Wat verstaan jullie onder overlast (buurt)

Discussie in 'De lounge' gestart door An79, 11 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.008
    15.554
    113
    Vrouw
    Ik ook en ik vind veel zaken die ik hier lees, verschrikkelijk:$
    De rook van uw buren moeten inademen, dronken buren, vuurwerk tijdens de nacht,...
     
    Gewooniemand en citroenrasp vinden dit leuk.
  2. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.632
    21.128
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wij wonen in een straat met 33 kinderen, dus hier is het na een uur of 20 wel stil. Ik vind dan ook alles best tussen 8 uur 's ochtends en zeg 22 uur 's avonds.
    Ik vind alleen vuurkorven of kachels echt mega stinken. Gelukkig wordt dat hier niet veel gedaan.
    Toen we net hier kwamen wonen, nieuwbouwstraat, heeft de buurman 5 maanden gedaan over klussen. Dat vond ik op den duur echt wel storend. Maar een keer een boor of een dagje klussen prima.
    Spelende kinderen stoor ik me ook niet aan, behalve na een uur of 21. Hou je kinderen dan binnen, want meestal spelen ze niet stil en lopen ze de hele buurt bij elkaar te schreeuwen.
     
  3. An79

    An79 Fanatiek lid

    8 jun 2015
    1.092
    574
    113
    Ik lees dat ook roken vaak als overlast gezien wordt. Mijn stiefzusje rookt ook altijd buiten en heeft daar best veel gedoe over gehad met haar buurvrouw. Haar dochter was op een gegeven moment 'Zie ginds komt de stoomboot' aan het zingen. Echt bizar!! Als het je zo dwars zit, vraag het dan op een normale manier.
    Maar kan je eigenlijk wel aan iemand vragen om niet in zijn/haar eigen achtertuin te roken?
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  4. Lola83

    Lola83 Actief lid

    6 jun 2011
    424
    208
    43
    Vrouw
    Geluiden van spelende kinderen etc kan ik heel goed hebben. Wij zijn ook gezegend met een vrijstaande woning, dus echt overlast ervaar ik niet. Ik denk als ik alles zo lees dat ik me vooral aan stank (sigaretten, vuurkorf etc) zou ergeren. En muziek wat te hard staat en na 22 uur.
    Leefgeluiden, grasmaaiers, klusgeluiden etc) kan ik goed hebben als alles maar binnen proporties blijft.. Dat is op onze buurt prima gelukkig!
     
  5. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.156
    2.051
    113
    Vrouw
    Nederland
    We hadden buren met 5 kinderen (ze zijn gelukkig verhuisd). Die kinderen schreeuwen de hele dag tegen elkaar op want ze wilden allemaal de baas zijn. Hele buurt had er last van, niet alleen wij. En nee, ze waren echt niet de enige kinderen in de buurt.

    Feestjes kan ik me niet zo aan storen, zolang er geen muziek buiten is. Echt, waarom hebben mensen buiten überhaupt muziek? Met een feestje heb je het te druk met praten om erop te letten en ik geniet buiten juist van de wind, vogeltjes en alle andere buitengeluiden.
    Houtkachel/roken is vervelend, die geur gaat de slaapkamers in en ik moet er altijd van hoesten.

    Kinderen die steeds over de schutting hangen of zo'n trampoline/speelhuisje hebben waarmee ze boven de schutting uitkomen vind ik vervelend. Vooral wanneer ouders er niks van zeggen. Of nog irritanter: die kinderen gaan van alles naar je roepen. Flikker op, ik hoef niet steeds bekeken te worden en al helemaal geen commentaar op wat ik in mijn eigen tuin doe.

    Mijn buurvrouw was laatst boos op andere buren omdat die buurman al een aantal dagen aan het klussen was. Ze kon niet eens bellen in de tuin. Daar kan ik me dus niet aan storen, die klusgeluiden. Luid bellende buren wel. Ik hoef niet alles van je te weten en bellen kan prima binnen.
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  6. Lola83

    Lola83 Actief lid

    6 jun 2011
    424
    208
    43
    Vrouw
    Ik denk dat die buurvrouw sowieso op een respectvolle manier moet aangeven dat de stank van het roken overlast geeft. Dan kan je schoonzus rekening houden met wanneer ze een sigaret wil roken.
     
