Maar wat jij nu benoemd over dat melden zodat je je ramen dicht kunt doen, en even wachten tot je was droog en binnen is dat zijn voor mij dingen die gewoon heel normaal zijn en waar je niet eens over na zou moeten denken als buur. Dat hoort iets vanzelfsprekends te zijn. Je woont samen met mensen (soms) dicht op elkaar dus daar hou je rekening mee. Verschil met deze en de muziek vind ik persoonlijk dat ik me echt helemaal niemand kan bedenken die wasgoed of een slaapkamer die ruikt naar rook lekker vind ruiken maar wel genoeg mensen ken die van een muziekje houden.
Dat laatste dus absoluut niet. Je wilt niet weten hoe vaak wij, als gezin al 'aangevallen' zijn. En dan bedoel ik dat onze geloofsovertuiging erbij gehaald wordt als t er helemaal niet toe doet. Bijv als mn kinderen op de stoep aan t krijten waren bij onze vorige woning, of dat ik toen een keer verkeerd parkeerde. Dan wordt je wel voorzichtig hoor, zeker bij dingen waar onze geloofsovertuiging wel een rol speelt, dus muziekkeuze of t beluisteren van een kerkdienst. Uit de wijk bij onze kerk zijn er genoeg mensen die t echt vreselijk vinden om op zondagmorgen rond 10 uur de kerkklok te horen. Wij hebben het luiden van de klok dus ingekort tot een paar minuten. Zo zijn er dus genoeg voorbeelden te noemen.
Echt super lief van je, maar dat je een ander wilt plezieren in zijn/haar woongenot moet niet betekenen dat je je eigen woongenot helemaal vergeet en wegstopt in een kastje met de deur op slot. Edit. Uit je andere post begrijp ik nu dat je dit doet uit bescherming van je gezin. Ik word er gewoon een beetje verdrietig van om dat te lezen.
Wauw, daar valt mijn mond van open en dat vind ik echt heel erg voor jou en je gezin. Het zou gewoon niet mogen gebeuren om geloofsovertuiging. Maar besef je wel dat mensen die zo doen niet normaal zijn! En dat die mensen zich moeten schamen en zich zouden moeten aanpassen. Net als die mensen die klagen over de kerkklok op zondag morgen. Je kiest er zelf toch voor om bij een kerk in de buurt te gaan wonen, ik vind dat je dan echt geen recht van klagen hebt. Snap dat soort mensen niet en zal ze nooit snappen ook ben ik bang. Ik ben opgegroeid 15 huizen naast een zeer grote kerk. Tot mijn 23e heb ik daar gewoond. Elk uur sloeg de klok het aantal uren van de tijd. Elke zondag ochtend om 10.15 sloeg de klok 15 minuten lang. Ik heb nooit geweten of dat begin of eind van de kerkdienst was. Ik hoorde het niet eens echt meer zo gewend was ik eraan. Had het pas door dat het zo was als we logees hadden die er wakker van werden en het benoemden. Ik hoorde van mijn oude buurvrouw dat de klok inmiddels helemaal niet meer slaat helaas. Ook door klachten van nieuwe buurtbewoners. Was best een mooi geluid hoor elke zondag en erg indrukwekkend omdat de klok met de hand werd bedient.
Gelukkig kan ik in huis alles luisteren wat ik zelf mooi vind en ik ondervind er ook niet echt hinder van hoor dat ik dat buiten niet wil doen of met mn ramen open. Ik ben niet anders gewend.
Ga je dan elke keer vragen of ze er last van hebben? Of verwacht je dat ze meteen langs komen als ze last hebben? Ik kan makkelijk een boek lezen als iemand muziek op heeft staan, dus ik ervaar het niet zo, maar ik vind het niet kunnen, muziek luister je binnen. Ik ben opgegroeid met buren 1,5km verder op, maar ik moest niet op de trap stampen, harde muziek draaien of gillen ed, dan kreeg ik het echt wel te horen. Dus zulke dingen komen niet in mij op, gewoon fatsoen dus.
Ik vind dat best erg om te lezen (en dat bedoel ik niet ten nadele van jou hoor!) bedoel ik ben niet gelovig, maar ik zal nooit maar dan ook nooit iemand bekritiseren vanwege geloof en laat staan zeggen wat die geen in zijn eigen huis mag doen met zijn geloof. Ik hoop oprecht dat er een tijd komt waarbij je het weer wel durft en in je eigen huis durft te doen waar je hart ligt.
Waarom? Leg uit! Ben ik heel benieuwd naar wat jij er kinderachtig aan vind dat ik MIJN buurvrouw vraag of ze weleens overlast van mijn muziek ervaart? Kan niet wachten op je reactie.
Maar je hebt het nu over harde muziek. Ik luister mijn muziek in de tuin op het zelfde niveau als binnen (gewoon op de achtergrond) en alles behalve hard... Hier mogen ze ook niet op de trap stampen en harde muziek luisteren binnen en buiten. Maar een achtergrond muziekje, denk dat ik harder praat als de muziek die in m'n tuin op staat
Mijn buurvrouw (niet die tokkies, aan de andere kant hadden we aardige buren) vroeg dat ook regelmatig. Ik had niet echt last van haar muziek maar wat ik écht heel storend vond was als ze met hakken door haar huis liep. Pfff dat geluid ging echt door merg en been Gelukkig deed ze het zelden. En nee, ik zei er niets van.
Ik maak van mijn hart nooit een moordkuil dus zou dat zelf wel zeggen. En mijn buurvrouw is ook een Amsterdamse oudere vrouw met haar hart op de tong dus durf 99% zeker te stellen dat ze zich wel meld bij klachten. Is namelijk best weleens gebeurd in de afgelopen 15 jaar hier (zoals het voorbeeld met verbouwen en buurman die uit de nachtdienst kwam). Snap van jou niet zo goed waarom jij dat niet deed dan juist als je buurvrouw vraagt of je geen overlast ervaart.
Ik ben even m'n kin van de grond rapen! Ik vind dat gewoon asociaal gedrag. Wat heeft geloof met stoepkrijt te maken?! Dat hadden die mensen mij wel eens uit mogen leggen. En denk eerder dat het mensen zijn die anti geloof zijn (welk geloof dan ook) dan mensen die het vervelend vinden dat jij jouw muziek luistert.
Voor mij is dat niet anders dan een andere muziek keuze. Dus ik snap niet dat mensen daarover vallen.
Ik denk dat dat niet gaat over mensen zoals jij, die de muziek zacht aan hebben staan in de tuin, maar de types die de muziek op standje discotheek hebben staan en dat regelmatig en vooral savonds laat. Meestal met bijhorend geschreeuw.
Dat stoepkrijt verhaal raakte ook kant nog wal. Ging met de grootste vloeken gepaard en verwensingen richting onze kerkelijke gemeente. Ons geloof is onlosmakelijk verbonden met onze muziekkeuze. Of ze anti geloof zijn weet ik niet, maar veel mensen vinden t in ieder geval niet mooi. Daar kan ik me ook wel enigzins voorstellen, je moet er echt wel bij opgegroeid zijn wil je t mooi vinden. Zeker de Psalmen.
Dat zou goed kunnen hoor dat dat ermee word bedoelt, maar dan nog ben ik van mening dat je dat niet zo stellig kunt zeggen als je niet eerst je probeert hebt om met iemand erover in gesprek te gaan. Ik vind het echt heel veroordelend overkomen en daar hou ik niet zo van.