten gaan. Sowieso zijn de tijden van de psz voor ons heel onpraktisch, zou veel geregel en georganiseer worden ivm wisselende diensten van mijn vriend en ik werk 5 ochtenden en 3 middagen. Gastouder brengt/haalt niet van en naar scholen.

Hoofdreden om hem niet op te geven was dat er bij de gastouder nog 4 peuters waren en hij daar ook een vve-programma krijgt. Maar...de andere kindjes zijn na haar verlof niet meer teruggekomen en alleen haar eigen zoontje van 2,5 is er nog, maar die gaat ook 2 dagdelen naar de psz. Verder is er haar eigen baby van 4mnd en binnenkort komt er een baby van 3mnd bij. Geen peuters op komst.

Contact met buurkinderen hebben we niet en er zijn weinig leeftijdsgenootjes in onze sociale kring, maar eentje van 2,5, en die zien we hooguit 1x per maand. En een paar van 4jr. en een paar pasgeboren baby's. Ons zoontje is lief maar ook erg temperamentvol, neigt naar sloopdrang en is heel druk en aanwezig. Hij wil voortdurend vermaakt worden en in de gaten worden gehouden. Elke vorm van tegenspraak maakt hem woest, evenals wachten op zijn beurt. Kortom: peuter ten voeten uit;) Daarom denk ik dat het toch goed zou zijn als hij wel wat meer contact met leeftijdgenootjes heeft. Hij vindt andere kinderen wel echt leuk. In het speeltuintje roept hij meteen naar andere kindjes "kom mee, ook glijbaan, samen wip-wap". Hij zoekt overal contact, kletst tegen iedereen en wil graag bij andere kindjes zijn en erbij horen. Hij gaat gerust midden in een groep 8-jarigen staan kletsen.

Ik vind het zo sneu als hij weer eens alleen op de wip-wap zit in de speeltuin, zonder speelmaatjes. Hij wil dan dat ik mee ga rondrennen en stoeien.

Zijn er dames van wie de kindjes zowel geen kdv of gastouder als ook geen psz hebben gehad? Lukte dat toch goed op school daarna? Of misten ze echt dat stukje voorbereiding? Kosten zijn voor ons geen reden om er vanaf te zien, maar ik vraag me af hoeveel te toevoegt om hem naar de psz te laten gaan. Sowieso zit de peutergroep op zijn toekomstige basisschool vol, hij moet dan naar een andere school voor de psz.

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Ik zou het wel doen...
    Ook al zijn er meer peuters, een groepje van 4 bij een gastouder, ook al doet die ook een vve programma. blijft wat anders dan een peuterspeelzaal. Meteen vanaf 2 jaar hoeft in mijn ogen niet persé maar vanaf een jaar of 3 zou ik het zeker wel doen als voorbereiding op de basisschool.
    Kinderdagverblijf vind ik weer een ander verhaal, maar gastouder staat voor mij te ver weg van de situatie waar ze in komen op de basisschool.

Onze kinderen zijn altijd opgevangen (en nog) door grootouders, daarom een bewuste keuze om ze vanaf 2-2,5 jaar twee dagdelen naar de peuterspeelzaal te laten gaan.

3. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou het wel doen, lijkt me leuk voor hem. Dl gaat 2 dagen en kijkt daar echt naar uit. Sta je op de wachtlijst voor de psz op z'n toekomstige basisschool? (Soms komt er nl. sneller plek vrij dan je denkt.)

4. butterblue

butterblue Bekend lid

7 nov 2014
    716
    156
    43
    Werk in het ziekenhuis!
    NL
    Mijn zoontje begint volgende week ook. Het hoefde niet per sé maar ik wil wel graag omdat het goed is voor zijn ontwikkeling. Ik ben met hem gaan proefdraaien voor de vakantie en toen ik zag hoeveel lol hij had, al die kinderen en hij kon lekker rennen en spelen.. Heerlijk!
    Er wordt hier voorbereid op de basisschool, zit ook aan de BS vast.
    Ik kijk ernaar uit in elk geval, het voegt zeker wat toe.

5. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Hij staat nog nergens op de wachtlijst. Heb nu pas voor het eerst een mail gestuurd met vraag om info. In sept hebben we wel eerste kennismaking op de BS van onze voorkeur. Omdat die wel een wachtlijst hebben. Maar de PSZ die aan die school verbonden is zit dus al vol, staat op de website. Er zijn nog 2 andere scholen in de wijk die ook een PSZ hebben. Maar die basisscholen hebben niet onze voorkeur om verschillende redenen.

Missch wel een goeie tip inderdaad om hem op de wachtlijst te zetten, wie weet dan hij dan niet meteen, maar in januari bv wel terecht.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Gek idee, maar kan hij niet met het zoontje van de gastouder mee naar de psz? Of komt dat niet uit qua tijden?

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik zou het in deze situatie ook doen. Onze jongste ging ook maar 1dagdeel per week is dat geen optie? Op een middag dat jij vrij bent?

8. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Wij hebben er destijds voor gekozen het niet te doen.

Mijn zoontje ging al 2 dagen per week naar een gastouder met veel meer kinderen, plus dat hij altijd lekker aan het spelen was.. Wij hadden niet het idee dat hij het 'nodig' had voor zijn (sociale) ontwikkeling. Nu zit hij op school en het gaat vanaf dag 1 prima.

9. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Dat vroeg ik me dus ook af.

Verder: een kind hoeft echt geen PSZ te volgen om het op de kleuterschool goed te doen. Onze oudste is wel gegaan, tweede en derde niet, die hadden er echt geen trek in. Vierde weer wel.
    Alle vier zijn ze met een flinke voorsprong gestart op de kleuterschool. Nummer 2 en 3 moesten daar uiteraard even bekend worden met het klassikale, maar dat was binnen no time zo. Waar onze oudste en jongste echt die wenperiode op de peuterspeelzaal hadden, hadden nummer 2 en 3 dat dus op de kleuterschool. Daar duurde het wel korter dan bij de oudste en jongste op de PSZ. Logisch ook: ze waren wat ouder en konden dus meer begrijpen en zich daaraan aanpassen :)
    Voor zowel taalontwikkeling, sociale ontwikkeling als wennen op school hoef je het echt niet te doen. Groep 1 is ingericht op het schoolklaar maken. Je kind hoeft dan dus juist niet alles al te weten en te kunnen als het gaat om vinger opsteken, kringgesprekken, etc.

10. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Mijn dochter ging toen ze 2,5 was naar de PSZ. De juffen waren super aardig, maar ze zat in een klas met enkel buitenlandse kindjes. Onderling spraken de moeders alleen Turks en mijn dochter veranderde er vreselijk door. Ze kwam altijd over geprikkeld thuis en het was teveel van het goede. Geprobeerd bij een andere PSZ en daar voelde zij zich ook niet lekker. Ik zag geen vooruitgang en alleen maar achteruitgang.. Nee, ik heb haar daar weggehaald.

Nu gaat ze naar een gastouder en nu merk ik wel vooruitgang. Ja, soms kan ze driftig zijn, maar ze is altijd al een pittige dame geweest. De gastouder geeft haar veel persoonlijke aandacht en leest veel met haar..

Sommige kinderen doen het juist heel goed, sommige wat minder. Voor mijn dochter was het in ieder geval 3x niks.

11. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Zijn vriendje zit op de PSZ van de basisschool waar ze beiden naartoe zullen gaan, en die PSZ zit vol. Dat is ook een van de afwegingen om het niet te doen. Er zijn 2 peutergroepen meer in de wijk, op de 2 andere basisscholen. Maar dan zou hij missch daar vriendjes krijgen waar hij weer afscheid van moet nemen als ze 4 zijn. Een van de basisscholen valt sowieso af voor ons ivm enkel digitaal onderwijs en geen dyslectieprotocollen (mijn vriend en zijn hele fam is dyslectisch, dus zoon missch ook), en de andere school twijfelen we nog erg over. Ivm weinig kindjes gaat die missch sluiten over een paar jaar.
    Daarom zou ik hem liever niet naar een andere PSZ laten gaan.

