Wat verstaan jullie onder overlast (buurt)

Discussie in 'De lounge' gestart door An79, 11 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Alle herrie na 22.00 s'avonds, tenzij het een eenmalig feestje is. Maar dan verwacht ik dat na 00.00 de muziek echt zachter gaat.

    Mensen die nooit uitgeboord lijken te zijn. Een verbouwing prima. Maar iedere paar dagen de boor in de muur, dan gaat het mij irriteren.

    Katten die op mijn terein hun behoefte doen. Ik kies niet voor katten, dus waarom moet ik er last van ondervinden.

    Kinderen die gillen om te gillen. Dus niet omdat ze zo nu en dan eens luidruchtig zijn uit enthousiasme.

    Houtkachels. En nee, niet van alle houtkachels zal je last hebben als het juiste soort hout wordt gebruikt. Maar ik heb het over diegene die zo vreselijk meuren als je door de wijk loopt of je ramen open hebt.

    Mijn tokkieburen van een paar huizen verder. Altijd van buiten naar binnen naar elkaar roepen en schreeuwen. Altijd tot laat bezoek met een hoop herrie, geschreeuw en harde muziek. Hun schreeuwende kind ligt ook nooit voor middernacht op zijn bed. En rustig gaan timmeren als iedereen in de wijk al op één oor ligt.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  2. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Hebben ze nu een luierberg in hun tuin?
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  3. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Goh ik heb best snel last van geluid. Maar weet ook dat leefgeluiden erbij horen ;) In het ergste geval gaan er oordoppen in. We gamen ook best veel en hebben goede headsets, dus dan hoor ik niets :)
    De huizen hier zijn gelukkig best geïsoleerd. Beneden nooit last gehad van de buren. Boven horen we ze savonds wel eens maar niet extreem (het geluid van een huilend kind hoort er ook bij). Volgens mij doen ze de ramen ook goed dicht als er wat is en dan hoor je elkaar amper. In het ergste geval doen we een paar oordoppen in. Als de buurkinderen (Aan 1 kant) buiten spelen kan ik er wel eens last van hebben (veel schreeuwen, gillen, muziek hard op). Maar vaak is dat van 5-8 en niet de hele dag. Dus ik neem dat maar voor lief. Wel met als gevolg dat we onze deuren en ramen met lekker weer dan dicht doen.. Het enige wat me soms wel stoort zijn de feestjes die ze in de zomer soms geven. Dat is van 10:00 in de ochtend tot 12:00 savonds. Praten, gillen, muziek hard aan. Volwassen die half dronken schreeuwen, kinderen die overprikkelt janken. Maar goed dat is 4x per jaar. Het gaat hier allemaal om 1 huis, de rest van de buurt geen last van.
     
  4. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.264
    19.021
    113
    Ondanks mijn gevoeligheid voor geluid ben ik echt niet zo'n zeur, misschien kwam dat in het andere topic zo over maar kan echt gewoon niet tegen asociaal gedrag. Bv in Nederland was dat: buren die hele dagen zaten te blowen in hun tuin, luidruchtig zijn tot laat in de nacht en energie stelen voor een illegale wietplantage.
    Heb er best begrip voor als buren verbouwen/barbecueën/een baby/huisdieren hebben hoor. Maar gillende (oudere) kinderen om 12 uur 's nachts , kinderen die je raam/deur/bel slopen (beide meegemaakt met de kinderen van m'n schoonzus wanneer die hiernaast logeren) vind ik dus zeker wel onder overlast vallen. Gillen overdag vind ik ook ontzettend lastig, maar probeer ik te negeren (hoe lastig dat ook is soms met hyperacusis en tinnitus), zolang het 's nachts maar stil is.
    Laatst had een buurmeisje een examenfeest met enorme boxen en al, die dus gewoon in de straat stonden... Dat vond ik ook niet erg tof :cry:. Maargoed ook dat zijn aardige mensen dus zeg er in zo'n geval maar niets van, sowieso waren ze er om half 11 al mee klaar. Daarbij komt nog dat cultureel gezien dat soort dingen hier heel normaal zijn. En omdat ik hier de buitenlander ben, zeg ik er ook niet snel iets van.
    Maar om 10 uur vraag ik wel aan mijn schoonzus of de kinderen naar binnen kunnen zodat ik hun gegil minder hoor (En dat is al later dan ik meestal naar bed ga), gelukkig doen ze dat wel, maar ook alleen wanneer we dat vragen. :rolleyes:


    Dat duurt nu al een half jaar bij onze buren :roflmao: En dan beginnen ze nu ook nog eens om 6 uur 's ochtends ivm de zomerse hitte. Maargoed, er zijn ergere dingen (misschien werkt het ook in m'n voordeel dat ik een ochtendmens ben? :oops:) en het zijn verder ook heel aardige mensen.
     
