Wij gaan over twee weken naar Luxemburg. Ooit zijn we daar zonder kinderen al eens geweest. Sinds we kinderen hebben, zijn wel vooral veel in NL blijven hangen de laatste jaren. Voordat daarvan is dat er, vind ik, in NL gewoon veel te doen is voor / met kinderen. Veel musea gericht op kinderen, dierentuinen, grote speeltuinen / kinderboerderijen e.d. Er zijn vaak zoveel uitjes mogelijk, dat we moeten kiezen. Ik merk nu dat ik het in Luxemburg wat minder kan vinden. We gaan 2 weken en meestal doen we ongeveer om de dag ‘iets’. De andere dag is dan gewoon lekker een parkdag. Heeft er iemand tips waar we heen kunnen? Sowieso een dagje Luxemburg-stad, o.a. kazematten bekijken. Dagje Trier is ook leuk geloof ik. Ik zag Science Center, dat lijkt me een soort Nemo. En Park Sënnesräich lijkt me leuk, al weet ik niet of ik me daar meer een speeltuin of meer een ontdek-museum-achting-iets bij moet voorstellen. We zullen ook heus wel kastelen bezoeken, maar na 2 keer hebben we dat denk ik ook wel weer gezien. Heeft iemand ervaring met Science Centre of Park Sënnesräich? Is dat inderdaad leuk? Hoeveel tijd besteed je dat ongeveer? Welke kastelen zijn echte aanraders met kinderen? Of stadjes die leuk zijn voor ons en voor de kinderen ook wat vertier bieden omdat er tussen speelplekken te vinden zijn. Of ken je misschien een leuke wandelroute door de natuur, liefst niet al te lang. Onze jongste is 4 en ik ben lui. Ik wil altijd zonder al te veel inspanning, toch een prachtig uitzicht hebben. Zijn er nog andere dingen leuk om te doen met kinderen? Dierentuinen kennen ze daar niet hè? Dus ik ben benieuwd naar jullie aanraders die leuk zijn voor de kinderen. Hoeft niet altijd speciaal op kinderen gericht te zijn, het mag voor ons ook leuk zijn. Maar dan graag wel zonder dat het heel saai is voor de kinderen en ze dus zuchtend en zeuren achter ons aan dralen.
Waar gaan jullie precies naartoe? Ik weet dat een collega van mij op camping fuussekaul heeft gestaan en heel enthousiast was over de faciliteiten en activiteiten voor kinderen. Wandelingen, grotten, klimbos, ik zou daar eens op de site kijken wat ze allemaal adviseren.
In vianden heb je een leuk kasteel en daar ga je dan met een kabelbaan (of lopend) naar omhoog. Das al een leuk uitje op zich. Ook een leuk plaatsje. Verder hebben wij niet echt naast de dingen die je al noemde veel hele leuke dingen gedaan. Gelukkig waren we er wat korter. Een midweekje en hebben we veel gewandeld in de natuur. 2 weken is vrij lang omdat het vooral mooie natuur is. Klein zwitserland is leuk maar is ook natuur bijvoorbeeld.
Vianden is een leuk dorpje met een leuk kasteel. Als je naar trier gaat, als je kinderen al geinteresseerd zijn in de romeinen is het museum en de romeinse baden en het amphitheater heel leuk. Toch een beetje een soort “Rome-light” ervaring. Net buiten trier heb je het weisshauswald dat is een gratis wildpark met everzwijnen en hertjes. Wij stoppen er altijd even op de terugweg. want het is zo leuk om de zwijntjes even te voeren. Ik weet niet of het voor je aan te rijden is, maar in Ernzen (Duitsland) heb je een heel leuk Dinopark. Aan de duitse kant heb je meer wildparken hangt er een beetje vanaf waar he zit of het aan te rijden is. In luxemburg zelf hebben we verder alleen rotsen bekeken en kastelen, daar hebben ze wel genoeg van Als je googled op Mullerthal, dat is een mooi dal waar je ook korte wandelingen kan doen of alleen een stukje van een grotere wandeling langs bijzondere rotsen.
Hoi! Wij gaan volgende week ook naar Luxemburg... naar de bovengenoemde camping ook echt.. hahah Ik zat ook een beetje te zoeken en kwam naast bovengenoemde nog een blotenvoetenpad tegen van een kilometer en in België ligt ( 50 min rijden) Parc Chlorophyle dat schijnt ook best een leuk dagje weg te zijn. Ik blijf meelezen voor tips!
In Luxemburg zijn genoeg leuke plaatjes. Verder veel kastelen( vianden, larochette, Beaufort bijv) Wandelen tussen de rotsen vonden mijn kinderen ook super leuk.
Over Vianden: Echt naar het kasteel gaan - daar zijn komende periode de zomerfeesten. Echt erg leuk met kinderen! http://www.castle-vianden.lu/ - middeleeuwse feesten vanaf 27 juli ! Verder vonden wij Robbescheier ook erg leuk met de kinderen. Soort informatieve kinderboerderij waar je heel wat activiteiten kunt doen http://www.robbesscheier.lu/fr en oja; sowieso zou ik een speciale luxemburg kaart aanschaffen- zodat je voor vrij weinig geld naar een aantal 'attracties' kunt met het gezin. Wij hebben de robbescheier daar ook toen bij gedaan. Verder vond ik zelf de tentoonstelling 'family of man' érg mooi in het kasteel in Clervaux . Clervaux is sowieso een schattig stadje. https://www.visitluxembourg.com/nl/plaatz/museum/the-family-of-man -maar dat is meer voor jezelf dan denk ik. Ook dit museum vonden wij interessant https://www.visitluxembourg.com/nl/plaatz/museum/museum-van-de-slag-om-de-ardennen-clervaux . En het speelgoedmuseum was ook leuk. Maar oke - ik heb wel kinderen die musea op zich prima vinden Verder kun je natuurlijk de watervallen bezoeken en de rotsformaties etc in het zuid-oosten van luxemburg. Heerlijk struinen met de kinderen. Mullertal - dat bedoel ik .
Owh luxemburg!! Leuk! Wij gaan over 5 weken. 2 jaar terug ook geweest. Kazematten in luxemburg stad viel hier goed in de smaak. Kasteel(meer ruïne was het volgens mij) in bourscheid Mullerthal natuurlijk met de waterval!! Wij hebben toen heel onverwachts ruim 15km bijna gelopen om bij de waterval te komen. Dat was totaal ongepland maar zo blij dat dat gebeurde. Die omgeving is echt prachtig! 12 jaar terug ook in vianden geweest. Ook super leuk!
Veel al genoemd. Allemaal prachtig. Eifelpark - Duitsland net over grens. Stuwmeer... heerlijk toeven daar!
Park Merveilleux in Bettembourg is ook echt een aanrader. Is zowel een dierenpark, maar er zijn ook meerdere grote speeltuinen, daar kun je je echt de hele dag vermaken.
Bedank voor de reacties! Ik zit al volop te googlen en ook te kijken naar de afstanden vanaf onze accommodatie. Best wel veel dingen van een uurtje rijden. In NL vind ik dat saai, maar in Luxemburg zijn er onderweg genoeg leuke dingen te zien!