We gaan sowieso informeren naar het aantal kindjes dat op de wachtlijst staat. Ik neem aan dat er gedurende het jaar nog kindjes doorstromen naar de basisschool en dat die plekken dan vrij komen. Als er nou tientallen kindjes op de wachtlijst staan is het een ander verhaal, maar misschien is hij in dec of januari wel aan de beurt. Dat is te overzien.
    Ik gun hem zo graag vriendjes :) om mee te spelen

12. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Op deze leeftijd zijn vriendschappen nog erg wisselend he? Ik zou er dus niet te moeilijk over doen om hem op een andere PSZ te zetten. OOk als hij op de PSZ van jullie basisschool naar keuze komt, zal hij in een klas komen waarvan hij het merendeel van de kinderen niet kent en afscheid moeten nemen van zijn PSZ-klas. Echt heel erg veel verschil maakt dat niet, als hij van een andere school af komt... :)

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Inderdaad. Vriendschappen veranderen op deze leeftijd quasi dagelijks. Daar zou ik het niet voor laten.

Waarom heb je je hier eigenlijk nooit eerder over geïnformeerd? Gewoon benieuwd...

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jongste ging naar een psz, die niet bij de school van keuze was aangesloten. Maar dat was geen probleem, die wisseling. Op de psz is het toch al het hele jaar door dat er nieuwe kindjes bijkomen (2 worden) en weggaan (als ze 4 worden). Daar zou ik het ook echt niet om laten.

Mijn oudste ging naar een KDV, maar die is ook alleen naar de kleuterklas gegaan. Ze hebben allebei snel genoeg nieuwe vriendjes gemaakt.

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Peuterspeelzaal is jiet automatisch beter voor een kind, sommige kinderen kunnen zodra ze op school komen meteen meekomen en redden zich prima. Andere kinderen hebben er veel baat bij en hadden beter naar een peuterspeelzaal of andere opvang kunnen gaan.

Onze uk is bijna 2.5 en we hebben er voor gekozen om hem naar de peuterspeelzaal te brengen voor 2 ochtende. Je kan hem niet leren om te wachten op zijn beurt zoals bij de opvang, lopen in een rijtje, samen delen ( heeft wel een vriendinnetje die even oud is maar delen en spelen met 1 kindje is wat anders ), leren om ook naar andere mensen te luisteren, ook even weg van mama zal goed zijn ( thuismama)

16. Fleurr82

Fleurr82 Actief lid

25 feb 2013
    344
    0
    0
    Ik kom op dit forum om eens te lezen over lotgenot
    Zuid-Holland
    Ja precies dit. Onze dochter gaat sinds dat ze 2 jaar is en een paar maanden naar de psz. Zij en ik hadden het er vreselijk moeilijk mee, want ze was al die jaren gewoon thuis of bij oma. Nu gaat het beter en zwaait ze me zelfs gedag. Maar nu komen idd andere dingen naar boven, als fel reageren, niet goed speelgoed willen delen etc. Ik heb het hier erg moeilijk mee omdat ze dan op het bankje moet maar mijn man staat er volledig achter. Ze ziet het gedrag van andere kindjes die niet driftig zijn, leert te luisteren naar volwassene, begrijpt het als ze van het bankje af mag etc.
    Allemaal heel waardevol, want hier thuis is ze enigs kind en krijgt ze alles wat haar begeert.

Af en toe heb ik mijn moment van ik hou haar thuis, maar ik doe het toch niet. Ik zal bij een volgende pas vanaf 3 jaar brengen denk.
    Haar juffen zijn trouwens schatten van vrouwen. En ik merk veel vooruitgang sinds ze naar de psz gaat. Activiteiten en themas vindt ze heel leuk, op de schoolfoto's lachte ze breeduit en verjaardagen vieren vindt ze geweldig.

17. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Maar kinderen leren thuis ook gewoon. Die vooruitgang zou je ook gezien hebben als ze niet naar de PSZ was gegaan.
    PSZ is leuk hoor, maar wel als je kind het zelf heel leuk vindt. Het cognitieve en sociaal-emotionele stuk kunnen ze prima thuis leren, PSZ is wat mij betreft vooral leuk voor de speelkameraadjes.
    Zoals ik al noemde: oudste en jongste zijn hier geweest, de middelste twee hadden er helemaal geen trek in. Qua start in groep 1 moesten nummer 2 en 3 dus even leren hoe het gaat met de kring, vinger opsteken en in de rij enzo, maar verder zijn ze hier allemaal op hetzelfde niveau ingestroomd in groep 1.
    Dat PSZ een enorme toevoeging zou zijn op taalontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling, daarvan komt men al terug.

18. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Mijn kinderen zijn nooit geweest en hebben niks gemist.
    Ze liepen niet achter, de juf wist het ( ben go) natuurlijk maar anders had ze het niet gemerkt. Ik lever er binnenkort weer 1 af op de basisschool, ook zonder psz en hij weet/kan wat hij moet kunnen.

In zijn geval heeft hij hier genoeg kinderen van zijn leeftijd om mee te spelen, ik zie de psz niet als noodzakelijk en zijn ouders ook niet. In jouw zoontjes geval zit hij met alleen baby's dus daar heeft hij niks aan om mee te spelen. Hoevaak is het kind van 2,5 er? Of is hij steeds weg, want dan zou ik wel denken aan psz.

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    #19 Suusjeuh, 3 sep 2016
    Laatst bewerkt: 3 sep 2016
    Ik ben zelf gastouder maar heb niet heel veel oppas kindje. Mijn zoontje is niet naar de speelzaal geweest, het was drama en huilen toen hij 2-2,5 was en toen hij eraan toe was met 3 jaar was de wachttijd dusdanig lang dat hij nu op school zit. Opzich kan ik gerust zeggen dat mn zoontje er geen negatieve dingen aan ondervind. Hij gaat nu ( eerste week ) 4 ochtenden naar school. Volgende week 4 ochtenden en 1 middag. En daarna zien we wel hoe we verder opbouwen. Hij heeft moeite met afscheid nemen, maar mn dochter ging naar de speelzaal met 2 jaar tot ze 4 jaar werd en toen naar de basisschool en had net zo veel moeite met afscheid nemen. Ook is hij gewoon qua ontwikkeling echt niet achter op andere peuters ( En dat zie ik door de peuters op mn opvang, die soms wel en soms niet naar de speelzaal gingen )

Indien je vanwege je werktijden en de regeling van je gastouder in de problemen komt zou ik er zelf voor kiezen om hem naar het KDV te brengen ipv naar de gastouder. Ik merkte hier zelf bij een knulletje van 3, die 4 dagen in de week van 11 uur naar de gastouder komt, dat de uitdaging er voor hem wel af is, hij zou op een KDV nu veel beter passen.

En, in de rij staan, wachten op je beurt etc dat leert je kind echt wel eer ze 4 zijn hoor...

20. Bianca88

Bianca88 Fanatiek lid

17 feb 2011
    2.665
    8
    38
    Ik zou het ook doen. Hier geen pzl, maar kdv tot 4 jaar. Alle pzl-en zijn hier ook o gezet naar kdv. Ik merk echt dat ze daar haar energie kwijt kan, heeft erorm plezier in om te gaan. Ze vraagt zelf op vrije dagen of ze weer mag gaan haha. Ook met leren wat ze daar doen, ik vind het ideaal en een voorbereiding voor de kleuterschool straks. Ben anders bang dat je kindje in een diep gat valt van thuis ineens naar kleuterschool volle dagen?

Deel Deze Pagina