  7. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.008
    15.554
    113
    Vrouw
    Tja het is natuurlijk wel zonde dat je in de stank van een ander zen sigaretten moet zitten maar of je er veel aan kan doen?
    Als ik Funda foto's zie en zie hoe klein sommige koertjes zijn, denk ik niet dat beetje verderop gaan staan ofzo helpt.
    En dat ze niet binnen roken begrijp ik ook wel.
     
  8. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    *Non stop elk weekend schuren en met de tegel zaag spelen

    * altijd in de avond na 21.00 je grond verplaats bak over de stoep dreunen.

    *kinderen op het plein die zo hard krijsen en gillen onderling zonder correctie, het klinkt alsof er katten geslacht worden.
     
  9. Louise11110

    Louise11110 Niet meer actief

    Nouja om eerlijk te zijn vonden wij het ook gigantisch goor toen mijn buurvrouw nog rookte. Nu ze gestopt is worden we snachts niet meer wakker van de rooklucht en w ekunnen zelfs ons raam openzetten dat kon eerder echt niet want die walm bleef hangen en daar gingen we haast van over onze nek.

    Desalniettemin moet de buurvrouw het natuurlijk wel netjes aangeven en vragen of het ergens anders kan.
     
  10. An79

    An79 Fanatiek lid

    8 jun 2015
    1.092
    574
    113
    Een feestje zonder muziek is voor mij niet echt een feestje. Daar kan ik me niks bij voorstellen. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.
     
  11. Arwen86

    Arwen86 Actief lid

    29 nov 2016
    304
    206
    43
    Vrouw
    Af en toe een feestje dat maakt mij niets uit, ook niet als het wat later is. Maar als de buurman begint te boren om 20.00 uur (wat in principe nog mag) terwijl ik net een uur bezig ben geweest om de kleine eindelijk in bed te krijgen dan vreet ik me wel op van binnen.

    Verder weinig last van de buren. Buurvrouw zet soms een half uurtje de muziek hard (dat je t binnen hoort door de muur inclusief meezingen) maar ook dat geeft niet als het niet midden inde nacht is.

    Hond van andere buren die is in de zomer de hele nacht buiten, en blaft naar elke voorbijganger tot diegene al een kwartier uit beeld is... dat is om 4uur sochtends wel vreselijk irritant. Als m’n zoon er wakker van zou worden zou ik er wat van zeggen, maar dat is nog niet gebeurd.

    Overigens melden wij het altijd netjes bij de buren als we een feestje hebben (dat is 2x per jaar) en toen we een tijdje verbouwd hebben (met wekenlang stenen uitboren) hebben we toen we klaar waren een cadeautje gebracht als excuses voor de overlast.
     
  12. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Een buurvrouw 2 huizen verder heeft de radio of tv zo hard dat ik het luid en duidelijk kan horen. Dat vind ik ergelijk en van de woningstichting begrepen dat dat onder overlast valt.
    Gewone geluiden zoals spelende kinderen en een keertje een gilletje omdat er iets gebeurt geen probleem mee, de hele tijd gillen/krijsen vind ik irritant, maar erger mij er niet aan. Kluswerkzaamheden vind ik niet ergerlijk, zo lang ze niet voor 8 en beginnen en tot een normale tijd niet na 22:00
     
  13. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Gelukkig hebben we hier eigenlijk nooit geluidsoverlast, want ik ben er behoorlijk gevoelig voor.
    Zo vond ik het eeuwige gegil, gekrijs en geren van de kinderen van mijn vroegere bovenburen echt vreselijk :oops: Heb zelf drie jongens en ik snap echt wel dat kinderen geluid en drukte kunnen geven, maar continu op het hoogste gilvolume communiceren vanaf zes uur 's ochtends vond ik toch onder overlast vallen... Ouders zeiden of deden ook nooit iets om een beetje de indruk te wekken dat er rekening gehouden werd met anderen. Dat vind ik persoonlijk bij overlast veel uitmaken: of er in ieder geval een poging gedaan wordt om het te beperken voor anderen. En of iets structureel of incidenteel gebeurt.

