Ik ook niet. Vriend houdt ervan een muziekje aan te hebben in de tuin. Ik niet, maar ach. Ik ga de buuf eens vragen of ze het vervelend vindt...
Ik snap je helemaal wat je probeert te zeggen heel goed zelfs. Ik ben daar alleen heel anders in. Je voorbeeld van ieder weekend een feestje op zaterdag. Ja daar zeg ik zeker wat van als ik er last van heb (in dit geval zou ik er geen last van hebben want ik stoor me echt niet aan omgevingsgeluiden zolang mijn kinderen er niet wakker van worden) maar ik zou dus tegenovergesteld van jou denken. Namelijk, blijkbaar snappen ze niet dat ze ons tot overlast zijn anders hadden ze dat vast niet gedaan. Dus ik zou het gesprek aan gaan en zeggen "hey buur, klinkt gezellig jullie wekelijkse feestje en snap dat jullie er veel plezier aan beleven maar wij als gezin hebben erg veel last van de harde muziek en de drukte elke zaterdag. Kan dat wat zachter of anders misschien? En pas dan als ze er dan niets mee doen, dan vind ik dat ik recht heb van spreken dat ze er schijt aan hebben en ze veroordelen op basis van wat ze doen. Voorbeeld van die auto, ik zou dus wel zeggen als ik zie dat ze die 2e auto parkeren voor mijn huis voor ze weggaan "hey buur, snap dat je je auto veilig wilt hebben staan als je straks 3 weken weg bent en het is je goed recht hem hier te parkeren maar kan dat ergens anders (dan wil ik er best zo nu en dan een oogje op houden voor je) want nu kan ik zelf 3 weken niet voor mijn eigen deur parkeren en dat vind ik niet zo heel fijn. Grote kans dat de buur zegt, joh geen probleem. En zegt hij nee doe ik niet, ja dan heb ik dus weer in mijn ogen dan pas het recht om hem daar op te veroordelen. Kort samengevat zit het verschil tussen jouw en mijn denkwijze erin dat jij van het negatieve uitgaat en denkt dat ze het bewust doen en ik van het positieve en denk dat ze het onbewust heel onhandig doen. En ik kan pas weten of het negatief en bewust bedoelt was als ik het gesprek daarover aan ben gegaan want tot die tijd heb ik alleen maar aannames en geen feiten.
Nou dat inderdaad. Want als ik de kinderen uit het zwembad haal omdat ze schreeuwen (met ze melding ik wil niet dat jullie schreeuwen, ik krijg er oorpijn van en we hebben ook nog buren) zegt mijn buurman ook weleens joh ik heb er geen last van die van ons zijn ook jong geweest we weten zelf hoe dat gaat in zwembaden. Dat vind ik fijn om te horen maar eigenlijk vind ik dat tegelijk ook vervelend want op dat moment is het voor het kind dat ik uit het zwembad haal even niet duidelijk.
Ik heb het toch ook even gevraagd, en onze buuf vindt het ook niet erg. Die maakt zich dan zelf weleens druk om het gehuil van een van dr kinderen. Maar ik zei al: dat soort fingen hoort erbij en ervaar ik ook niet als vervelend. Is gelukkig ook niet de hele dag door ofzo. Ik ben toch blij dat ik het even gevraagd heb, je weet maar nooit toch? Nou staat hier niet elke dag muziek aan in de tuin, ik hou er zelf niet van. Alleen in het weekend eigenlijk, als vriend thuis is.
Heb ik ook gedaan vanavond. Pas maar op @sillies vind je dan namelijk erg kinderachtig als je dat vraagt. Maar ja je vriend is in haar ogen ook vast net zo onfatsoenlijk als ik ben omdat hij het in zijn hoofd haalt om in zijn eigen tuin gewoon rustig een muziekje op te zetten.
Fijn he zo een verhelderend gesprek met je buuf? Weet je meteen waar je aan toe bent en je kunt elkaar even gerust stellen dat je van elkaar geen overlast ervaart.
