wat verdien jij {netto} met welke baan e.d.?

Discussie in 'De lounge' gestart door anniek, 1 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    Dat ben ik niet met je eens, want er zijn nou eenmaal mensen die er de intelligentie niet voor hebben het theorie gedeelte van een opleiding dusdanig af te maken zodat zij een diploma op zak hebben die vereist wordt, terwijl zij in de praktijk vaak genoeg het werk beter doen dan zij die er voor gestudeerd hebben.

Zoals jij het nu brengt zou je inkomen af moeten hangen van de duur van je studie. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Het ene vergt nou eenmaal meer kennis dan het andere maar dat houd niet automatisch in, dat het een ook moeilijker is (fysiek of lichamelijk) dan het andere.

een voorbeeldje: automonteur wordt je echt niet zomaar daar moet je echt wel een en ander voor leren, terwijl je zonder al te veel moeite een secretaresse baantje kunt krijgen. Maar moet de automonteur die een langere en uitgebreidener opleiding heeft gehad meer verdienen dan die secretarresse :(:

Om schilder te worden hoef je echt niet zo lang te studeren, dus die zou niet zo veel hoeven te verdienen als die secretaresse?(ff voor de makkelijkheid het bij die tiepmiep houden ;) ) vergetende dat diezelfde schilder dagelijks met stoffen werkt die kankerverwekkend zijn en met stoffen die de hersens aantasten? Maar he, hij heeft daar niet zo lang voor hoeven te studeren dus zijn inkomen mag lager zijn dan zij die wel heeft moeten studeren :( ;)

tiepmiep kwam ik mee, en zo kwamen jou reacties een beetje op mij over, maar was ook meer als grapje bedoelt dan serieus hoor :)

2. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    zo dat zijn harde woorden zeg.
    Pabo is nog altijd een HBO opleiding. Als je m niet gedaan hebt, waarom oordeel je er dan over?

En het onderwijs slecht verdienen? Ik vind het goed betaald hoor!

Ik was degene die vond/vind dat de werkdruk wel meevalt. Ik wil me wel iets nader verklaren.
    Laat ik eerst zeggen dat het wel een behoorlijke verantwoordelijkheid is! In mijn baan ben ik gewoon een halve opvoeder, en in sommige gevallen de enige opvoeder. Ik vind het ook lastig om met deze verantwoordelijkheid parttime te werken. Dat is dus wel druk.
    De dingen erom heen vind ik meevallen. Ik kan redelijk effiecient werken en nakijken probeer ik te reduceren. Ik heb niet gek veel voorbereidingstijd nodig, omdat ik al een hele tijd hetzelfde doe. Heb daardoor meer tijd om te verdiepen en te verbeteren. Tussenuren gebruik ik effectief, oftewel ik ga werken ipv kletsen. Wil ik niet mee zeggen dat iedereen gaat kletsen, maar om me heen zie ik het wel veel, en die mensen gaan dat in de vakantie werken, en maar klagen...
    Snap ik dus niet.

Over andere scholen kan ik natuurlijk niet oordelen, overal is het weer anders. Ik heb nu op 2 scholen gewerkt en natuurlijk zijn er piektijden. Er zijn echt wel weken dat ik iedere dag half 6 thuis ben (reistijd 5 min). maar er zijn meer dagen dat ik om 4 uur gewoon klaar ben. Nu heb ik het ook zo rustig. Ik probeer veel vooruit te werken, tijd te besteden aan taken enz enz enz.
    Ik voel dus niet erg werkdruk.
    Neemt niet weg dat ik het aan het begin van het jaar behoorlijk zwaar heb gehad hoor. Ik voelde toen opeens waarom zoveel mensen in het onderwijs tegen de muur lopen, je zit in een situatie waar je niets aan kan doen. Moeilijke klas, drukke weken ect. Dat zou ik niet een jaar volhouden ;)

Heel verhaal, maar ik realiseer me dat het niet leuk is om te lezen als jij het anders ervaart!

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    @cherrylein: ja, dat geldt misschien niet voor het onderwijs. Mijn moeder zit nu op 2200 netto ongeveer, die werkt ook al een jaar of 30 in het onderwijs.

Maar je moet wel bedenken dat dit nog niet weinig geld is he? Het modale inkomen is zeker minder dan dit. Wat je ook moet bedenken is dat veel mensen het graag zeggen als ze goed verdienen, maar dat een aantal liever hun mond houdt als ze slecht verdienen.

Als ik hier soms bedragen zie dan valt mijn mond ook open, terwijl mijn man en ik helemaal niet slecht verdienen, zo'n 3000 netto samen. Ik probeer dan maar te bedenken dat er mensen zijn die het veel slechter hebben. Bijvoorbeeld de vriend van mijn zusje werkt in een fabriek, hij maakt snel 50 uur per week in een lawaaige/donkere omgeving en verdient netto zo'n 1400. En hij zal zeker niet de enige zijn, sterker nog er zijn genoeg mensen die nog minder verdienen.

4. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ja maar mamatje, waarom zou je dan nog gaan studeren? Als dat toch niet beloond wordt? Sommige mensen kunnen er inderdaad niks aan doen dat ze daar de hersens bijv niet voor hebben. Maar je mag dus ook niet beloond worden als je daar wél keihard je best voor doet? Dat is toch net zo krom dan?

5. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    als je LB krijgt, krijg je 2000 euro voor een fulltime baan als je aan je top zit. Dat vind jij niet veel? In een leidinggevende functie rond de 2200/2300 fulltime.

Ik verdien fulltime nu al 1700 netto en zit nog LANG niet aan mijn top!
    Denk dat die vader van je vriendin dan insturcteur is, of hij is niet helemaal eerlijk ;)

6. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Dat verschilt dan heel erg. Werk jij in het basisonderwijs of voortgezet o.i.d?

Ik heb mijn opleiding nog niet afgerond, maar voor de klas staan vind ik echt enorm vermoeiend. De mentoren waarbij ik stage heb gelopen, zeggen hetzelfde. Ze moeten steeds meer doen en de werkdruk is vaak zo hoog dat ze gewoon niet klaar komen met het werk dat ze in die tijd moeten doen (oke rare zin :p maar je snapt me wel haha).
    Daarom wil ik ook verder studeren. Ik ben helaas aan deze opleiding begonnen, als ik wist wat het inhield was ik wel wat anders gaan doen.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    @guppie: je begreep mij een beetje verkeerd denk ik. Ik ben namelijk diegene die dat over de Pabo zei. Ik zei dat het momenteel niet zo goed bekend staat. Althans die hier in Groningen niet. Verder geen kwaad woord over het onderwijs en over de Pabo. Mijn moeder heeft ook de pabo gedaan en werkt ook in het onderwijs. Als ik zie wat zij voor werk moet doen, hoeveel voorbereiding en hoeveel tijd er buiten school nog in gaat zitten, daar heb ik alleen maar veel respect voor.
    Ik bedoelde alleen aan te geven (door misschien een ongelukkig gekozen voorbeeld) dat je niet perse meer hoeft te verdienen als onderwijzer als administratief medewerker, als reactie op cherrylein.

8. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Nee, het is misschien niet zo weinig, 1600 euro. Maar wel in vergelijking met ander werk, snap je?
    Mijn vriend verdient ook 1300 euro netto en werkt dus in het onderwijs. Als hij niet in het weekend thuis was en s'avonds, dan was hij allang gestopt. Hij vind het onwijs leuk hoor, maar voor het loon hoeft hij het echt niet te doen..

2200 netto is een lekker bedrag zeg! Wat voor onderwijs doet ze dan precies?

9. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Hoe bedoel je, instructeur? Nee hij is gewoon leerkracht. Hij is zelfs mijn leerkracht geweest :D

wat is LB trouwens?

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    @cherrylein: gewoon basisonderwijs, ze werkt er 4,5 dag, maar dus wel al heel lang. Ze is nu 54 en dus doet ze dit werk al zo'n 30 jaar.

11. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Dat klinkt zo gek nog niet inderdaad!

12. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    Natuurlijk mag je daar wel voor beloond worden, alleen stoorde ik me eraan hoe jij het stelde, en hoe het op mij overkam. Het komt op mij over alsof zij die lang studeren meer betaald moeten krijgen ten opzichte van hen die niet lang voor iets hoeven te studeren.

Wat ik al zei, voor het ene werk heb je nou eenmaal meer kennis voor nodig om iets onder de knie te krijgen, dan voor het ander, maar dat maakt het andere niet minder moeilijk om in de praktijk te doen of minder waard (qua loon)

Er zijn zoveel dingen krom, waaronder het loon waarvoor sommige mensen hun stinkende best moeten doen soms zelfs 7 dgn per week werken, terwijl andere fluitend het dubbele verdienen met 1 vinger in de neus :( :)

13. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik werk in het speciaal onderwijs.
    Voor de klas staan is idd zwaar, maar dat kun je niet even in je stageuren leren. Als je 10 km gaat hardlopen is dat eerst ook niet te doen, maar als je gaat trainen...
    Ik vind voor de klas staan nu echt wel relaxed hoor.
    Je mag wel een weekje bij mij komen kijken ;)
    Mensen in het onderwijs zijn vaak heel perfectionistisch. Zo ken ik mensen die hele knutsels maken voor hun klas, de inrichting duurt een week enz enz. Ik heb dat altijd nog samen met de leerlingen gedaan. Lekker een middagje samen aanrommelen, iedereen doet wat hij/zij goed kan en tadaa! Zo kan ik wel meer dingen opnoemen. Samen nakijken, zelf nakijken. De ene dag kijk ik na, de andere dag zelfcorrigerend werk. Goed nadenken over wat ik welke dag doe, dus of ik tijd heb voor nakijkwerk. Tijdens tvkijken doe ik administratie. Bellen probeer ik in de pauzes te doen. En als de leerlingen aan het werk zijn drink ik koffie.
    Moet zeggen dat ik wel altijd loop te denken. In het weekend verzin ik soms hele lessenseries die ik dan op maandag ga uitwerken. Maar dat kan ik niet stoppen ;)
    Ik vind het een kwestie van zoeken en uitproberen.
    Neemt niet weg dat vergaderingen gewoon lang en lastig zijn ;)

14. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Wil inderdaad wel een weekje bij jou komen kijken :D

Ik baseer het ook niet alleen op mijn stages hoor, ik weet wel dat stages gewoon vermoeiend zijn omdat je nog moet wennen. Maar ook op ervaringen van die mentoren en van een paar vriendinnen van mij (staan al voor de klas).

Lekker hoor, dat jij dat niet zo ervaart! Er is hoop :p

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    @cherrylein: tja, als ik naar mijn moeder kijk dan ervaart zij het weer heel anders als guppie. Zij is dan ook nooit klaar met haar werk. Vaak in de avond of in het weekend is ze nog bezig, maar ja, zij is dan ook wel perfectionistisch.

@guppie: dat de kwaliteit van de pabo achteruitgaat moet je toch zelf ook merken aan bijvoorbeeld stagiaires? Mijn moeder had dit jaar een stagiaire die geen breuken kon en ook niet wist wanneer een d of t moest worden gebruikt. Dit is toch niet normaal lijkt me als je in het onderwijs wilt werken, maar het gebeurt wel veel vaker.

16. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Verschilt dit ook niet per pabo? Hier wordt er echt gigantisch op gehamerd, en terecht trouwens. Nou staat mijn pabo ook hoog aangeschreven in de lijst, dat scheelt ook wel denk ik?

Ja ik ervaar het dan net zoals je moeder.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    @cherrylein: ja, het zal echt per pabo verschillen denk ik hoor. Die hier staat geloof ik onderaan in de lijst, maar er was laatst wel een nieuwsbericht dat ik toevallig zag, waarin ze het erover hadden de pabo een universitaire studie te laten worden omdat het niveau over het algemeen te laag ligt

18. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ja wat betreft schoolstof mag het inderdaad hoger. Dat vind ik ook. Ik vind het niet diepgaand genoeg. Klasgenoten ook niet, en daarom raken veel mensen gedemotiveerd. Ik wil wel een beetje uitdaging in mijn studie. In mijn stage vind ik die wel, maar in de stof zelf niet. Op mijn pabo zijn ze trouwens begonnen met een academische pabo. Het is voor mij niet handig meer om daarin in te stromen, omdat dit het 1e jaar is dat ze ermee beginnen en ik veel al heb gehad. Maar anders was ik daar wel aan begonnen! Ook de reden waarom ik straks nog een deeltijd uni studie wil gaan doen.

19. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    suus op niveaus ga ik maar niet in.
    Ik kan alleen wel over mezelf zeggen dat ik echt niet alles weet. Ik kan wel spellen en met breuken red ik me aardig, maar als ik een lesje breuken vermenigvuldigen moet doen, ga ik eerst even opzoeken hoe dat ook alweer precies moest!
    Ik leer mijn leerlingen ook hoe je moet werken met spellingcontrole, woordenboeken en google. Vind ik best wel belangrijk eigenlijk!

Ik zou er ook voor kunnen kiezen om elk weekend mijn werk mee naar huis te nemen. Ik neem ook genoegen met mezelf als moeder, niet helemaal perfect dus, en dat doe ik ook met mezelf als docent, ook niet helemaal perfect.
    Maar ik kan wel van mezelf zeggen dat ik het laatste jaar een relaxte docent ben, meestal vrolijk (af en toe heb je zo'n dag) en ben er altijd voor de leerlingen. Ik vind de sfeer in mijn lessen het allerbelangrijkste. Dit zorgt er ook voor dat ik me relaxed in mijn baan voel. Is niet altijd zo hoor, maar zeker 90% van de tijd!

20. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik heb overigens nog een hbo master na mijn pabo gedaan. Master SEN.
    En als het reguliere onderwijs je niet aanspreekt (was bij mij niet zo iig!) is het speciaal onderwijs misschien wel iets...

Deel Deze Pagina