    Muziek moet ook niet door anderen gehoord hoeven worden, vind ik. Bbq of vuurkorf stoort me dan weer niet. Een keer een feestje in de achtertuin ook niet, mits de muziek stil blijft en na 23u graag binnen voortzetten. Middenin de nacht luidkeels afscheid nemen en nog even toeteren als je wegrijdt: vreselijk!

    Onze buren houden soms bandrepetities en dat vragen ze dan, en is altijd op middagen. Nooit een probleem.
    Verbouwingen hebben we ook bij de vleet in onze straat. Laatst vond ik het toch echt wel vervelend dat ze hiernaast twee dagen dakdekkers hadden met veel kabaal terwijl ik moest thuiswerken, maar ach, daar ga ik dan niet over klagen: dat is incidenteel.

    Meeste geluidsoverlast ervaar ik van brommers :eek: Dat je ze al drie straten verderop hoort aan komen knetteren en daarna nog drie straten verder door. Niets aan te doen natuurlijk, maar ik wacht op de dag dat die dingen alleen nog elektrisch beschikbaar komen... :D
     
    Maslov vindt dit leuk.
  14. Heartofhope

    Heartofhope Fanatiek lid

    14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Ik erger me regelmatig aan de kinderen van de buren een paar huizen verderop, ze spelen behoorlijk schreeuwerig buiten. Toen ze pas op vakantie waren viel me op hoe stil het buiten was terwijl die van de directe buiten nou ook niet bepaald stil zijn. Het is niet zo dat ik daar wat van ga zeggen hoe vervelend ik het vaak ook vind. Verder maakt het me allemaal niet zoveel uit. Vuurkorven of houtkachels of bbq.
     
  15. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.192
    18.930
    113
    :roflmao:
     
  16. linnim

    linnim Fanatiek lid

    24 mrt 2009
    2.012
    360
    83
    in nederland
    Gelukkig legen ze de tuin wel regelmatig.
     
    Madelie vindt dit leuk.
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Ik vind het ook vervelend, maar tegelijkertijd vind ik dus idd niet dat ik dat van iemand kan vragen. Dus als ik het merk loop ik even de andere kant op of doe ik het raam dicjt.
     
  18. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.551
    6.245
    113
    Vind ik niet, je kan wel vragen of ze bv aan het einde van de tuin wil roken, of in de voortuin ofzo. Maar iemand verbieden in z’n eigen tuin te roken gaat niet.
     
  19. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.024
    958
    113
    Vrouw
    Wij hebben helaas een heel ander ritme dan onze buren. Onze kinderen gaan tussen 1900 en 2000 naar bed. Onze jongste kan regelmatig niet slapen, omdat dan de kinderen/ kleinkinderen van onze beider buren naar buiten gaan. En ze schreeuwen en krijsen behoorlijk hard, hebben sinds kort een trampoline en staan daar rustig op te krijsen. Tot een uur of 2300.
     
  20. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.473
    24.331
    113
    Zodra bepaald geluid structureel is en nooit voorkomen wordt (terwijl dat wel zou kunnen), zou het voor mij als overlast voelen. En het is natuurlijk ook tijdstip gerelateerd.

    Maar het enkele feestje tot na 23 uur met muziek, hard gepraat en gelach kan prima. Luidruchtige kinderen heb ik geen problemen mee, zeker niet als het gewoon enthousiasme is of zelfs een keer gehuil/gejammer. Zolang dat niet de hele dag doorgaat, hoort dat er voor mij bij. Mijn buurman die een enkele keer zijn elektrische gitaar bespeelt, of de tuin vol visite of het geklus in huis/tuin hoort voor mij ook allemaal bij geluiden die je in een woonwijk hoort.

    En af en toe muziek buiten horen, vind ik ook echt geen probleem. Maar ik moet bekennen dat ik ook vaak muziek draai. Niet buiten trouwens, maar wel altijd als ik huishoudlijke taken doe (en dat gaat altijd beter met muziek) en dan staat de tuindeur bij mooi weer open, dus er zal echt weleens iets te horen zijn. Hoewel ik er dan wel op let of de buren thuis zijn, als ze niet thuis zijn geef ik mijn google home nog weleens het commando: volume op 10 :roflmao:
     

Deel Deze Pagina