Nou en dan helpt het om zo eens van gedachten te wisselen. Want je gebruikt toch je eigen referentiekaders... Ik vind overigens dat ik pas ergens over mag klagen als ik het besproken heb. Maar ik denk zelf goed na over zulke dingen(en mijn man nog meer) , dat het me lastig valt om te bedenken dat andere mensen zich nergens van bewust zijn. Zou overigens best naast je willen wonen
Zeker weten, kan nooit kwaad om over dit soort dingen van gedachten te wisselen! Dat is juist het leuke aan een forum als deze. De situatie ook eens zien (of in dit geval lezen) door de ogen van een ander. En dan kijken of je die in je eigen situatie (deels) zou kunnen toepassen om er zelf wat beter van te worden.
Maar zoals nu mijn voorbeeld van de hond. Zou jij uit uw eigen niet denken van ola waffie dat is er mss wat over, dat jij hier al een uur staat te blaffen. Zou je dan ook wachten tot iemand het u komt zeggen. Of gaat het meer over zaken als bbq, muziekje, die niet persé door iedereen als overlast ervaren word (ik ga er nu wel vanuit dat een hond die blaft en blijft blaffen overdag en ook vaak tijdens de nacht, door iedereen irritant gevonden word).
Ik denk trouwens vaak niet na en stap snel op iemand af irl en dat is ook niet altijd goed. Niet alleen om aan te spreken op iets wat ik niet fijn vind maar ook om gewoon een compliment te geven aan iemand, en dan zit ik vast aan een gesprek van 3 kwartier en dan kan mijn man me wel schieten. En in sommige situaties houden mensen zich ook van de domme en was het helemaal niet onbewust en doen ze alsof iets onbewust ging, maar dat maakt mij dan weer niet zoveel uit als het resultaat na dat gesprek alsnog goed is.
Jouw voorbeeld van de hond vond ik anders omdat ik dacht gelezen te hebben dat je ze al eens had aangesproken maar dat ze er ondanks dat niets aan deden? Klopt dat? Maar als het mijn hond was had dat zeker niet gebeurt, want ik vind het zelf heel hinderlijk blaffende honden dus kan me voorstellen dat anderen dat ook hinderlijk vinden (vind dat te vergelijken met luidruchtige schreeuwende en gillende kinderen in de tuin) en vind dat je een hond net als kinderen daarin moet opvoeden / corrigeren dus had in die situatie dan niet gewacht tot er iemand is kwam klagen. Had me zelfs geschaamd als buren daarover moeten komen klagen.
Ze lachten het idd weg. Want het was hun hond niet, hij werd uitgelokt door de hond van de buren en blablabla Schamen doen ze zich niet. Toen de hond van de buren tijdens de nacht maar bleef blaffen ben ik naar de buurman gegaan. Ipv te zeggen oei sorry. Ahja dat hebben wij niet gehoord want we zijn vaste slapers en slapen vooraan. Hij heeft nu wel een app groep. Zo kunnen we hen sturen als de hond blijft blaffen tijdens de nacht. Met alle klagers in zoals hij het zo lief zei
Ja dat snap ik inderdaad ook wel weer! Ik zou het inderdaad eens subtiel proberen zonder dr kinderen erbij.
Jij hebt het hier nu over harde muziek.. gillen e.d dáár had je het in je eerdere post niet over.. Je hebt het wederom over jezelf.. dat jij het niet vind kunnen enz enz Maar dat wil niet zeggen dat jij voor een ander kunt gaan praten als je niet eens het antwoord van de ander weet..
Toch zijn er helaas mensen die denken dat ze met mooi weer de vuurton met afval kunnen gaan verbranden terwijl je net de was buiten hebt hangen.. Ja ja ze zijn er..
Categorie fransie bauer, toppers en carnavalskrakers skippen we ook. De bandjes (bløf, racoon etc), singer-songwriters en cabaretiers houden we.
Bij de sportclub hier in de straat groot feest. Pfff Zoon is al 6x uit zn bed gekomen van de herrie. Dus nu vind ik het om deze tijd onder overlast vallen. Hoop dat het snel stil is.
Oh balen zeg! Hopelijk is het ondertussen stil geworden? Hier in het dorp (nouja een kwartier afstand) wordt momenteel ook nog veel vuurwerk afgestoken, maar aangezien het hier om een nationale feestdag inclusief bijbehorende tradities gaat, vind ik dat dan weer niet onder overlast vallen.
Als Henk Poort Maar nu mag blijven met zijn opera nummer die hij gezongen heeft bij de beste zangers van Nederland dit seizoen ben ik het ermee eens.