  5. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Kinderen die constant krijsen en schreeuwen.
    Regelmatige harde muziek (af en toe vind ik niet erg).
    Honden die veel blaffen.
    Tot heel laat of zelfs halverwege de nacht zitten te lallen in de tuin, soms ook nog met muziek.
    Buren die kettingroken in de tuin, waardoor je zelden even kunt luchten en zelf steeds een meurend huis heb.
    Het is gewoon als het (bijna) dagelijks is, af en toe een feestje, gegil, rooklucht etc., dat heb je toch bijna overal. Maakt me ook niet uit.

    Ik hou van rust hoor, een vrijstaand huis met buren een stuk verderop lijkt me heerlijk, maar dat moet je maar kunnen betalen.
     
    sillies vindt dit leuk.
  6. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.839
    2.704
    113
    't Gezellige Brabant
    #26 Lief of Stoer, 11 aug 2020
    Laatst bewerkt: 11 aug 2020
    Luidruchtige onaangekondigde feestjes waarbij de muziek steeds harder gaat i.p.v. zachter. Er woont zo'n figuur vlakbij. Gelukkig maar eens tot 2x per jaar, dus laat het lekker gaan. Verder kan ik me wel eens storen aan het geluid van de weg. Het is een 30-zone, maar bijna iedereen rijd natuurlijk veel harder en dat brengt een bepaald geluid van de wielen met zich mee wat best storend kan zijn. Hoe harder ze rijden, hoe luider dat geluid ook.
    En niet direct storend, maar wel zorgwekkend vind ik het geschreeuw van de buurvrouw tegen de jongste (3 jaar, heel pittig ding). We hebben wel eens op het punt gestaan aan te gaan bellen en te vragen of alles wel goed ging. Toen hield het net op. We houden het in de gaten. Laatst ging ze 's nachts om 2 uur tekeer, wij waren ook wakker, want de ramen stonden open. Maar dit keer was het tegen haar man. Zal de warmte wel geweest zijn denk ik dan.

    Edit: De vuurkorf van de buren kan ik met mijn niet zo beste longen ook niet waarderen. Zeker als ze 'm dan met zowat windstil weer aanzetten zoals van de week.
     
  7. An79

    An79 Fanatiek lid

    8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Dat is uiteraard te gek. Inderdaad meer als achtergrondmuziek als ik lekker in de tuin bezig ben.
     
    Gewooniemand en suus1983 vinden dit leuk.
  8. Dastoch3

    Dastoch3 Bekend lid

    1 mrt 2020
    582
    513
    93
    Vrouw
    Ik stoor me aan de pubers. Met de lawaai van scooters, roken, keiharde hardcore lawaai. Als ze dit nou na het eten doen een uurtje of wat ofzo, maar ze beginnen dus pas rond 22u a 23u.

    En ik stoor me aan de ouders die hun kinderen uitschelden voor domme oen, ben je achterlijk, spoor je wel, idioot etc.
    Dat ze willen schreeuwen, dikke prima, boeit me niet, maar dat ze hun kinderen uitschelden doet wel verdriet.
     
    Maslov vindt dit leuk.
  9. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.583
    6.275
    113
    Wij hebben niet zoveel last van anderen, maar van de week ging de buurman (van 2 huizen verderop) om 20:30 boren. Duurde gelukkig niet lang, maar vond t een raar tijdstip om daar nog mee te beginnen. Maar zou er niet voor gaan klagen hoor. Verder stoor ik mij niet zo aan de buren, denk eerder dat ze last van ons hebben dan wij van hun. Het wordt nog wel eens erg gezellig als er een aantal meiden op de trampoline zijn of in het zwembad bij de buren zitten.
     
  10. WinterBird

    WinterBird Fanatiek lid

    28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Ik woon in een redelijk nette straat waarbij een tweetal buren wat trekjes van een volksbuurt hebben. Het zijn types die (in de zomer in blote barst) ALTIJD in de straat aanwezig zijn met een flesje bier in de ene hand en een sigaret in de ander. Bij een begint dat al in de ochtend.
    Dat zijn ook de buren met een versleten bank in de voortuin met afgetrapt plastic speelgoed en zijn altijd druk met klussen, wat dan altijd op de oprit of straat moet gebeuren (waarschijnlijk voor aanspraak). Maar ook de buren die nooit op 31 december kunnen wachten met vuurwerk en in de zomer tot laat in de nacht gezellig kunnen borrelen waarbij ze steeds harder gaan praten.

    We ervaren daar geen overlast van, maar ze zijn wel altijd erg aanwezig. Dat is te merken wanneer ze op vakantie zijn en we beseffen hoe heerlijk rustig het op dat moment is.
    Het zijn nl ook types die de kinderen zoveel vrijheid geven dat ze nauwelijks gecorrigeerd worden en daar heb ik wel overlast van ervaren. Dus kinderen die op niet christelijke tijden door de brievenbus staan te schreeuwen of de plantjes vertrappen om door de ramen te gluren.

    We ervaren wel overlast van onze directe buren waar we een muur mee delen. De buurjongen heeft muziek als hobby en heeft oa een elektrische gitaar, piano en draaitafel. Maar we durven er niets van te zeggen omdat ze erg onredelijk kunnen zijn.
     
  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.264
    19.021
    113
    Nou precies dit. In dat andere topic werd me gezegd dat ik maar niet in een rijtjeshuis moest gaan wonen als ik niet tegen gegil kon middernacht :rolleyes:... Net alsof iedereen een vrijstaand huis kan betalen!

    Daarnaast woon ik niet eens in een rijtjeshuis; ook als je vrijstaand woont kan je wel eens last hebben van anderen.
     
  12. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.264
    19.021
    113
    Overigens klaagden de buren in NL (die tokkies dus, die 24/7 blowden en achteraf energie stolen) op een gegeven moment over de trampoline in onze tuin. Want zo had mevrouw geen privacy meer... :rolleyes::rolleyes: Alsof de kinderen tijdens een sprong over de schutting gluurden. :roflmao: Volgens mij was de oudste daar nog niet eens lang genoeg voor.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    O dat vind ik zo'n hard rotgeluid.
     
  14. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Dat is wel een hele goede tip, hoe doe je dat ‘s nachts? Oordoppen? Ik kan al een soort agressie voelen als mijn man stofzuigt.:oops:
     
    suus1983 en citroenrasp vinden dit leuk.
  15. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.127
    15.633
    113
    Vrouw
    Exact wij hebben links geen buren en rechts staat het huis van de buren op 6 meter. Als hun hond blaft, lijkt het ook alsof hij naast mijn bed staat.
     
  16. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.264
    19.021
    113
    Op de een of andere manier vind ik gegil van (oudere) kinderen 1000x erger :oops:
     
    tuc vindt dit leuk.
  17. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Ik stoor me vrij snel aan geluid, veel meer dan mijn vriend. Die zegt dan gewoon "je moet je er niet zo aan ergeren".
    Maar wij zijn verwend. Wonen vrijstaand in buitengebied.
    Vannacht zat ik rechtop in bed omdat er een landbouwvoertuig langs kwam denderen om half 12. Met alle ramen open klonk dat alsof dat ding de slaapkamer in kwam.... dat is dan de overlast die je hier hebt. Kuilende boeren en straks weer de mais waarmee ze tot diep in de nacht bezig zijn. Maar ik erger me daar niet aan, omdat het mensen zijn die gewoon hun werk aan het doen zijn.
    Gillende pubers die 's nachts langsfietsen vind ik wel heel irritant. Evenals crossbrommers. Niet als het even is, maar wel als ze de hele middag spelen met hun motortjes.

    In ons vorige huis (rijtjeshuis) hoorden we de buren in hun koffie roeren als we buiten zaten. Dat vond ik ook best vervelend, gewoon ook dat je elkaar kunt horen praten. Niet voor niks dus dat we nu lekker buiten uit wonen! Ohja spelende kinderen zijn hier ook maar daar stoor ik me eigenlijk nooit aan. Kinderen die langdurig gaan staan schreeuwen/gillen en die de 3 jaar gepasseerd zijn vind ik wel weer overlast.
     
  18. Ongeduldig90

    Ongeduldig90 Bekend lid

    25 okt 2019
    727
    751
    93
    Vrouw
    Tja, zolang het niet hard is kan ik me er niet aan storen. En zo wel: dan zet ik lekker m'n eigen muziekje op!
     
  19. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.264
    19.021
    113
    Wij horen ook altijd de kippen van de overburen in de ochtend. Vind ik niet storend, maar ik hoor ze wel gewoon.
     
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Daarom stofzuig ik alleen zelf, op de een of andere manier vind ik dat minder erg, maar dan is zo'n koptelefoon dus ook super handig. Man slaapt met oordopjes, ik vind dat zelf niet prettig, ben altijd bang dat ik dan de kinderen niet hoor.
     

Deel Deze Pagina